UberX, Amsterdam, tarief, taxi

Uber lanceert legale taxidienst UberX in Amsterdam

Uber heeft een nieuwe ‘goedkope’ taxidienst in Amsterdam gelanceerd: UberX. Hierbij wordt gebruik gemaakt van taxichauffeurs die over een vergunning en Boordcomputer Taxi beschikken. Ze rijden in een middenklasse auto, zoals een VW Passat of Toyota Prius. In veel buitenlandse steden was dit de legale vervanger van UberPop.

“UberX chauffeurs beschikken over alle benodigde vergunningen en voldoen aan alle geldende wet- en regelgeving, inclusief boordcomputer en blauw kenteken. Daarnaast voldoen de chauffeurs aan aanvullende kwaliteitseisen en via het Uber beoordelingssysteem wordt de kwaliteit altijd gegarandeerd”, meldt Uber.

Taximeter

Het enige waarbij deze Uber-chauffeurs de wet overtreden, net als bij UberBlack, is dat er geen taximeter wordt gebruikt tijdens de rit. En dat er geen digitale printbon wordt uitgereikt met gegevens afkomstig uit de taximeter en BCT. Staatssecretaris Mansveld heeft al aangekondigd deze regelgeving te gaan versoepelen, maar de wet is vooralsnog niet aangepast. Ook is nog onbekend wat straks precies wel en niet is toegestaan.

Uber heeft naar eigen zeggen bijna 300.000 geregistreerde gebruikers in Nederland. Over het aantal ritten dat via Uber wordt uitgevoerd doet het bedrijf geen uitspraken.

Tarief

Volgens de Amerikanen is een rit met UberX in doorsnee 35 procent goedkoper dan een rit met een normale taxi.

Het tarief van UberX is 2 euro starttarief, 0,25 euro per minuut en 1,40 euro per kilometer. Het minimale tarief is 6 euro. Het kost 8 euro om een rit te annuleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “Uber lanceert legale taxidienst UberX in Amsterdam”

Johan Zevenbergen|11.09.15|13:43

En weer gratis reclame, voor deze boefjes.
Die zich toch niet aan de wet en regelgeving gaan houden.
Steek die energie is in het promoten van de goede taxi ondernemingen.

Rodney Barten|11.09.15|16:24

300.000 geregistreerde gebruikers?? Tuurlijk!!

Hans de Koning|11.09.15|19:38

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: als vandaag alle chauffeurs tot het inzicht zouden komen dat uber evil is en echt niet het beste voor heeft met de branche, en er dus geen enkele sjoof nog voor die uitbuiters zou rijden, dan zouden ze morgen kunnen inpakken.

Duco Douwstra|11.09.15|21:52

Wachttarief € 15,00 p/u min 20% voor Uber,dan € 1,40 per km – 20%. Annuleren is duurder dan minimum tarief.Uber gaat ook 500 000 Tesla’s bestellen,Uber haalt bijna iedere maand 1,2 miljard Euro op bij investeerders.Daarmee kopen ze werk en verkopen praatje.En waarom moet UberX over een BCT beschikken?Veel taxi’s laten de BCT juist uitbouwen.Maar ik ben Uber dankbaar voor al het voorbereidende werk.Iedereen weet nu dat je via een App een taxi kan bestellen.De AppDUCO gaat dit dankbaar gebruiken

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:30

€ 3,90 per kilometer, top hoor

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:32

Buitengewoon maffia, en de regering die ons een maximum tarief oplegt gaat ermee akkoord, tja GOOGLE is de investeerder die onze thuis aan de buis wilt hebben.

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:36

Het vrijgeven van de ondernemingsdiploma zal rampzalig zijn, meer verkrachtingen enz….

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:39

Gelukkig heb ik contacten met colombia, dit houdt mij staande anders was ik de pineut, NEDERLAND BEDANKT

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:48

En dit alles heeft te maken met het Marchallplan 3 jaar na de 2de wereldoorlog, vandaar dat uber toegelaten word op de markt, dat is verplicht volgens de amerikanen.

M. Martins.|12.09.15|02:49

Heel dom om de BCT uit te laten bouwen, Duco.

Tti TtiPpooklmr|12.09.15|10:30

Ik zie dat uberx.be te koop staat in België ?

Raar want daar is men toch ook al bezig in Brussel Gent Antwerpen e.a.

Duco Douwstra|12.09.15|11:22

Martins nog 1 x het gaat er niet om of iemand blij is met de BCT of de BCT een ramp vindt,het gaat erom dat ambtenaren ons verplichten om een apparaat in te bouwen waar alle leveranciers vanaf dag 1 hebben gezegd dat de digitale handtekening volstrekt achterlijk is en niets toevoegt aan de betrouwbare vastlegging van gegevens.De BCT is extreem complex en in beton gegoten,wijzigingen zijn niet toegestaan,dus hoezo innoveren.Hij kan nooit met de vooruitgang mee,een spiegelbeeld van een ambtenaar

Ruben Brandenburg|13.09.15|20:26

waar blijft die app duco

Duco Douwstra|13.09.15|21:06

Lezen Ruben :-}} Op de TaxiExpo geef ik uitleg over de App die van ons allemaal moet worden. Ik ga de kar trekken, maar iedereen moet mee helpen om te duwen. de consument krijgt dan altijd de dichtstbijzijnde taxi en de taxi altijd de dichtstbijzijnde klant. De consument gaat de kwaliteit van de taxichauffeurs bepalen,dan hebben we binnen 2 jaar uitsluitend nog echte nette taxichauffeurs.Service en transparant van A naar B vaste prijzen.Standplaatsen worden overbodig enz.Kom naar de TaxiEXpo

Bart van den Berg|13.09.15|22:24

Uber is prijzig, maar kennelijk betaalbaar voor haar passagiers. Klachten komen van concurrenten, niet van klanten. De Duco app lijkt Haarlemmer olie. Is het niet. Waarom?
1)Taxibedrijven gaan voor zichzelf. Willen niet samenwerken, op enkele mooie uitzonderingen na. Laten hun klanten niet door de concullega oppikken vanwege nabijheid vastgesteld door de app.
2) Een passagier wil niet altijd de dichtstbijzijnde taxi, maar de taxi van zijn of haar keuze.
Kansloos, 1 app in Nederland.

Bart van den Berg|13.09.15|22:55

Uber heeft in zéér korte tijd laten zien dat opstap taxivervoer kwalitatief goed op orde kan zijn, een groot deel van de bestaande taxi-ondernemers in Nederland haalt dat niveau in het jaar 3000 nog niet. Die gaan natuurlijk wél voor de “omzet” App van de voormalig Zeister taxibaas. Digitale klant en chauffeur ratings, goed dat ze in die App komen, zorgen tevens voor de snelle ondergang ervan. N.b Er zijn gelukkig ook veel goede en goed bedoelende taxi-ondernemingen én chauffeurs in Nederland.

Ton van Dalfsen|15.09.15|10:01

@ Bart, Heb je helemaal gelijk in. Ik zou ook niet willen dat bijv. Een taxi vanuit waar dan ook een rit naar mijn gebied/plaats heeft en daar weer via de App een rit naar elders heeft. Noem ik weer broodroof zoals men dat altijd noemde. En de vaste klanten die je hebt zullen echt niet via de App een taxi bestellen met de kans dat je een taxi van elders krijgt. Jou vaste klant heeft voor jou gekozen om diverse redenen.

Braeve Hendrik|10.12.15|10:04

Dat men goedkoper is bij Uber valt te bezien. Uber is wel zo slim om de prijzen te verhogen zodra de vraag toeneemt. Voor dagen als de kerst betaal je vet meer voor een taxi. Wel heeft Uber de taxiwereld opgeschut en zijn bestaande TTO’s ook aan het stunten. Er is een TTO in Amsterdam die een zone tarief hanteert. Zo kan de passagier relaxt van zijn taxiritje genieten en mag de chauffeur omrijden wat hij wil, hij pist dan alleen in zijn eigen portemonee en berooft niet de klant…

Uber lanceert legale taxidienst UberX in Amsterdam | TaxiPro
UberX, Amsterdam, tarief, taxi

Uber lanceert legale taxidienst UberX in Amsterdam

Uber heeft een nieuwe ‘goedkope’ taxidienst in Amsterdam gelanceerd: UberX. Hierbij wordt gebruik gemaakt van taxichauffeurs die over een vergunning en Boordcomputer Taxi beschikken. Ze rijden in een middenklasse auto, zoals een VW Passat of Toyota Prius. In veel buitenlandse steden was dit de legale vervanger van UberPop.

“UberX chauffeurs beschikken over alle benodigde vergunningen en voldoen aan alle geldende wet- en regelgeving, inclusief boordcomputer en blauw kenteken. Daarnaast voldoen de chauffeurs aan aanvullende kwaliteitseisen en via het Uber beoordelingssysteem wordt de kwaliteit altijd gegarandeerd”, meldt Uber.

Taximeter

Het enige waarbij deze Uber-chauffeurs de wet overtreden, net als bij UberBlack, is dat er geen taximeter wordt gebruikt tijdens de rit. En dat er geen digitale printbon wordt uitgereikt met gegevens afkomstig uit de taximeter en BCT. Staatssecretaris Mansveld heeft al aangekondigd deze regelgeving te gaan versoepelen, maar de wet is vooralsnog niet aangepast. Ook is nog onbekend wat straks precies wel en niet is toegestaan.

Uber heeft naar eigen zeggen bijna 300.000 geregistreerde gebruikers in Nederland. Over het aantal ritten dat via Uber wordt uitgevoerd doet het bedrijf geen uitspraken.

Tarief

Volgens de Amerikanen is een rit met UberX in doorsnee 35 procent goedkoper dan een rit met een normale taxi.

Het tarief van UberX is 2 euro starttarief, 0,25 euro per minuut en 1,40 euro per kilometer. Het minimale tarief is 6 euro. Het kost 8 euro om een rit te annuleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “Uber lanceert legale taxidienst UberX in Amsterdam”

Johan Zevenbergen|11.09.15|13:43

En weer gratis reclame, voor deze boefjes.
Die zich toch niet aan de wet en regelgeving gaan houden.
Steek die energie is in het promoten van de goede taxi ondernemingen.

Rodney Barten|11.09.15|16:24

300.000 geregistreerde gebruikers?? Tuurlijk!!

Hans de Koning|11.09.15|19:38

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: als vandaag alle chauffeurs tot het inzicht zouden komen dat uber evil is en echt niet het beste voor heeft met de branche, en er dus geen enkele sjoof nog voor die uitbuiters zou rijden, dan zouden ze morgen kunnen inpakken.

Duco Douwstra|11.09.15|21:52

Wachttarief € 15,00 p/u min 20% voor Uber,dan € 1,40 per km – 20%. Annuleren is duurder dan minimum tarief.Uber gaat ook 500 000 Tesla’s bestellen,Uber haalt bijna iedere maand 1,2 miljard Euro op bij investeerders.Daarmee kopen ze werk en verkopen praatje.En waarom moet UberX over een BCT beschikken?Veel taxi’s laten de BCT juist uitbouwen.Maar ik ben Uber dankbaar voor al het voorbereidende werk.Iedereen weet nu dat je via een App een taxi kan bestellen.De AppDUCO gaat dit dankbaar gebruiken

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:30

€ 3,90 per kilometer, top hoor

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:32

Buitengewoon maffia, en de regering die ons een maximum tarief oplegt gaat ermee akkoord, tja GOOGLE is de investeerder die onze thuis aan de buis wilt hebben.

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:36

Het vrijgeven van de ondernemingsdiploma zal rampzalig zijn, meer verkrachtingen enz….

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:39

Gelukkig heb ik contacten met colombia, dit houdt mij staande anders was ik de pineut, NEDERLAND BEDANKT

Lucas van Wilgen|11.09.15|23:48

En dit alles heeft te maken met het Marchallplan 3 jaar na de 2de wereldoorlog, vandaar dat uber toegelaten word op de markt, dat is verplicht volgens de amerikanen.

M. Martins.|12.09.15|02:49

Heel dom om de BCT uit te laten bouwen, Duco.

Tti TtiPpooklmr|12.09.15|10:30

Ik zie dat uberx.be te koop staat in België ?

Raar want daar is men toch ook al bezig in Brussel Gent Antwerpen e.a.

Duco Douwstra|12.09.15|11:22

Martins nog 1 x het gaat er niet om of iemand blij is met de BCT of de BCT een ramp vindt,het gaat erom dat ambtenaren ons verplichten om een apparaat in te bouwen waar alle leveranciers vanaf dag 1 hebben gezegd dat de digitale handtekening volstrekt achterlijk is en niets toevoegt aan de betrouwbare vastlegging van gegevens.De BCT is extreem complex en in beton gegoten,wijzigingen zijn niet toegestaan,dus hoezo innoveren.Hij kan nooit met de vooruitgang mee,een spiegelbeeld van een ambtenaar

Ruben Brandenburg|13.09.15|20:26

waar blijft die app duco

Duco Douwstra|13.09.15|21:06

Lezen Ruben :-}} Op de TaxiExpo geef ik uitleg over de App die van ons allemaal moet worden. Ik ga de kar trekken, maar iedereen moet mee helpen om te duwen. de consument krijgt dan altijd de dichtstbijzijnde taxi en de taxi altijd de dichtstbijzijnde klant. De consument gaat de kwaliteit van de taxichauffeurs bepalen,dan hebben we binnen 2 jaar uitsluitend nog echte nette taxichauffeurs.Service en transparant van A naar B vaste prijzen.Standplaatsen worden overbodig enz.Kom naar de TaxiEXpo

Bart van den Berg|13.09.15|22:24

Uber is prijzig, maar kennelijk betaalbaar voor haar passagiers. Klachten komen van concurrenten, niet van klanten. De Duco app lijkt Haarlemmer olie. Is het niet. Waarom?
1)Taxibedrijven gaan voor zichzelf. Willen niet samenwerken, op enkele mooie uitzonderingen na. Laten hun klanten niet door de concullega oppikken vanwege nabijheid vastgesteld door de app.
2) Een passagier wil niet altijd de dichtstbijzijnde taxi, maar de taxi van zijn of haar keuze.
Kansloos, 1 app in Nederland.

Bart van den Berg|13.09.15|22:55

Uber heeft in zéér korte tijd laten zien dat opstap taxivervoer kwalitatief goed op orde kan zijn, een groot deel van de bestaande taxi-ondernemers in Nederland haalt dat niveau in het jaar 3000 nog niet. Die gaan natuurlijk wél voor de “omzet” App van de voormalig Zeister taxibaas. Digitale klant en chauffeur ratings, goed dat ze in die App komen, zorgen tevens voor de snelle ondergang ervan. N.b Er zijn gelukkig ook veel goede en goed bedoelende taxi-ondernemingen én chauffeurs in Nederland.

Ton van Dalfsen|15.09.15|10:01

@ Bart, Heb je helemaal gelijk in. Ik zou ook niet willen dat bijv. Een taxi vanuit waar dan ook een rit naar mijn gebied/plaats heeft en daar weer via de App een rit naar elders heeft. Noem ik weer broodroof zoals men dat altijd noemde. En de vaste klanten die je hebt zullen echt niet via de App een taxi bestellen met de kans dat je een taxi van elders krijgt. Jou vaste klant heeft voor jou gekozen om diverse redenen.

Braeve Hendrik|10.12.15|10:04

Dat men goedkoper is bij Uber valt te bezien. Uber is wel zo slim om de prijzen te verhogen zodra de vraag toeneemt. Voor dagen als de kerst betaal je vet meer voor een taxi. Wel heeft Uber de taxiwereld opgeschut en zijn bestaande TTO’s ook aan het stunten. Er is een TTO in Amsterdam die een zone tarief hanteert. Zo kan de passagier relaxt van zijn taxiritje genieten en mag de chauffeur omrijden wat hij wil, hij pist dan alleen in zijn eigen portemonee en berooft niet de klant…