Jan van Bommel, Taxi van Bommel, Venlo, taxi, taxi-ondernemer, taxibedrijf

‘Geen taxi’s meer in dorpen met huidig maximumtarief’

Als de overheid blijft vasthouden aan het maximaal starttarief van 2,89 euro, dan zal er in dorpen in dunbevolkte regio’s straks geen taxi meer te krijgen zijn. “Het openbaar vervoer verdwijnt daar. Er liggen kansen voor de taximarkt. Maar voor dat geld kunnen wij niet komen voorrijden”, zegt taxi-ondernemer Jan van Bommel. “Er zijn genoeg mensen die bereid zijn om onze daadwerkelijke kosten te betalen. Maar dat mag niet van de overheid.”

Taxi van Bommel is gevestigd in Venlo. In de directe omgeving zijn er diverse dorpen waar ’s nachts en in het weekend geen taxi te krijgen is.

Starttarief

“De overheid moet het starttarief vrijgeven”, vindt Van Bommel. “Want dat is vooral gericht op de taxistandplaatsen in de grote steden. Maar bij ons in de provincie werkt het heel anders.”

Van Bommel zou als taxi-ondernemer graag service bieden in de omliggende dorpen bij Venlo. Zeker nu daar fors wordt bezuinigd op het openbaar vervoer. “Maar dat kan niet door de huidige tariefstructuur. Dan moet ik op iedere rit geld bijleggen. Daar ben ik natuurlijk geen ondernemer voor.”

Taxi

Door de huidige tariefstructuur is er in die dorpen geen taxi te krijgen. Want niemand is zo gek om voor 2,89 euro een half uur aan te rijden. En er is te weinig werk voor een taxibedrijf om zich daar vast te vestigen. Van Bommel: “Terwijl die mensen vaak best bereid zijn om bijvoorbeeld 10 euro voorrijkosten te betalen. Nu is er helemaal geen keuze, want niets beschikbaar. Alleen een snorder.”

Van Bommel heeft een analyse gemaakt van de invloed van de overheid op zijn verdiensten. Het blijkt dat zijn opbrengsten jaarlijks veel minder stijgen dan de kosten. Terwijl de bezettingsgraad hetzelfde blijft. Want de maximale tarieven voor een taxi worden jaarlijks bepaald door de minister van Infrastructuur.

Loonkosten

“De loonkosten van een chauffeur zijn voor de werkgever ongeveer 22 euro per uur. Terwijl het maximale tarief voor de wachttijd 21 euro is. Dus als een klant vraagt om te wachten, kan ik van dat tarief niet eens mijn chauffeur betalen. Laat staan dat ik als ondernemer er zelf nog wat aan overhoud”, rekent Van Bommel voor.

Nu is het wel mogelijk voor taxi-ondernemers om hoger te gaan dan het wettelijke tarief, maar dan moet met iedere klant apart afspraken gemaakt worden. En dat is niet te doen, beseft Van Bommel.

App

“Ik wil gewoon op mijn website kunnen zetten wat het voorrijtarief per dorp is. Of als mensen via mijn app bestellen, dat ze dat dan gewoon zien. Dan mag de overheid desnoods nog wel het kilometertarief maximeren.”

Ook kijkt hij als ondernemer erg op tegen de jaarlijkse oudjaar. Want hoewel de vraag naar taxi’s dan heel hoog is, is het vanuit bedrijfseconomisch oogpunt verliesgevend. “Ik wil die avond graag service verlenen voor mijn klanten. Maar het is toch raar dat ik daar als ondernemer niets aan kan verdienen?”

CAO Taxivervoer

“Volgens de CAO Taxivervoer moet ik tijdens oudjaarsnacht diverse toeslagen betalen aan mijn chauffeurs. Daardoor moet ik op elke rit geld toeleggen. De overheid zou het toe moeten staan dat ik dan ook extra voorrijkosten vraag aan mijn klanten. Want mijn kosten zijn op oudjaarsavond veel hoger dan het maximale tarief.”

Brancheorganisatie KNV Taxi pleit al langer voor het loslaten van de maximum tarieven. Tijdens de komende evaluatie van de taxiwet zullen deze nog eens tegen het licht worden gehouden door de overheid.

Vrije markt

“Er is nu totaal geen sprake van een vrije markt”, vindt Van Bommel. “De overheid bepaalt nu op welke ritten ik winst en op welke ritten ik verlies moet maken. Dat is toch een vreemde situatie? Bovendien zorgt diezelfde overheid ervoor dat hele dorpen worden uitgesloten van goed taxivervoer.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

35 reacties op “‘Geen taxi’s meer in dorpen met huidig maximumtarief’”

Jan Pastoor|18.12.14|09:17

Hallo hoogeveen kent 75 duizend inwoners,,probeer maar eens s,avonds of de zaterdag ,en zondag overdag eens een taxi tebestellen,,,het lukt je niet!!!!

Jan Pastoor|18.12.14|09:20

Jan van bommel ,,,,wat denk je van eerste en tweede kerst dag !!!! der is geen taxiboer die wat verdiend,,,200. procent loonkosten,,,

Hans Hoff|18.12.14|09:35

De staat die de prijzen bepaald,dat noemde ze vroeger communisme geloof ik!
Wat krijg je straks,de minister van landbouw die de maximumprijs ven sperciboontjes gaat bepalen? Nou dan!

Edwin Leuris|18.12.14|09:44

Als ik een Limousine bestel dan betaal ik wel gewoon 250,00 EUR starttarief. Ook blauwe platen omdat men daartoe verplicht wordt. Een BTC waar men in een limo niets mee kan en IL&T die zelf ook niet meer weer hoe hier mee om te gaan. Goed geregeld allemaal! En wat lees ik nu, een wachttarief van 21,00 EUR? Als ik zo’n beetje aan het rekenen ga dan zou dat zo’n 41,00 EUR moeten zijn. Auto, nette opgeleide chauffeur in pak, centralisten, administratie, huisvesting, infrastructuur.

Edwin Leuris|18.12.14|09:46

Voor 21,00 EUR kunnen onze klanten wachten in de pizza warmhoudbox achter op de scooter met ventje van 16 jaar in spijkerbroek achter het stuur. En als we met diezelfde taxi nu eens naar de garage gaan moeten we toch ook gewoon 83,00 EUR per uur afrekenen, daar ook maar eens een max. tarief van 21,00 EUR van rijkswege opleggen zeker? Dat de gezamenlijk taxibedrijven die het gehele land kunnen ontregelen dit allemaal over zich heen laten gaan en netjes hun jaarlijkse clubgeld aan KNV betalen????

Ton van Dalfsen|18.12.14|10:23

Ja ! Vrije marktwerking. In het verleden had je in kleine plaatsen de lokale garagebedrijfjes of fietsenmaker die ook een taxivergunning hadden met hun eigen tarieven. Vele daarvan zijn uitgegroeid tot klein/middelgroot of groot taxibedrijf en de rest is ermee opgehouden. Den Haag moet de tarieven aan de taxiondernemer overlaten. Geen max. tarief meer. geen rij en rusttijden meer. Iedereen zou weer een vergunning moeten kunnen krijgen mits je maar een chauffeurspas hebt, maar voor diegene

Ton van Dalfsen|18.12.14|10:25

die dat willen de chauffeurspas examen uitbreiden met een financiele module zodat de beginnende ondernemer wel financieel is onderlegt. en niet te vergeten de Nederlandse taal machtig is in woord en schrift

Duco Douwstra|18.12.14|10:32

In het evaluatie advies aan de politiek, zal ook door STN nadrukkelijk worden geadviseerd om de tarieven vrij te laten.Laat een taxiondernemer ondernemer zijn, de politiek bepaald toch ook niet de prijs van een loodgieter of timmerman.Concurreren op prijs en kwaliteit,dat is vrije marktwerking.Chauffeursexamens voor loondienstchauffeurs ook afschaffen.Waarom moet een werkzoekende onderwijzer eerst een duur examen doen voordat hij kinderen naar school mag brengen.Dat kan de ondernemer zelf wel

Daniel Webb|18.12.14|10:36

In Engeland is het al jaren zo dat er met kerst double fare geheven wordt door de taxibedrijven..immers daar ligt tussen kerstavond 22:00 en 26 dec 24:00 nagenoeg alle OV stil. Door dit tarief is het inderdaad rendabel om te rijden en ook in dorpen. Wat ook kwalijk is dat ondernemers bij hun WMO en Valys aanbestedingen geen rekening houden met hogere kosten op Feestdagen.

Ton van Dalfsen|18.12.14|10:50

Iedereen mag een winkel beginnen en uit laten groeien tot bijv een grote supermarkt. Maar als je taxiondernemer wil worden moet je voldoen aan regelgeving. VRIJE MARKTWERKING

Paul Dijkhuizen|18.12.14|12:06

als wij nu eens dezelfde voorrijkosten gaan rekenen als bijvoorbeeld een loodgieter, timmerman etc etc… Kan natuurlijk niet, maar om even het verschil aan te geven. Elke ZZP-er die wil beginnen in welke branche dan ook dient een bedrijfsplan te maken, in dit bedrijfsplan moet hij een minimale omzet aanhouden van 35,00 euro per uur omdat zijn bedrijf anders weinig kans van slagen heeft. Behalve bij een taxi, terwijl die ook nog hogere autokosten heeft, raar dat de een na de ander failliet gaat?

Ton ter Haar|18.12.14|13:10

Of je moet een uberpop-achtige oplossing maken voor deze buitengebieden.
Want als je straks mag vragen wat je wilt zijn we weer terug bij de misstanden van het begin WP2000, waar mensen die onderkoeld waren 100 euro moesten dokken van Dancevalley naar station Sloterdijk of met Koninginnedag treinstoring een paar honderd om naar huis te komen. In vergelijking met Uber waren de “kakkerlakken” hun tijd ver vooruit met vrije marktwerkingsprijzen.
Misschien toch een status aparte voor grote steden?

Ton van Dalfsen|18.12.14|14:25

Voor de tijd van WP2000 was je vergunning tenminste nog wat waard. Was een extra pensioen voor het harde werken. Nu niks waard als je stopt. Dance Valley was een grote fout van de organisatie waar de vrije taxirijder natuurlijk goed van heeft geprofiteerd. Zou iedereen doen. Treinstoringen ? Hmm komt denk ik nog steeds elke dag voor en moet je ook van profiteren. Dat is ondernemen

Ton ter Haar|18.12.14|14:47

De één zegt profiteren de ander vind dat misbruik maken. Beetje 4x price surgen in Sydney tijdens gijzeling. Noem mij maar ouderwets dan.
Dus je wilt taxitarieven afhankelijk maken van vraag en aanbod?
Blijft dat dan ook nog onder het 6% btw tarief vallen?

M. Martins.|18.12.14|14:47

Nee. Ton. Dat is misbruik maken van de situatie.
En bij Dance Valley heb ik de klanten tegen geldend tarief vervoerd. Ik vind het schofterig wat taxichauffeurs daar geflikt hebben. Het is ook nooit meer goedgekomen met de samenwerking taxi’s en Dance Valley.
Vooral de taxi duurder maken, goed bezig.Uberpop gaat jullie werk allemaal overnemen. Nu al klagen black tegen hun klanten over pop. Wie het nog niet snapt, heeft het nieuws niet gevolgd.

M. Martins.|18.12.14|14:52

En de klanten die gebruikt maken van pop zijn niet de armoedzaaiers, maar de mensen met zat geld

Rodney Barten|18.12.14|15:05

@ Ton: Dus als mensen in nood zitten vind jij dat je ze mag uitbuiten? Prijzen vrijlaten? Hoe duurder de taxi word, des te minder mensen er gebruik van maken…ook in de dun bevolkte gebieden…je gaat als weldenkend mens toch geen 3.00 euro betalen per kilometer..en voorrijkosten betalen van 25 euro.

Ton ter Haar|18.12.14|15:13

Er zijn twee Ton(nen) en die zijn het niet eens met elkaar, dus graag @ en dan volledige naam :)

Ton van Dalfsen|18.12.14|15:21

Ik zeg niet uitbuiten. die woorden heb ik niet in mijn mond gehad. Profiteren zeg ik wel maar heb niet gezegd in wat voor mate. Zoals Daniel Webb al aangaf, in Engeland wordt er iets van dubbel tarief tijdens kerstdagen gerekend. Vroeger had je nog een nachttarief en dat is niet onredelijk.

Ton van Dalfsen|18.12.14|15:35

Hoe vaak je wel niet klanten in de wagen hebt die af willen dingen. Ze vragen toch ook niet in de kroeg als een biertje €2.50 kost ? Ik geef je er € 1.50 voor aan de kroegbaas. Wel je eigen vol laten eten en drinken en geld doet er niet toe , als de taxi maar bijna niks kost

Taxi Quaaden|18.12.14|16:43

In mijn regio zijn er bijna geen taxibedrijven beschikbaar omdat er weinig werk is. Wat doe je dan met een klant die met de bus aankomt in een dorp 9 km verderop en die vervolgens 1,8 km naar een gehucht moet lopen omdat er geen bussen rijden. Dan moet ik in totaal 22 km rijden voor een bedrag van 7,89. Ik zou het niet onredelijk vinden dat we daar een ander tarief voor mogen berekenen zodat we in ieder geval uit de kosten zijn. Misbruik maken zoals bij Dance Valley is not done uiteraard.

Paul Dijkhuizen|18.12.14|16:54

Ik moet tijdens festivals en dergelijke ook een vermogen voor een biertje betalen, die prijzen zijn vrij, in het hoogseizoen kost een reis mij extra, tijdens evenementen zijn hotelkamers duurder etc etc. Dat heet geen uitbuiten, dat is nou precies de vrije markt economie. Inderdaad, als ik te veel geld voor mijn diensten vraag prijs ik mezelf buiten de markt, maar op dit moment zijn de prijzen zó laag dat het economisch bijna niet meer verantwoord is om mijn diensten aan te bieden.

Eric Krijger|18.12.14|18:42

Ton Dalfsen, bent u een eigen rijder? Ik ben het met u eens dat er te weinig in de taxiwereld word verdiend, maar daar doet u ook aan mee door middel van de overkoepelde organisatie juist zorgt dat de chauffeurs tegen elkaar gaan opbieden om het nog goedkoper te kunnen doen. Ik heb verhalen gehoord dat bedrijven tien tallen duizendeneuro’s onder de kostprijs gingen rijden. En daar is een ieder de dupe van niet alleen het bedrijf maar ook de klant en de werknemer in de taxiwereld!

M. Martins.|18.12.14|23:18

De meesten hebben zich alleen maar gericht op het contractwerk en daarmee de gewone klant verwaarloost, daar zijn de snorders ingesprongen.
Lekker met zijn allen het werk weg komen halen uit de grote steden.
Moet ik daar medelijden mee hebben? Dacht het niet.

Petrus PK Kerstens|19.12.14|09:15

Er zijn zeker situaties waar het principe van vraag en aanbod zou moeten gelden.
En als je als taxiondernemer teveel kilometers leeg zou moeten rijden, dan rij je toch gewoon niet.
Laat de klant maar eieren voor zijn geld kiezen, of hij gaat lopen ( is net zo ver ) of hij betaald de lege kilometers.
Hetzelfde bij uitgaanscentra als het net na sluitingsuur gaat regenen en het eerste uur geen taxi te krijgen is, dan proberen ze nog af te dingen, ja daaaagg.

Taxi Volendam|19.12.14|09:29

Een taxi kan je vergelijken met een winkel: ze zijn niet elk uur rendabel . Bij aanbestedingen hebben juist de kleine bedrijven in dorpen geen enkele kans deze te winnen, en moeten ze meegaan met afbraakprijzen.
Uiteindelijk gevolg hiervan is dat de avond en nacht service gestaakt moet worden.
Vrijgeven van de taximarkt heeft er ook geen goed aan gedaan. Vervoersplicht is vervallen. C.A.O ? De belbussen e.d.halen ook nog eens de krenten uit de pap.
Slecht en kortzichtig Taxibeleid!

Taxi Volendam|19.12.14|09:50

@ Petrus.
Het is op z’n zachtst gezegd naar m’n mening niet erg klantvriendelijk wat je schrijft.

Voor 2000 deden zich deze problemen nauwelijks voor.
Bovendien kunnen klanten hier ook niets aan doen.

Petrus PK Kerstens|19.12.14|09:52

Een taxi is tegen de huidige tarieven alleen rendabel, als de auto 20 uur per dag kan rijden ( met 2 chauffeurs uiteraard ). Dan heb je natuurlijk wel 3 chauffeurs per auto nodig om de weekenden en de vakanties op te kunnen vangen.

Als mensen vinden dat de taxi zo duur, dan stel ik altijd voor om dan maar eens midden in de nacht een loodgieter of glaszetter te bellen. Die rekent gewoon € 75.- voorrijkosten.

Petrus PK Kerstens|19.12.14|09:59

Bel om 03.00 uur maar eens een loodgieter of een glaszetter, die rekent gewoon € 75.- voorrijkosten. Is dat wel klantvriendelijk dan ?
Die zal je gewoon moeten betalen, anders komt hij niet.
Als wij zelfs in het weekend 10 km. leeg moeten rijden naar een dorp buitenaf, dan rijden wij niet hoor, zelfs niet als de lege kilometers betaald worden. Veel te veel risico dat er uiteindelijk toch niet betaald wordt.

Ton van Dalfsen|19.12.14|13:02

@ Petrus, Vraag mij af wat u bent ? chauffeur in loondienst of ondernemer ?

Petrus PK Kerstens|19.12.14|15:34

Ik ben chauffeur in loondienst, maar denk wel mee hoor, 15 jaar zelfstandig ondernemer geweest. Bovendien telt bij contante ritten voor mij ook mee, hoeveel ritten ik per uur kan rijden. Beter 3 contante ritten per uur, dan 1 lange rit. 3 contante ritten is 3 keer kans op fooi, terwijl 1 lange rit meestal op credit-card gereden zonder kans op fooi. Ik probeer bij contante ritten per uur toch meer fooi te vangen, dan het netto uurloon.

Petrus PK Kerstens|19.12.14|15:38

Het beleid dat wij geen ophaalritten buiten de stad rijden, wordt uiteraard bepaald door de centrale.
Hetgeen zeker geldt bij evenementen buiten de stad. Als dan klanten bellen, dan kan je daar wel naar toe rijden, maar tien tegen één stappen de klanten gewoon in de eerste de beste taxi in, die voorbij komt rijden en daar sta je dan. Dus dat doen wij gewoon niet.

Hans Landman|20.12.14|10:06

Het uurtarief bij Loodgieter

We rekenen €20,- voorrijkosten. Op deze manier maakt het voor de klant niet uit of we 20 minuten onderweg zijn of een uur.

Petrus PK Kerstens|22.12.14|12:47

@ Edwin Leuris

Het wachttarief is trouwens € 39,79 per uur.
Procedure bij ons is : 1e rit afmelden en betalen, daarna 30 minuten wachttarief vooruit betalen, daarna 2e rit starten en restant vooruit betaald wachttarief verreken met 2e rit.
Als na 30 minuten wachten de klant niet terug is, gewoon vertrekken.

Gerrit Zeevat|09.01.15|14:44

Je moet de bedrijven die de aanbesteding van de regiotaxi winnen verplichten om ook ’s nachts te rijden. Of dat dan maar te regelen met een onderaannemer. En ook daadwerkelijk controleren of het bedrijf zich aan de afspraken houdt.

‘Geen taxi’s meer in dorpen met huidig maximumtarief’ | TaxiPro
Jan van Bommel, Taxi van Bommel, Venlo, taxi, taxi-ondernemer, taxibedrijf

‘Geen taxi’s meer in dorpen met huidig maximumtarief’

Als de overheid blijft vasthouden aan het maximaal starttarief van 2,89 euro, dan zal er in dorpen in dunbevolkte regio’s straks geen taxi meer te krijgen zijn. “Het openbaar vervoer verdwijnt daar. Er liggen kansen voor de taximarkt. Maar voor dat geld kunnen wij niet komen voorrijden”, zegt taxi-ondernemer Jan van Bommel. “Er zijn genoeg mensen die bereid zijn om onze daadwerkelijke kosten te betalen. Maar dat mag niet van de overheid.”

Taxi van Bommel is gevestigd in Venlo. In de directe omgeving zijn er diverse dorpen waar ’s nachts en in het weekend geen taxi te krijgen is.

Starttarief

“De overheid moet het starttarief vrijgeven”, vindt Van Bommel. “Want dat is vooral gericht op de taxistandplaatsen in de grote steden. Maar bij ons in de provincie werkt het heel anders.”

Van Bommel zou als taxi-ondernemer graag service bieden in de omliggende dorpen bij Venlo. Zeker nu daar fors wordt bezuinigd op het openbaar vervoer. “Maar dat kan niet door de huidige tariefstructuur. Dan moet ik op iedere rit geld bijleggen. Daar ben ik natuurlijk geen ondernemer voor.”

Taxi

Door de huidige tariefstructuur is er in die dorpen geen taxi te krijgen. Want niemand is zo gek om voor 2,89 euro een half uur aan te rijden. En er is te weinig werk voor een taxibedrijf om zich daar vast te vestigen. Van Bommel: “Terwijl die mensen vaak best bereid zijn om bijvoorbeeld 10 euro voorrijkosten te betalen. Nu is er helemaal geen keuze, want niets beschikbaar. Alleen een snorder.”

Van Bommel heeft een analyse gemaakt van de invloed van de overheid op zijn verdiensten. Het blijkt dat zijn opbrengsten jaarlijks veel minder stijgen dan de kosten. Terwijl de bezettingsgraad hetzelfde blijft. Want de maximale tarieven voor een taxi worden jaarlijks bepaald door de minister van Infrastructuur.

Loonkosten

“De loonkosten van een chauffeur zijn voor de werkgever ongeveer 22 euro per uur. Terwijl het maximale tarief voor de wachttijd 21 euro is. Dus als een klant vraagt om te wachten, kan ik van dat tarief niet eens mijn chauffeur betalen. Laat staan dat ik als ondernemer er zelf nog wat aan overhoud”, rekent Van Bommel voor.

Nu is het wel mogelijk voor taxi-ondernemers om hoger te gaan dan het wettelijke tarief, maar dan moet met iedere klant apart afspraken gemaakt worden. En dat is niet te doen, beseft Van Bommel.

App

“Ik wil gewoon op mijn website kunnen zetten wat het voorrijtarief per dorp is. Of als mensen via mijn app bestellen, dat ze dat dan gewoon zien. Dan mag de overheid desnoods nog wel het kilometertarief maximeren.”

Ook kijkt hij als ondernemer erg op tegen de jaarlijkse oudjaar. Want hoewel de vraag naar taxi’s dan heel hoog is, is het vanuit bedrijfseconomisch oogpunt verliesgevend. “Ik wil die avond graag service verlenen voor mijn klanten. Maar het is toch raar dat ik daar als ondernemer niets aan kan verdienen?”

CAO Taxivervoer

“Volgens de CAO Taxivervoer moet ik tijdens oudjaarsnacht diverse toeslagen betalen aan mijn chauffeurs. Daardoor moet ik op elke rit geld toeleggen. De overheid zou het toe moeten staan dat ik dan ook extra voorrijkosten vraag aan mijn klanten. Want mijn kosten zijn op oudjaarsavond veel hoger dan het maximale tarief.”

Brancheorganisatie KNV Taxi pleit al langer voor het loslaten van de maximum tarieven. Tijdens de komende evaluatie van de taxiwet zullen deze nog eens tegen het licht worden gehouden door de overheid.

Vrije markt

“Er is nu totaal geen sprake van een vrije markt”, vindt Van Bommel. “De overheid bepaalt nu op welke ritten ik winst en op welke ritten ik verlies moet maken. Dat is toch een vreemde situatie? Bovendien zorgt diezelfde overheid ervoor dat hele dorpen worden uitgesloten van goed taxivervoer.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

35 reacties op “‘Geen taxi’s meer in dorpen met huidig maximumtarief’”

Jan Pastoor|18.12.14|09:17

Hallo hoogeveen kent 75 duizend inwoners,,probeer maar eens s,avonds of de zaterdag ,en zondag overdag eens een taxi tebestellen,,,het lukt je niet!!!!

Jan Pastoor|18.12.14|09:20

Jan van bommel ,,,,wat denk je van eerste en tweede kerst dag !!!! der is geen taxiboer die wat verdiend,,,200. procent loonkosten,,,

Hans Hoff|18.12.14|09:35

De staat die de prijzen bepaald,dat noemde ze vroeger communisme geloof ik!
Wat krijg je straks,de minister van landbouw die de maximumprijs ven sperciboontjes gaat bepalen? Nou dan!

Edwin Leuris|18.12.14|09:44

Als ik een Limousine bestel dan betaal ik wel gewoon 250,00 EUR starttarief. Ook blauwe platen omdat men daartoe verplicht wordt. Een BTC waar men in een limo niets mee kan en IL&T die zelf ook niet meer weer hoe hier mee om te gaan. Goed geregeld allemaal! En wat lees ik nu, een wachttarief van 21,00 EUR? Als ik zo’n beetje aan het rekenen ga dan zou dat zo’n 41,00 EUR moeten zijn. Auto, nette opgeleide chauffeur in pak, centralisten, administratie, huisvesting, infrastructuur.

Edwin Leuris|18.12.14|09:46

Voor 21,00 EUR kunnen onze klanten wachten in de pizza warmhoudbox achter op de scooter met ventje van 16 jaar in spijkerbroek achter het stuur. En als we met diezelfde taxi nu eens naar de garage gaan moeten we toch ook gewoon 83,00 EUR per uur afrekenen, daar ook maar eens een max. tarief van 21,00 EUR van rijkswege opleggen zeker? Dat de gezamenlijk taxibedrijven die het gehele land kunnen ontregelen dit allemaal over zich heen laten gaan en netjes hun jaarlijkse clubgeld aan KNV betalen????

Ton van Dalfsen|18.12.14|10:23

Ja ! Vrije marktwerking. In het verleden had je in kleine plaatsen de lokale garagebedrijfjes of fietsenmaker die ook een taxivergunning hadden met hun eigen tarieven. Vele daarvan zijn uitgegroeid tot klein/middelgroot of groot taxibedrijf en de rest is ermee opgehouden. Den Haag moet de tarieven aan de taxiondernemer overlaten. Geen max. tarief meer. geen rij en rusttijden meer. Iedereen zou weer een vergunning moeten kunnen krijgen mits je maar een chauffeurspas hebt, maar voor diegene

Ton van Dalfsen|18.12.14|10:25

die dat willen de chauffeurspas examen uitbreiden met een financiele module zodat de beginnende ondernemer wel financieel is onderlegt. en niet te vergeten de Nederlandse taal machtig is in woord en schrift

Duco Douwstra|18.12.14|10:32

In het evaluatie advies aan de politiek, zal ook door STN nadrukkelijk worden geadviseerd om de tarieven vrij te laten.Laat een taxiondernemer ondernemer zijn, de politiek bepaald toch ook niet de prijs van een loodgieter of timmerman.Concurreren op prijs en kwaliteit,dat is vrije marktwerking.Chauffeursexamens voor loondienstchauffeurs ook afschaffen.Waarom moet een werkzoekende onderwijzer eerst een duur examen doen voordat hij kinderen naar school mag brengen.Dat kan de ondernemer zelf wel

Daniel Webb|18.12.14|10:36

In Engeland is het al jaren zo dat er met kerst double fare geheven wordt door de taxibedrijven..immers daar ligt tussen kerstavond 22:00 en 26 dec 24:00 nagenoeg alle OV stil. Door dit tarief is het inderdaad rendabel om te rijden en ook in dorpen. Wat ook kwalijk is dat ondernemers bij hun WMO en Valys aanbestedingen geen rekening houden met hogere kosten op Feestdagen.

Ton van Dalfsen|18.12.14|10:50

Iedereen mag een winkel beginnen en uit laten groeien tot bijv een grote supermarkt. Maar als je taxiondernemer wil worden moet je voldoen aan regelgeving. VRIJE MARKTWERKING

Paul Dijkhuizen|18.12.14|12:06

als wij nu eens dezelfde voorrijkosten gaan rekenen als bijvoorbeeld een loodgieter, timmerman etc etc… Kan natuurlijk niet, maar om even het verschil aan te geven. Elke ZZP-er die wil beginnen in welke branche dan ook dient een bedrijfsplan te maken, in dit bedrijfsplan moet hij een minimale omzet aanhouden van 35,00 euro per uur omdat zijn bedrijf anders weinig kans van slagen heeft. Behalve bij een taxi, terwijl die ook nog hogere autokosten heeft, raar dat de een na de ander failliet gaat?

Ton ter Haar|18.12.14|13:10

Of je moet een uberpop-achtige oplossing maken voor deze buitengebieden.
Want als je straks mag vragen wat je wilt zijn we weer terug bij de misstanden van het begin WP2000, waar mensen die onderkoeld waren 100 euro moesten dokken van Dancevalley naar station Sloterdijk of met Koninginnedag treinstoring een paar honderd om naar huis te komen. In vergelijking met Uber waren de “kakkerlakken” hun tijd ver vooruit met vrije marktwerkingsprijzen.
Misschien toch een status aparte voor grote steden?

Ton van Dalfsen|18.12.14|14:25

Voor de tijd van WP2000 was je vergunning tenminste nog wat waard. Was een extra pensioen voor het harde werken. Nu niks waard als je stopt. Dance Valley was een grote fout van de organisatie waar de vrije taxirijder natuurlijk goed van heeft geprofiteerd. Zou iedereen doen. Treinstoringen ? Hmm komt denk ik nog steeds elke dag voor en moet je ook van profiteren. Dat is ondernemen

Ton ter Haar|18.12.14|14:47

De één zegt profiteren de ander vind dat misbruik maken. Beetje 4x price surgen in Sydney tijdens gijzeling. Noem mij maar ouderwets dan.
Dus je wilt taxitarieven afhankelijk maken van vraag en aanbod?
Blijft dat dan ook nog onder het 6% btw tarief vallen?

M. Martins.|18.12.14|14:47

Nee. Ton. Dat is misbruik maken van de situatie.
En bij Dance Valley heb ik de klanten tegen geldend tarief vervoerd. Ik vind het schofterig wat taxichauffeurs daar geflikt hebben. Het is ook nooit meer goedgekomen met de samenwerking taxi’s en Dance Valley.
Vooral de taxi duurder maken, goed bezig.Uberpop gaat jullie werk allemaal overnemen. Nu al klagen black tegen hun klanten over pop. Wie het nog niet snapt, heeft het nieuws niet gevolgd.

M. Martins.|18.12.14|14:52

En de klanten die gebruikt maken van pop zijn niet de armoedzaaiers, maar de mensen met zat geld

Rodney Barten|18.12.14|15:05

@ Ton: Dus als mensen in nood zitten vind jij dat je ze mag uitbuiten? Prijzen vrijlaten? Hoe duurder de taxi word, des te minder mensen er gebruik van maken…ook in de dun bevolkte gebieden…je gaat als weldenkend mens toch geen 3.00 euro betalen per kilometer..en voorrijkosten betalen van 25 euro.

Ton ter Haar|18.12.14|15:13

Er zijn twee Ton(nen) en die zijn het niet eens met elkaar, dus graag @ en dan volledige naam :)

Ton van Dalfsen|18.12.14|15:21

Ik zeg niet uitbuiten. die woorden heb ik niet in mijn mond gehad. Profiteren zeg ik wel maar heb niet gezegd in wat voor mate. Zoals Daniel Webb al aangaf, in Engeland wordt er iets van dubbel tarief tijdens kerstdagen gerekend. Vroeger had je nog een nachttarief en dat is niet onredelijk.

Ton van Dalfsen|18.12.14|15:35

Hoe vaak je wel niet klanten in de wagen hebt die af willen dingen. Ze vragen toch ook niet in de kroeg als een biertje €2.50 kost ? Ik geef je er € 1.50 voor aan de kroegbaas. Wel je eigen vol laten eten en drinken en geld doet er niet toe , als de taxi maar bijna niks kost

Taxi Quaaden|18.12.14|16:43

In mijn regio zijn er bijna geen taxibedrijven beschikbaar omdat er weinig werk is. Wat doe je dan met een klant die met de bus aankomt in een dorp 9 km verderop en die vervolgens 1,8 km naar een gehucht moet lopen omdat er geen bussen rijden. Dan moet ik in totaal 22 km rijden voor een bedrag van 7,89. Ik zou het niet onredelijk vinden dat we daar een ander tarief voor mogen berekenen zodat we in ieder geval uit de kosten zijn. Misbruik maken zoals bij Dance Valley is not done uiteraard.

Paul Dijkhuizen|18.12.14|16:54

Ik moet tijdens festivals en dergelijke ook een vermogen voor een biertje betalen, die prijzen zijn vrij, in het hoogseizoen kost een reis mij extra, tijdens evenementen zijn hotelkamers duurder etc etc. Dat heet geen uitbuiten, dat is nou precies de vrije markt economie. Inderdaad, als ik te veel geld voor mijn diensten vraag prijs ik mezelf buiten de markt, maar op dit moment zijn de prijzen zó laag dat het economisch bijna niet meer verantwoord is om mijn diensten aan te bieden.

Eric Krijger|18.12.14|18:42

Ton Dalfsen, bent u een eigen rijder? Ik ben het met u eens dat er te weinig in de taxiwereld word verdiend, maar daar doet u ook aan mee door middel van de overkoepelde organisatie juist zorgt dat de chauffeurs tegen elkaar gaan opbieden om het nog goedkoper te kunnen doen. Ik heb verhalen gehoord dat bedrijven tien tallen duizendeneuro’s onder de kostprijs gingen rijden. En daar is een ieder de dupe van niet alleen het bedrijf maar ook de klant en de werknemer in de taxiwereld!

M. Martins.|18.12.14|23:18

De meesten hebben zich alleen maar gericht op het contractwerk en daarmee de gewone klant verwaarloost, daar zijn de snorders ingesprongen.
Lekker met zijn allen het werk weg komen halen uit de grote steden.
Moet ik daar medelijden mee hebben? Dacht het niet.

Petrus PK Kerstens|19.12.14|09:15

Er zijn zeker situaties waar het principe van vraag en aanbod zou moeten gelden.
En als je als taxiondernemer teveel kilometers leeg zou moeten rijden, dan rij je toch gewoon niet.
Laat de klant maar eieren voor zijn geld kiezen, of hij gaat lopen ( is net zo ver ) of hij betaald de lege kilometers.
Hetzelfde bij uitgaanscentra als het net na sluitingsuur gaat regenen en het eerste uur geen taxi te krijgen is, dan proberen ze nog af te dingen, ja daaaagg.

Taxi Volendam|19.12.14|09:29

Een taxi kan je vergelijken met een winkel: ze zijn niet elk uur rendabel . Bij aanbestedingen hebben juist de kleine bedrijven in dorpen geen enkele kans deze te winnen, en moeten ze meegaan met afbraakprijzen.
Uiteindelijk gevolg hiervan is dat de avond en nacht service gestaakt moet worden.
Vrijgeven van de taximarkt heeft er ook geen goed aan gedaan. Vervoersplicht is vervallen. C.A.O ? De belbussen e.d.halen ook nog eens de krenten uit de pap.
Slecht en kortzichtig Taxibeleid!

Taxi Volendam|19.12.14|09:50

@ Petrus.
Het is op z’n zachtst gezegd naar m’n mening niet erg klantvriendelijk wat je schrijft.

Voor 2000 deden zich deze problemen nauwelijks voor.
Bovendien kunnen klanten hier ook niets aan doen.

Petrus PK Kerstens|19.12.14|09:52

Een taxi is tegen de huidige tarieven alleen rendabel, als de auto 20 uur per dag kan rijden ( met 2 chauffeurs uiteraard ). Dan heb je natuurlijk wel 3 chauffeurs per auto nodig om de weekenden en de vakanties op te kunnen vangen.

Als mensen vinden dat de taxi zo duur, dan stel ik altijd voor om dan maar eens midden in de nacht een loodgieter of glaszetter te bellen. Die rekent gewoon € 75.- voorrijkosten.

Petrus PK Kerstens|19.12.14|09:59

Bel om 03.00 uur maar eens een loodgieter of een glaszetter, die rekent gewoon € 75.- voorrijkosten. Is dat wel klantvriendelijk dan ?
Die zal je gewoon moeten betalen, anders komt hij niet.
Als wij zelfs in het weekend 10 km. leeg moeten rijden naar een dorp buitenaf, dan rijden wij niet hoor, zelfs niet als de lege kilometers betaald worden. Veel te veel risico dat er uiteindelijk toch niet betaald wordt.

Ton van Dalfsen|19.12.14|13:02

@ Petrus, Vraag mij af wat u bent ? chauffeur in loondienst of ondernemer ?

Petrus PK Kerstens|19.12.14|15:34

Ik ben chauffeur in loondienst, maar denk wel mee hoor, 15 jaar zelfstandig ondernemer geweest. Bovendien telt bij contante ritten voor mij ook mee, hoeveel ritten ik per uur kan rijden. Beter 3 contante ritten per uur, dan 1 lange rit. 3 contante ritten is 3 keer kans op fooi, terwijl 1 lange rit meestal op credit-card gereden zonder kans op fooi. Ik probeer bij contante ritten per uur toch meer fooi te vangen, dan het netto uurloon.

Petrus PK Kerstens|19.12.14|15:38

Het beleid dat wij geen ophaalritten buiten de stad rijden, wordt uiteraard bepaald door de centrale.
Hetgeen zeker geldt bij evenementen buiten de stad. Als dan klanten bellen, dan kan je daar wel naar toe rijden, maar tien tegen één stappen de klanten gewoon in de eerste de beste taxi in, die voorbij komt rijden en daar sta je dan. Dus dat doen wij gewoon niet.

Hans Landman|20.12.14|10:06

Het uurtarief bij Loodgieter

We rekenen €20,- voorrijkosten. Op deze manier maakt het voor de klant niet uit of we 20 minuten onderweg zijn of een uur.

Petrus PK Kerstens|22.12.14|12:47

@ Edwin Leuris

Het wachttarief is trouwens € 39,79 per uur.
Procedure bij ons is : 1e rit afmelden en betalen, daarna 30 minuten wachttarief vooruit betalen, daarna 2e rit starten en restant vooruit betaald wachttarief verreken met 2e rit.
Als na 30 minuten wachten de klant niet terug is, gewoon vertrekken.

Gerrit Zeevat|09.01.15|14:44

Je moet de bedrijven die de aanbesteding van de regiotaxi winnen verplichten om ook ’s nachts te rijden. Of dat dan maar te regelen met een onderaannemer. En ook daadwerkelijk controleren of het bedrijf zich aan de afspraken houdt.