handhaving, amsterdam, stadstoezicht, controleur

Duizenden boetes voor zwaar gecontroleerde Amsterdamse taxibranche

De Amsterdamse taxibranche is de afgelopen twaalf maanden stevig gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport en de gemeente Amsterdam. Daarbij zijn duizenden boetes uitgedeeld. De ILT deelde vierhonderd boetes uit bij taxi-controles op naleving van de WP2000. En dienst Stadstoezicht deelde in die periode maar liefst 1500 zogenaamde Mulder-boetes uit aan taxi’s, voor zaken als het overtreden van het stopverbod of parkeerverbod. Sinds de invoering van de TTO-wetgeving halverwege 2013 hebben 20 chauffeurs een boete van 1500 euro gekregen omdat ze niet bij een TTO waren aangesloten. Dat blijkt uit de Taximonitor van de gemeente Amsterdam. Ook blijkt dat het totale aantal TTO-taxi’s fors is toegenomen.

Van de in totaal 1560 door de ILT gecontroleerde TTO-voertuigen kregen er 300 een boete. Verder schreef de ILT nog 100 boetes uit aan niet-TTO-taxi’s. De gemeente heeft in de Taximonitor niet gespecificeerd voor welke de ILT boetes voor heeft uitgedeeld. Over het algemeen is dat voor overtreding van de WP2000, zoals op het gebied van rij- en rusttijden, Boordcomputer Taxi, taximeters, printbon, etc.

Taxistandplaatsen

Waren er in de eerste helft van 2013 nog 2677 taxichauffeurs die de Amsterdamse opstapmarkt mochten bedienen. Dat aantal is in de eerste helft van dit jaar gegroeid naar 3474. Zij mogen de in totaal 67 taxistandplaatsen bemannen, waar plaats is voor 360 taxivoertuigen.

Deze chauffeurs presteren nog lang niet altijd even goed, zo blijkt uit de handhavingscijfers. Het rapportcijfer van het altijd zeer kritische taxipanel is nog altijd een magere zes. Overigens geeft 90% van de Amsterdammers een voldoende rapportcijfer. Naast het hoge aantal boetes uitgedeeld door de ILT, zijn ook de mystery guests van de gemeente Amsterdam zeer kritisch.

Mystery guests

Van de ritten gemaakt door mystery guests in de tweede helft van 2014 was een schamele 28% in orde. Bij 66% werden kleine overtredingen geconstateerd en bij 5% ernstige. Kleine overtredingen zijn onder meer: het ontbreken van een printbon, het niet goed leesbaar zijn van de informatiekaart of het niet beschikbaar hebben van wisselgeld. Ernstige overtredingen zijn bijvoorbeeld ritweigering, door rood rijden of te hard rijden.

De gemeente heeft in de eerste helft van 2014 in totaal 49 Taxxxivergunningen ingetrokken. De meest voorkomende reden is omdat een chauffeur niet meer bij een TTO was aangesloten. Soms vanwege een sanctie, soms omdat de overeenkomst tussen de TTO en chauffeur om een andere reden is beëindigd. Ruim 10 chauffeurs hebben dusdanige zware overtredingen begaan, dat de gemeente hun Taxxxivergunning introk. Verder is één TTO-vergunning ingetrokken na een negatief Bibob-advies (TCM).

Omzet

De gemeente schat dat de totale omzet van de Amsterdamse taxibranche jaarlijks 150 miljoen euro bedraagt. Dat betekent ongeveer 43.000 euro omzet per chauffeur per jaar. Let wel, dat is omzet. Daar moeten alle kosten dus van betaald worden. Zoals die voor het taxivoertuig, brandstof, verzekeringen, Boordcomputer Taxi, taxivergunning, TTO-bijdrage, printer, taximeter-keuring, etc.

De Taximonitor Amsterdam eerste helft 2014 is aangeboden aan de gemeenteraad. Met handhaving, audits en mysteryguestonderzoeken wordt een steeds nauwkeuriger beeld verkregen van de verbeteringen sinds de TTO-invoering. “Het uitgangspunt hierbij is dat de Toegelaten Taxiorganisaties (de 12 TTO’s) zich steeds meer tot professionele organisaties ontwikkelen die zelf toezicht houden op de bij hun aangesloten chauffeurs”, meldt de gemeente.

Overtredingen

“De handhavingsacties (waaronder die met mystery guests) laten nog steeds een flink aantal overtredingen zien. Wel is te zien dat de TTO’s hier vaker adequaat op reageren, dat er steeds minder sprake is van ritweigering en dat klachten beter worden afgehandeld”, aldus de gemeente Amsterdam. Hoeveel boetes er aan snorders zijn uitgedeeld, is niet bekendgemaakt in de Taximonitor. De tientallen snorders van UberPop hebben overigens nog altijd géén boetes gekregen.

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “Duizenden boetes voor zwaar gecontroleerde Amsterdamse taxibranche”

t_x04|03.10.14|19:17

En Uber steekt een dikke vinger op en lacht zich helemaal kapot.

Hans de Koning|03.10.14|21:09

“De tientallen snorders van UberPop hebben overigens nog altijd géén boetes gekregen.”

Ik weet zeker dat ILnT hier meeleest. Kan iemand uitleggen WAAROM er nog steeds geen boetes zijn uitgedeeld?

Of is het wachten op de jaarcijfers van uber, bijv 20.000 popritten uitgevoerd, en krijgen ze dan 20.000 boetes van €4200? Dat zou wat zijn.

Taxi Lichtstad|04.10.14|01:27

Het niet hebben van wisselgeld??? Mijn god, je mag zwart taxi rijden als je bij Uber bent aangesloten maar wanneer je te weinig wisselgeld hebt als legale taxichauffeur dan krijg je een boete. Ik twijfel soms over het taxivak maar dit 1000 keer liever dan werken voor een organisatie als de ILnT… Ik zou me kapot schamen!

tonnie|04.10.14|09:40

Misschien krijgen zij ook een tientje korting op hun volgende uber rit, of worden ze tegen gehouden door het ministerie. Je gaat van alles denken als er zo onlogisch wordt gehandeld.

En als ik niet genoeg wisselgeld heb mogen ze ook pinnen hoor

Taxibelangen Nederland|04.10.14|11:24

Heb je een Taxi chauffeurs dan heb je gelijk TBS je ben dan vogelvrij verklaard de inspecties mogen dan met jou doen en laten wat ze willen. Eigenlijk dwingen ze jou om je bij Uber aan te sluiten dan geniet je de totale bescherming van ILT en overige maffia-achtige handhavers. Uitzending over Uber met een heel goed commentaar van Hubert Andela KNV. Artikel 1 van de Ned. grondwet geld kennelijk niet voor de Taxibranche http://www.npo.nl/het-succes-van-taxidienst-uber/03-10-2014/WO_NOS_639448

Tjerk Vinckx|04.10.14|12:03

Minister Plasterk heeft laten weten dat hij de bezem door het bestuur en ambtenarenbestand van St.Maarten gaat halen in verband met chaos en corruptie.

Tip voor de minister: Ik denk dat er dichter bij huis nog heel veel te doen is !!!!

Pierre van Aert|04.10.14|15:23

Geen wisselgeld ? Niet zo gek doen hoor, ik laat de meter altijd gewoon lopen tot het een mooi rond bedrag is.

Ton van Dalfsen|04.10.14|19:06

@ tonnie, En staat ILT wel met groot machtsvertoon bijna elke dag op schiphol LEGALE TAXI PESTEN. Hoe durven zij zich nog te vertonen.

tonnie|04.10.14|20:41

Ja als je vier ritjes van 7, 29 hebt gehad die betaald zijn met 50 euro en zit te kloten met wisselgeld, dan zijn het opeens supercops.

Ze zouden zich dood moeten schamen!

Mike van Wanum|05.10.14|10:32

3474 chauffeurs met een keurmerk, 67 standplaatsen met bij elkaar plek voor 360 Taxi´s. In Rotterdam ook veel te weinig standplaatsen met als gevolg, veel onnodige boetes. Begrijp nog steeds niet waarom dat capaciteit beleid is verdwenen. De branche was beter te controleren en te corrigeren.
Nu is de opstapmarkt een melkkoe. Was dat nou eigenlijk de bedoeling ?

tonnie|06.10.14|14:40

Je zou toch verwachten dat de grote steden en belangen organisaties van de minister directe opheldering eisen.

Henk Schilperoort|06.10.14|18:22

Pak nou eindelijk eens Uber-rijders en snorders aan. Niet alleen in Amsterdam, maar ook de andere steden en stadjes van Nederland lopen door deze achterbakse figuren, die vaak ook nog een uitkering hebben, inkomsten mis. Eeuwig en altijd de reguliere taxichauffeur aanpakken gaat ons de keel uithangen .

tonnie|07.10.14|19:17

Overheid heeft voorbind uberdildo al aangegespt, klant die parttime werkt en te weing werk heeft, waardoor gedeeltelijke uitkering, krijgt van UWV de vraag of ze met haar 4deurs niet kan gaan uberpoppen ipv aanvullende uitkering.
Dus kijk naar je toekomst en huiver

tonnie|08.10.14|12:04

Contact opgenomen met uwv, en die ontkennen dit te doen.

t_x04|08.10.14|18:42

Dat zullen ze waarschijnlijk niet toegeven. Iedere uitkering minder is er een, maakt niet uit hoe.

Leo Embregts|09.10.14|11:19

Ik ben enkele weken ook gecontroleerd door ILT maar door een iemand die er helemaal geen verstand van had alle papieren waren in orde alleen vroeg hij zich af waar het papier van de APK keuring was.Ik heb toen gevraagd of hij het kentekenbewijs wel goed heeft bekeken.Ik had namelijk een nieuwe taxi en die hoeft pas over enkele maanden gekeurd te worden.Ook moest ik hem er op wijzen dat hij na de controle een stempel,datum,tijd en een handtekening in m’n werkmap moest zetten.

t_x04|10.10.14|00:55

Nee hoor. Een nieuwe taxi moet direct (rdw) gekeurd worden.Dan pas kun je de blauwe platen aanvragen en het kentekenbewijs aan laten passen.

Duizenden boetes voor zwaar gecontroleerde Amsterdamse taxibranche | TaxiPro
handhaving, amsterdam, stadstoezicht, controleur

Duizenden boetes voor zwaar gecontroleerde Amsterdamse taxibranche

De Amsterdamse taxibranche is de afgelopen twaalf maanden stevig gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport en de gemeente Amsterdam. Daarbij zijn duizenden boetes uitgedeeld. De ILT deelde vierhonderd boetes uit bij taxi-controles op naleving van de WP2000. En dienst Stadstoezicht deelde in die periode maar liefst 1500 zogenaamde Mulder-boetes uit aan taxi’s, voor zaken als het overtreden van het stopverbod of parkeerverbod. Sinds de invoering van de TTO-wetgeving halverwege 2013 hebben 20 chauffeurs een boete van 1500 euro gekregen omdat ze niet bij een TTO waren aangesloten. Dat blijkt uit de Taximonitor van de gemeente Amsterdam. Ook blijkt dat het totale aantal TTO-taxi’s fors is toegenomen.

Van de in totaal 1560 door de ILT gecontroleerde TTO-voertuigen kregen er 300 een boete. Verder schreef de ILT nog 100 boetes uit aan niet-TTO-taxi’s. De gemeente heeft in de Taximonitor niet gespecificeerd voor welke de ILT boetes voor heeft uitgedeeld. Over het algemeen is dat voor overtreding van de WP2000, zoals op het gebied van rij- en rusttijden, Boordcomputer Taxi, taximeters, printbon, etc.

Taxistandplaatsen

Waren er in de eerste helft van 2013 nog 2677 taxichauffeurs die de Amsterdamse opstapmarkt mochten bedienen. Dat aantal is in de eerste helft van dit jaar gegroeid naar 3474. Zij mogen de in totaal 67 taxistandplaatsen bemannen, waar plaats is voor 360 taxivoertuigen.

Deze chauffeurs presteren nog lang niet altijd even goed, zo blijkt uit de handhavingscijfers. Het rapportcijfer van het altijd zeer kritische taxipanel is nog altijd een magere zes. Overigens geeft 90% van de Amsterdammers een voldoende rapportcijfer. Naast het hoge aantal boetes uitgedeeld door de ILT, zijn ook de mystery guests van de gemeente Amsterdam zeer kritisch.

Mystery guests

Van de ritten gemaakt door mystery guests in de tweede helft van 2014 was een schamele 28% in orde. Bij 66% werden kleine overtredingen geconstateerd en bij 5% ernstige. Kleine overtredingen zijn onder meer: het ontbreken van een printbon, het niet goed leesbaar zijn van de informatiekaart of het niet beschikbaar hebben van wisselgeld. Ernstige overtredingen zijn bijvoorbeeld ritweigering, door rood rijden of te hard rijden.

De gemeente heeft in de eerste helft van 2014 in totaal 49 Taxxxivergunningen ingetrokken. De meest voorkomende reden is omdat een chauffeur niet meer bij een TTO was aangesloten. Soms vanwege een sanctie, soms omdat de overeenkomst tussen de TTO en chauffeur om een andere reden is beëindigd. Ruim 10 chauffeurs hebben dusdanige zware overtredingen begaan, dat de gemeente hun Taxxxivergunning introk. Verder is één TTO-vergunning ingetrokken na een negatief Bibob-advies (TCM).

Omzet

De gemeente schat dat de totale omzet van de Amsterdamse taxibranche jaarlijks 150 miljoen euro bedraagt. Dat betekent ongeveer 43.000 euro omzet per chauffeur per jaar. Let wel, dat is omzet. Daar moeten alle kosten dus van betaald worden. Zoals die voor het taxivoertuig, brandstof, verzekeringen, Boordcomputer Taxi, taxivergunning, TTO-bijdrage, printer, taximeter-keuring, etc.

De Taximonitor Amsterdam eerste helft 2014 is aangeboden aan de gemeenteraad. Met handhaving, audits en mysteryguestonderzoeken wordt een steeds nauwkeuriger beeld verkregen van de verbeteringen sinds de TTO-invoering. “Het uitgangspunt hierbij is dat de Toegelaten Taxiorganisaties (de 12 TTO’s) zich steeds meer tot professionele organisaties ontwikkelen die zelf toezicht houden op de bij hun aangesloten chauffeurs”, meldt de gemeente.

Overtredingen

“De handhavingsacties (waaronder die met mystery guests) laten nog steeds een flink aantal overtredingen zien. Wel is te zien dat de TTO’s hier vaker adequaat op reageren, dat er steeds minder sprake is van ritweigering en dat klachten beter worden afgehandeld”, aldus de gemeente Amsterdam. Hoeveel boetes er aan snorders zijn uitgedeeld, is niet bekendgemaakt in de Taximonitor. De tientallen snorders van UberPop hebben overigens nog altijd géén boetes gekregen.

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “Duizenden boetes voor zwaar gecontroleerde Amsterdamse taxibranche”

t_x04|03.10.14|19:17

En Uber steekt een dikke vinger op en lacht zich helemaal kapot.

Hans de Koning|03.10.14|21:09

“De tientallen snorders van UberPop hebben overigens nog altijd géén boetes gekregen.”

Ik weet zeker dat ILnT hier meeleest. Kan iemand uitleggen WAAROM er nog steeds geen boetes zijn uitgedeeld?

Of is het wachten op de jaarcijfers van uber, bijv 20.000 popritten uitgevoerd, en krijgen ze dan 20.000 boetes van €4200? Dat zou wat zijn.

Taxi Lichtstad|04.10.14|01:27

Het niet hebben van wisselgeld??? Mijn god, je mag zwart taxi rijden als je bij Uber bent aangesloten maar wanneer je te weinig wisselgeld hebt als legale taxichauffeur dan krijg je een boete. Ik twijfel soms over het taxivak maar dit 1000 keer liever dan werken voor een organisatie als de ILnT… Ik zou me kapot schamen!

tonnie|04.10.14|09:40

Misschien krijgen zij ook een tientje korting op hun volgende uber rit, of worden ze tegen gehouden door het ministerie. Je gaat van alles denken als er zo onlogisch wordt gehandeld.

En als ik niet genoeg wisselgeld heb mogen ze ook pinnen hoor

Taxibelangen Nederland|04.10.14|11:24

Heb je een Taxi chauffeurs dan heb je gelijk TBS je ben dan vogelvrij verklaard de inspecties mogen dan met jou doen en laten wat ze willen. Eigenlijk dwingen ze jou om je bij Uber aan te sluiten dan geniet je de totale bescherming van ILT en overige maffia-achtige handhavers. Uitzending over Uber met een heel goed commentaar van Hubert Andela KNV. Artikel 1 van de Ned. grondwet geld kennelijk niet voor de Taxibranche http://www.npo.nl/het-succes-van-taxidienst-uber/03-10-2014/WO_NOS_639448

Tjerk Vinckx|04.10.14|12:03

Minister Plasterk heeft laten weten dat hij de bezem door het bestuur en ambtenarenbestand van St.Maarten gaat halen in verband met chaos en corruptie.

Tip voor de minister: Ik denk dat er dichter bij huis nog heel veel te doen is !!!!

Pierre van Aert|04.10.14|15:23

Geen wisselgeld ? Niet zo gek doen hoor, ik laat de meter altijd gewoon lopen tot het een mooi rond bedrag is.

Ton van Dalfsen|04.10.14|19:06

@ tonnie, En staat ILT wel met groot machtsvertoon bijna elke dag op schiphol LEGALE TAXI PESTEN. Hoe durven zij zich nog te vertonen.

tonnie|04.10.14|20:41

Ja als je vier ritjes van 7, 29 hebt gehad die betaald zijn met 50 euro en zit te kloten met wisselgeld, dan zijn het opeens supercops.

Ze zouden zich dood moeten schamen!

Mike van Wanum|05.10.14|10:32

3474 chauffeurs met een keurmerk, 67 standplaatsen met bij elkaar plek voor 360 Taxi´s. In Rotterdam ook veel te weinig standplaatsen met als gevolg, veel onnodige boetes. Begrijp nog steeds niet waarom dat capaciteit beleid is verdwenen. De branche was beter te controleren en te corrigeren.
Nu is de opstapmarkt een melkkoe. Was dat nou eigenlijk de bedoeling ?

tonnie|06.10.14|14:40

Je zou toch verwachten dat de grote steden en belangen organisaties van de minister directe opheldering eisen.

Henk Schilperoort|06.10.14|18:22

Pak nou eindelijk eens Uber-rijders en snorders aan. Niet alleen in Amsterdam, maar ook de andere steden en stadjes van Nederland lopen door deze achterbakse figuren, die vaak ook nog een uitkering hebben, inkomsten mis. Eeuwig en altijd de reguliere taxichauffeur aanpakken gaat ons de keel uithangen .

tonnie|07.10.14|19:17

Overheid heeft voorbind uberdildo al aangegespt, klant die parttime werkt en te weing werk heeft, waardoor gedeeltelijke uitkering, krijgt van UWV de vraag of ze met haar 4deurs niet kan gaan uberpoppen ipv aanvullende uitkering.
Dus kijk naar je toekomst en huiver

tonnie|08.10.14|12:04

Contact opgenomen met uwv, en die ontkennen dit te doen.

t_x04|08.10.14|18:42

Dat zullen ze waarschijnlijk niet toegeven. Iedere uitkering minder is er een, maakt niet uit hoe.

Leo Embregts|09.10.14|11:19

Ik ben enkele weken ook gecontroleerd door ILT maar door een iemand die er helemaal geen verstand van had alle papieren waren in orde alleen vroeg hij zich af waar het papier van de APK keuring was.Ik heb toen gevraagd of hij het kentekenbewijs wel goed heeft bekeken.Ik had namelijk een nieuwe taxi en die hoeft pas over enkele maanden gekeurd te worden.Ook moest ik hem er op wijzen dat hij na de controle een stempel,datum,tijd en een handtekening in m’n werkmap moest zetten.

t_x04|10.10.14|00:55

Nee hoor. Een nieuwe taxi moet direct (rdw) gekeurd worden.Dan pas kun je de blauwe platen aanvragen en het kentekenbewijs aan laten passen.