Foto: Taxi Gilde Breda

Bredase taxichauffeurs richten keurmerk op: Taxi Gilde Breda

Een groep van ruim 40 Bredase taxichauffeurs die de opstapmarkt bedient is een lokaal keurmerk gestart: Taxi Gilde Breda. Het eerste vignet is vrijdag uitgereikt. Het Taxi Gilde Breda pleit ervoor dat de gemeente extra kwaliteitsregels stelt aan taxi’s in de Baroniestad. Maar het gemeentebestuur wil daar pas over in gesprek nadat de lokale taxibranche zichzelf heeft georganiseerd. De oprichting van het Gilde is een eerste stap daartoe.

“Op dit moment is er alleen een verordening tijdens Carnaval en het Jazz Festival en er worden geen gedragseisen gesteld aan een chauffeur”, legt voorzitter John Klem uit. “Wij willen dit verder uitwerken en doorvoeren zodat klanten het hele jaar door er gerust op kunnen zijn dat er kwalitatief goede taxi’s in Breda rondrijden. Zo krijg je consistentie en bouw je goodwill op.”

Vignet

Het eerste vignet is uitgereikt aan Kadir Cobanlar. Hij mocht het vignet in ontvangst nemen nadat hij eerst een verklaring had ondertekend waarin hij als lid aangeeft akkoord te gaan met het normen- en waardenprotocol en de gedragsregels.

Bijvoorbeeld: dat je als klant op een standplaats altijd een Gilde taxi kunt nemen, hoe kort de rit ook is. De klant kan tevens rekenen op een nette en hoffelijke houding van de chauffeur. Cobanlar heeft samen met zijn Gilde-leden dit document opgesteld.

Personenvervoer

“Wij zijn niet alleen chauffeurs, maar ook ambassadeurs” benadrukt voorzitter John Klem. “Het is niet alleen maar even rijden van A naar B. De leden van het Gilde willen zich bewust bezig houden met personenvervoer. Dit vraagt om een proactieve en klantgerichte houding. En alle Gilde leden willen die extra stappen zetten.”

“Het unieke aan het Taxi Gilde Breda is dat wij met zijn allen eerst zelf willen zorgen dat alles voor de klant naar wens verloopt. Mocht er  toch een onregelmatigheid zijn, dan kunnen klanten dat melden via onze website. Er is een daarnaast een onafhankelijke commissie die zich buigt over klachten. Op deze manier willen wij de kwaliteit van onze dienstverlening waarborgen. Daarmee willen wij de drempel verlagen zodat jong en oud weer eerder in de taxi stapt.”

Spreekbuis

Het Gilde wil als spreekbuis fungeren namens de taxichauffeurs naar de politie, gemeente en NS. Klem: “Door je op een transparante en goed gereguleerde manier te verenigen wordt men als serieuze gesprekspartner sneller geaccepteerd. En kan men namens een grote groep veel onderwerpen bespreekbaar maken die volgens ons als vakmensen anders en beter kunnen. De leden worden te allen tijde in dit proces gekend en het bestuur zal waar nodig is de leden om een standpunt vragen over hoe de besprekingen moeten worden afgerond.”

Bekijk het video-item van BredaNu over het Taxi Gilde Breda:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Bredase taxichauffeurs richten keurmerk op: Taxi Gilde Breda”

Taxi Quaaden|12.01.15|15:48

En alweer een keurmerk erbij….

Petrus PK Kerstens|12.01.15|16:22

Tsja, als je niet kan voldoen aan de eisen van het TX keurmerk, dan stel je die eisen toch gewoon naar beneden bij en richt je je eigen keurmerk op.
Overigens hebben verschillende leden dit weekend een bekeuring gekregen, omdat er zonder meter en zonder ingebouwde BCT werd gereden. Je moet overigens eens proberen op het NS station mensen in te laten stappen, als je niet als eerste op de standplaats staat. Staan ze buiten de auto op je te schelden.

Ton van Dalfsen|12.01.15|18:20

Tja, zeker weer een keurmerk erbij. Wat houd het TX keurmerk nog in? Dat is toch een landelijk keurmerk waar de zwaarste eisen aan zitten om dat keurmerk in bezit te hebben.

Rodney Barten|12.01.15|20:35

Ronduit belachelijk…mijn vergunning is landelijk. Nog even en ik mag nergens meer rijden!

Hans de Koning|13.01.15|13:36

Een keurmerk is slechts een indicatie dat er aan bepaalde randvoorwaarden is voldaan, en geenszins een garantie voor kwaliteit en veiligheid. De eisen voor tx zijn 95% gewoon wettelijk verplicht, en daar betalen we al genoeg belasting voor zodat er controle op kan zijn, het is een gotspe dat er een COMMERCIËLE instantie aan te pas moet komen om wettelijke eisen te controleren.

Hans de Koning|13.01.15|13:39

Als lokale bedrijven het heft in eigen hand nemen en een lokaal kwaliteitskeurmerk met aanvullende eisen als weggedrag, gedrag op de standplaats en gedrag tov klanten, alsmede stratenkennis in het leven roepen, is dat dan ook lovenswaardig. Heb je geen dure audits en certificeringen voor nodig, controle is er namelijk door hun peers. Chapeau jongens!

Rodney Barten|13.01.15|15:45

@ Hans…u gaat een beetje voorbij aan het feit dat er landelijke vergunningen worden afgegeven, daarnaast zijn er al gemeentes die TTO’s en ander soort keurmerken in het leven hebben geroepen..hoeveel wilt u er nog bij hebben? Zou het niet zo moeten zijn dat elke stad en dorp dezelfde eisen zou moeten hebben, zo word het helemaal een ratjetoe aan keurmerken. Deze jongens zijn gewoon bezig een eilandje te creeren om hun eigen omzet te kunnen behouden!

Hans de Koning|13.01.15|17:48

@Rodney Ik denk dat je dit keurmerk moet zien als een aanzet tot een systeem met tto’s. Ik denk dat we zo langzamerhand tot de conclusie kunnen komen dat er in elk geval IETS moet gebeuren in steden met een regionale werking. Door dit vignet weet de Bredase taxiklant wat hij kan verwachten. En dat zonder dure graai-organisatie. Ook ik zie het niet zitten dat je je hele voorruit vol moet plakken met stickers voor elke stad en dan ook nog tol in DE, maar deze jongens doen tenminste iets.

Paul Dijkhuizen|15.01.15|15:06

TTO’s, Keurmerken, gemeentelijke bepalingen, keuringen, diverse controlerende instanties etc. Dat terwijl ik toch echt een chauffeursdiploma heb, een taxivergunning (voor héél nederland) heb, aan allerlei keuringseisen moet voldoen, extra verzekeringen, mij netjes aan de nederlandse wet moet houden en ga zo maar door! Misschien zou er eens één goed opleidingssysteem moeten komen, en zou het vak taxichauffeur eens opgewaardeerd moeten worden…

Petrus PK Kerstens|16.01.15|11:14

Tsja, je moet wat als taxichauffeur, als je op het station met 10 wagens staat te wachten op die ene klant per uur.
Dan krijg je allerlei rare ideeën.

Bredase taxichauffeurs richten keurmerk op: Taxi Gilde Breda | TaxiPro
Foto: Taxi Gilde Breda

Bredase taxichauffeurs richten keurmerk op: Taxi Gilde Breda

Een groep van ruim 40 Bredase taxichauffeurs die de opstapmarkt bedient is een lokaal keurmerk gestart: Taxi Gilde Breda. Het eerste vignet is vrijdag uitgereikt. Het Taxi Gilde Breda pleit ervoor dat de gemeente extra kwaliteitsregels stelt aan taxi’s in de Baroniestad. Maar het gemeentebestuur wil daar pas over in gesprek nadat de lokale taxibranche zichzelf heeft georganiseerd. De oprichting van het Gilde is een eerste stap daartoe.

“Op dit moment is er alleen een verordening tijdens Carnaval en het Jazz Festival en er worden geen gedragseisen gesteld aan een chauffeur”, legt voorzitter John Klem uit. “Wij willen dit verder uitwerken en doorvoeren zodat klanten het hele jaar door er gerust op kunnen zijn dat er kwalitatief goede taxi’s in Breda rondrijden. Zo krijg je consistentie en bouw je goodwill op.”

Vignet

Het eerste vignet is uitgereikt aan Kadir Cobanlar. Hij mocht het vignet in ontvangst nemen nadat hij eerst een verklaring had ondertekend waarin hij als lid aangeeft akkoord te gaan met het normen- en waardenprotocol en de gedragsregels.

Bijvoorbeeld: dat je als klant op een standplaats altijd een Gilde taxi kunt nemen, hoe kort de rit ook is. De klant kan tevens rekenen op een nette en hoffelijke houding van de chauffeur. Cobanlar heeft samen met zijn Gilde-leden dit document opgesteld.

Personenvervoer

“Wij zijn niet alleen chauffeurs, maar ook ambassadeurs” benadrukt voorzitter John Klem. “Het is niet alleen maar even rijden van A naar B. De leden van het Gilde willen zich bewust bezig houden met personenvervoer. Dit vraagt om een proactieve en klantgerichte houding. En alle Gilde leden willen die extra stappen zetten.”

“Het unieke aan het Taxi Gilde Breda is dat wij met zijn allen eerst zelf willen zorgen dat alles voor de klant naar wens verloopt. Mocht er  toch een onregelmatigheid zijn, dan kunnen klanten dat melden via onze website. Er is een daarnaast een onafhankelijke commissie die zich buigt over klachten. Op deze manier willen wij de kwaliteit van onze dienstverlening waarborgen. Daarmee willen wij de drempel verlagen zodat jong en oud weer eerder in de taxi stapt.”

Spreekbuis

Het Gilde wil als spreekbuis fungeren namens de taxichauffeurs naar de politie, gemeente en NS. Klem: “Door je op een transparante en goed gereguleerde manier te verenigen wordt men als serieuze gesprekspartner sneller geaccepteerd. En kan men namens een grote groep veel onderwerpen bespreekbaar maken die volgens ons als vakmensen anders en beter kunnen. De leden worden te allen tijde in dit proces gekend en het bestuur zal waar nodig is de leden om een standpunt vragen over hoe de besprekingen moeten worden afgerond.”

Bekijk het video-item van BredaNu over het Taxi Gilde Breda:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Bredase taxichauffeurs richten keurmerk op: Taxi Gilde Breda”

Taxi Quaaden|12.01.15|15:48

En alweer een keurmerk erbij….

Petrus PK Kerstens|12.01.15|16:22

Tsja, als je niet kan voldoen aan de eisen van het TX keurmerk, dan stel je die eisen toch gewoon naar beneden bij en richt je je eigen keurmerk op.
Overigens hebben verschillende leden dit weekend een bekeuring gekregen, omdat er zonder meter en zonder ingebouwde BCT werd gereden. Je moet overigens eens proberen op het NS station mensen in te laten stappen, als je niet als eerste op de standplaats staat. Staan ze buiten de auto op je te schelden.

Ton van Dalfsen|12.01.15|18:20

Tja, zeker weer een keurmerk erbij. Wat houd het TX keurmerk nog in? Dat is toch een landelijk keurmerk waar de zwaarste eisen aan zitten om dat keurmerk in bezit te hebben.

Rodney Barten|12.01.15|20:35

Ronduit belachelijk…mijn vergunning is landelijk. Nog even en ik mag nergens meer rijden!

Hans de Koning|13.01.15|13:36

Een keurmerk is slechts een indicatie dat er aan bepaalde randvoorwaarden is voldaan, en geenszins een garantie voor kwaliteit en veiligheid. De eisen voor tx zijn 95% gewoon wettelijk verplicht, en daar betalen we al genoeg belasting voor zodat er controle op kan zijn, het is een gotspe dat er een COMMERCIËLE instantie aan te pas moet komen om wettelijke eisen te controleren.

Hans de Koning|13.01.15|13:39

Als lokale bedrijven het heft in eigen hand nemen en een lokaal kwaliteitskeurmerk met aanvullende eisen als weggedrag, gedrag op de standplaats en gedrag tov klanten, alsmede stratenkennis in het leven roepen, is dat dan ook lovenswaardig. Heb je geen dure audits en certificeringen voor nodig, controle is er namelijk door hun peers. Chapeau jongens!

Rodney Barten|13.01.15|15:45

@ Hans…u gaat een beetje voorbij aan het feit dat er landelijke vergunningen worden afgegeven, daarnaast zijn er al gemeentes die TTO’s en ander soort keurmerken in het leven hebben geroepen..hoeveel wilt u er nog bij hebben? Zou het niet zo moeten zijn dat elke stad en dorp dezelfde eisen zou moeten hebben, zo word het helemaal een ratjetoe aan keurmerken. Deze jongens zijn gewoon bezig een eilandje te creeren om hun eigen omzet te kunnen behouden!

Hans de Koning|13.01.15|17:48

@Rodney Ik denk dat je dit keurmerk moet zien als een aanzet tot een systeem met tto’s. Ik denk dat we zo langzamerhand tot de conclusie kunnen komen dat er in elk geval IETS moet gebeuren in steden met een regionale werking. Door dit vignet weet de Bredase taxiklant wat hij kan verwachten. En dat zonder dure graai-organisatie. Ook ik zie het niet zitten dat je je hele voorruit vol moet plakken met stickers voor elke stad en dan ook nog tol in DE, maar deze jongens doen tenminste iets.

Paul Dijkhuizen|15.01.15|15:06

TTO’s, Keurmerken, gemeentelijke bepalingen, keuringen, diverse controlerende instanties etc. Dat terwijl ik toch echt een chauffeursdiploma heb, een taxivergunning (voor héél nederland) heb, aan allerlei keuringseisen moet voldoen, extra verzekeringen, mij netjes aan de nederlandse wet moet houden en ga zo maar door! Misschien zou er eens één goed opleidingssysteem moeten komen, en zou het vak taxichauffeur eens opgewaardeerd moeten worden…

Petrus PK Kerstens|16.01.15|11:14

Tsja, je moet wat als taxichauffeur, als je op het station met 10 wagens staat te wachten op die ene klant per uur.
Dan krijg je allerlei rare ideeën.