Amsterdam, taxi, taxichauffeur, wethouder, verkeer, Litjens, petitie

Chauffeurs eisen aanpak UberPop door gemeente A’dam

Zo’n 1400 Amsterdamse taxichauffeurs hebben hun handtekening gezet op een petitie die de gemeente Amsterdam vraagt om strenger op te treden tegen de illegale snorders van UberPop. De gemeente heeft tot nu toe de aanpak van de illegale dienst bij de ILT neergelegd, maar dat is onvoldoende vinden de taxichauffeurs.

Een delegatie van vijf taxichauffeurs heeft de petitie overhandigd aan de Amsterdamse verkeers-wethouder Litjens.

Gemeente

“We hebben vertrouwen in de gemeente. De laatste jaren hebben we er samen voor gezorgd dat de Amsterdamse taxibranche beter gereguleerd is”, zegt de woordvoerder van de chauffeurs.

“Het gaat eindelijk goed en dat willen we zo houden in Amsterdam. We willen geen illegale UberPoppers in deze stad. Die zijn onverzekerd en voldoen niet aan de kwaliteitseisen voor taxichauffeurs die we samen met de gemeente hebben afgesproken.”

Wethouder

Wethouder Litjens zegt de zorgen van de chauffeurs te begrijpen. “Het gaat om een illegale activiteit en die tolereren we niet. Daar moet tegen opgetreden worden. Ik begrijp heel goed dat legale ondernemers actie ondernemen tegen illegale activiteiten die hun broodwinning bedreigen. En dat probleem onder onze aandacht brengen.”

De wethouder heeft toegezegd om nogmaals in gesprek te gaan met de ILT om de snorderaanpak tegen UberPop te bespreken.

Bekijk de video van AT5 over dit onderwerp:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “Chauffeurs eisen aanpak UberPop door gemeente A’dam”

Peterick Poppe|06.02.15|16:30

Jammer dat dit nodig is

Rodney Barten|06.02.15|21:40

Waarom kan de App niet gewoon uit de lucht worden gehaald?

Tjerk Vinckx|06.02.15|23:24

De zg legale taxiondernemer moet eens bij zichzelf te raden gaan waarom UberPop een redelijk succesverhaal is.Is het de prijs of, met nadruk op de – vriendelijkheid – van de in mijn ogen illegale UberPop chauffeurs, denk daar maar eens heel goed over na.
De legale taxiondernemer is voor 70% illegaal, bezit geen vakbekwaamheid en verricht zijn werk dmv VOF constructie welk in het begin van de WP 2000 verboden was. Je was in het bezit van een middenstand / VAM opleiding of haalde je 5 taxi modules

Bart van den Berg|07.02.15|13:46

Als je tijd, moeite en geld investeert in het behalen van CCV vakdiploma’s, (om zelfstandig en legaal) te kunnen taxirijden, is het lastig om te ervaren dat anderen zich niet aan deze regels storen. En dat de overheid die de wetten heeft gemaakt, deze nauwelijks handhaaft. Op zich is Uberpop een prima gedachte. Een provocatie naar de gevestigde orde, want dit is echt vrij ondernemerschap. Wat we allemaal willen.

Bart van den Berg|07.02.15|14:10

Ik ben dus vergund taxi ondernemer. Wat zou er in juridische zin gebeuren als ik met mijn vergunning via Uberpop zou rijden op geel kenteken? De belastingdienst houdt BTW en BPM in de zak, KIWA registreert het misschien wel, levert ze geld op. Met een auto vanaf 2005:
Omzet: € 1,20 per kilometer, Kosten: 20% afdracht aan Uber en mijn kilometerkosten. Best interessant voor éénpitters, vanaf zo’n 200 belaste kilometers per dag…

Bart van den Berg|07.02.15|14:21

Nee, toch blauwe platen. BTW en rest-BPM voor mij, lagere kilometer kosten. En de eerste legale Uberpop chauffeur.

Bart van den Berg|07.02.15|14:24

…nee, toch blauwe platen, RDW keuring, KIWA registratie voor de auto, rest-BPM en BTW voor mij, lagere kilometerkosten. Alles volgens de wet, tegen ongeveer de omzet bij zittend ziekenvervoer.

Tjerk Vinckx|07.02.15|14:27

@ Bart van de Berg, waarneer u op gele kentekenplaten gaat rijden en daarnaast handmatig u kilometerstanden en rit administratie bij houdt dus het voertuig puur zakelijk gebruikt kunt u geen BPM terug vragen, daarnaast geniet u van de taxivoordelen, dus BTW terugave (verrekening), wegenbelasting teruggave en 6% BTW afdracht over het door u op gereden bedrag. Ik heb hier een kopie van de inspecteur Adam van , hij merkt daar in tegen wel op dat hij liever ziet dat u het volgens de ILT regels doet.

Tjerk Vinckx|07.02.15|14:41

De UberPop die dit werk met zijn privé voertuig doet noteert begin en eindstand van zijn kmteller en mag 19 eurocent per gereden km als onkosten opbrengen en houd een administratie bij, draagt van zijn inkomsten 6% BTW af,Uber provisie is een aftrekpost. De fiscus legt u geen strohalm in de weg, de ILT heeft het te druk met de jacht op de legale taxi, dus….
ps ik ben geen UberPop fan maar zo zit de wet in elkaar !!

Hans de Koning|07.02.15|15:17

@Tjerk Aangezien uber geen taxibedrijf is (ze roepen dat zelf, ze zijn een -kuch-technologiebedrijf-kuch-) en de chauffeurs geen taxivervoer verrichten, maar een -kuch- vriendendienst -kuch-, vallen ze niet onder het 6% tarief, maar onder het 21% tarief. Ik zou trouwens de poppers die hun inkomsten uberhaupt niet opgeven of zelfs aan een uitkeringstiet liggen niet te vreten willen geven.

Rik de Swart|11.02.15|07:01

@Tjerk helemaal gelijk, ik denk ook dat 70% niet helemaal legaal is, en op andermans vergunning rijden.Laat de overheid dat eerst maar eens afschaffen, dan zijn we al een heel eind op de goede weg

Dick Bakker|11.02.15|13:16

xxxxx TJERK xxxxxx
Je heb helemaal gelijk, onze eigen legale taxiwereld is zelf voor 40% door en door verrot; zogenaamde kuch vof-jes en de kuch pachtertjes welke auto en vergunning HUREN. En het nieuwe fenomeen je eigen in loondienst zetten en dan de kosten die de baas zou moeten betalen en afdragen zelf ophoesten en dan je loon onder tafel aan de baas geven die je vervolgens van de baas over de bank terugkrijgt,

Dick Bakker|11.02.15|13:17

wel even ontslagbrief invullen met blanco datum en ondertekent door jezelf zodat je baas je zo kan wippen. Hoezo een gezonde taxibranche. Is iedereen blind mannen deze zogenaamde bazen hoor je niet

Duco Douwstra|12.02.15|11:02

Uberpop is illegaal en alle opgesomde berekeningen,maken het ingewikkeld.En Tjerk de VOF’s zijn er al vanaf 1980 en je kan er lang over discussiëren of het legaal is of niet en of het allemaal wel netjes wordt gedaan. Het is officieel legaal en heel veel VOF’s zijn wel netjes.Je ziet alle loondienst taxibedrijven bij bosjes omvallen,ondernemers hebben het echt niet makkelijk en er tegenaan schoppen is zinloos.Bij de Uberpop actie de 18e sluit STN zich graag wie organiseert dat?

Adil Butt|13.02.15|00:21

Tuurlijk zijn de vof netjes deze mensen begrijpen een ding niet als het taxi vergunning vrij woord gegeven heb je nog steeds 1000 chauffeurs er bij die nou thuis zitten en bang zijn van de vof kosten en vof is legaal dus dat mag iedereen doen uberpop is iligaal dus mag niet als jullie daar op uit zijn dat taxi onderneming vrij worden gegeven dan is het geen zin dat wij uberpop tegen houden want is zelfde.wat ik denk dat 65+ die taxi rijden en achter tv zitten die willen heel graag dat vof stop

Adil Butt|13.02.15|00:31

En ja was ik vergeten dat loondienst bedrijven die chauffeurs in loondienst hebben zijn niet eerlijk ze pakken heel veel geld van chauffeur en 40 uur laten ze werken in week en geven ze 20 uur door in de maand dat hij gewerkt heeft terwijl dat 160 uur in de maand is.gewoon doe jullie best om uberpop te stoppen veder is alles oke en komt goed ik hoop dat jullie mij begrijpen en eigen ego op zij leggen dat ik meer weet dan hem en hij weet niks want ik zit 30 jaar op taxi dus ik ik hou daar mee pp

Taxi Lichtstad|13.02.15|00:50

Uberpop is goedkoop inderdaad. Maar dat kunnen wij ook als we geen dure taxiverzekeringen nodig hebben, geen dure vergunningen van de Kiwa (net zo’n grote boeven trouwens), geen dure BCT, een uitkeringen blijven houden, geen belasting betalen etc. etc. Ik hoop dat pop ooit legaal word, dan moeten moeten ze ook aan deze regels gaan voldoen en worden ze vanzelf duur.

Johan Zevenbergen|19.02.15|12:33

Amsterdam en de andere grote steden verbieden legale taxi bedrijven om klanten/ gasten op te halen of aldaar taxivervoer te doen.
Legale bedrijven mogen klanten/ gasten brengen, maar mogen vervolgens niet een klant/ gast vervoeren voor de terug reis of aldaar het werk doen.
Terwijl de grote steden bedrijven en chauffeurs dit andersom wel mogen en ook doen tot in alle uithoeken van het land.
En dat is eerlijk???
Ben het er mee eens dat Uber niet kan, maar er is meer.

Chauffeurs eisen aanpak UberPop door gemeente A’dam | TaxiPro
Amsterdam, taxi, taxichauffeur, wethouder, verkeer, Litjens, petitie

Chauffeurs eisen aanpak UberPop door gemeente A’dam

Zo’n 1400 Amsterdamse taxichauffeurs hebben hun handtekening gezet op een petitie die de gemeente Amsterdam vraagt om strenger op te treden tegen de illegale snorders van UberPop. De gemeente heeft tot nu toe de aanpak van de illegale dienst bij de ILT neergelegd, maar dat is onvoldoende vinden de taxichauffeurs.

Een delegatie van vijf taxichauffeurs heeft de petitie overhandigd aan de Amsterdamse verkeers-wethouder Litjens.

Gemeente

“We hebben vertrouwen in de gemeente. De laatste jaren hebben we er samen voor gezorgd dat de Amsterdamse taxibranche beter gereguleerd is”, zegt de woordvoerder van de chauffeurs.

“Het gaat eindelijk goed en dat willen we zo houden in Amsterdam. We willen geen illegale UberPoppers in deze stad. Die zijn onverzekerd en voldoen niet aan de kwaliteitseisen voor taxichauffeurs die we samen met de gemeente hebben afgesproken.”

Wethouder

Wethouder Litjens zegt de zorgen van de chauffeurs te begrijpen. “Het gaat om een illegale activiteit en die tolereren we niet. Daar moet tegen opgetreden worden. Ik begrijp heel goed dat legale ondernemers actie ondernemen tegen illegale activiteiten die hun broodwinning bedreigen. En dat probleem onder onze aandacht brengen.”

De wethouder heeft toegezegd om nogmaals in gesprek te gaan met de ILT om de snorderaanpak tegen UberPop te bespreken.

Bekijk de video van AT5 over dit onderwerp:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “Chauffeurs eisen aanpak UberPop door gemeente A’dam”

Peterick Poppe|06.02.15|16:30

Jammer dat dit nodig is

Rodney Barten|06.02.15|21:40

Waarom kan de App niet gewoon uit de lucht worden gehaald?

Tjerk Vinckx|06.02.15|23:24

De zg legale taxiondernemer moet eens bij zichzelf te raden gaan waarom UberPop een redelijk succesverhaal is.Is het de prijs of, met nadruk op de – vriendelijkheid – van de in mijn ogen illegale UberPop chauffeurs, denk daar maar eens heel goed over na.
De legale taxiondernemer is voor 70% illegaal, bezit geen vakbekwaamheid en verricht zijn werk dmv VOF constructie welk in het begin van de WP 2000 verboden was. Je was in het bezit van een middenstand / VAM opleiding of haalde je 5 taxi modules

Bart van den Berg|07.02.15|13:46

Als je tijd, moeite en geld investeert in het behalen van CCV vakdiploma’s, (om zelfstandig en legaal) te kunnen taxirijden, is het lastig om te ervaren dat anderen zich niet aan deze regels storen. En dat de overheid die de wetten heeft gemaakt, deze nauwelijks handhaaft. Op zich is Uberpop een prima gedachte. Een provocatie naar de gevestigde orde, want dit is echt vrij ondernemerschap. Wat we allemaal willen.

Bart van den Berg|07.02.15|14:10

Ik ben dus vergund taxi ondernemer. Wat zou er in juridische zin gebeuren als ik met mijn vergunning via Uberpop zou rijden op geel kenteken? De belastingdienst houdt BTW en BPM in de zak, KIWA registreert het misschien wel, levert ze geld op. Met een auto vanaf 2005:
Omzet: € 1,20 per kilometer, Kosten: 20% afdracht aan Uber en mijn kilometerkosten. Best interessant voor éénpitters, vanaf zo’n 200 belaste kilometers per dag…

Bart van den Berg|07.02.15|14:21

Nee, toch blauwe platen. BTW en rest-BPM voor mij, lagere kilometer kosten. En de eerste legale Uberpop chauffeur.

Bart van den Berg|07.02.15|14:24

…nee, toch blauwe platen, RDW keuring, KIWA registratie voor de auto, rest-BPM en BTW voor mij, lagere kilometerkosten. Alles volgens de wet, tegen ongeveer de omzet bij zittend ziekenvervoer.

Tjerk Vinckx|07.02.15|14:27

@ Bart van de Berg, waarneer u op gele kentekenplaten gaat rijden en daarnaast handmatig u kilometerstanden en rit administratie bij houdt dus het voertuig puur zakelijk gebruikt kunt u geen BPM terug vragen, daarnaast geniet u van de taxivoordelen, dus BTW terugave (verrekening), wegenbelasting teruggave en 6% BTW afdracht over het door u op gereden bedrag. Ik heb hier een kopie van de inspecteur Adam van , hij merkt daar in tegen wel op dat hij liever ziet dat u het volgens de ILT regels doet.

Tjerk Vinckx|07.02.15|14:41

De UberPop die dit werk met zijn privé voertuig doet noteert begin en eindstand van zijn kmteller en mag 19 eurocent per gereden km als onkosten opbrengen en houd een administratie bij, draagt van zijn inkomsten 6% BTW af,Uber provisie is een aftrekpost. De fiscus legt u geen strohalm in de weg, de ILT heeft het te druk met de jacht op de legale taxi, dus….
ps ik ben geen UberPop fan maar zo zit de wet in elkaar !!

Hans de Koning|07.02.15|15:17

@Tjerk Aangezien uber geen taxibedrijf is (ze roepen dat zelf, ze zijn een -kuch-technologiebedrijf-kuch-) en de chauffeurs geen taxivervoer verrichten, maar een -kuch- vriendendienst -kuch-, vallen ze niet onder het 6% tarief, maar onder het 21% tarief. Ik zou trouwens de poppers die hun inkomsten uberhaupt niet opgeven of zelfs aan een uitkeringstiet liggen niet te vreten willen geven.

Rik de Swart|11.02.15|07:01

@Tjerk helemaal gelijk, ik denk ook dat 70% niet helemaal legaal is, en op andermans vergunning rijden.Laat de overheid dat eerst maar eens afschaffen, dan zijn we al een heel eind op de goede weg

Dick Bakker|11.02.15|13:16

xxxxx TJERK xxxxxx
Je heb helemaal gelijk, onze eigen legale taxiwereld is zelf voor 40% door en door verrot; zogenaamde kuch vof-jes en de kuch pachtertjes welke auto en vergunning HUREN. En het nieuwe fenomeen je eigen in loondienst zetten en dan de kosten die de baas zou moeten betalen en afdragen zelf ophoesten en dan je loon onder tafel aan de baas geven die je vervolgens van de baas over de bank terugkrijgt,

Dick Bakker|11.02.15|13:17

wel even ontslagbrief invullen met blanco datum en ondertekent door jezelf zodat je baas je zo kan wippen. Hoezo een gezonde taxibranche. Is iedereen blind mannen deze zogenaamde bazen hoor je niet

Duco Douwstra|12.02.15|11:02

Uberpop is illegaal en alle opgesomde berekeningen,maken het ingewikkeld.En Tjerk de VOF’s zijn er al vanaf 1980 en je kan er lang over discussiëren of het legaal is of niet en of het allemaal wel netjes wordt gedaan. Het is officieel legaal en heel veel VOF’s zijn wel netjes.Je ziet alle loondienst taxibedrijven bij bosjes omvallen,ondernemers hebben het echt niet makkelijk en er tegenaan schoppen is zinloos.Bij de Uberpop actie de 18e sluit STN zich graag wie organiseert dat?

Adil Butt|13.02.15|00:21

Tuurlijk zijn de vof netjes deze mensen begrijpen een ding niet als het taxi vergunning vrij woord gegeven heb je nog steeds 1000 chauffeurs er bij die nou thuis zitten en bang zijn van de vof kosten en vof is legaal dus dat mag iedereen doen uberpop is iligaal dus mag niet als jullie daar op uit zijn dat taxi onderneming vrij worden gegeven dan is het geen zin dat wij uberpop tegen houden want is zelfde.wat ik denk dat 65+ die taxi rijden en achter tv zitten die willen heel graag dat vof stop

Adil Butt|13.02.15|00:31

En ja was ik vergeten dat loondienst bedrijven die chauffeurs in loondienst hebben zijn niet eerlijk ze pakken heel veel geld van chauffeur en 40 uur laten ze werken in week en geven ze 20 uur door in de maand dat hij gewerkt heeft terwijl dat 160 uur in de maand is.gewoon doe jullie best om uberpop te stoppen veder is alles oke en komt goed ik hoop dat jullie mij begrijpen en eigen ego op zij leggen dat ik meer weet dan hem en hij weet niks want ik zit 30 jaar op taxi dus ik ik hou daar mee pp

Taxi Lichtstad|13.02.15|00:50

Uberpop is goedkoop inderdaad. Maar dat kunnen wij ook als we geen dure taxiverzekeringen nodig hebben, geen dure vergunningen van de Kiwa (net zo’n grote boeven trouwens), geen dure BCT, een uitkeringen blijven houden, geen belasting betalen etc. etc. Ik hoop dat pop ooit legaal word, dan moeten moeten ze ook aan deze regels gaan voldoen en worden ze vanzelf duur.

Johan Zevenbergen|19.02.15|12:33

Amsterdam en de andere grote steden verbieden legale taxi bedrijven om klanten/ gasten op te halen of aldaar taxivervoer te doen.
Legale bedrijven mogen klanten/ gasten brengen, maar mogen vervolgens niet een klant/ gast vervoeren voor de terug reis of aldaar het werk doen.
Terwijl de grote steden bedrijven en chauffeurs dit andersom wel mogen en ook doen tot in alle uithoeken van het land.
En dat is eerlijk???
Ben het er mee eens dat Uber niet kan, maar er is meer.