VVD wil dat taxiwet snel wordt versoepeld

Kamerlid Barbara Visser (VVD) wil dat de taxiwet wordt aangepast. Momenteel zijn er te veel regels, waardoor geen sprake is van een gelijk speelveld tussen reguliere taxichauffeurs en chauffeurs die via Uber hun diensten aanbieden. Ze vindt onder andere dat de regels voor rij- en rusttijden moeten worden versoepeld, evenals de regels voor het gebruik van taximeters en maximumtarieven.

Dit zei het Kamerlid voorafgaand aan een debet donderdag in de Tweede Kamer. De VVD-fractie vindt dat de taxiwet is doorgeschoten. Daardoor is het voor reguliere chauffeurs onmogelijk geworden om te concurreren met particulieren die via Uber werken en op die manier als illegale taxichauffeurs actief zijn.

Kwaliteit

Zo hebben taxi’s een hele dure vergunning nodig en zijn er diverse andere zaken waar ze zich aan stoort. Visser pleit ervoor om ondernemers weer te laten ondernemen, zodat zij op basis van kwaliteit de concurrentie aan kunnen gaan met andere bedrijven.

Ze roept staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dan ook op om bij de evaluatie van de taxiwet te bekijken welke regels moeten blijven en welke kunnen worden afgeschaft. Op die manier moet een gelijker speelveld ontstaan.

Uber

D66 was het met Visser eens. Ook die partij wil dat de regeldruk wordt verminderd. In hun ogen is de huidige wet niet ’technologie-onafhankelijk’. Ze adviseert de minister om in Amerika te kijken hoe daar de opkomst van Uber is gereguleerd.

De SP gaf in hetzelfde debat aan dat er meer duidelijkheid moet komen over welke taxidiensten worden toegestaan en welke niet. Op die manier moet het voor eerlijke taxichauffeurs mogelijk blijven om hun brood te kunnen verdienen.

Lees ook: Taxibelangen roept Apple en Google op tot verwijderen Uber-app

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

36 reacties op “VVD wil dat taxiwet snel wordt versoepeld”

Een taxi|16.10.14|11:59

Mevrouw snapt er dus helemaal niks van als ik deze zin lees : “Daardoor is het voor reguliere chauffeurs onmogelijk geworden om te concurreren met particulieren die via Uber werken.” Particulieren die voor Über werken zijn illigaal bezig en dat noemen ze snorders. Dat is net zo illegaal als een zwarte schilder, een thuiskapster enz.

.|16.10.14|12:45

We zijn weer eens verraden. Nu door TBN en Visser. Regels voor ons moeten worden versoepeld ten gunste van Uber.
Durven ze ook voorbeeld Amerika erbij te slepen. In Amerika moeten de Ubers tegen steeds lagere tarieven rijden tegen steeds hoger wordende commissie. Met de ubervarianten (ja, er komen meer)Word je slaaf van het grootkapitaal. Veel werken voor bijna niets. Vooral uber blijven helpen, lapzwansen.

Ton ter Haar|16.10.14|13:01

Ja je kunt ook gewoon de wet handhaven! Niet allen uberpop is illegaal ook black/lux.
Bij drukte gebruiken ze pricesurge waardoor de prijs boven het maximum tarief uitkomt, TTO chauffeurs die ook voor uber rijden doen dan liever een dubbele prijs rit dan eén voor hun TTO. Hierdoor raken de TTO’s hun werk weer slecht kwijt etc etc
Als je dus de ritprijs afhankelijk wil maken van vraag en aanbod, mag dat dan ook op de standplaats ( uitval treinnet) Zo ja, dan waren de kakkerlakken hun tijd vooruit

Hudson Taxi|16.10.14|15:23

Verplichte controles ? Bedoelt Barbera Visser misschien storingen verhelpen in de bct?

Taxibelangen Nederland|16.10.14|20:33

Barbara Visser was helemaal niet bij het overleg,in haar plaats was mevr.Betty de Boer.Het 3 uur durende overleg ging 2:45 minuten over de OV chipkaart af en toe kwam Uber er tussendoor,Mansveld zei duidelijk Uberpop is en blijft illegaal en strafbaar.Online updaten van de BCT mag pas halverwege 2015,dus als het niet meer nodig is.RDW moet natuurlijk bij iedere update € 25,– per BCT aftroggelen van de noodlijdende taxi.HOEZO CRIMINELEN. En Mansveld durft de BCT problemen niet te bespreken

Marco Mens|16.10.14|21:33

Is dit ook weer een staaltje van overheid die niet voldoende op de hoogte is van.. Ook maar onderzoekscommissie “Elias” op zetten ;)
Het zou toch zo moeten zijn de de wetgever de wet handhaaft voor éénieder…
Hoe kan een kamerlid dan verkondigen dat legale chauffeurs niet kunnen concurren met illegale chauffeurs..Het wordt weer polderen, pappen en nathouden, worsten voor houden, maar vooral niet toegeven dat de wetshandhaving zich richt op de gemakkelijk controleerbare legale chauffeurs. TRIEST

Rodney Barten|16.10.14|23:20

Marco: U slaat de spijker op zijn kop: Pappen en nathouden…rijtijden worden al versoepeld en de rest is allemaal maar weer afwachten. IlT probeert te handhaven maar kan niet op tegen een partij zoals Uber, lees Google.

.|17.10.14|01:11

Kunnen ze wel. Alleen de poppetjes zijn niet waar je ze op de kaart ziet.

Alexander Rink|17.10.14|03:47

Het is weer een triest gesteld met de overheid… Misschien kunnen ze betere een cursusje nemen om Google onder de knie te krijgen.

Henk Mullem|17.10.14|13:23

beste Marco volkomen gelijk,wet en regelgeving hoort gelijk te zijn voor iedereen,en als zodanig te worden gehandhaafd alleen dan is er sprake van een gelijk speelveld,waardoor net iets slimmer zaken doen dan je concurenten werk opleverd.
ook dan is er marktwerking,en versoepeling van regelgeving maakt de chaos in vervoersland alleen maar groter en geeft de criminelen onder ons alleen maar meer mogelijkheden ,en dat moeten we toch niet willen met zijn allen?
gr Henk

Ton ter Haar|18.10.14|01:11

Volgens de Ilent is hoe Uber rijd geen contractvervoer, dus zou gewoon de meter aanmoeten, tariefkaarten zichtbaat moeten zijn maar alla als je een prijs afspreekt is dat een wassen neus.
Maar boven het maximum tarief rijden door b.v. price surge toe te passen is illegaal, maar de Ilent is niet up to date. Onderdeel antwoord: “Het twee maal vragen van een ritprijs lijk ons een utopie. Het kan toch niet zo zijn dat er twee maal gerekend wordt voor één rit?” Ja ze zitten er bovenop!

Tjerk Vinckx|18.10.14|02:42

Wederom een hoop kabaal zonder inhoud van menig taxiondernemer, op 23-8-2013 kunt u lezen op Taxipro het volgende: Die digitale taxicentrale (UBER) is volgens ILT niet de vervoerder en mag dus een hoger tarief factureren aan de uiteindelijke passagier. Woordvoerster Anne van der Vliet van het ILT. Dit valt onder contract vervoer, dus over black / lux kunt u geen oordeel vellen, de taxiondernemer is dus ook niet verplicht om een taxameter te voeren !!! Uberpop is een heel ander verhaal.

Tjerk Vinckx|18.10.14|02:55

@Marco slaat als enige de spijker op zn kop, Commissie Ellias met zn rapport over mislukte ICT projecten van de overheid, men kan stellen dat er de afgelopen jaren voor 19 miljard !!! verspilt is, uw belasting centen, één van deze projecten is het BCT verhaal welk u inmiddels slaafs massaal heeft laten inbouwen. Op BNR en de Telegraaf heeft u kunnen lezen dat het vaak een – een-tweetje – is tussen de ambtenaar en de software ontwikkelaar.

Tjerk Vinckx|18.10.14|03:09

De heer René Veldwijk stelt zelfs op BNR radio dat dit te vergelijken is met de zg – BOUWFRAUDE -, even u hersens laten werken en zegt- er waard een EBOLA VIRUS rond – in de ICT projecten van de overheid !!
UBER legt de vinger op de zere plek, door middel van rigide regels op gelegd door de ambtelijke maffia wordt u -het recht op arbeid/dienst verlening ontnomen -.

Nog één keer : dom-dommer-domst.

Ton ter Haar|18.10.14|08:20

Ook om vraag en aanbod te kunnen reguleren maken zij gebruik van price surging, dit houdt weer in dat de gewone prijs x 1.5 of 2 etc. kan worden, en dus hierdoor boven het maximum tarief komt.
Mijn vraag is of zij hiermee aan de criteria voor contract vervoer voldoen

Ton ter Haar|18.10.14|08:21

Reactie Via e-mail (Inspectie Leefomgeving en Transport

Voor de beide vormen van het door genoemde vervoer geldt: het is geen contractvervoer.
Kenmerken voor contractvervoer zijn:

1. Er moet taxivervoer verricht worden ter uitvoering van een schriftelijke overeenkomst;
2. Er moet in die overeenkomst een periode zijn benoemd waarin meermalen taxivervoer wordt verricht;
3. In de overeenkomst moet een tarief zijn overeengekomen.

Ton ter Haar|18.10.14|08:23

Het twee maal vragen van een ritprijs lijk ons een utopie. Het kan toch niet zo zijn dat er twee maal gerekend wordt voor één rit?

Dan moet Ilent zijn zaakjes op een rij zetten, want dit is wat ik als antwoord kreeg

Ton ter Haar|18.10.14|12:26

@Tjerk Vinckx

Daarbij is mijn belang in deze, dat als ik vervoer doe dat via een website is besteld tegen vooraf vastgestelde en met klant overeengekomen prijs, het volgens de Ilent dan niet als contractvervoer wordt gezien. Ikzelf zie niet waar het verschil zit, misschien heeft u daar zicht op?

Marion van Dijk|18.10.14|12:50

De discussie gaat weer over uber ipv van boos te worden op de regering. Dit verhaal laat wederom zien hoe er gesold wordt met de taxibranche, onwetenden bepalen jullie lot. Ik zou me daar maar eens druk over gaan maken en een vuist vormen. Hier wordt alleen maar geneuselt als een stel oude wijven heb al weer spijt dat ik de moeite heb genomen om weer eens te kijken op dit geweldige forum.

Tjerk Vinckx|18.10.14|12:58

Ja mannen dat is toch duidelijke taal, Marion van Dijk for President !!

Ton ter Haar|18.10.14|13:12

Eh nee Marion en Tjerk het gaat MIJ erom dat de Ilent andere regels hanteert voor Uber dan voor mij.
Uber kan mij voor de rest aan de reet roesten, maar gelijke monnikken gelijke kappen.
Dus waarom worden ritten besteld via een website, tegen vaste prijs overeengekomen met de klant anders beoordeeld dan een km prijs in een app, want dat is dan wel contractvervoer en via website niet.

https://twitter.com/t_x04/status/523424966025678848
Uberpop rijd nu met pricesurge

Antwoord vanMarion en Tjerk?

Ton ter Haar|18.10.14|15:11

Je maakt je er met een Jantje van Leiden vanaf met een 13 in een dozijn antwoord

.|18.10.14|18:25

@Tjerk Vinckx

Dus met andere woorden kan ik dus woekerprijzen vragen zolang ik er voor zorg dat een tussenpersoon het geld incasseert. Met een rit van een centrale zou dat dus ook kunnen.

Rex Urban|18.10.14|20:14

Ik zal het nog iets lastiger maken: “Prijsafspraken ”
Hoe zit het met het maken van een vaste prijsafspraak? ( Dus geen contractwerk)
Dat mag, ook als de vaste prijs hoger uitvalt dan de ritprijs volgens de meter. Echter, het mag alleen als voorafgaand aan de rit deze vaste prijsafspraak is gemaakt en de reiziger er dus bewust zelf voor heeft gekozen. (Lees taxipro van 17-10-2011.)

.|18.10.14|21:00

Ja, maar dan moet de meter meelopen en de klant betaald het goedkoopste. of afspraak of meter.

Taxi Volendam|18.10.14|22:49

Dan heet of is het geen vaste prijs afspraak 04. Elk bedrijf mag een vaste prijsafspraak met zijn klant maken. “Zelfs Uber”. Taxi’s ook. Meter mee laten lopen is bezwaarlijk omdat je daardoor achteraf ritprijzen moet corrigeren wat niet kan in de bct.
Aanpassen zou je in je schriftje doen, handig hè.

Gino de Vries|20.10.14|12:06

Het betoog van Barbara gelezen hebbende kom ik tot de conclusie dat ook deze statistiek een katje van Google heeft gevangen om een lans te bre breken voor de illegale praktijken van UBER, wij zijn het proefkonijn van de vervoerswereld alwaar voor de strebende politicus/ca ( de incompetente prutsers! )goedkope en populistische overwinningkjes te behalen zijn en dit zonder enig risico voor hun positie op de baantjes carrousel.

Jozua Bruijne|21.10.14|15:10

JDB Taxi
volgens mij is de ondergang van onze branche ingang gezet in 2000
met de deregulering, waren dit toen ook geen ministers! overigens ook allemaal vrouwen van de VVD. Die we toen met acties duidelijk hebben gemaakt dat dit toen ook in andere landen tot faillissementen hebben geleid.
en wat gebeurd er hier nu dan ik zeg terug naar toen minder regels meer verdiensten

Rodney Barten|22.10.14|12:18

@ Hans, als er één goede minister van VenW was dan was dat Eurlings wel, die had tenminste de ballen om meer asfalt te laten aanleggen en de overbodige bezwaar procedures naast zich neer te leggen.

Gino de Vries|22.10.14|16:43

………Eurlings was er één ( en de enige ) MET ballen, precies wat letterlijk en figuurlijk mankeerd aan al die andere Verkeers-ministers, dat feit is/was ook de enige reden dat zij überhaupt minister/staatssecretaris en weet-ik-veel kunnen worden, statistieken, niet meer en niet minder.( zo goed geformuleerd moderator? )

gurdev singh|23.10.14|20:50

Vak bekwamen diploma ook afschaffing. Als iemand chauffeur kaart heeft is dat genoeg om taxi bedrijf te beginnen. De chauffeur kaart taxi wordt behaald door een theorie en praktijk examen, dat is genoeg om een taxi bedrijf te beginnen. En in Engeland en Amerika en ook in andere land in Europa is ook hetzelfde. Als iemand chauffeur kaart taxi heeft dan hij kan eigen bedrijf beginnen. Nu mensen zoveel betalen aan de procreatie houder en V.O.F. Alles staat in de BCT hoef niet vak bekwamen diploma

Tjerk Vinckx|23.10.14|22:42

25 jaar geleden reden we met een sticker op de taxi met de volgende tekst:

TAXI = PERSONENVERVOER DOOR VAKMENSEN.

Heden ten dagen zakt mn broek op mn enkels als ik in de rondte kijk !!!

Gino de Vries|23.10.14|23:55

Wanneer het zo van pas komt halen we ineens andere landen erbij, niks afschaffen vakdiploma want dan krijgen we nog meer ongemotiveerde opportunisten die de branche naar beneden trekken, deregulering afschaffen en terug naar een capaciteitsbeleid, wij zijn een van de weinige achterlijke landen in Europa die dit zielige systeem hebben, sinds de DEregulering steken we de moord in de regeltjes en ons imago is nog nooit zo slecht geweest!

.|24.10.14|00:58

Dankzij de deregulering.

Rodney Barten|25.10.14|11:42

@ Gino: Hoe stelt u de DEregulering voor in de praktijk? Ik ben niet van plan mijn taxibedrijf(je) aan de wilgen te hangen en maar wat anders te gaan doen…wie moeten het veld ruimen? Is het niet beter om de eisen op te schroeven om een chauffeurspas te halen?

Gino de Vries|25.10.14|16:08

Natuurlijk niks meer DEreguleren, in tegendeel zelfs Rodney, verhoog de drempel door hogere eisen, zelfs om achter de bar te staan moet je een “Sociale hygiene” cursus afleggen en geef geen nieuwe vergunningen meer uit, helaas hebben veel slechte chauffeurs NA invoering van de WP2000 legaal een vergunning verkregen en die kan je dus niet zomaar weer afnemen temeer veel van deze chauffeurs door deze zieke Overheid uit een uitkering zijn getrokken en in de taxibranche zijn gedumpt of gedwongen.

VVD wil dat taxiwet snel wordt versoepeld | TaxiPro

VVD wil dat taxiwet snel wordt versoepeld

Kamerlid Barbara Visser (VVD) wil dat de taxiwet wordt aangepast. Momenteel zijn er te veel regels, waardoor geen sprake is van een gelijk speelveld tussen reguliere taxichauffeurs en chauffeurs die via Uber hun diensten aanbieden. Ze vindt onder andere dat de regels voor rij- en rusttijden moeten worden versoepeld, evenals de regels voor het gebruik van taximeters en maximumtarieven.

Dit zei het Kamerlid voorafgaand aan een debet donderdag in de Tweede Kamer. De VVD-fractie vindt dat de taxiwet is doorgeschoten. Daardoor is het voor reguliere chauffeurs onmogelijk geworden om te concurreren met particulieren die via Uber werken en op die manier als illegale taxichauffeurs actief zijn.

Kwaliteit

Zo hebben taxi’s een hele dure vergunning nodig en zijn er diverse andere zaken waar ze zich aan stoort. Visser pleit ervoor om ondernemers weer te laten ondernemen, zodat zij op basis van kwaliteit de concurrentie aan kunnen gaan met andere bedrijven.

Ze roept staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dan ook op om bij de evaluatie van de taxiwet te bekijken welke regels moeten blijven en welke kunnen worden afgeschaft. Op die manier moet een gelijker speelveld ontstaan.

Uber

D66 was het met Visser eens. Ook die partij wil dat de regeldruk wordt verminderd. In hun ogen is de huidige wet niet ’technologie-onafhankelijk’. Ze adviseert de minister om in Amerika te kijken hoe daar de opkomst van Uber is gereguleerd.

De SP gaf in hetzelfde debat aan dat er meer duidelijkheid moet komen over welke taxidiensten worden toegestaan en welke niet. Op die manier moet het voor eerlijke taxichauffeurs mogelijk blijven om hun brood te kunnen verdienen.

Lees ook: Taxibelangen roept Apple en Google op tot verwijderen Uber-app

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

36 reacties op “VVD wil dat taxiwet snel wordt versoepeld”

Een taxi|16.10.14|11:59

Mevrouw snapt er dus helemaal niks van als ik deze zin lees : “Daardoor is het voor reguliere chauffeurs onmogelijk geworden om te concurreren met particulieren die via Uber werken.” Particulieren die voor Über werken zijn illigaal bezig en dat noemen ze snorders. Dat is net zo illegaal als een zwarte schilder, een thuiskapster enz.

.|16.10.14|12:45

We zijn weer eens verraden. Nu door TBN en Visser. Regels voor ons moeten worden versoepeld ten gunste van Uber.
Durven ze ook voorbeeld Amerika erbij te slepen. In Amerika moeten de Ubers tegen steeds lagere tarieven rijden tegen steeds hoger wordende commissie. Met de ubervarianten (ja, er komen meer)Word je slaaf van het grootkapitaal. Veel werken voor bijna niets. Vooral uber blijven helpen, lapzwansen.

Ton ter Haar|16.10.14|13:01

Ja je kunt ook gewoon de wet handhaven! Niet allen uberpop is illegaal ook black/lux.
Bij drukte gebruiken ze pricesurge waardoor de prijs boven het maximum tarief uitkomt, TTO chauffeurs die ook voor uber rijden doen dan liever een dubbele prijs rit dan eén voor hun TTO. Hierdoor raken de TTO’s hun werk weer slecht kwijt etc etc
Als je dus de ritprijs afhankelijk wil maken van vraag en aanbod, mag dat dan ook op de standplaats ( uitval treinnet) Zo ja, dan waren de kakkerlakken hun tijd vooruit

Hudson Taxi|16.10.14|15:23

Verplichte controles ? Bedoelt Barbera Visser misschien storingen verhelpen in de bct?

Taxibelangen Nederland|16.10.14|20:33

Barbara Visser was helemaal niet bij het overleg,in haar plaats was mevr.Betty de Boer.Het 3 uur durende overleg ging 2:45 minuten over de OV chipkaart af en toe kwam Uber er tussendoor,Mansveld zei duidelijk Uberpop is en blijft illegaal en strafbaar.Online updaten van de BCT mag pas halverwege 2015,dus als het niet meer nodig is.RDW moet natuurlijk bij iedere update € 25,– per BCT aftroggelen van de noodlijdende taxi.HOEZO CRIMINELEN. En Mansveld durft de BCT problemen niet te bespreken

Marco Mens|16.10.14|21:33

Is dit ook weer een staaltje van overheid die niet voldoende op de hoogte is van.. Ook maar onderzoekscommissie “Elias” op zetten ;)
Het zou toch zo moeten zijn de de wetgever de wet handhaaft voor éénieder…
Hoe kan een kamerlid dan verkondigen dat legale chauffeurs niet kunnen concurren met illegale chauffeurs..Het wordt weer polderen, pappen en nathouden, worsten voor houden, maar vooral niet toegeven dat de wetshandhaving zich richt op de gemakkelijk controleerbare legale chauffeurs. TRIEST

Rodney Barten|16.10.14|23:20

Marco: U slaat de spijker op zijn kop: Pappen en nathouden…rijtijden worden al versoepeld en de rest is allemaal maar weer afwachten. IlT probeert te handhaven maar kan niet op tegen een partij zoals Uber, lees Google.

.|17.10.14|01:11

Kunnen ze wel. Alleen de poppetjes zijn niet waar je ze op de kaart ziet.

Alexander Rink|17.10.14|03:47

Het is weer een triest gesteld met de overheid… Misschien kunnen ze betere een cursusje nemen om Google onder de knie te krijgen.

Henk Mullem|17.10.14|13:23

beste Marco volkomen gelijk,wet en regelgeving hoort gelijk te zijn voor iedereen,en als zodanig te worden gehandhaafd alleen dan is er sprake van een gelijk speelveld,waardoor net iets slimmer zaken doen dan je concurenten werk opleverd.
ook dan is er marktwerking,en versoepeling van regelgeving maakt de chaos in vervoersland alleen maar groter en geeft de criminelen onder ons alleen maar meer mogelijkheden ,en dat moeten we toch niet willen met zijn allen?
gr Henk

Ton ter Haar|18.10.14|01:11

Volgens de Ilent is hoe Uber rijd geen contractvervoer, dus zou gewoon de meter aanmoeten, tariefkaarten zichtbaat moeten zijn maar alla als je een prijs afspreekt is dat een wassen neus.
Maar boven het maximum tarief rijden door b.v. price surge toe te passen is illegaal, maar de Ilent is niet up to date. Onderdeel antwoord: “Het twee maal vragen van een ritprijs lijk ons een utopie. Het kan toch niet zo zijn dat er twee maal gerekend wordt voor één rit?” Ja ze zitten er bovenop!

Tjerk Vinckx|18.10.14|02:42

Wederom een hoop kabaal zonder inhoud van menig taxiondernemer, op 23-8-2013 kunt u lezen op Taxipro het volgende: Die digitale taxicentrale (UBER) is volgens ILT niet de vervoerder en mag dus een hoger tarief factureren aan de uiteindelijke passagier. Woordvoerster Anne van der Vliet van het ILT. Dit valt onder contract vervoer, dus over black / lux kunt u geen oordeel vellen, de taxiondernemer is dus ook niet verplicht om een taxameter te voeren !!! Uberpop is een heel ander verhaal.

Tjerk Vinckx|18.10.14|02:55

@Marco slaat als enige de spijker op zn kop, Commissie Ellias met zn rapport over mislukte ICT projecten van de overheid, men kan stellen dat er de afgelopen jaren voor 19 miljard !!! verspilt is, uw belasting centen, één van deze projecten is het BCT verhaal welk u inmiddels slaafs massaal heeft laten inbouwen. Op BNR en de Telegraaf heeft u kunnen lezen dat het vaak een – een-tweetje – is tussen de ambtenaar en de software ontwikkelaar.

Tjerk Vinckx|18.10.14|03:09

De heer René Veldwijk stelt zelfs op BNR radio dat dit te vergelijken is met de zg – BOUWFRAUDE -, even u hersens laten werken en zegt- er waard een EBOLA VIRUS rond – in de ICT projecten van de overheid !!
UBER legt de vinger op de zere plek, door middel van rigide regels op gelegd door de ambtelijke maffia wordt u -het recht op arbeid/dienst verlening ontnomen -.

Nog één keer : dom-dommer-domst.

Ton ter Haar|18.10.14|08:20

Ook om vraag en aanbod te kunnen reguleren maken zij gebruik van price surging, dit houdt weer in dat de gewone prijs x 1.5 of 2 etc. kan worden, en dus hierdoor boven het maximum tarief komt.
Mijn vraag is of zij hiermee aan de criteria voor contract vervoer voldoen

Ton ter Haar|18.10.14|08:21

Reactie Via e-mail (Inspectie Leefomgeving en Transport

Voor de beide vormen van het door genoemde vervoer geldt: het is geen contractvervoer.
Kenmerken voor contractvervoer zijn:

1. Er moet taxivervoer verricht worden ter uitvoering van een schriftelijke overeenkomst;
2. Er moet in die overeenkomst een periode zijn benoemd waarin meermalen taxivervoer wordt verricht;
3. In de overeenkomst moet een tarief zijn overeengekomen.

Ton ter Haar|18.10.14|08:23

Het twee maal vragen van een ritprijs lijk ons een utopie. Het kan toch niet zo zijn dat er twee maal gerekend wordt voor één rit?

Dan moet Ilent zijn zaakjes op een rij zetten, want dit is wat ik als antwoord kreeg

Ton ter Haar|18.10.14|12:26

@Tjerk Vinckx

Daarbij is mijn belang in deze, dat als ik vervoer doe dat via een website is besteld tegen vooraf vastgestelde en met klant overeengekomen prijs, het volgens de Ilent dan niet als contractvervoer wordt gezien. Ikzelf zie niet waar het verschil zit, misschien heeft u daar zicht op?

Marion van Dijk|18.10.14|12:50

De discussie gaat weer over uber ipv van boos te worden op de regering. Dit verhaal laat wederom zien hoe er gesold wordt met de taxibranche, onwetenden bepalen jullie lot. Ik zou me daar maar eens druk over gaan maken en een vuist vormen. Hier wordt alleen maar geneuselt als een stel oude wijven heb al weer spijt dat ik de moeite heb genomen om weer eens te kijken op dit geweldige forum.

Tjerk Vinckx|18.10.14|12:58

Ja mannen dat is toch duidelijke taal, Marion van Dijk for President !!

Ton ter Haar|18.10.14|13:12

Eh nee Marion en Tjerk het gaat MIJ erom dat de Ilent andere regels hanteert voor Uber dan voor mij.
Uber kan mij voor de rest aan de reet roesten, maar gelijke monnikken gelijke kappen.
Dus waarom worden ritten besteld via een website, tegen vaste prijs overeengekomen met de klant anders beoordeeld dan een km prijs in een app, want dat is dan wel contractvervoer en via website niet.

https://twitter.com/t_x04/status/523424966025678848
Uberpop rijd nu met pricesurge

Antwoord vanMarion en Tjerk?

Ton ter Haar|18.10.14|15:11

Je maakt je er met een Jantje van Leiden vanaf met een 13 in een dozijn antwoord

.|18.10.14|18:25

@Tjerk Vinckx

Dus met andere woorden kan ik dus woekerprijzen vragen zolang ik er voor zorg dat een tussenpersoon het geld incasseert. Met een rit van een centrale zou dat dus ook kunnen.

Rex Urban|18.10.14|20:14

Ik zal het nog iets lastiger maken: “Prijsafspraken ”
Hoe zit het met het maken van een vaste prijsafspraak? ( Dus geen contractwerk)
Dat mag, ook als de vaste prijs hoger uitvalt dan de ritprijs volgens de meter. Echter, het mag alleen als voorafgaand aan de rit deze vaste prijsafspraak is gemaakt en de reiziger er dus bewust zelf voor heeft gekozen. (Lees taxipro van 17-10-2011.)

.|18.10.14|21:00

Ja, maar dan moet de meter meelopen en de klant betaald het goedkoopste. of afspraak of meter.

Taxi Volendam|18.10.14|22:49

Dan heet of is het geen vaste prijs afspraak 04. Elk bedrijf mag een vaste prijsafspraak met zijn klant maken. “Zelfs Uber”. Taxi’s ook. Meter mee laten lopen is bezwaarlijk omdat je daardoor achteraf ritprijzen moet corrigeren wat niet kan in de bct.
Aanpassen zou je in je schriftje doen, handig hè.

Gino de Vries|20.10.14|12:06

Het betoog van Barbara gelezen hebbende kom ik tot de conclusie dat ook deze statistiek een katje van Google heeft gevangen om een lans te bre breken voor de illegale praktijken van UBER, wij zijn het proefkonijn van de vervoerswereld alwaar voor de strebende politicus/ca ( de incompetente prutsers! )goedkope en populistische overwinningkjes te behalen zijn en dit zonder enig risico voor hun positie op de baantjes carrousel.

Jozua Bruijne|21.10.14|15:10

JDB Taxi
volgens mij is de ondergang van onze branche ingang gezet in 2000
met de deregulering, waren dit toen ook geen ministers! overigens ook allemaal vrouwen van de VVD. Die we toen met acties duidelijk hebben gemaakt dat dit toen ook in andere landen tot faillissementen hebben geleid.
en wat gebeurd er hier nu dan ik zeg terug naar toen minder regels meer verdiensten

Rodney Barten|22.10.14|12:18

@ Hans, als er één goede minister van VenW was dan was dat Eurlings wel, die had tenminste de ballen om meer asfalt te laten aanleggen en de overbodige bezwaar procedures naast zich neer te leggen.

Gino de Vries|22.10.14|16:43

………Eurlings was er één ( en de enige ) MET ballen, precies wat letterlijk en figuurlijk mankeerd aan al die andere Verkeers-ministers, dat feit is/was ook de enige reden dat zij überhaupt minister/staatssecretaris en weet-ik-veel kunnen worden, statistieken, niet meer en niet minder.( zo goed geformuleerd moderator? )

gurdev singh|23.10.14|20:50

Vak bekwamen diploma ook afschaffing. Als iemand chauffeur kaart heeft is dat genoeg om taxi bedrijf te beginnen. De chauffeur kaart taxi wordt behaald door een theorie en praktijk examen, dat is genoeg om een taxi bedrijf te beginnen. En in Engeland en Amerika en ook in andere land in Europa is ook hetzelfde. Als iemand chauffeur kaart taxi heeft dan hij kan eigen bedrijf beginnen. Nu mensen zoveel betalen aan de procreatie houder en V.O.F. Alles staat in de BCT hoef niet vak bekwamen diploma

Tjerk Vinckx|23.10.14|22:42

25 jaar geleden reden we met een sticker op de taxi met de volgende tekst:

TAXI = PERSONENVERVOER DOOR VAKMENSEN.

Heden ten dagen zakt mn broek op mn enkels als ik in de rondte kijk !!!

Gino de Vries|23.10.14|23:55

Wanneer het zo van pas komt halen we ineens andere landen erbij, niks afschaffen vakdiploma want dan krijgen we nog meer ongemotiveerde opportunisten die de branche naar beneden trekken, deregulering afschaffen en terug naar een capaciteitsbeleid, wij zijn een van de weinige achterlijke landen in Europa die dit zielige systeem hebben, sinds de DEregulering steken we de moord in de regeltjes en ons imago is nog nooit zo slecht geweest!

.|24.10.14|00:58

Dankzij de deregulering.

Rodney Barten|25.10.14|11:42

@ Gino: Hoe stelt u de DEregulering voor in de praktijk? Ik ben niet van plan mijn taxibedrijf(je) aan de wilgen te hangen en maar wat anders te gaan doen…wie moeten het veld ruimen? Is het niet beter om de eisen op te schroeven om een chauffeurspas te halen?

Gino de Vries|25.10.14|16:08

Natuurlijk niks meer DEreguleren, in tegendeel zelfs Rodney, verhoog de drempel door hogere eisen, zelfs om achter de bar te staan moet je een “Sociale hygiene” cursus afleggen en geef geen nieuwe vergunningen meer uit, helaas hebben veel slechte chauffeurs NA invoering van de WP2000 legaal een vergunning verkregen en die kan je dus niet zomaar weer afnemen temeer veel van deze chauffeurs door deze zieke Overheid uit een uitkering zijn getrokken en in de taxibranche zijn gedumpt of gedwongen.