TTO, Den Haag, taxivergunning, taxi, taxibedrijf, Van der Wijst Taxicentrale Haaglanden

Mystery guests positief over kwaliteit Haagse taxi’s

Haagse taxichauffeurs zijn vriendelijk tegen de klanten, brengen ze veilig en snel naar hun bestemming tegen een bedrag dat niet hoger is dan het wettelijke tarief. Die conclusies trokken ‘mystery guests’ die in Den Haag de taxi namen. Hun onderzoek wijst uit ‘dat je in Den Haag gerust een taxi kunt nemen’. Dat meldt de gemeente Den Haag.

“Het is goed te horen dat de kwaliteit van de Haagse straattaxi’s flink is verbeterd”, zegt wethouder Tom de Bruijn (Verkeer en Vervoer).

TTO

Den Haag voerde anderhalf jaar geleden nieuwe regels in voor taxibedrijven met als doel de service aan de klanten te verbeteren. Alleen ‘toegelaten taxi-organisaties’ (TTO’s) mogen taxivervoer aanbieden in de stad.

Bij die organisaties moeten minimaal dertig chauffeurs zijn aangesloten, die allen het keurmerk Htx dragen. In Den Haag zijn zo negen taxibedrijven actief. Hun chauffeurs hebben een geel-groene pas, waarmee ze binnen het gebied kunnen rijden dat met pollers is afgesloten.

Nieuw beleid

“Het nieuwe beleid van de gemeente werpt zijn vruchten af”, aldus wethouder De Bruijn. “Maar vooral de taxichauffeurs zelf hebben hier een belangrijk aandeel in. Ik ga dan ook graag met hen in gesprek om te zien op welke onderdelen het taxivervoer in de stad nog verder kan verbeteren.”

De mystery guests voerden een paar verbeterpunten aan. Zo lieten chauffeurs bij korte ritten (onder de 10 euro) soms zonder overleg met de klant de meter uit en stond niet altijd duidelijk op de bon met welke taxi was gereisd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Mystery guests positief over kwaliteit Haagse taxi’s”

Ton van Dalfsen|12.10.15|09:49

Was toevallig gistermorgen in Den Haag om een klant af te leveren bij het Suite Novotel. Dat was dus gelegen in winkelgebied wat afgesloten was met zuilen. Totaal dus niet bij het Hotel te komen als buitentaxi terwijl ik wel de haagse taxi’s naar binnen en eruit zag rijden omdat ze denk ik een sensor hebben. Klant was niet tevreden.

Rodney Barten|12.10.15|11:34

Werkelijk belachelijk al die tto’s en keurmerken, waarom moeten de verbeteringen vanuit de gemeentes worden bedacht en doet de OVERHEID dit niet gewoon. Behoud van vakbekwaamheid, strengere eisen voor de chauffeurspas en een goede controle daarop. Hoe moeilijk kan het zijn. Hopelijk kan STN hier is over in debat met de mensen die daar over gaan.

Ruud Dusseldorp|12.10.15|14:42

Hoe moet de overheid dit doen Rodney. Wacht dacht jij van de ondernemer zelf ? De ene keer wil men juist niet dat de overheid zich hiermee bemoeit, de andere keer wel. Ga als branche zelf zorgen voor kwaliteit, onderscheidend, innovatief en actief !

Ton van Dalfsen|12.10.15|15:44

@ Ruud, Precies, Had ook al bij het onderwerp Den Bosch dit aan gekaard. Branche moet zelf met een keurmerk komen wat dan landelijk voor elke gemeente gebruikt kan worden. Als branche zelf zorgen dat de kwaliteit omhoog gaat en innovatief zijn. En dat kan natuurlijk met goede kwalitatieve chauffeurs want daar staat en valt de kwaliteit mee

Ton van Dalfsen|12.10.15|18:22

Er zijn zoveel keurmerken die vanuit de branche organisaties opgezet. Zou ook bij de Taxi branche moeten kunnen door de Branche organisaties zelf. hiermee geef je een signaal af naar de overheid dat wij de kwaliteit beter willen. Lijkt mij persoonlijk

Rodney Barten|13.10.15|09:12

@ Ruud: Er zijn tal van raddraaiers, die zichzelf ondernemer noemen, die dankzij de lage eisen van de overheid (lees VOF constructies) maar een beetje taxichauffeurtje spelen. De chauffeurspas is een wassen neus en nu willen ze ook nog eens de vakbekwaamheid afschaffen(?) Wie verzint het. Er ontstaan door al die keurmerken alleen maar eilandjes. Nog even en we mogen nergens meer komen.

Rodney Barten|13.10.15|09:16

Ik heb in het verleden behoorlijk mijn best moeten doen om mijn ondernemersdiploma te behalen, daardoor ben ik een gemotiveerde en nette ondernemer. Ik weet hoe ik een boekhouding moet houden en hoeveel een auto per uur kost. Dit weten de raddraaiers echt niet. Ik ben innovatief, regel mijn eigen werk, lever kwaliteit etc. Maar ik kan niet op Amsterdam CS gaan staan om daar mijn collega’s de les te gaan lezen. Daar hebben we een overheid voor om te regelen.

Ton van Dalfsen|13.10.15|10:16

@ Rodney, Uhh chauffeurspas een wassen neus? Dus iedereen die taxichauffeur speelt is niet goed gekwalificeerd ? Ook jij en ik niet?

Rodney Barten|13.10.15|10:37

Inderdaad Ton, als we het alleen van de chauffeurspas zouden laten afhangen is iedereen niet goed gekwalificeerd. Iedereen kan deze halen, ook al lees je maar drie woorden Nederlands. Kwalificatie is meer, bijvoorbeeld een fatsoenlijke houding naar de klant, een fatsoenlijke auto, kennis van de branche, certificering voor doelgroepen etc. En zeer zeker ook de vakbekwaamheideis, zodat we ook een beetje kunnen managen, rekenen en weten hoe een gezond bedrijf op te zetten.

Erwin Quaaden|13.10.15|11:36

@Rodney, mee eens. Als ik zie wie er allemaal op de standplaatsen staat, hoe ze zich gedragen en daarbij nog maar beperkt de Nederlandse taal spreken (en vaak geen woord Engels) is die pas een wassen neus. Iedereen kan die pas halen. Is puur geldklopperij voor de overheid. De eisen moeten behoorlijk opgeschroefd worden. Zelfde geldt voor het ondernemersdiploma. Houdt het in ere zodat mensen weten waar ze aan beginnen en eens leren goed te calculeren om een gezond bedrijf te kunnen runnen.

Ton van Dalfsen|13.10.15|16:49

@ Rodney, Dus jij beweert dat ik geen goede kwaliteits chauffeur ben ?

Rodney Barten|13.10.15|18:50

@ Ton, waarom zou ik dat beweren?

Ton van Dalfsen|13.10.15|20:43

@ Rodney, jou citaat: Inderdaad Ton, als we het alleen van de chauffeurspas zouden laten afhangen is iedereen niet goed gekwalificeerd. / Neem aan dat het woord iedereen maar 1 betekenis heeft

Ton van Dalfsen|13.10.15|20:56

Maar gelukkig dat wij elkaar zo goed kennen dat je het niet persoonlijk bedoelt. Maar pas op met woorden als iedereen

Ton van Dalfsen|13.10.15|21:01

mijn persoonlijk mening is dat de chauffeur goed gekwalificeerd is. en desnoods elke bepaalde periode verplichte opfris cursus in omgang e.d.

Rodney Barten|14.10.15|08:40

@ Ton: Er staat letterlijk dat als we het ALLEEN laten afhangen van de chauffeurspas, dan zijn we allemaal niet goed gekwalificeerd. Je bent toch niet serieus w.b. de chauffeurspas. Het is echt zo gemakkelijk te behalen dat werkelijk iedereen het kan doen, wat maakt dan het verschil?

Mystery guests positief over kwaliteit Haagse taxi’s | TaxiPro
TTO, Den Haag, taxivergunning, taxi, taxibedrijf, Van der Wijst Taxicentrale Haaglanden

Mystery guests positief over kwaliteit Haagse taxi’s

Haagse taxichauffeurs zijn vriendelijk tegen de klanten, brengen ze veilig en snel naar hun bestemming tegen een bedrag dat niet hoger is dan het wettelijke tarief. Die conclusies trokken ‘mystery guests’ die in Den Haag de taxi namen. Hun onderzoek wijst uit ‘dat je in Den Haag gerust een taxi kunt nemen’. Dat meldt de gemeente Den Haag.

“Het is goed te horen dat de kwaliteit van de Haagse straattaxi’s flink is verbeterd”, zegt wethouder Tom de Bruijn (Verkeer en Vervoer).

TTO

Den Haag voerde anderhalf jaar geleden nieuwe regels in voor taxibedrijven met als doel de service aan de klanten te verbeteren. Alleen ‘toegelaten taxi-organisaties’ (TTO’s) mogen taxivervoer aanbieden in de stad.

Bij die organisaties moeten minimaal dertig chauffeurs zijn aangesloten, die allen het keurmerk Htx dragen. In Den Haag zijn zo negen taxibedrijven actief. Hun chauffeurs hebben een geel-groene pas, waarmee ze binnen het gebied kunnen rijden dat met pollers is afgesloten.

Nieuw beleid

“Het nieuwe beleid van de gemeente werpt zijn vruchten af”, aldus wethouder De Bruijn. “Maar vooral de taxichauffeurs zelf hebben hier een belangrijk aandeel in. Ik ga dan ook graag met hen in gesprek om te zien op welke onderdelen het taxivervoer in de stad nog verder kan verbeteren.”

De mystery guests voerden een paar verbeterpunten aan. Zo lieten chauffeurs bij korte ritten (onder de 10 euro) soms zonder overleg met de klant de meter uit en stond niet altijd duidelijk op de bon met welke taxi was gereisd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Mystery guests positief over kwaliteit Haagse taxi’s”

Ton van Dalfsen|12.10.15|09:49

Was toevallig gistermorgen in Den Haag om een klant af te leveren bij het Suite Novotel. Dat was dus gelegen in winkelgebied wat afgesloten was met zuilen. Totaal dus niet bij het Hotel te komen als buitentaxi terwijl ik wel de haagse taxi’s naar binnen en eruit zag rijden omdat ze denk ik een sensor hebben. Klant was niet tevreden.

Rodney Barten|12.10.15|11:34

Werkelijk belachelijk al die tto’s en keurmerken, waarom moeten de verbeteringen vanuit de gemeentes worden bedacht en doet de OVERHEID dit niet gewoon. Behoud van vakbekwaamheid, strengere eisen voor de chauffeurspas en een goede controle daarop. Hoe moeilijk kan het zijn. Hopelijk kan STN hier is over in debat met de mensen die daar over gaan.

Ruud Dusseldorp|12.10.15|14:42

Hoe moet de overheid dit doen Rodney. Wacht dacht jij van de ondernemer zelf ? De ene keer wil men juist niet dat de overheid zich hiermee bemoeit, de andere keer wel. Ga als branche zelf zorgen voor kwaliteit, onderscheidend, innovatief en actief !

Ton van Dalfsen|12.10.15|15:44

@ Ruud, Precies, Had ook al bij het onderwerp Den Bosch dit aan gekaard. Branche moet zelf met een keurmerk komen wat dan landelijk voor elke gemeente gebruikt kan worden. Als branche zelf zorgen dat de kwaliteit omhoog gaat en innovatief zijn. En dat kan natuurlijk met goede kwalitatieve chauffeurs want daar staat en valt de kwaliteit mee

Ton van Dalfsen|12.10.15|18:22

Er zijn zoveel keurmerken die vanuit de branche organisaties opgezet. Zou ook bij de Taxi branche moeten kunnen door de Branche organisaties zelf. hiermee geef je een signaal af naar de overheid dat wij de kwaliteit beter willen. Lijkt mij persoonlijk

Rodney Barten|13.10.15|09:12

@ Ruud: Er zijn tal van raddraaiers, die zichzelf ondernemer noemen, die dankzij de lage eisen van de overheid (lees VOF constructies) maar een beetje taxichauffeurtje spelen. De chauffeurspas is een wassen neus en nu willen ze ook nog eens de vakbekwaamheid afschaffen(?) Wie verzint het. Er ontstaan door al die keurmerken alleen maar eilandjes. Nog even en we mogen nergens meer komen.

Rodney Barten|13.10.15|09:16

Ik heb in het verleden behoorlijk mijn best moeten doen om mijn ondernemersdiploma te behalen, daardoor ben ik een gemotiveerde en nette ondernemer. Ik weet hoe ik een boekhouding moet houden en hoeveel een auto per uur kost. Dit weten de raddraaiers echt niet. Ik ben innovatief, regel mijn eigen werk, lever kwaliteit etc. Maar ik kan niet op Amsterdam CS gaan staan om daar mijn collega’s de les te gaan lezen. Daar hebben we een overheid voor om te regelen.

Ton van Dalfsen|13.10.15|10:16

@ Rodney, Uhh chauffeurspas een wassen neus? Dus iedereen die taxichauffeur speelt is niet goed gekwalificeerd ? Ook jij en ik niet?

Rodney Barten|13.10.15|10:37

Inderdaad Ton, als we het alleen van de chauffeurspas zouden laten afhangen is iedereen niet goed gekwalificeerd. Iedereen kan deze halen, ook al lees je maar drie woorden Nederlands. Kwalificatie is meer, bijvoorbeeld een fatsoenlijke houding naar de klant, een fatsoenlijke auto, kennis van de branche, certificering voor doelgroepen etc. En zeer zeker ook de vakbekwaamheideis, zodat we ook een beetje kunnen managen, rekenen en weten hoe een gezond bedrijf op te zetten.

Erwin Quaaden|13.10.15|11:36

@Rodney, mee eens. Als ik zie wie er allemaal op de standplaatsen staat, hoe ze zich gedragen en daarbij nog maar beperkt de Nederlandse taal spreken (en vaak geen woord Engels) is die pas een wassen neus. Iedereen kan die pas halen. Is puur geldklopperij voor de overheid. De eisen moeten behoorlijk opgeschroefd worden. Zelfde geldt voor het ondernemersdiploma. Houdt het in ere zodat mensen weten waar ze aan beginnen en eens leren goed te calculeren om een gezond bedrijf te kunnen runnen.

Ton van Dalfsen|13.10.15|16:49

@ Rodney, Dus jij beweert dat ik geen goede kwaliteits chauffeur ben ?

Rodney Barten|13.10.15|18:50

@ Ton, waarom zou ik dat beweren?

Ton van Dalfsen|13.10.15|20:43

@ Rodney, jou citaat: Inderdaad Ton, als we het alleen van de chauffeurspas zouden laten afhangen is iedereen niet goed gekwalificeerd. / Neem aan dat het woord iedereen maar 1 betekenis heeft

Ton van Dalfsen|13.10.15|20:56

Maar gelukkig dat wij elkaar zo goed kennen dat je het niet persoonlijk bedoelt. Maar pas op met woorden als iedereen

Ton van Dalfsen|13.10.15|21:01

mijn persoonlijk mening is dat de chauffeur goed gekwalificeerd is. en desnoods elke bepaalde periode verplichte opfris cursus in omgang e.d.

Rodney Barten|14.10.15|08:40

@ Ton: Er staat letterlijk dat als we het ALLEEN laten afhangen van de chauffeurspas, dan zijn we allemaal niet goed gekwalificeerd. Je bent toch niet serieus w.b. de chauffeurspas. Het is echt zo gemakkelijk te behalen dat werkelijk iedereen het kan doen, wat maakt dan het verschil?