Uber, UberPop, Niek van Leeuwen, directeur

Uber presenteert evaluatie over UberPop en gaat door

Er zijn inmiddels duizenden UberPop-ritten verreden in Amsterdam. Hoewel de evaluatie van de ‘proef’ is afgerond, kondigt Uber aan om door te gaan met de proef. Gedurende de pilot afgelopen zomer zijn tientallen UberPop-chauffeurs actief geweest. En de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft in de tussentijd honderden taxi’s gecontroleerd op naleving van de WP2000 en beboet als er iets niet in orde was. Maar tegen deze UberPop-chauffeurs is nog steeds niet opgetreden. Overigens bevestigt het rapport dat er géén sprake is van carpooling via UberPop, maar van besteld personenvervoer op afroep.

Het rapport is opgesteld door Accenture in opdracht van Uber. Voor de evaluatie van UberPop zijn 1.000 willekeurige ritten uit de pilot geselecteerd. De primaire drijfveer om UberPop-chauffeur te worden is financieel. Het overgrote deel van hen heeft naast zijn activiteiten als bestuurder een eigen baan. Uit responses blijkt dan ook dat de vergoeding voornamelijk als bijverdienste wordt beschouwd en niet als primair inkomen.

Taxiwetten

In het rapport komen ook enkele deskundigen aan het woord die UberPop een warm hart toedragen. Carlo van de Weijer, Director Strategic Area Smart Mobility TU/e: “Taxiwetten zijn gemaakt om negatieve bijverschijnselen in de taxibranche tegen te gaan zoals asociaal gedrag, bewust omrijden, onduidelijke prijsstelling, weigeren van korte ritten en zulks meer. Helaas vaak zonder succes.”

“Applicaties als Uber hebben hiervoor een alternatief, grotendeels gestoeld op de beoordeling door consumenten en transparante informatie. Het is een lastig proces om langs deze bestaande wetten een alternatief neer te zetten zonder dat dat tot wrijving en onrecht leidt. Maar het geforceerd proberen te passen van een nieuwe disruptieve speler op klassieke wetgeving is niet de weg en leidt mogelijk tot het missen van kansen. Alsof Tesla wordt verboden op de Nederlandse weg te rijden omdat er geen RDW-goedgekeurde benzinedop gemonteerd is.”

Geen meerijdservice

Uit het rapport blijkt overigens wel duidelijk dat er sprake is van besteld personenvervoer op afroep. En niet van een meerijdservice. “De visie van uberPop is gebaseerd op het meerijdconcept, waarbij geen additionele autoritten nodig zijn omdat er wordt meegereden op reeds geplande ritten. Doordat er in de pilot nog geen sprake is geweest van meerijden, moest er voor de grote meerderheid van de UberPop ritten wel een extra rit gemaakt worden”, melden de rapporteurs.

Dat bevestigt het deelplatform ShareNL in het rapport: “In essentie is UberPop verder geen ritten deel-platform. Voornamelijk omdat de chauffeur op verzoek mensen naar hun bestemming brengt zonder daar verder zelf iets te zoeken te hebben. Bij ritten-deelplatformen als Toogethr en Blablacar is dit wel het geval. Hier bieden chauffeurs ritten aan die zij toch al (om een ander doel) maken.”

Openbaar vervoer

UberPop zal vooral concurreren met het openbaar vervoer, verwachten de rapporteurs. Vooral op de kortere afstanden (binnensteden), omdat de prijs-kwaliteitverhouding voor velen een aantrekkelijke optie zal worden.

Op de langere afstanden kunnen diensten als UberPop het gebruik van het openbaar vervoer juist bevorderen doordat het treinstations flexibel kan linken met vertrekplaatsen en bestemmingen, maar dan voor een tarief dat we niet gewend zijn. “Het is belangrijk dat verschillende bijeffecten goed onderzocht worden. Zo zou de verkeersdruk in steden kunnen toenemen door UberPop”, aldus het rapport.

Vergoeding

Onder de bestuurders heerst wel een grote verdeeldheid over hoogte van de vergoeding. Maar liefst 63% is daarover negatief. Vooral de bestuurders die vanaf hun woonplaats helemaal naar Amsterdam moeten rijden om daar hun diensten aan te bieden, klagen over te lage opbrengsten. Omdat er vrijwel nooit sprake is van ‘meerijden’, viel de waardering van de inkomsten tegen. Er moet immers iedere keer een extra rit heen en terug gemaakt worden door de bestuurder, die hij normaal niet zou maken.

Zo’n 80% van de gebruikers geeft aan tevreden te zijn over de kosten, reistijd, gemak en veiligheid van UberPop. Er wordt geconstateerd dat de dienst even snel is als de auto. De wachttijd bedraagt voor UberPop gemiddeld 8 minuten tussen bestelling van de rit en het voorrijden van de chauffeur. Slechts 17% van de gebruikers wordt later opgepikt dan aangegeven.

Geen taxichauffeurs

Dat de bestuurders van UberPop geen officiële taxichauffeurs zijn, wordt door gebruikers niet als belemmering voor het gebruik van UberPop gezien. 50% van de respondenten geeft aan dat een andere ’taxidienst’ vervangen gaat worden door UberPop. Op de vraag naar hoe vaak UberPop-klanten in de toekomst gebruik denken te maken van de dienst, antwoordt ruim 80% met maandelijks of vaker. Echter, gebruikers geven ook aan dat zij de auto zullen blijven gebruiken vanwege financiële voordelen en flexibiliteit.

Een meerderheid van de respondenten geeft aan dat UberPop vooral het openbaar vervoer en de conventionele taxi vervangt. De meerderheid van de respondenten geeft aan dat UberPop een toevoeging aan de eigen auto is als de dienst 24/7 in de eigen omgeving beschikbaar zou zijn. Van de gebruikers geeft 5% aan de eigen auto compleet te vervangen, en 42% geeft aan UberPop en de eigen auto naast elkaar te gebruiken.

Evaluatie taxiwet

Uber heeft inmiddels het rapport ook aangeboden aan diverse Tweede Kamer-leden in de hoop de evaluatie van de Taxiwet te kunnen beïnvloeden. Die zullen zich later dit jaar wellicht uitlaten over de nut en noodzaak van alle wetten en regels die de overheid aan de taxibranche heeft opgelegd via de WP2000. Zoals verplichte Boordcomputer, verplichte taximeter(keuring), verplicht chauffeursdiploma, verplicht ondernemersdiploma, verplichte tariefkaart, noem maar op. Wetten en verplichtingen die de chauffeurs van UberPop massaal aan hun laars lappen, vooralsnog zonder tegenwerking van de Nederlandse overheid.

Bart Pals

Lees hier de volledige evaluatie van Accenture gemaakt in opdracht van Uber

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

30 reacties op “Uber presenteert evaluatie over UberPop en gaat door”

t_x04|01.10.14|13:19

Wat een land.

Popchauffeurs, nu lachen jullie. De bedoeling van uber is dat jullie steeds minder gaan verdienen en uber des te meer. In Amerika worden ze al leeggezogen. NU is het 20%, dan 25% dan 30% enz enz.

Tjerk Vinckx|01.10.14|13:53

Wel of geen voorstander van Uberpop, daar gaat het niet om.

Wederom wordt duidelijk gemaakt hoe dom ( stom ) de gemiddelde taxiondernemer is door als makke schapen allerlei niets zeggende regels van het corrupte ( KIWA contract !!) Min.van Verkeer en Waterstaat te accepteren, massaal de BCT laten inbouwen vanwege een subsidie van 600 euro ( sigaar uit eigen doos ) en een boete dreiging van 1750 euro.

Taxiondernemer: dom-dommer-domst.

Rodney Barten|01.10.14|13:57

Werkelijk onbegrijpelijk dat de overheid niet ingrijpt. mensen die gebruik maken van UberPop beseffen niet dat zij onverzekerd in een auto zitten en het brood van vakbekwame taxichauffeurs afpakken. Het is een schande dat de overheid zo met onze taxibranche omgaat.

Taxibelangen Nederland|01.10.14|14:04

Zo mag de één een paard stelen waar de ander nog niet eens over het hek mag kijken.Krommer kunnen ze het niet maken bij de inspectie,oké heb je als taxiondernemer of chauffeur alles netjes in orde,dan mogen wij van de ILT jou als een TBS’er behandelen en moet je naar onze pijpen dansen.Wanneer komen wij in opstand? Ik sta al jaren op de barricade,sluit je aan bij STN,laat niet langen met je sollen en laten wij samen ten strijde trekken.Genoeg is genoeg.Legaal is verboden en illegaal is normaal

Tjerk Vinckx|01.10.14|14:16

BNR uitzending heden middag !!

De heer Jacob Kohnstam voorzitter van het College bescherming persoonsgegevens haalde de uitspraak van het Hof van Jusitie van de Europese Unie nog aan ivm gegevensbewaring en opslag van verkeers-en locatiegegevens nog aan, de Nationale Overheid weet hier geen raad mee. Hij stelde dat dit duidelijk niet mag !!!

Ik heb dit al eerder op Taxipro gepubliceerd.

Nogmaals wordt wakker, laat U niet ringeloren door ambtelijke maffia !!!!!!

t_x04|01.10.14|14:36

@Taxibelangen.

Ik heb weinig gezien van taxibelangen ten aanzien van uber en uberpop, alleen bct. Uber overtreedt de regels al meer dan een jaar en uberpop al 2 maanden.

Taxibelangen Nederland|01.10.14|14:40

Stiekem gedrag fiscus
We moeten ons afvragen wat is er mis met het langdurig opslaan van de gegevens van onschuldige- maar ook van schuldige mensen. We willen veiliger leven, maar het opsporen van misdadigers die de samenleving kwaad willen aandoen zouden we moeilijker willen maken, dat is tegenstrijdig. Dus zoveel mogelijk gegevens verzamelen om misdaden effectief te bestrijden, tenzij bezwaren daartegen zonder gezever,voldoende aangetoond kunnen worden.Privacy bestaat al lang niet meer

tonnie|01.10.14|15:42

Als een Ilent inspecteur mij nu wil controleren dan geef ik mijn autosleutel meteen aan hem af, kan hij als hij klaar is mijn auto naar huis rijden, wel even bij de bct invoeren of het prive, zakelijk of wat dan ook is. Bestel ik ondertussen wel een uberpop om mezelf naar huis te laten brengen. Ben echt helemaal klaar met dat hele corrupte zooitje Ilent, Kiwa, Belastingdienst en politiek
Moet van hoger hand opgelegd zijn dat zij dit op hun beloop laten, ergens word een smerig spelletje gespeeld

Rodney Barten|01.10.14|17:41

@ Tjerk: Ik voel met als welwillend en eerlijk ondernemer behoorlijk aangevallen door uw bericht. Iedereen zou zich aan de (onzinnige) regels moeten houden, dan was het nu niet zo’n zooitje geweest in bepaalde takken van onze branche. Om nou iedere nette ondernemer maar dom te noemen vindt ik persoonlijk een brug te ver!

J.Schoon|01.10.14|18:53

Ik heb een rijbewijs, een auto, een navigatie en een app. (Verklaring goed gedrag ) meer heb ik nodig!
De overheid kan me gestolen worden. Zij hebben geen expertise en ik werk niet voor hem. In heel Nederland zijn er meer snorders dan Uber pop rijders. Wanneer een passagier niets zegt kunnen ze niets doen. Bij Blablablabla car moet je ook een vergoeding betalen . Hoor je ook niets van.
Allerlei papieren en vergunningen doe je alleen de overheid een voordeel mee. Het heeft nooit iets opgelost.

Peter Ruiter|01.10.14|20:03

Natuurlijk, laten we onze privacy maar gewoon te grabbel gooien TBN. Geloof je nou echt die propaganda dat er criminelen worden gevangen door het onbeperkt opslaan van ieders lokatie-data? En doe iets fout dan komt het toch niet tot een proces want je bent door de verplichte opslag gedwongen om mee te werken aan je eigen veroordeling. Voor het volgen van criminelen moet de politie nog steeds toestemming vragen; dat mag en kan niet zo maar. Je kan dus maar beter een crimineel zijn!

Peter Ruiter|01.10.14|20:09

Typisch trouwens, op eerdere vragen aan het college bescherming persoonsgegevens reageerde men dat het z.g. vier ogensysteem volledig legitiem was; precies tegenover gesteld dan wat de heer Jacob Kohnstamm nu beweert.

Hudson Taxi|01.10.14|20:56

@ Rodney. Ilt lokt zulke uitspraken van Tjerk uit door de taxibranche te belazeren. Alle ondernemers worden hier de dupe van. Nu de belastigdienst een schrift naast je bct aanbeveelt voelen veel taxiondernemers zich bedondert en worden wakker. Niets doen is dom ja. Misschien kunnen we samen met taxibelangen iets organiseren. Van KNV is niets verwachtten.

t_x04|01.10.14|21:52

Al met al zijn we belazerd. Men zou optreden. Verder dan een briefje sturen naar de chauffeurs die we zelf opgespoord hebben, zijn ze niet gekomen

En nog blijven onze eigen collega’s uber steunen. Lever die iPhone in. Nadat pop gelegaliseerd is, krijgen jullie een grote schop. Het gaat uber niet om taxi maar om pop. Zie Amerika.

Ed Teunissen|02.10.14|09:52

UberPOP gaat ook ten koste van het ov

De goedkope taxidienst uberPOP gaat ten koste van de reguliere taxi én van het ov.

Het openbaar vervoer raakt niet alleen klanten kwijt: 18 procent van de klanten gebruikt uberPOP in aanvulling op het ov. Het gaat dan vooral om taxiritjes naar het station om vervolgens een langere reis met de trein te maken, licht een woordvoerder van uber toe. De privétaxi gaat in die gevallen ten koste van bus, tram en metro.

Mark Jan Baas|02.10.14|09:54

Wat zegt de verzekeraar is geval van schade? Staat in de voorwaarden dat het voertuig gebruikt wordt voor personenvervoer? Nee? Trek je conclusie! Wie draait er voor de gehele schade op? De chauffeur die onverzekerd rond rijdt.

Martin van den Bosch|02.10.14|10:23

Beseffen die UberPop chauffeurs wel dat zij onverzekerd rondrijden? In uw polisvoorwaarden staat duidelijk vermeld dat verhuur en personenvervoer is uitgesloten. Lees de kleine lettertjes. Onder personenvervoer verstaat de verzekering o.a. taxivervoer en niet vervoer van familie.
Verder kijkt de belastingdienst ook mee, want Uber is verplicht om de inkomsten op te geven. Met een beetje pech wordt je als chauffeur dubbel gepakt.

Bernard Wiegman|02.10.14|10:55

STEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEKPENNINGEN!!!!!!! OF ZIE IK DAT NU VERKEERD

J.Schoon|02.10.14|13:07

@mark van der Bosch pop rijders zijn gewoon verzekerd voor alles. Je roept wat zonder er kennis van te hebben

J.Schoon|02.10.14|13:36

En al die “legale” chauffeurs die hun inkomsten niet opgeven door ritten uitbesteden naar snorders,

Ton Koning|02.10.14|13:42

Ik snap niet dat de 4 grote steden niet de handen in één slaan juist omdat dat daar de meeste zzp zijn
We laten ons maar met het kluitje in het riet sturen of zitten we nou domweg gewoon te slapen
Word het nou niet eens tijd dat we de desbetreffende instantie op hun punten zetten of moeten we net zoals vroeger maar gewoon weer zelf de barricade op
De overheid laat ons in de steek terwijl we zelf op allerlei manieren gebonden zijn aan allerlei regels
Geen worden maar daden

t_x04|02.10.14|13:49

Volgens het rapport heeft uber zelf een verzekering geregeld.

Rex Urban|04.10.14|19:38

N.a.v. de uitzending nieuwsuur gisteravond,
Uber is nu aantrekkelijk voor chauffeurs, doordat er relatief niet veel aangesloten leden zijn, weinig concurrentie. (Veel) Taxi klanten hebben een slechte indruk van de Taxibranche, niet zonder reden! Dat speelt Uber in de kaart.
Wanneer er net zo veel Uber auto’s als taxi’s in “Amsterdam” zijn,keert de wal het schip en wordt het ook een bende bij Uber. De kneep zit hem in haalbare omzet. Niet voldoende omzet, problemen zoals in de taxibranche nu.

t_x04|04.10.14|21:00

Pop is niet rendabel om te rijden als volledige baan. Alleen bijklussen als werkende of werkzoekende. 20% commissie voor die boeven is het struikelblok. In Amerika moet in sommige plaatsen al 25% betaald worden. Protesten daar zijn niet van de lucht.

Hans de Koning|04.10.14|21:16

Hoe zit het eigenlijk met de btw bij uberpop? Lijkt me een leuke voor de blauweenveloppenbrigade. Aangezien het geen taxivervoer is, vallen ze in de categorie 21%. Dat is lastig betalen van 20% commissie.

Katia Ivanova|06.10.14|16:38

Doordenkertje,

Ik heb een WWB uitkering sinds kort, ik ben verplicht om WERK te AANVAARDEN.
Bij navraag aan mijn werkcoach mag ik voor Uberpop werken, zolang ik de inkomsten maar doorgeef. Nu is Uberpop sowieso geen zwart werk want de gereden ritten worden naar je BANKrek. overgemaakt.

Ik heb dus bij eventuele controle door ILT vrijbaan.

Rodney Barten|06.10.14|20:51

@ Katia: Heeft je werkcoach je ook verteld dat je even langs de KVK moet gaan en dat je BTW plichtig bent?

t_x04|09.10.14|10:00

Uber heeft een mail verstuurd naar alle gebruikers dat pop vanaf nu beschikbaar is voor iedere gebruiker. De proef is voorbij en definitief.

Mag ik de overheid en ILenT hiervoor hartelijk bedanken voor voor hun inzet? Not.

Paul Dijkhuizen|09.10.14|16:14

Wet personenvervoer 2000 art. 1 – j. , definitie van taxivervoer; personenvervoer per auto,niet zijnde openbaar vervoer, tegen betaling. Hier vallen dus mijns inziens ook Uberpop, toogethr, blablacar en al die vrijwilligersorganisaties onder die tegen een (kleine) vergoeding vervoer aanbieden. Ook zij moeten dus voldoen aan de regels die gelden voor taxivervoer. Zolang de overheid hier niet eerst eens tegen optreedt maakt zij zich dus volstrekt belachelijk!

Hudson Taxi|10.10.14|20:17

Uber zet mes in Duitse prijzen om verbod te ontlopen.
Uber heeft de prijzen van zijn particulierendienst Uberpop in Duitsland scherp verlaagd.
Zo wordt een verbod op de dienst ontlopen.
Dat heeft Uber vrijdag bekendgemaakt.
De kilometerprijs is verlaagd van 1,60 euro naar 0,35 euro. Er geldt geen starttarief meer en er is geen prijs per minuut.
Aldus een Berlijnse courant.

Uber presenteert evaluatie over UberPop en gaat door | TaxiPro
Uber, UberPop, Niek van Leeuwen, directeur

Uber presenteert evaluatie over UberPop en gaat door

Er zijn inmiddels duizenden UberPop-ritten verreden in Amsterdam. Hoewel de evaluatie van de ‘proef’ is afgerond, kondigt Uber aan om door te gaan met de proef. Gedurende de pilot afgelopen zomer zijn tientallen UberPop-chauffeurs actief geweest. En de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft in de tussentijd honderden taxi’s gecontroleerd op naleving van de WP2000 en beboet als er iets niet in orde was. Maar tegen deze UberPop-chauffeurs is nog steeds niet opgetreden. Overigens bevestigt het rapport dat er géén sprake is van carpooling via UberPop, maar van besteld personenvervoer op afroep.

Het rapport is opgesteld door Accenture in opdracht van Uber. Voor de evaluatie van UberPop zijn 1.000 willekeurige ritten uit de pilot geselecteerd. De primaire drijfveer om UberPop-chauffeur te worden is financieel. Het overgrote deel van hen heeft naast zijn activiteiten als bestuurder een eigen baan. Uit responses blijkt dan ook dat de vergoeding voornamelijk als bijverdienste wordt beschouwd en niet als primair inkomen.

Taxiwetten

In het rapport komen ook enkele deskundigen aan het woord die UberPop een warm hart toedragen. Carlo van de Weijer, Director Strategic Area Smart Mobility TU/e: “Taxiwetten zijn gemaakt om negatieve bijverschijnselen in de taxibranche tegen te gaan zoals asociaal gedrag, bewust omrijden, onduidelijke prijsstelling, weigeren van korte ritten en zulks meer. Helaas vaak zonder succes.”

“Applicaties als Uber hebben hiervoor een alternatief, grotendeels gestoeld op de beoordeling door consumenten en transparante informatie. Het is een lastig proces om langs deze bestaande wetten een alternatief neer te zetten zonder dat dat tot wrijving en onrecht leidt. Maar het geforceerd proberen te passen van een nieuwe disruptieve speler op klassieke wetgeving is niet de weg en leidt mogelijk tot het missen van kansen. Alsof Tesla wordt verboden op de Nederlandse weg te rijden omdat er geen RDW-goedgekeurde benzinedop gemonteerd is.”

Geen meerijdservice

Uit het rapport blijkt overigens wel duidelijk dat er sprake is van besteld personenvervoer op afroep. En niet van een meerijdservice. “De visie van uberPop is gebaseerd op het meerijdconcept, waarbij geen additionele autoritten nodig zijn omdat er wordt meegereden op reeds geplande ritten. Doordat er in de pilot nog geen sprake is geweest van meerijden, moest er voor de grote meerderheid van de UberPop ritten wel een extra rit gemaakt worden”, melden de rapporteurs.

Dat bevestigt het deelplatform ShareNL in het rapport: “In essentie is UberPop verder geen ritten deel-platform. Voornamelijk omdat de chauffeur op verzoek mensen naar hun bestemming brengt zonder daar verder zelf iets te zoeken te hebben. Bij ritten-deelplatformen als Toogethr en Blablacar is dit wel het geval. Hier bieden chauffeurs ritten aan die zij toch al (om een ander doel) maken.”

Openbaar vervoer

UberPop zal vooral concurreren met het openbaar vervoer, verwachten de rapporteurs. Vooral op de kortere afstanden (binnensteden), omdat de prijs-kwaliteitverhouding voor velen een aantrekkelijke optie zal worden.

Op de langere afstanden kunnen diensten als UberPop het gebruik van het openbaar vervoer juist bevorderen doordat het treinstations flexibel kan linken met vertrekplaatsen en bestemmingen, maar dan voor een tarief dat we niet gewend zijn. “Het is belangrijk dat verschillende bijeffecten goed onderzocht worden. Zo zou de verkeersdruk in steden kunnen toenemen door UberPop”, aldus het rapport.

Vergoeding

Onder de bestuurders heerst wel een grote verdeeldheid over hoogte van de vergoeding. Maar liefst 63% is daarover negatief. Vooral de bestuurders die vanaf hun woonplaats helemaal naar Amsterdam moeten rijden om daar hun diensten aan te bieden, klagen over te lage opbrengsten. Omdat er vrijwel nooit sprake is van ‘meerijden’, viel de waardering van de inkomsten tegen. Er moet immers iedere keer een extra rit heen en terug gemaakt worden door de bestuurder, die hij normaal niet zou maken.

Zo’n 80% van de gebruikers geeft aan tevreden te zijn over de kosten, reistijd, gemak en veiligheid van UberPop. Er wordt geconstateerd dat de dienst even snel is als de auto. De wachttijd bedraagt voor UberPop gemiddeld 8 minuten tussen bestelling van de rit en het voorrijden van de chauffeur. Slechts 17% van de gebruikers wordt later opgepikt dan aangegeven.

Geen taxichauffeurs

Dat de bestuurders van UberPop geen officiële taxichauffeurs zijn, wordt door gebruikers niet als belemmering voor het gebruik van UberPop gezien. 50% van de respondenten geeft aan dat een andere ’taxidienst’ vervangen gaat worden door UberPop. Op de vraag naar hoe vaak UberPop-klanten in de toekomst gebruik denken te maken van de dienst, antwoordt ruim 80% met maandelijks of vaker. Echter, gebruikers geven ook aan dat zij de auto zullen blijven gebruiken vanwege financiële voordelen en flexibiliteit.

Een meerderheid van de respondenten geeft aan dat UberPop vooral het openbaar vervoer en de conventionele taxi vervangt. De meerderheid van de respondenten geeft aan dat UberPop een toevoeging aan de eigen auto is als de dienst 24/7 in de eigen omgeving beschikbaar zou zijn. Van de gebruikers geeft 5% aan de eigen auto compleet te vervangen, en 42% geeft aan UberPop en de eigen auto naast elkaar te gebruiken.

Evaluatie taxiwet

Uber heeft inmiddels het rapport ook aangeboden aan diverse Tweede Kamer-leden in de hoop de evaluatie van de Taxiwet te kunnen beïnvloeden. Die zullen zich later dit jaar wellicht uitlaten over de nut en noodzaak van alle wetten en regels die de overheid aan de taxibranche heeft opgelegd via de WP2000. Zoals verplichte Boordcomputer, verplichte taximeter(keuring), verplicht chauffeursdiploma, verplicht ondernemersdiploma, verplichte tariefkaart, noem maar op. Wetten en verplichtingen die de chauffeurs van UberPop massaal aan hun laars lappen, vooralsnog zonder tegenwerking van de Nederlandse overheid.

Bart Pals

Lees hier de volledige evaluatie van Accenture gemaakt in opdracht van Uber

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

30 reacties op “Uber presenteert evaluatie over UberPop en gaat door”

t_x04|01.10.14|13:19

Wat een land.

Popchauffeurs, nu lachen jullie. De bedoeling van uber is dat jullie steeds minder gaan verdienen en uber des te meer. In Amerika worden ze al leeggezogen. NU is het 20%, dan 25% dan 30% enz enz.

Tjerk Vinckx|01.10.14|13:53

Wel of geen voorstander van Uberpop, daar gaat het niet om.

Wederom wordt duidelijk gemaakt hoe dom ( stom ) de gemiddelde taxiondernemer is door als makke schapen allerlei niets zeggende regels van het corrupte ( KIWA contract !!) Min.van Verkeer en Waterstaat te accepteren, massaal de BCT laten inbouwen vanwege een subsidie van 600 euro ( sigaar uit eigen doos ) en een boete dreiging van 1750 euro.

Taxiondernemer: dom-dommer-domst.

Rodney Barten|01.10.14|13:57

Werkelijk onbegrijpelijk dat de overheid niet ingrijpt. mensen die gebruik maken van UberPop beseffen niet dat zij onverzekerd in een auto zitten en het brood van vakbekwame taxichauffeurs afpakken. Het is een schande dat de overheid zo met onze taxibranche omgaat.

Taxibelangen Nederland|01.10.14|14:04

Zo mag de één een paard stelen waar de ander nog niet eens over het hek mag kijken.Krommer kunnen ze het niet maken bij de inspectie,oké heb je als taxiondernemer of chauffeur alles netjes in orde,dan mogen wij van de ILT jou als een TBS’er behandelen en moet je naar onze pijpen dansen.Wanneer komen wij in opstand? Ik sta al jaren op de barricade,sluit je aan bij STN,laat niet langen met je sollen en laten wij samen ten strijde trekken.Genoeg is genoeg.Legaal is verboden en illegaal is normaal

Tjerk Vinckx|01.10.14|14:16

BNR uitzending heden middag !!

De heer Jacob Kohnstam voorzitter van het College bescherming persoonsgegevens haalde de uitspraak van het Hof van Jusitie van de Europese Unie nog aan ivm gegevensbewaring en opslag van verkeers-en locatiegegevens nog aan, de Nationale Overheid weet hier geen raad mee. Hij stelde dat dit duidelijk niet mag !!!

Ik heb dit al eerder op Taxipro gepubliceerd.

Nogmaals wordt wakker, laat U niet ringeloren door ambtelijke maffia !!!!!!

t_x04|01.10.14|14:36

@Taxibelangen.

Ik heb weinig gezien van taxibelangen ten aanzien van uber en uberpop, alleen bct. Uber overtreedt de regels al meer dan een jaar en uberpop al 2 maanden.

Taxibelangen Nederland|01.10.14|14:40

Stiekem gedrag fiscus
We moeten ons afvragen wat is er mis met het langdurig opslaan van de gegevens van onschuldige- maar ook van schuldige mensen. We willen veiliger leven, maar het opsporen van misdadigers die de samenleving kwaad willen aandoen zouden we moeilijker willen maken, dat is tegenstrijdig. Dus zoveel mogelijk gegevens verzamelen om misdaden effectief te bestrijden, tenzij bezwaren daartegen zonder gezever,voldoende aangetoond kunnen worden.Privacy bestaat al lang niet meer

tonnie|01.10.14|15:42

Als een Ilent inspecteur mij nu wil controleren dan geef ik mijn autosleutel meteen aan hem af, kan hij als hij klaar is mijn auto naar huis rijden, wel even bij de bct invoeren of het prive, zakelijk of wat dan ook is. Bestel ik ondertussen wel een uberpop om mezelf naar huis te laten brengen. Ben echt helemaal klaar met dat hele corrupte zooitje Ilent, Kiwa, Belastingdienst en politiek
Moet van hoger hand opgelegd zijn dat zij dit op hun beloop laten, ergens word een smerig spelletje gespeeld

Rodney Barten|01.10.14|17:41

@ Tjerk: Ik voel met als welwillend en eerlijk ondernemer behoorlijk aangevallen door uw bericht. Iedereen zou zich aan de (onzinnige) regels moeten houden, dan was het nu niet zo’n zooitje geweest in bepaalde takken van onze branche. Om nou iedere nette ondernemer maar dom te noemen vindt ik persoonlijk een brug te ver!

J.Schoon|01.10.14|18:53

Ik heb een rijbewijs, een auto, een navigatie en een app. (Verklaring goed gedrag ) meer heb ik nodig!
De overheid kan me gestolen worden. Zij hebben geen expertise en ik werk niet voor hem. In heel Nederland zijn er meer snorders dan Uber pop rijders. Wanneer een passagier niets zegt kunnen ze niets doen. Bij Blablablabla car moet je ook een vergoeding betalen . Hoor je ook niets van.
Allerlei papieren en vergunningen doe je alleen de overheid een voordeel mee. Het heeft nooit iets opgelost.

Peter Ruiter|01.10.14|20:03

Natuurlijk, laten we onze privacy maar gewoon te grabbel gooien TBN. Geloof je nou echt die propaganda dat er criminelen worden gevangen door het onbeperkt opslaan van ieders lokatie-data? En doe iets fout dan komt het toch niet tot een proces want je bent door de verplichte opslag gedwongen om mee te werken aan je eigen veroordeling. Voor het volgen van criminelen moet de politie nog steeds toestemming vragen; dat mag en kan niet zo maar. Je kan dus maar beter een crimineel zijn!

Peter Ruiter|01.10.14|20:09

Typisch trouwens, op eerdere vragen aan het college bescherming persoonsgegevens reageerde men dat het z.g. vier ogensysteem volledig legitiem was; precies tegenover gesteld dan wat de heer Jacob Kohnstamm nu beweert.

Hudson Taxi|01.10.14|20:56

@ Rodney. Ilt lokt zulke uitspraken van Tjerk uit door de taxibranche te belazeren. Alle ondernemers worden hier de dupe van. Nu de belastigdienst een schrift naast je bct aanbeveelt voelen veel taxiondernemers zich bedondert en worden wakker. Niets doen is dom ja. Misschien kunnen we samen met taxibelangen iets organiseren. Van KNV is niets verwachtten.

t_x04|01.10.14|21:52

Al met al zijn we belazerd. Men zou optreden. Verder dan een briefje sturen naar de chauffeurs die we zelf opgespoord hebben, zijn ze niet gekomen

En nog blijven onze eigen collega’s uber steunen. Lever die iPhone in. Nadat pop gelegaliseerd is, krijgen jullie een grote schop. Het gaat uber niet om taxi maar om pop. Zie Amerika.

Ed Teunissen|02.10.14|09:52

UberPOP gaat ook ten koste van het ov

De goedkope taxidienst uberPOP gaat ten koste van de reguliere taxi én van het ov.

Het openbaar vervoer raakt niet alleen klanten kwijt: 18 procent van de klanten gebruikt uberPOP in aanvulling op het ov. Het gaat dan vooral om taxiritjes naar het station om vervolgens een langere reis met de trein te maken, licht een woordvoerder van uber toe. De privétaxi gaat in die gevallen ten koste van bus, tram en metro.

Mark Jan Baas|02.10.14|09:54

Wat zegt de verzekeraar is geval van schade? Staat in de voorwaarden dat het voertuig gebruikt wordt voor personenvervoer? Nee? Trek je conclusie! Wie draait er voor de gehele schade op? De chauffeur die onverzekerd rond rijdt.

Martin van den Bosch|02.10.14|10:23

Beseffen die UberPop chauffeurs wel dat zij onverzekerd rondrijden? In uw polisvoorwaarden staat duidelijk vermeld dat verhuur en personenvervoer is uitgesloten. Lees de kleine lettertjes. Onder personenvervoer verstaat de verzekering o.a. taxivervoer en niet vervoer van familie.
Verder kijkt de belastingdienst ook mee, want Uber is verplicht om de inkomsten op te geven. Met een beetje pech wordt je als chauffeur dubbel gepakt.

Bernard Wiegman|02.10.14|10:55

STEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEKPENNINGEN!!!!!!! OF ZIE IK DAT NU VERKEERD

J.Schoon|02.10.14|13:07

@mark van der Bosch pop rijders zijn gewoon verzekerd voor alles. Je roept wat zonder er kennis van te hebben

J.Schoon|02.10.14|13:36

En al die “legale” chauffeurs die hun inkomsten niet opgeven door ritten uitbesteden naar snorders,

Ton Koning|02.10.14|13:42

Ik snap niet dat de 4 grote steden niet de handen in één slaan juist omdat dat daar de meeste zzp zijn
We laten ons maar met het kluitje in het riet sturen of zitten we nou domweg gewoon te slapen
Word het nou niet eens tijd dat we de desbetreffende instantie op hun punten zetten of moeten we net zoals vroeger maar gewoon weer zelf de barricade op
De overheid laat ons in de steek terwijl we zelf op allerlei manieren gebonden zijn aan allerlei regels
Geen worden maar daden

t_x04|02.10.14|13:49

Volgens het rapport heeft uber zelf een verzekering geregeld.

Rex Urban|04.10.14|19:38

N.a.v. de uitzending nieuwsuur gisteravond,
Uber is nu aantrekkelijk voor chauffeurs, doordat er relatief niet veel aangesloten leden zijn, weinig concurrentie. (Veel) Taxi klanten hebben een slechte indruk van de Taxibranche, niet zonder reden! Dat speelt Uber in de kaart.
Wanneer er net zo veel Uber auto’s als taxi’s in “Amsterdam” zijn,keert de wal het schip en wordt het ook een bende bij Uber. De kneep zit hem in haalbare omzet. Niet voldoende omzet, problemen zoals in de taxibranche nu.

t_x04|04.10.14|21:00

Pop is niet rendabel om te rijden als volledige baan. Alleen bijklussen als werkende of werkzoekende. 20% commissie voor die boeven is het struikelblok. In Amerika moet in sommige plaatsen al 25% betaald worden. Protesten daar zijn niet van de lucht.

Hans de Koning|04.10.14|21:16

Hoe zit het eigenlijk met de btw bij uberpop? Lijkt me een leuke voor de blauweenveloppenbrigade. Aangezien het geen taxivervoer is, vallen ze in de categorie 21%. Dat is lastig betalen van 20% commissie.

Katia Ivanova|06.10.14|16:38

Doordenkertje,

Ik heb een WWB uitkering sinds kort, ik ben verplicht om WERK te AANVAARDEN.
Bij navraag aan mijn werkcoach mag ik voor Uberpop werken, zolang ik de inkomsten maar doorgeef. Nu is Uberpop sowieso geen zwart werk want de gereden ritten worden naar je BANKrek. overgemaakt.

Ik heb dus bij eventuele controle door ILT vrijbaan.

Rodney Barten|06.10.14|20:51

@ Katia: Heeft je werkcoach je ook verteld dat je even langs de KVK moet gaan en dat je BTW plichtig bent?

t_x04|09.10.14|10:00

Uber heeft een mail verstuurd naar alle gebruikers dat pop vanaf nu beschikbaar is voor iedere gebruiker. De proef is voorbij en definitief.

Mag ik de overheid en ILenT hiervoor hartelijk bedanken voor voor hun inzet? Not.

Paul Dijkhuizen|09.10.14|16:14

Wet personenvervoer 2000 art. 1 – j. , definitie van taxivervoer; personenvervoer per auto,niet zijnde openbaar vervoer, tegen betaling. Hier vallen dus mijns inziens ook Uberpop, toogethr, blablacar en al die vrijwilligersorganisaties onder die tegen een (kleine) vergoeding vervoer aanbieden. Ook zij moeten dus voldoen aan de regels die gelden voor taxivervoer. Zolang de overheid hier niet eerst eens tegen optreedt maakt zij zich dus volstrekt belachelijk!

Hudson Taxi|10.10.14|20:17

Uber zet mes in Duitse prijzen om verbod te ontlopen.
Uber heeft de prijzen van zijn particulierendienst Uberpop in Duitsland scherp verlaagd.
Zo wordt een verbod op de dienst ontlopen.
Dat heeft Uber vrijdag bekendgemaakt.
De kilometerprijs is verlaagd van 1,60 euro naar 0,35 euro. Er geldt geen starttarief meer en er is geen prijs per minuut.
Aldus een Berlijnse courant.