Staatssecretaris, Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Mansveld: UberPop is illegaal en chauffeurs zelf aansprakelijk bij schade

De dienst Uber is alleen toegestaan zolang er gebruik gemaakt wordt van taxichauffeurs met een vervoersvergunning. Particuliere chauffeurs die zonder een vergunning en chauffeurskaart voor UberPop rijden, verrichten illegaal taxivervoer. Dat bevestigt staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer. “De inspectie treedt hier terecht tegen op”, vindt ze. En als er iets gebeurt, zijn de chauffeurs volgens het Burgelijke Wetboek aansprakelijk voor geleden schade.

“De initiatieven die Uber eerder lanceerde, UberLux en UberBlack, zijn interessante innovaties, zolang daarbij voor het taxivervoer gekwalificeerde taxichauffeurs en gekwalificeerde taxivoertuigen worden gebruikt”, meldt de staatssecretaris. En als er iets gebeurt, zijn de chauffeurs zelf aansprakelijk.

Aansprakelijkheid

“Gelet op de onverkort geldende bestaande (aansprakelijkheids)kaders van het burgerlijk recht (Burgerlijk Wetboek) zijn chauffeurs die via UberPOP opereren aansprakelijk jegens de klant indien een dergelijke rijder in dat verband een onrechtmatige daad zou begaan. Dit aansprakelijkheidskader is verder een aangelegenheid tussen de betrokken burgers onderling”, schrijft de staatssecretaris.

Diensten als die van Uber worden meegenomen in de evalutatie van de Taxiwet, eind dit jaar. Maar de branche hoeft niet te rekenen op grote veranderingen, zegt Mansveld. “Ik onderzoek momenteel of er voor deze initiatieven belemmeringen zijn in de huidige regelgeving. Innovaties in de taxisector juich ik toe. Maar daarbij is het huidige regelgevend kader uitgangspunt.” Een fundamentele discussie over de regels in het taxivervoer kan volgens haar het beste gevoerd worden ná de evaluatie.

UberPop

Mansveld belooft de Kamer dat de ILT flink wat capaciteit vrijmaakt om tegen UberPop op te treden. “De ILT geeft bij het toezicht op het taxivervoer prioriteit aan de bestrijding van illegaal taxivervoer. Aangezien het gebruik van de UberPOP-app kan leiden tot illegaal taxivervoer is het toezicht hierop een belangrijk onderdeel van de totale handhavingscapaciteit op taxivervoer.”

En hoewel het vervoer illegaal is en er boetes uitgedeeld worden, zullen de chauffeurs wel belasting moeten betalen over hun werkzaamheden. Doen ze het als particulier, dan is loonbelasting verschuldigd. “In hoeverre daarbij een beroep kan worden gedaan op fiscale aftrekposten is afhankelijk van het feit of de inkomsten moeten worden aangemerkt als loon uit dienstbetrekking, winst uit onderneming of resultaat uit een werkzaamheid. Op basis van feiten en omstandigheden wordt dit van geval tot geval beoordeeld”, laat de staatssecretaris weten.

Vergunning

Overigens is het rekenen van 6% btw volgens de staatssecretaris niet exclusief voorbehouden aan taxivervoerders met een vergunning. “Zelfstandig opererende personen die zich richten op het tegen betaling vervoeren van personen, worden voor de btw-heffing aangemerkt als ondernemer en moeten over de ontvangen vergoeding 6% btw afdragen. Taxivervoerders in de zin van de Wp2000 kunnen onder voorwaarden gebruikmaken van tegemoetkomingen in de BPM en de MRB.”

Sommige diensten van Uber hanteren prijzen die boven de geldende maximumtarieven van de straattaxi liggen. En dat is niet toegestaan, bevestigt Mansveld nogmaals in haar brief. “Voor straattaxivervoer geldt dat er een wettelijk maximumtarief is vastgesteld. Dit geldt zowel voor individuele ritten, als voor ritten via een taxicentrale of een tussenpersoon. Indien chauffeur en klant van te voren een prijsafspraak maken, gelden de maximum tarieven niet. Eind 2015 evalueer ik het systeem van maximum tarieven en de jaarlijkse indexering daarvan.”

Taxibranche

De taxibranche reageert positief op de antwoorden van Mansveld. “De staatsecretaris bevestigt gelukkig dat in ons land de wet ook geldt voor bedrijven met hele diepe zakken”, zegt Hubert Andela van KNV Taxi.

“Terecht staat in de antwoorden dat de gewijzigde taxiwet, met het TTO-model, nog heel jong is en dat je die eerst de kans moet geven. Dat daarnaast wat de staatssecretaris betreft in 2015 over andere taxiregels gesproken kan worden, is ook de juiste reactie volgens mij. Want vervoerders moeten ook iedere dag weer anticiperen op ontwikkelingen in de techniek en de markt.”

Bart Pals

Benieuwd naar het antwoord van de taxibranche op taxi-apps als Uber? Kom naar de presentatie van Sjaak de Winter van de Rotterdamse Taxi Centrale op de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen. Schrijf in via: www.taxipro.nl/taxidag-2014/registratie

Lees ook: Taxicentrales komen met eigen initiatief tegen Uber

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Mansveld: UberPop is illegaal en chauffeurs zelf aansprakelijk bij schade”

Jos Dinkelaar|01.09.14|17:18

Men moet de taxitarieven van TCA en andere 50% goedkoper maken en snel.
Doe je er niets aan dan verlies je snel terrein in de taxiwereld .
De straattaxi moet een goedkoop vervoer middel worden. Je ziet ook steeds kleinere taxi’s rijden, zoals een Renault Kango enz.

De luxe wagen, niet zijnde een straattaxi, kunnen dan wel een hoog tarief houden en ook het bestelde vervoer zonder taximeter ,waar vele bedrijven mee rondrijden nog steeds , dit is oneerlijke concurrentie !

Markus Klein|01.09.14|22:20

dus jij bent een snoorder jos

Hudson Taxi|02.09.14|09:51

Zijn belbussen , chauffeursdiensten, sms’ende snorders, e.d. ook in beeld bij ILT ? Wordt de oorzaak van al dit illegaal taxivervoer nu ook aangepakt?
Wanneer we er niet in slagen de ritprijzen naar beneden te krijgen zal er altijd illegaal personenvervoer blijven bestaan. Om dat te voorkomen zal de Taxibranche weer enigzins gereguleerd moeten worden en onnodige veel geld kostende regelgeving af te schaffen. Het aantal taxi’s afstemmen naar de vraag.
Weg met die lange rijen wachtende Taxi’s.

Dave Kuipers|02.09.14|12:17

Zelfstandig opererende personen die zich richten op het tegen betaling vervoeren van personen, worden voor de btw-heffing aangemerkt als ondernemer en moeten over de ontvangen vergoeding 6% btw afdragen….. Mag ik hieruit opmaken dat een chauffeursdienst met eigen auto ook onder 6% valt en niet de 21% die nu gerekend moe worden ?

Duco Douwstra|02.09.14|17:52

Dat staat hierboven wel Dave,Bart is altijd erg duidelijk maar van bovenstaande snap ik weinig,zoals loonbelasting?voor snorders?enz.Mansveld gaat alle taxi wanorde pas EIND 2015 EVALUEREN,dus de ook boetes voor geen BCT moeten opgeschort worden tot na de voorgenomen evaluatie.De politiek is door IVW/ILT konsekwent voorgelogen over met de BCT te behalen besparingen.Bedrijven gaan er juist door failliet,dat was overigens ook de wens van sommige partijen,concurrenten uitschakelen was het plan

t_x04|09.09.14|11:55

Vrijwel niets van te verstaan.

Oja Duco. Is het gebruikelijk als betalend stn lid dat op 2 e-mails en 1 tweet er geen antwoordwoord wordt gegeven.

Mansveld: UberPop is illegaal en chauffeurs zelf aansprakelijk bij schade | TaxiPro
Staatssecretaris, Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Mansveld: UberPop is illegaal en chauffeurs zelf aansprakelijk bij schade

De dienst Uber is alleen toegestaan zolang er gebruik gemaakt wordt van taxichauffeurs met een vervoersvergunning. Particuliere chauffeurs die zonder een vergunning en chauffeurskaart voor UberPop rijden, verrichten illegaal taxivervoer. Dat bevestigt staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer. “De inspectie treedt hier terecht tegen op”, vindt ze. En als er iets gebeurt, zijn de chauffeurs volgens het Burgelijke Wetboek aansprakelijk voor geleden schade.

“De initiatieven die Uber eerder lanceerde, UberLux en UberBlack, zijn interessante innovaties, zolang daarbij voor het taxivervoer gekwalificeerde taxichauffeurs en gekwalificeerde taxivoertuigen worden gebruikt”, meldt de staatssecretaris. En als er iets gebeurt, zijn de chauffeurs zelf aansprakelijk.

Aansprakelijkheid

“Gelet op de onverkort geldende bestaande (aansprakelijkheids)kaders van het burgerlijk recht (Burgerlijk Wetboek) zijn chauffeurs die via UberPOP opereren aansprakelijk jegens de klant indien een dergelijke rijder in dat verband een onrechtmatige daad zou begaan. Dit aansprakelijkheidskader is verder een aangelegenheid tussen de betrokken burgers onderling”, schrijft de staatssecretaris.

Diensten als die van Uber worden meegenomen in de evalutatie van de Taxiwet, eind dit jaar. Maar de branche hoeft niet te rekenen op grote veranderingen, zegt Mansveld. “Ik onderzoek momenteel of er voor deze initiatieven belemmeringen zijn in de huidige regelgeving. Innovaties in de taxisector juich ik toe. Maar daarbij is het huidige regelgevend kader uitgangspunt.” Een fundamentele discussie over de regels in het taxivervoer kan volgens haar het beste gevoerd worden ná de evaluatie.

UberPop

Mansveld belooft de Kamer dat de ILT flink wat capaciteit vrijmaakt om tegen UberPop op te treden. “De ILT geeft bij het toezicht op het taxivervoer prioriteit aan de bestrijding van illegaal taxivervoer. Aangezien het gebruik van de UberPOP-app kan leiden tot illegaal taxivervoer is het toezicht hierop een belangrijk onderdeel van de totale handhavingscapaciteit op taxivervoer.”

En hoewel het vervoer illegaal is en er boetes uitgedeeld worden, zullen de chauffeurs wel belasting moeten betalen over hun werkzaamheden. Doen ze het als particulier, dan is loonbelasting verschuldigd. “In hoeverre daarbij een beroep kan worden gedaan op fiscale aftrekposten is afhankelijk van het feit of de inkomsten moeten worden aangemerkt als loon uit dienstbetrekking, winst uit onderneming of resultaat uit een werkzaamheid. Op basis van feiten en omstandigheden wordt dit van geval tot geval beoordeeld”, laat de staatssecretaris weten.

Vergunning

Overigens is het rekenen van 6% btw volgens de staatssecretaris niet exclusief voorbehouden aan taxivervoerders met een vergunning. “Zelfstandig opererende personen die zich richten op het tegen betaling vervoeren van personen, worden voor de btw-heffing aangemerkt als ondernemer en moeten over de ontvangen vergoeding 6% btw afdragen. Taxivervoerders in de zin van de Wp2000 kunnen onder voorwaarden gebruikmaken van tegemoetkomingen in de BPM en de MRB.”

Sommige diensten van Uber hanteren prijzen die boven de geldende maximumtarieven van de straattaxi liggen. En dat is niet toegestaan, bevestigt Mansveld nogmaals in haar brief. “Voor straattaxivervoer geldt dat er een wettelijk maximumtarief is vastgesteld. Dit geldt zowel voor individuele ritten, als voor ritten via een taxicentrale of een tussenpersoon. Indien chauffeur en klant van te voren een prijsafspraak maken, gelden de maximum tarieven niet. Eind 2015 evalueer ik het systeem van maximum tarieven en de jaarlijkse indexering daarvan.”

Taxibranche

De taxibranche reageert positief op de antwoorden van Mansveld. “De staatsecretaris bevestigt gelukkig dat in ons land de wet ook geldt voor bedrijven met hele diepe zakken”, zegt Hubert Andela van KNV Taxi.

“Terecht staat in de antwoorden dat de gewijzigde taxiwet, met het TTO-model, nog heel jong is en dat je die eerst de kans moet geven. Dat daarnaast wat de staatssecretaris betreft in 2015 over andere taxiregels gesproken kan worden, is ook de juiste reactie volgens mij. Want vervoerders moeten ook iedere dag weer anticiperen op ontwikkelingen in de techniek en de markt.”

Bart Pals

Benieuwd naar het antwoord van de taxibranche op taxi-apps als Uber? Kom naar de presentatie van Sjaak de Winter van de Rotterdamse Taxi Centrale op de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen. Schrijf in via: www.taxipro.nl/taxidag-2014/registratie

Lees ook: Taxicentrales komen met eigen initiatief tegen Uber

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Mansveld: UberPop is illegaal en chauffeurs zelf aansprakelijk bij schade”

Jos Dinkelaar|01.09.14|17:18

Men moet de taxitarieven van TCA en andere 50% goedkoper maken en snel.
Doe je er niets aan dan verlies je snel terrein in de taxiwereld .
De straattaxi moet een goedkoop vervoer middel worden. Je ziet ook steeds kleinere taxi’s rijden, zoals een Renault Kango enz.

De luxe wagen, niet zijnde een straattaxi, kunnen dan wel een hoog tarief houden en ook het bestelde vervoer zonder taximeter ,waar vele bedrijven mee rondrijden nog steeds , dit is oneerlijke concurrentie !

Markus Klein|01.09.14|22:20

dus jij bent een snoorder jos

Hudson Taxi|02.09.14|09:51

Zijn belbussen , chauffeursdiensten, sms’ende snorders, e.d. ook in beeld bij ILT ? Wordt de oorzaak van al dit illegaal taxivervoer nu ook aangepakt?
Wanneer we er niet in slagen de ritprijzen naar beneden te krijgen zal er altijd illegaal personenvervoer blijven bestaan. Om dat te voorkomen zal de Taxibranche weer enigzins gereguleerd moeten worden en onnodige veel geld kostende regelgeving af te schaffen. Het aantal taxi’s afstemmen naar de vraag.
Weg met die lange rijen wachtende Taxi’s.

Dave Kuipers|02.09.14|12:17

Zelfstandig opererende personen die zich richten op het tegen betaling vervoeren van personen, worden voor de btw-heffing aangemerkt als ondernemer en moeten over de ontvangen vergoeding 6% btw afdragen….. Mag ik hieruit opmaken dat een chauffeursdienst met eigen auto ook onder 6% valt en niet de 21% die nu gerekend moe worden ?

Duco Douwstra|02.09.14|17:52

Dat staat hierboven wel Dave,Bart is altijd erg duidelijk maar van bovenstaande snap ik weinig,zoals loonbelasting?voor snorders?enz.Mansveld gaat alle taxi wanorde pas EIND 2015 EVALUEREN,dus de ook boetes voor geen BCT moeten opgeschort worden tot na de voorgenomen evaluatie.De politiek is door IVW/ILT konsekwent voorgelogen over met de BCT te behalen besparingen.Bedrijven gaan er juist door failliet,dat was overigens ook de wens van sommige partijen,concurrenten uitschakelen was het plan

t_x04|09.09.14|11:55

Vrijwel niets van te verstaan.

Oja Duco. Is het gebruikelijk als betalend stn lid dat op 2 e-mails en 1 tweet er geen antwoordwoord wordt gegeven.