Liesbeth van Tongeren, GroenLinks, Kamerlid, Tweede Kamer

Motie van GroenLinks over Uber(Pop) vooral voor de bühne

ANALYSE – De motie die de Tweede Kamer heeft aangenomen over UberPop is vooral voor de bühne. De motie van GroenLinks-Kamerlid Van Tongeren geeft de regering opdracht te onderzoeken of en hoe taxi-apps zoals Uber(Pop) legaal tot de markt zouden kunnen toetreden. 

Het antwoord van de staatssecretaris op deze motie laat zich raden. “Als Uber gebruik maakt van taxichauffeurs met een vergunning, kunnen ze zonder problemen legaal opereren op de taximarkt. Dat gebeurt nu bijvoorbeeld via de diensten UberBlack en UberLux.”

“En dat de ritprijs via een app wordt berekend en Uber geregeld de wettelijke maximumtarieven overschrijdt, dat mag straks onder bepaalde voorwaarden. Daar passen we de wet voor aan voor de hele taxibranche”, zal de staatssecretaris waarschijnlijk antwoorden.

Taxi-app

Want met de app van Uber is niets mis mee. Zelfs de taxibranche juicht dat toe. Overigens biedt de app op zich niets nieuws. Zo won de taxi-app TaxiID in 2011 al de Taxi Innovatie Prijs voor een smartphone-app waarmee klanten een taxi konden bestellen en de chauffeur beoordelen. De Nederlandse overheid gaf notabene nog subsidie voor de ontwikkeling van deze app.

Het is zeer merkwaardig dat de Tweede Kamerleden zich niet uitspreken over het feit dat Uber gewoon door blijft gaan met haar illegale activiteiten via UberPop en daarmee de rechtstaat ondermijnt. Want zolang je de boetes lachend kunt betalen als miljardenbedrijf uit je marketingbudget, geldt het naleven van de wet kennelijk niet voor jou.

Horecavergunning

Want stel dat Uber gelijk heeft en de overheid inderdaad de wet gaat aanpassen. Dan is er een behoorlijk precedent geschept. Wat let het taxichauffeurs dan om blikjes bier te gaan verkopen in hun auto? Want zoiets als een horeca-vergunning of drankvergunning is toch ook behoorlijk achterhaald?

Bovendien maakt de huidige horeca er een potje van en is veel te duur. 3 euro voor een biertje, dat kan de taxichauffeur veel goedkoper wegzetten. En daar is de consument bij gebaat.

Heeft iemand nog enkele miljoenen over om de boetes te betalen zolang die ouderwetse horecawet daartoe niet is aangepast?

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Motie van GroenLinks over Uber(Pop) vooral voor de bühne”

Peter Rijsewijk|10.12.14|15:55

UberBlack is dat Black niet discriminerend ??

en waar zijn hun groene auto`s zo goed voor het milieu of let hier groen links hier niet meer op.

Rik de Swart|10.12.14|18:46

mooi geschreven Bart, niets aan toe te voegen.

Max Willemsma|11.12.14|11:44

Misschien dat de familie Heineken voor die boetes in wil staan?

Ludolf Zandt|11.12.14|14:24

geschept ?

Wim Bekkerin|12.12.14|21:00

Een taxi/horica etc, vergunningen is nodig om exsessen te voorkomen. De manier hoe iemand een taxi besteld is hierbij niet belangrijk. Wel belangrijk is dat de klant weet dat het voertuig aan bepaalde voorwaarden voldoet en de bestuurder vakbekwaam is. Ons blauwe nummerbord geeft deze
(basis)garantie. Uber geeft deze (blauwe) garantie niet. Als Uber wordt geaccepteerd, dan kan onze blauwe nummerbord aan de Wilgen worden gehangen.

Zonder blauw, kunnen wij Uber gemakkelijk aan!!

Rik de Swart|14.12.14|15:33

Wim: Een groot deel van de zelfstandig taxichauffeurs zijn niet vakbekwaam, die huren de vakbekwaamheid van iemand anders via allerlei constructies. Door deze kromme regel is het aanbod van taxi,s die niet bekwaam zijn zo enorm toegenomen, dit zijn vaak ook degene die de branche zo,n slecht imago hebben gegeven. Dat moet de overheid eerst eens afschaffen. Als ik buschauffeur wil worden, maar niet in staat ben een busrijbewijs te halen kan ik dat toch ook niet huren van mijn buurman?!

Rik de Swart|14.12.14|15:38

En het maakt inderdaad niet uit op welke manier een taxi besteld wordt, er zit na mijn mening ook weinig verschil in of dat via de mail, telefonisch of via een app is. iedereen dient zich gewoon aan dezelfde regels te houden en over een vergunning te beschikken.