Michael Müller, BZP, GTN, Global Taxi Netwerk, IRU, taxi-app, bestel-app, taxi, taxibranche

Europese taxicentrales lanceren eigen netwerk taxi-apps via IRU

De taxicentrales die zijn aangesloten bij de International Road Transport Union (IRU) gaan samen een vuist maken tegen nieuwe illegale taxi-apps. Daartoe is het Global Taxi Network (GTN) opgericht. Dat is een platform van de IRU voor taxi-apps die gebruik maken van legale taxi’s. De bedoeling is dat deze taxi-bestel-apps die van GTN lid worden hun netwerken aan elkaar knopen. Zodat met iedere app die voldoet aan de voorwaarden van de IRU in honderden steden wereldwijd een legale kwaliteitstaxi besteld kan worden.

‘Hij die niet genoemd mag worden’. En: ‘De olifant in de kamer’. Zo werd er door de Europese taxicentrales gesproken over hun nieuwe concurrent: Uber. “Want we gaan ze niet helpen met publiciteit door iedere keer hun naam te noemen”, was de gedachte. Maar de app was wel steeds onderwerp van discussie.

Taximesse

De taxicentrales kwamen zaterdag bij elkaar voor het 6e internationale taxi forum van de IRU tijdens de Taximesse in Keulen. De IRU is de wereldwijde belangenorganisatie voor transport, waar KNV Taxi en KNV Bus bij zijn aangesloten. Zeg maar de internationale NV Taxi.

“Het is belangrijk dat we als taxibranche wereldwijd onze krachten bundelen. Maar ook kritisch kijken naar onze eigen dienstverlening om die verder te verbeteren”, zo begon Thomas Grätz de bijeenkomst. Hij is directeur van de Duitse brancheverening en vice-voorzitter van de IRU Taxi Groep. Want een goede chauffeur is belangrijker dan technologie. “Een chauffeur die te vertrouwen is door de klant is goud waard”, klonk het.

Global Taxi Network

En de krachten bundelen gaan de Europese taxicentrales doen via het Global Taxi Network van de IRU. Kort gezegd komt het erop neer dat taxi-apps die gebruik maken van legale taxi’s, zoals Taxi.eu en eCab, hun netwerken aan elkaar knopen. De IRU brengt hen bij elkaar en zal apps die willen toetreden beoordelen en certificeren. Er wordt gestart met drie apps, Taxi.eu, eCab en CC Taxicenter.

“Begin volgend jaar moeten gebruikers van deze apps een taxi kunnen bestellen in 9 landen en 130 steden in Europa. Aan het eind van het jaar moet er dekking ijn in de rest van de wereld; 80 landen en 200 steden wereldwijd”, licht Michael Müller van de Duitse branchevereniging en de IRU toe. De branchevereniging roept alle app-makers dan ook op zich aan te sluiten. “Hoe sneller we het netwerk uitbreiden, hoe beter.”

Taxibranche

Namens de Nederlandse taxibranche is KNV Taxi betrokken bij het overleg in de IRU. KNV-er Hubert Andela is sinds 2007 voorzitter van IRU’s Group Taxis and Hire-Cars with Driver.

“Het gaat om een open netwerk, toegankelijk voor iedereen. Een belangrijke voorwaarde is wel dat er gebruik wordt gemaakt van een taxicentrale. Het netwerk zal dus geen aansluitingen faciliteren met individuele chauffeurs, zoals bijvoorbeeld Uber dat doet. En MyTaxi in Duitsland. Want alleen een centrale kan 24/7 beschikbaarheid garanderen en toezien op de kwaliteit van de chauffeurs”, licht Andela toe.

Binnen een jaar wereldwijde dekking in honderden steden realiseren; dat kan zelfs een snel groeiende speler met miljarden investeringsgeld als Uber niet voor elkaar boksen. Maar dan moeten er nog wel een hoop zaken opgelost worden. Technisch zijn de koppelingen al gemaakt, vertelt Andela. Maar nu moeten de commerciële contracten nog afgesloten worden.

Taxicentrales

“Nu is het zaak dat de apps zowel met elkaar als met de taxicentrales de overeenkomsten sluiten, bijvoorbeeld over commissies, betalingen en beschikbaarheid. De IRU faciliteert daarbij. Zodra dat is gebeurd, kan de knop om. Ik verwacht dat dit in de loop van van 2015 het geval is.”

Grootste incentive voor de apps om zich bij het netwerk aan te sluiten is dat zij dan hun klanten meteen een dekking kunnen bieden van honderden steden. Zo is Taxi.eu nu beschikbaar in zo’n 80 Europese steden, eCab in enkele tientallen. “Je hoeft dan niet meer te kijken welke app in welke stad beschikbaar is. Een gebruiker van de TCA-app kan dan in alle steden gewoon zijn eigen TCA-app gebruiken. De rit wordt dan uitgevoerd door de lokale taxicentrale.”

Keurmerk

Het lidmaatschap van het Global Taxi Netwerk moet voor de reiziger als een soort keurmerk gaan gelden. Hj weet zeker dat de lokale taxicentrale voldoet aan de eisen van de IRU, zoals 24/7 beschikbaar, alle nodige vergunningen, een centrale die toeziet op de kwaliteit van de chauffeur, noem maar op.

De wereldwijde taxibranche is van oudsher sterk gereguleerd. Het toetreden tot de markt is vaak erg moeilijk, omdat er een beperkt aantal vergunningen beschikbaar is. In Nederland is daar overigens sinds de deregulering in 2000 geen sprake meer van. “Ik kan toch ook niet zomaar een gsm-netwerk opstarten zonder vergunning?”, vindt Micheal Nielsen van de IRU van de operatie van Uber.

Wetten

“De taxibranche heeft te maken met wet op wet”, vindt Blair Davies van de Australische taxi-branchevereniging, ook spreker tijdens het seminar in Keulen. “Ook het publiek vindt dat wij met teveel wetten te maken hebben. Daarom moet de overheid aan hen duidelijk maken waarom die wetten er zijn.”

“Uber overtreedt continu de wet. En als wij dat doen, dan raken we onze vergunning kwijt”, ging Davies verder. Het probleem is echter dat de controle-instanties wereldwijd moeite hebben met de aan pak van Uber. “Ze moeten een tandje hoger schakelen. Wij hebben behoefte aan een level playing field. Neem een voorbeeld aan New York. Daar hebben de controleurs erg streng opgetreden. Daar houden spelers als Uber en Lyft zich sindsdien wél aan de wet.”

Internet

Maar dat internet de taxibranche flink gaat veranderen, daar waren de aanwezige deelnemers aan het forum het wel over eens. Maar ook dat het vak van taxichauffeur alleen kan blijven bestaan als iedereen zich weer als een echte taxichauffeur zal gaan gedragen. Want de klant zal altijd kiezen voor de taxi-app waarbij hij de beste service krijgt. Voor de beste prijs.

“Maar daarbij is wel een level playing field nodig. En daar moeten toezichthouders voor zorgen”, riep de IRU alle overheden op. “Want het alternatief is een wild-west-markt, waarbij de klant is overgeleverd aan de grillen van cowboy-vervoersmakelaars die geen respect hebben voor de wet”, aldus Andela.

Bart Pals

Hubert Andela sloot de bijeenkomst af namens de IRU:

Hubert Andela, IRU, KNV Taxi

Bart Pals van TaxiPro.nl in gesprek met Hubert Andela over het nieuwe Global Taxi Network:

Hubert Andela, KNV Taxi, Bart Pals, TaxiPro

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “Europese taxicentrales lanceren eigen netwerk taxi-apps via IRU”

Taxibelangen Nederland|11.11.14|15:39

Een geweldig goed verhaal,waarmee gelijk duidelijk wordt dat Uber een eendagsvlieg is.Maar dan moet er ook plaats zijn voor hoge kwaliteit Zzp-ers en in zie de belemmering niet.De vraag is ook wie zijn of worden de eigenaren nu of straks van dit alles overheersende enorme netwerk,dat natuurlijk ook al is voorbereid op de computer gestuurde taxi’s.Nu de gordijnen misschien ook wel in Den Haag opengaan, moet de overheid nu maar eens duidelijk uitleggen waarom er zoveel wetten zijn.Al 50 jaar voor-

M. Martins.|11.11.14|17:34

Je kan veel zeggen, maar Uber is geen eendagsvlieg.

Taxibelangen Nederland|11.11.14|17:47

voornamelijk op spoken te jagen en steeds maar roepen dat de door henzelf gecreëerde wantoestanden in de taxibranche hun werkgelegenheid,overigens zonder enig positief resultaat rechtvaardigt.De taxibranche heeft geen enkele zeggenschap m.b.t. het toelatingsbeleid van taxichauffeurs.Als de politiek deze en andere problemen echt op wil lossen,dan zal zij in overleg moeten gaan met het KNV en STN.

Rodney Barten|11.11.14|18:54

Die Hubert is er alleen voor de grote jongens, verder geloof ik totaal niet in het concept, over een paar jaar heeft iedere zzp chauffeur zijn eigen app en is de markt daarin zo overspoeld dat de burger door de bomen het bos niet meer ziet.

Tjerk Vinckx|11.11.14|22:00

Kijk naar de foto boven aan het artikel en dan naar de foto van Nick van Leeuwen te vinden op Taxipro, de conclusie is snel gemaakt !!!!!
Uber met miljarden, My Taxi met als moeder organisatie Daimler Benz, afgelopen jaar alleen maar commentaar geleverd maar nu snel een taxi App op de markt brengen.We gaan alleen in zee met bedrijven die personeel hebben,pfffff wat een gewauwel.

Taxibelangen Nederland|12.11.14|00:05

Beste Tjerk en Rodney,het is niet helemaal waar wat jullie zeggen.Van het KNV zijn voornamelijk grote bedrijven lid dat klopt,dat komt ook omdat er nooit een andere organisatie was.De taxiapps zijn er natuurlijk al een jaar of 5 en dat grote bedrijven en voornamelijk centrales zoals TCA en RTC deze verder ontwikkelen is ook logische en Hubert is internationaal de coördinator en daar is ook niks mis mee.Maar iedere nette chauffeur moet mee kunnen doen en daarover is overleg tussen KNV en STN

Tjerk Vinckx|12.11.14|00:33

TCA en RTC zijn logge organisaties die niet voor kwaliteit gaan maar voor kwantiteit, hoe meer leden hoe meer muntjes voor de de club. TCA had in het verleden een verbod op de zg.pieperclub, zelfstandige chauffeurs die verder wilde. Marcus heeft nu een top bedrijf in Hoofddorp. RTC verbood zijn leden het gebruik van een mobiele telefoon. Het gros van de leden is niet vakbekwaam, zitten in monsterlijke grote VOF constructies of huren een auto + vergunning tegen woekerprijzen bij van Dijk.

Ton van Dalfsen|12.11.14|09:00

Ik moet Rodney en Tjerk helemaal gelijk geven. KNV heeft wel degelijk kleine leden. Kijk maar eens op hun ledenlijst en die lijst is heel lang. Die logge grote organisaties gaan zeker voor de kwantiteit en muntjes. Dus als zelfstandige moet je dus voor GROF geld bij de grote spelers aansluiten om mee te kunnen doen. Het is nog steeds dat men het licht in de ogen van de ander niet gunt , en dat zal ook wel zo blijven.

Duco Douwstra|12.11.14|11:05

Beste mensen het kan allemaal wel waar zijn,maar doordat te weten en fel te bekritiseren verander je niks aan te situatie.En zakelijk is het zo dat iedereen (behalve ik :-}} eerst aan zichzelf denkt.Maar de discussie is hoe kunnen we zo goed mogelijk inspelen op de ontwikkelingen van de apps.Door ook samen te werken met kleine ondernemers kunnen we de door Uber opgezette handel helemaal overnemen.Dus overleg voeren,tegenwerken werkt hier in ieders nadeel.Succes door groot te denken is beter:-}}

M. Martins.|12.11.14|12:08

Laten we eerst maar zorgen dat pop verdwijnt. Dat is het grootse gevaar.

Ton van Dalfsen|12.11.14|16:44

Zolang het KNV zich door bepaalde grote leden een kant op laat leiden gebeurt er vanuit het KNV echt niets. Degene die zullen tegenwerken zijn de grote partijen die hun eigen eilandje hebben. De kleinere partijen willen wel.

Edwin Besseling|12.11.14|21:18

Ik juich elke stap richting samen zijn we sterk toe !

Paul Dijkhuizen|14.11.14|10:08

“Het is belangrijk dat we als taxibranche wereldwijd onze krachten bundelen” … “Er wordt gestart met drie apps, Taxi.eu, eCab en CC Taxicenter.” … Als je de krachten wilt bundelen, maak daar dan eerst eens één app van… En het grappige is, straks gaan taxibedrijven zich weer in allerlei bochten wringen om voor zo’n app te mogen rijden, tegen woekerprijzen, en verdienen de app-eigenaren het grote geld. Echt, dit soort initiatieven zorgt niet voor méér werk in taxiland…

M. Martins.|14.11.14|13:21

Dat klopt helemaal Paul.

In de US zijn “taxi’s” al een speelbal tussen verschillende apps.

Ton van Dalfsen|14.11.14|14:24

Tja, eerst 20% commissie betalen, vervolgens bonus afschaffen en dan de commissie verhogen naar 30%,40% etc. Net als bij Uber. Ze zijn allemaal het zelfde

Taxibelangen Nederland|14.11.14|23:31

Wat zeker niet helpt is het schelden op iets dat nog in ontwikkeling is en waarvan nog niet vaststaat hoe het precies gaat werken en wie de eigenaren worden en wie van de apps gebruik kunnen maken en tegen welk tarief enz. Dus overleg en de vinger aan de pols houden en hopen dat iedereen tegen kostprijs er in de toekomst van kan profiteren. Dus laten we ophouden om te vechten tegen de vooruitgang die niet is tegen te houden, maar er van profiteren en a.u.b. niet schelden.

M. Martins.|15.11.14|00:00

Maar waarom staat er in de Volkskrant dat Uber een eendagsvlieg is? Inmiddels wordt daar om gelachen op Twitter.
Alleen al dat er weinig gebeurt tot het bewegen van Uber zich aan de wet te houden moet een teken aan de wand zijn. Het zou bijvoorbeeld niet mogelijk moeten zijn dat Uberpop na 5 maanden nog steeds rijdt.

Taxibelangen Nederland|15.11.14|14:23

De term eendagsvlieg moet je niet letterlijk nemen.Maar Uber functioneert als een vliegwiel en zet alle taxibedrijven over de hele wereld aan om met hun enorme netwerk versneld tot 1 groot netwerk te formeren.De ideeën van Uber zijn geweldig,daar kan Global Taxi Network haar voordeel mee doen.En Uberpop blijft illegaal dat ILT hier niet doeltreffend tegen optreed, zegt genoeg over ILT. Wat voor nut heeft de inspectie de afgelopen 40 jaar nou gehad,buiten het betrappen op een verschrijving?

Rodney Barten|16.11.14|10:23

Alle taxi-Apps worden maar om één reden gemaakt, het verdienen van geld door de ontwikkelaars, de uitvoerende partijen hebben daar dus geen enkel voordeel aan. Chauffeurs van b.v. UTC moeten straks naast hun contributie aan de club ook nog extra betalen voor het gebruik van de app…daarbovenop ook nog de kosten van het Utrechts Keurmerk…die chauffeurs zijn straks alleen nog maar aan het werk voor een ander!

M. Martins.|16.11.14|13:27

Hoezo. De app kan toch ook gekocht worden?

Robin van Lohuizen|16.11.14|16:04

Ik heb de branche nu een aantal jaren verlaten maar ik schrik van de toestand die ik hier nu aantref. Het is alsof de tijd heeft stilgestaan terwijl de wereld om ons heen in een rap tempo veranderd. Het kan niet alleen aan de overheid liggen, het is tijd om in de spiegel te kijken en een dienst te ontwikkelen waar de klanten wel op zit te wachten. Ga als branche nu eens ontdekken wat klanten écht willen en maak ze blij. Je kunt de golven niet tegenhouden maar wel leren surfen.

Duco Douwstra|16.11.14|23:49

Beste Robin,kennelijk heb je het niet goed gevolgd,de overheid heeft met de deregulering een mestkar met stront over de branche uitgestort,dagelijks worden er door de overheid nog chauffeurs toegelaten die de branche geen goed doen.Jij als oud eigenaar Taxitronic weet dat de BCT een drama is voor de reeds jaren goed geautomatiseerde bedrijven, die door de BCT 15 jaar terug zijn geworpen.De overheid sloopt de branche en surfen helpt niet.Maar ik wil daarover graag met jou van gedachten wisselen.

Europese taxicentrales lanceren eigen netwerk taxi-apps via IRU | TaxiPro
Michael Müller, BZP, GTN, Global Taxi Netwerk, IRU, taxi-app, bestel-app, taxi, taxibranche

Europese taxicentrales lanceren eigen netwerk taxi-apps via IRU

De taxicentrales die zijn aangesloten bij de International Road Transport Union (IRU) gaan samen een vuist maken tegen nieuwe illegale taxi-apps. Daartoe is het Global Taxi Network (GTN) opgericht. Dat is een platform van de IRU voor taxi-apps die gebruik maken van legale taxi’s. De bedoeling is dat deze taxi-bestel-apps die van GTN lid worden hun netwerken aan elkaar knopen. Zodat met iedere app die voldoet aan de voorwaarden van de IRU in honderden steden wereldwijd een legale kwaliteitstaxi besteld kan worden.

‘Hij die niet genoemd mag worden’. En: ‘De olifant in de kamer’. Zo werd er door de Europese taxicentrales gesproken over hun nieuwe concurrent: Uber. “Want we gaan ze niet helpen met publiciteit door iedere keer hun naam te noemen”, was de gedachte. Maar de app was wel steeds onderwerp van discussie.

Taximesse

De taxicentrales kwamen zaterdag bij elkaar voor het 6e internationale taxi forum van de IRU tijdens de Taximesse in Keulen. De IRU is de wereldwijde belangenorganisatie voor transport, waar KNV Taxi en KNV Bus bij zijn aangesloten. Zeg maar de internationale NV Taxi.

“Het is belangrijk dat we als taxibranche wereldwijd onze krachten bundelen. Maar ook kritisch kijken naar onze eigen dienstverlening om die verder te verbeteren”, zo begon Thomas Grätz de bijeenkomst. Hij is directeur van de Duitse brancheverening en vice-voorzitter van de IRU Taxi Groep. Want een goede chauffeur is belangrijker dan technologie. “Een chauffeur die te vertrouwen is door de klant is goud waard”, klonk het.

Global Taxi Network

En de krachten bundelen gaan de Europese taxicentrales doen via het Global Taxi Network van de IRU. Kort gezegd komt het erop neer dat taxi-apps die gebruik maken van legale taxi’s, zoals Taxi.eu en eCab, hun netwerken aan elkaar knopen. De IRU brengt hen bij elkaar en zal apps die willen toetreden beoordelen en certificeren. Er wordt gestart met drie apps, Taxi.eu, eCab en CC Taxicenter.

“Begin volgend jaar moeten gebruikers van deze apps een taxi kunnen bestellen in 9 landen en 130 steden in Europa. Aan het eind van het jaar moet er dekking ijn in de rest van de wereld; 80 landen en 200 steden wereldwijd”, licht Michael Müller van de Duitse branchevereniging en de IRU toe. De branchevereniging roept alle app-makers dan ook op zich aan te sluiten. “Hoe sneller we het netwerk uitbreiden, hoe beter.”

Taxibranche

Namens de Nederlandse taxibranche is KNV Taxi betrokken bij het overleg in de IRU. KNV-er Hubert Andela is sinds 2007 voorzitter van IRU’s Group Taxis and Hire-Cars with Driver.

“Het gaat om een open netwerk, toegankelijk voor iedereen. Een belangrijke voorwaarde is wel dat er gebruik wordt gemaakt van een taxicentrale. Het netwerk zal dus geen aansluitingen faciliteren met individuele chauffeurs, zoals bijvoorbeeld Uber dat doet. En MyTaxi in Duitsland. Want alleen een centrale kan 24/7 beschikbaarheid garanderen en toezien op de kwaliteit van de chauffeurs”, licht Andela toe.

Binnen een jaar wereldwijde dekking in honderden steden realiseren; dat kan zelfs een snel groeiende speler met miljarden investeringsgeld als Uber niet voor elkaar boksen. Maar dan moeten er nog wel een hoop zaken opgelost worden. Technisch zijn de koppelingen al gemaakt, vertelt Andela. Maar nu moeten de commerciële contracten nog afgesloten worden.

Taxicentrales

“Nu is het zaak dat de apps zowel met elkaar als met de taxicentrales de overeenkomsten sluiten, bijvoorbeeld over commissies, betalingen en beschikbaarheid. De IRU faciliteert daarbij. Zodra dat is gebeurd, kan de knop om. Ik verwacht dat dit in de loop van van 2015 het geval is.”

Grootste incentive voor de apps om zich bij het netwerk aan te sluiten is dat zij dan hun klanten meteen een dekking kunnen bieden van honderden steden. Zo is Taxi.eu nu beschikbaar in zo’n 80 Europese steden, eCab in enkele tientallen. “Je hoeft dan niet meer te kijken welke app in welke stad beschikbaar is. Een gebruiker van de TCA-app kan dan in alle steden gewoon zijn eigen TCA-app gebruiken. De rit wordt dan uitgevoerd door de lokale taxicentrale.”

Keurmerk

Het lidmaatschap van het Global Taxi Netwerk moet voor de reiziger als een soort keurmerk gaan gelden. Hj weet zeker dat de lokale taxicentrale voldoet aan de eisen van de IRU, zoals 24/7 beschikbaar, alle nodige vergunningen, een centrale die toeziet op de kwaliteit van de chauffeur, noem maar op.

De wereldwijde taxibranche is van oudsher sterk gereguleerd. Het toetreden tot de markt is vaak erg moeilijk, omdat er een beperkt aantal vergunningen beschikbaar is. In Nederland is daar overigens sinds de deregulering in 2000 geen sprake meer van. “Ik kan toch ook niet zomaar een gsm-netwerk opstarten zonder vergunning?”, vindt Micheal Nielsen van de IRU van de operatie van Uber.

Wetten

“De taxibranche heeft te maken met wet op wet”, vindt Blair Davies van de Australische taxi-branchevereniging, ook spreker tijdens het seminar in Keulen. “Ook het publiek vindt dat wij met teveel wetten te maken hebben. Daarom moet de overheid aan hen duidelijk maken waarom die wetten er zijn.”

“Uber overtreedt continu de wet. En als wij dat doen, dan raken we onze vergunning kwijt”, ging Davies verder. Het probleem is echter dat de controle-instanties wereldwijd moeite hebben met de aan pak van Uber. “Ze moeten een tandje hoger schakelen. Wij hebben behoefte aan een level playing field. Neem een voorbeeld aan New York. Daar hebben de controleurs erg streng opgetreden. Daar houden spelers als Uber en Lyft zich sindsdien wél aan de wet.”

Internet

Maar dat internet de taxibranche flink gaat veranderen, daar waren de aanwezige deelnemers aan het forum het wel over eens. Maar ook dat het vak van taxichauffeur alleen kan blijven bestaan als iedereen zich weer als een echte taxichauffeur zal gaan gedragen. Want de klant zal altijd kiezen voor de taxi-app waarbij hij de beste service krijgt. Voor de beste prijs.

“Maar daarbij is wel een level playing field nodig. En daar moeten toezichthouders voor zorgen”, riep de IRU alle overheden op. “Want het alternatief is een wild-west-markt, waarbij de klant is overgeleverd aan de grillen van cowboy-vervoersmakelaars die geen respect hebben voor de wet”, aldus Andela.

Bart Pals

Hubert Andela sloot de bijeenkomst af namens de IRU:

Hubert Andela, IRU, KNV Taxi

Bart Pals van TaxiPro.nl in gesprek met Hubert Andela over het nieuwe Global Taxi Network:

Hubert Andela, KNV Taxi, Bart Pals, TaxiPro

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “Europese taxicentrales lanceren eigen netwerk taxi-apps via IRU”

Taxibelangen Nederland|11.11.14|15:39

Een geweldig goed verhaal,waarmee gelijk duidelijk wordt dat Uber een eendagsvlieg is.Maar dan moet er ook plaats zijn voor hoge kwaliteit Zzp-ers en in zie de belemmering niet.De vraag is ook wie zijn of worden de eigenaren nu of straks van dit alles overheersende enorme netwerk,dat natuurlijk ook al is voorbereid op de computer gestuurde taxi’s.Nu de gordijnen misschien ook wel in Den Haag opengaan, moet de overheid nu maar eens duidelijk uitleggen waarom er zoveel wetten zijn.Al 50 jaar voor-

M. Martins.|11.11.14|17:34

Je kan veel zeggen, maar Uber is geen eendagsvlieg.

Taxibelangen Nederland|11.11.14|17:47

voornamelijk op spoken te jagen en steeds maar roepen dat de door henzelf gecreëerde wantoestanden in de taxibranche hun werkgelegenheid,overigens zonder enig positief resultaat rechtvaardigt.De taxibranche heeft geen enkele zeggenschap m.b.t. het toelatingsbeleid van taxichauffeurs.Als de politiek deze en andere problemen echt op wil lossen,dan zal zij in overleg moeten gaan met het KNV en STN.

Rodney Barten|11.11.14|18:54

Die Hubert is er alleen voor de grote jongens, verder geloof ik totaal niet in het concept, over een paar jaar heeft iedere zzp chauffeur zijn eigen app en is de markt daarin zo overspoeld dat de burger door de bomen het bos niet meer ziet.

Tjerk Vinckx|11.11.14|22:00

Kijk naar de foto boven aan het artikel en dan naar de foto van Nick van Leeuwen te vinden op Taxipro, de conclusie is snel gemaakt !!!!!
Uber met miljarden, My Taxi met als moeder organisatie Daimler Benz, afgelopen jaar alleen maar commentaar geleverd maar nu snel een taxi App op de markt brengen.We gaan alleen in zee met bedrijven die personeel hebben,pfffff wat een gewauwel.

Taxibelangen Nederland|12.11.14|00:05

Beste Tjerk en Rodney,het is niet helemaal waar wat jullie zeggen.Van het KNV zijn voornamelijk grote bedrijven lid dat klopt,dat komt ook omdat er nooit een andere organisatie was.De taxiapps zijn er natuurlijk al een jaar of 5 en dat grote bedrijven en voornamelijk centrales zoals TCA en RTC deze verder ontwikkelen is ook logische en Hubert is internationaal de coördinator en daar is ook niks mis mee.Maar iedere nette chauffeur moet mee kunnen doen en daarover is overleg tussen KNV en STN

Tjerk Vinckx|12.11.14|00:33

TCA en RTC zijn logge organisaties die niet voor kwaliteit gaan maar voor kwantiteit, hoe meer leden hoe meer muntjes voor de de club. TCA had in het verleden een verbod op de zg.pieperclub, zelfstandige chauffeurs die verder wilde. Marcus heeft nu een top bedrijf in Hoofddorp. RTC verbood zijn leden het gebruik van een mobiele telefoon. Het gros van de leden is niet vakbekwaam, zitten in monsterlijke grote VOF constructies of huren een auto + vergunning tegen woekerprijzen bij van Dijk.

Ton van Dalfsen|12.11.14|09:00

Ik moet Rodney en Tjerk helemaal gelijk geven. KNV heeft wel degelijk kleine leden. Kijk maar eens op hun ledenlijst en die lijst is heel lang. Die logge grote organisaties gaan zeker voor de kwantiteit en muntjes. Dus als zelfstandige moet je dus voor GROF geld bij de grote spelers aansluiten om mee te kunnen doen. Het is nog steeds dat men het licht in de ogen van de ander niet gunt , en dat zal ook wel zo blijven.

Duco Douwstra|12.11.14|11:05

Beste mensen het kan allemaal wel waar zijn,maar doordat te weten en fel te bekritiseren verander je niks aan te situatie.En zakelijk is het zo dat iedereen (behalve ik :-}} eerst aan zichzelf denkt.Maar de discussie is hoe kunnen we zo goed mogelijk inspelen op de ontwikkelingen van de apps.Door ook samen te werken met kleine ondernemers kunnen we de door Uber opgezette handel helemaal overnemen.Dus overleg voeren,tegenwerken werkt hier in ieders nadeel.Succes door groot te denken is beter:-}}

M. Martins.|12.11.14|12:08

Laten we eerst maar zorgen dat pop verdwijnt. Dat is het grootse gevaar.

Ton van Dalfsen|12.11.14|16:44

Zolang het KNV zich door bepaalde grote leden een kant op laat leiden gebeurt er vanuit het KNV echt niets. Degene die zullen tegenwerken zijn de grote partijen die hun eigen eilandje hebben. De kleinere partijen willen wel.

Edwin Besseling|12.11.14|21:18

Ik juich elke stap richting samen zijn we sterk toe !

Paul Dijkhuizen|14.11.14|10:08

“Het is belangrijk dat we als taxibranche wereldwijd onze krachten bundelen” … “Er wordt gestart met drie apps, Taxi.eu, eCab en CC Taxicenter.” … Als je de krachten wilt bundelen, maak daar dan eerst eens één app van… En het grappige is, straks gaan taxibedrijven zich weer in allerlei bochten wringen om voor zo’n app te mogen rijden, tegen woekerprijzen, en verdienen de app-eigenaren het grote geld. Echt, dit soort initiatieven zorgt niet voor méér werk in taxiland…

M. Martins.|14.11.14|13:21

Dat klopt helemaal Paul.

In de US zijn “taxi’s” al een speelbal tussen verschillende apps.

Ton van Dalfsen|14.11.14|14:24

Tja, eerst 20% commissie betalen, vervolgens bonus afschaffen en dan de commissie verhogen naar 30%,40% etc. Net als bij Uber. Ze zijn allemaal het zelfde

Taxibelangen Nederland|14.11.14|23:31

Wat zeker niet helpt is het schelden op iets dat nog in ontwikkeling is en waarvan nog niet vaststaat hoe het precies gaat werken en wie de eigenaren worden en wie van de apps gebruik kunnen maken en tegen welk tarief enz. Dus overleg en de vinger aan de pols houden en hopen dat iedereen tegen kostprijs er in de toekomst van kan profiteren. Dus laten we ophouden om te vechten tegen de vooruitgang die niet is tegen te houden, maar er van profiteren en a.u.b. niet schelden.

M. Martins.|15.11.14|00:00

Maar waarom staat er in de Volkskrant dat Uber een eendagsvlieg is? Inmiddels wordt daar om gelachen op Twitter.
Alleen al dat er weinig gebeurt tot het bewegen van Uber zich aan de wet te houden moet een teken aan de wand zijn. Het zou bijvoorbeeld niet mogelijk moeten zijn dat Uberpop na 5 maanden nog steeds rijdt.

Taxibelangen Nederland|15.11.14|14:23

De term eendagsvlieg moet je niet letterlijk nemen.Maar Uber functioneert als een vliegwiel en zet alle taxibedrijven over de hele wereld aan om met hun enorme netwerk versneld tot 1 groot netwerk te formeren.De ideeën van Uber zijn geweldig,daar kan Global Taxi Network haar voordeel mee doen.En Uberpop blijft illegaal dat ILT hier niet doeltreffend tegen optreed, zegt genoeg over ILT. Wat voor nut heeft de inspectie de afgelopen 40 jaar nou gehad,buiten het betrappen op een verschrijving?

Rodney Barten|16.11.14|10:23

Alle taxi-Apps worden maar om één reden gemaakt, het verdienen van geld door de ontwikkelaars, de uitvoerende partijen hebben daar dus geen enkel voordeel aan. Chauffeurs van b.v. UTC moeten straks naast hun contributie aan de club ook nog extra betalen voor het gebruik van de app…daarbovenop ook nog de kosten van het Utrechts Keurmerk…die chauffeurs zijn straks alleen nog maar aan het werk voor een ander!

M. Martins.|16.11.14|13:27

Hoezo. De app kan toch ook gekocht worden?

Robin van Lohuizen|16.11.14|16:04

Ik heb de branche nu een aantal jaren verlaten maar ik schrik van de toestand die ik hier nu aantref. Het is alsof de tijd heeft stilgestaan terwijl de wereld om ons heen in een rap tempo veranderd. Het kan niet alleen aan de overheid liggen, het is tijd om in de spiegel te kijken en een dienst te ontwikkelen waar de klanten wel op zit te wachten. Ga als branche nu eens ontdekken wat klanten écht willen en maak ze blij. Je kunt de golven niet tegenhouden maar wel leren surfen.

Duco Douwstra|16.11.14|23:49

Beste Robin,kennelijk heb je het niet goed gevolgd,de overheid heeft met de deregulering een mestkar met stront over de branche uitgestort,dagelijks worden er door de overheid nog chauffeurs toegelaten die de branche geen goed doen.Jij als oud eigenaar Taxitronic weet dat de BCT een drama is voor de reeds jaren goed geautomatiseerde bedrijven, die door de BCT 15 jaar terug zijn geworpen.De overheid sloopt de branche en surfen helpt niet.Maar ik wil daarover graag met jou van gedachten wisselen.