Uber, app, smartphone, taxi-app, snorder

UberPop sterft stille dood in Nederland, nauwelijks aanbod

(FILES) This photo taken on April 24, 2014 shows the popular car pick-up service Uber application in Berlin. German court lifts ban on Uber car pick-up service on September 16, 2014. AFP PHOTO / DPA/ BRITTA PEDERSEN /GERMANY OUT

UberPop in Nederland is een stille dood aan het sterven. Sinds de dwangsom van ILT is verhoogd naar 50.000 euro per overtreding tot een maximum van 1 miljoen euro, en Mansveld heeft laten weten dat UberPop illegaal blijft, is er vrijwel nooit een UberPop-auto beschikbaar in de app. Nu heeft Uber laten weten dat de dienst alleen nog aangeboden wordt aan ‘vaste gebruikers’.

Hoewel er nog altijd vraag is onder consumenten naar de goedkope illegale taxi, is de animo onder chauffeurs flink gedaald. Zij krijgen immers een persoonlijk strafblad. En de pakkans is flink groter geworden sinds de ILT het hoofdkantoor van Uber is binnengevallen en daar de gegevens heeft meegenomen. Ook lijkt zelfs Uber de boete van 50.000 euro per keer te hoog te vinden.

Politie situatie

Een woordvoerder van Uber heeft nu in de Volkskrant laten weten dat er nog wel UberPop-chauffeurs rondrijden, maar alleen voor een kleine groep vaste klanten. “We zien dat de vraag naar UberPop toeneemt, maar door de onduidelijke politieke situatie blijft het aanbod achter.”

De UberPop-chauffeurs die nog over blijven hebben niet veel meer te doen. Want sinds de nieuwe dwangsom van de ILT werd het opvallend rustig met rit-aanvragen. “We hebben herhaaldelijk naar Uber gemaild en kregen elke keer een andere smoes te horen. Dan was het vakantie, dan was het weer rustig”, zegt een UberPop-chauffeur in de Volkskrant. Na aandringen mailde een medewerker uiteindelijk toch dat het aantal gebruikers is beperkt. Sinds die tijd zijn er geen chauffeurs meer beboet, meldt de inspectie.

UberPop

Hoewel UberPop dus nog maar nauwelijks gebruikt wordt, is de dienst dus nog altijd in de lucht. Omdat er alleen een kleine groep gebruik van kan maken, is het moeilijker voor de ILT om de chauffeurs aan te pakken. Daartoe zijn de gegevens van het hoofdkantoor nodig, omdat iedere rit wordt geregistreerd. De ILT heeft laten weten aandacht te blijven besteden aan UberPop, zolang de dienst actief blijft.

Eerder trok Uber ook al de stekker uit UberPop in Duitsland, nadat de boetes te hoog werden. Daar wordt alleen nog met legale taxichauffeurs gewerkt.

Lees ook: Uber stopt helemaal met illegaal UberPop in Duitsland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “UberPop sterft stille dood in Nederland, nauwelijks aanbod”

Johan Zevenbergen|12.06.15|10:27

Verboden is verboden toch?
Wat ik nog steeds niet begrijp dat als een deel van een bedrijf illegaal is, de andere diensten wel mogen door werken en notabenen gesteund worden door legale taxi bedrijven.

Hans de Koning|12.06.15|12:23

Het bedrijf voert dus een actief beleid om de illegale handelingen te verbergen. Wat is een vaste klant? Iemand die al een aantal luxe/black ritten heeft gemaakt krijgt de optie pop na 10 ‘normale’ ritten oid? Iedere week de hele administratie in beslag nemen dan maar?

M. Martins.|12.06.15|14:43

Aangezien er veel vaste klanten zijn wordt er dus nog veel gebruik gemaakt van uberpop. Dit is gewoon weer een handeling om opsporing tegen te gaan wat inhoudt dat nieuwe aanmeldingen geen pop kunnen bestellen. Dus ILT kan geen account meer maken om te bestellen. Op bijvoorbeeld Amstelstation rijden pop en snorders af en aan. Taxichauffeurs hebben het niet eens in de gaten.
Ondertussen menen taxichauffeurs nog steeds werk te kunnen weigeren.

Paul Dijkhuizen|12.06.15|17:29

Hoe moeilijk is het voor de ILT om nog even bij het hoofdkantoor van Über langs te gaan dan? Het adres hebben ze volgens mij?

Johan Zevenbergen|12.06.15|19:47

Conny Bieze, provincie Gelderland,
is van voornemens deze dienst te gaan subsidiëren en te steunen zodat deze dienst ook de buitengebieden kan gaan functioneren inplaats van het openbaar vervoer en de opstapmarkt.

Chand Malik|13.06.15|11:29

Dus uberpop is alleen beschikbaar voor klanten waarvan uber zeker weet deze heeft zich niet aangemeld om uberpop op te sporen

M. Martins.|13.06.15|12:24

Dat is helemaal juist.

Remi|18.06.15|14:53

Mijn vrouw werkt op de Prins Hendrikkade in Amsterdam en daar hoort ze regelmatig dat een chauffeur zegt tegen de verkeersregelaar dat hij werkt voor Uberpop en besteld is door een klant

M. Martins.|18.06.15|17:24

Kentekens noteren graag en doorgeven aan het ILT.

Bart van den Berg|21.08.15|20:11

Voor de klant is Uberpop een uitkomst. Gaat niet lang duren of iets dergelijks is legaal. Onze branche is niet te beschermen. Dat vind ik meer dan goed. Dan hoef je niet aan je diploma’s, gedane investeringen en papieren te hangen, maar moet je het op eigen kracht doen. Veel van de bestaande taxibedrijven zullen terecht en eindelijk verdwijnen. Een goed restaurant herken je zo, evenals een goed taxibedrijf. Uberpop of gelijkwaardige initiatieven zorgen voor de selectie. Prima!

UberPop sterft stille dood in Nederland, nauwelijks aanbod | TaxiPro
Uber, app, smartphone, taxi-app, snorder

UberPop sterft stille dood in Nederland, nauwelijks aanbod

(FILES) This photo taken on April 24, 2014 shows the popular car pick-up service Uber application in Berlin. German court lifts ban on Uber car pick-up service on September 16, 2014. AFP PHOTO / DPA/ BRITTA PEDERSEN /GERMANY OUT

UberPop in Nederland is een stille dood aan het sterven. Sinds de dwangsom van ILT is verhoogd naar 50.000 euro per overtreding tot een maximum van 1 miljoen euro, en Mansveld heeft laten weten dat UberPop illegaal blijft, is er vrijwel nooit een UberPop-auto beschikbaar in de app. Nu heeft Uber laten weten dat de dienst alleen nog aangeboden wordt aan ‘vaste gebruikers’.

Hoewel er nog altijd vraag is onder consumenten naar de goedkope illegale taxi, is de animo onder chauffeurs flink gedaald. Zij krijgen immers een persoonlijk strafblad. En de pakkans is flink groter geworden sinds de ILT het hoofdkantoor van Uber is binnengevallen en daar de gegevens heeft meegenomen. Ook lijkt zelfs Uber de boete van 50.000 euro per keer te hoog te vinden.

Politie situatie

Een woordvoerder van Uber heeft nu in de Volkskrant laten weten dat er nog wel UberPop-chauffeurs rondrijden, maar alleen voor een kleine groep vaste klanten. “We zien dat de vraag naar UberPop toeneemt, maar door de onduidelijke politieke situatie blijft het aanbod achter.”

De UberPop-chauffeurs die nog over blijven hebben niet veel meer te doen. Want sinds de nieuwe dwangsom van de ILT werd het opvallend rustig met rit-aanvragen. “We hebben herhaaldelijk naar Uber gemaild en kregen elke keer een andere smoes te horen. Dan was het vakantie, dan was het weer rustig”, zegt een UberPop-chauffeur in de Volkskrant. Na aandringen mailde een medewerker uiteindelijk toch dat het aantal gebruikers is beperkt. Sinds die tijd zijn er geen chauffeurs meer beboet, meldt de inspectie.

UberPop

Hoewel UberPop dus nog maar nauwelijks gebruikt wordt, is de dienst dus nog altijd in de lucht. Omdat er alleen een kleine groep gebruik van kan maken, is het moeilijker voor de ILT om de chauffeurs aan te pakken. Daartoe zijn de gegevens van het hoofdkantoor nodig, omdat iedere rit wordt geregistreerd. De ILT heeft laten weten aandacht te blijven besteden aan UberPop, zolang de dienst actief blijft.

Eerder trok Uber ook al de stekker uit UberPop in Duitsland, nadat de boetes te hoog werden. Daar wordt alleen nog met legale taxichauffeurs gewerkt.

Lees ook: Uber stopt helemaal met illegaal UberPop in Duitsland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “UberPop sterft stille dood in Nederland, nauwelijks aanbod”

Johan Zevenbergen|12.06.15|10:27

Verboden is verboden toch?
Wat ik nog steeds niet begrijp dat als een deel van een bedrijf illegaal is, de andere diensten wel mogen door werken en notabenen gesteund worden door legale taxi bedrijven.

Hans de Koning|12.06.15|12:23

Het bedrijf voert dus een actief beleid om de illegale handelingen te verbergen. Wat is een vaste klant? Iemand die al een aantal luxe/black ritten heeft gemaakt krijgt de optie pop na 10 ‘normale’ ritten oid? Iedere week de hele administratie in beslag nemen dan maar?

M. Martins.|12.06.15|14:43

Aangezien er veel vaste klanten zijn wordt er dus nog veel gebruik gemaakt van uberpop. Dit is gewoon weer een handeling om opsporing tegen te gaan wat inhoudt dat nieuwe aanmeldingen geen pop kunnen bestellen. Dus ILT kan geen account meer maken om te bestellen. Op bijvoorbeeld Amstelstation rijden pop en snorders af en aan. Taxichauffeurs hebben het niet eens in de gaten.
Ondertussen menen taxichauffeurs nog steeds werk te kunnen weigeren.

Paul Dijkhuizen|12.06.15|17:29

Hoe moeilijk is het voor de ILT om nog even bij het hoofdkantoor van Über langs te gaan dan? Het adres hebben ze volgens mij?

Johan Zevenbergen|12.06.15|19:47

Conny Bieze, provincie Gelderland,
is van voornemens deze dienst te gaan subsidiëren en te steunen zodat deze dienst ook de buitengebieden kan gaan functioneren inplaats van het openbaar vervoer en de opstapmarkt.

Chand Malik|13.06.15|11:29

Dus uberpop is alleen beschikbaar voor klanten waarvan uber zeker weet deze heeft zich niet aangemeld om uberpop op te sporen

M. Martins.|13.06.15|12:24

Dat is helemaal juist.

Remi|18.06.15|14:53

Mijn vrouw werkt op de Prins Hendrikkade in Amsterdam en daar hoort ze regelmatig dat een chauffeur zegt tegen de verkeersregelaar dat hij werkt voor Uberpop en besteld is door een klant

M. Martins.|18.06.15|17:24

Kentekens noteren graag en doorgeven aan het ILT.

Bart van den Berg|21.08.15|20:11

Voor de klant is Uberpop een uitkomst. Gaat niet lang duren of iets dergelijks is legaal. Onze branche is niet te beschermen. Dat vind ik meer dan goed. Dan hoef je niet aan je diploma’s, gedane investeringen en papieren te hangen, maar moet je het op eigen kracht doen. Veel van de bestaande taxibedrijven zullen terecht en eindelijk verdwijnen. Een goed restaurant herken je zo, evenals een goed taxibedrijf. Uberpop of gelijkwaardige initiatieven zorgen voor de selectie. Prima!