wethouder janny visscher, eindhoven

Gemeente Eindhoven gaat toch niet experimenteren met Uber

De gemeente Eindhoven gaat toch niet met Uber in zee om een experiment te starten met een variant die lijkt op een tussenvorm van UberPop en UberX. De plannen daartoe werden aangekondigd tijdens een gemeentelijke informatiebijeenkomst van de kwaliteitskring Taxi Eindhoven. “Mede op grond van daar geuite bezwaren en nadelen van het mogelijke experiment hebben we besloten dit experiment niet te starten. We blijven wel actief zoeken naar een goed experiment om innovatie in de bel- en bestelmarkt te realiseren”, meldt woordvoerder Xavier Theunissen namens wethouder Janny Visscher van de gemeente Eindhoven.

Theunissen wil niet ingaan op de details van het experiment. Maar volgens diverse aanwezigen zou het inhouden dat UberĀ particulierenĀ via de app personenvervoer tegen betaling zou laten verrichten. Zij zouden dan rijden met eigen auto’s op gele kentekenplaten, een versimpelde (alleen administratieve) chauffeurspas en taxivergunning, en zonder Boordcomputer Taxi.

Draagvlak

Uiteindelijk heeft de gemeente besloten het experiment met UberĀ toch niet te gaan opstarten. “Tijdens de bijeenkomst heeft Uber haar visieĀ gepresenteerd en zijn we in gesprek gegaan met de belanghebbenden. We vinden het belangrijk dat er draagvlak is bij de huidige taxi-partners”, licht Theunissen toe. “Er waren diverse bezwaren, dus het experiment gaat niet door.”

Overigens worden dergelijke regels landelijk bepaald door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De gemeente Eindhoven was in eerste instantie van plan om samen met Uber ontheffing voor bepaalde regels aan te vragen binnen de aangekondigde experimenteerruimte. Maar daar is nu voorlopig geen sprake van; het overleg met Uber is stopgezet.

Opstapmarkt

Vooral bij de lokale taxibranche was er grote weerstand tegen een invoering van UberPop / UberX light. Want de regels voor de opstapmarkt worden in Eindhoven flink strenger. Taxichauffeurs moeten voortaan lid worden van een TTO, wat forse investeringen betekent. “De bel- en bestelmarkt is een belangrijk onderdeel van het taxivervoer“, beseft Theunnissen.

Zowel bij de opstapmarkt als bij de bel- en bestelmarkt hanteren wij dezelfde doelstellingen op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid. Bij de opstapmarkt hebben wij voor het model van de TTOs gekozen om dit te realiseren. Bij de bel- en bestelmarkt wilden wij via een experiment onderzoeken hoe we op een andere wijze en met nieuwe middelen innovaties kunnen doorvoeren, met behoud van dezelfde kwaliteits- en betrouwbaarheidsdoelstellingen als in de opstapmarkt. We blijven wel kijken naar mogelijkheden om ook de belmarkt te verbeteren.”

Bart Pals

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Gemeente Eindhoven gaat toch niet experimenteren met Uber”

Rien Poortvliet|09.11.15|14:19

Laat de TTO’s samenwerken in bel werk via App (zoals er reeds zijn zowel de eur. app en uber app. en de app. van centrales in grote steden die deze App. gebruiken) deze App moet alle tto’s aansturen. Om de taxi branche gezond te houden moeten de onderlinge geschillen vergeten worden samenwerking is de oplossing ( niet in de ogen van de Nma helaas)maar enkele dubbeltjes verschil per Km daar zit de klant niet mee. als hij(zij)maar snel opgehaald wordt en netjes afgeleverd wordt.

Wim De Roo|09.11.15|16:32

Gewoon kletspraat van de gemeente. De branche in Eindhoven zit helemaal niet te wachten om weer te investeren in iets wat niet werkt. De beste oplossing voor Eindhoven is gewoon een goed keurmerk en handhaving door de overheid. Controle door de TTO’s zelf werkt sowieso niet. Het UWV heeft jaren gratis chauffeurspassen uitgedeeld en nu er paniek ontstaat mag de branche het weer oplossen tegen een redelijke vergoeding.

Duco Douwstra|12.11.15|11:38

De gedachte van de wethouders alleen al is absurd.De overheid moet in eerste instantie zorgen voor eerlijke concurrentie verhoudingen.Uber is wereldwijd al aangemerkt als een criminele organisatie,die ook nog eens miljarden investeringen terug moet gaan verdienen.Dat zal ten koste gaan van de chauffeurs en de consument.Uber vertrouwd op de medewerking van argeloze politici en simpele wethouders.Veel slimmer was geweest,als de 200 miljoen kostende BCT ramp in een App voor iedereen was gestoken

Paul Dijkhuizen|12.11.15|12:57

Gelukkig hebben ze in Eindhoven ingezien dat het Uber experiment niet handig is, helaas willen ze het protectionistische TTO systeem wel in gaan voeren (terwijl de markt juist opener moet worden jaja). Maar vooral het idee van de gemeente om ontheffingen aan te vragen voor landelijk geldende regels (afspraken tellen niet voor ambtenaren?) baart mij ernstig zorgen. Dit soort ideeĆ«n zorgt juist voor nog meer verschillende regels, concurrentie vervalsing etc etc etc… en waarom toch?

Gemeente Eindhoven gaat toch niet experimenteren met Uber | TaxiPro
wethouder janny visscher, eindhoven

Gemeente Eindhoven gaat toch niet experimenteren met Uber

De gemeente Eindhoven gaat toch niet met Uber in zee om een experiment te starten met een variant die lijkt op een tussenvorm van UberPop en UberX. De plannen daartoe werden aangekondigd tijdens een gemeentelijke informatiebijeenkomst van de kwaliteitskring Taxi Eindhoven. “Mede op grond van daar geuite bezwaren en nadelen van het mogelijke experiment hebben we besloten dit experiment niet te starten. We blijven wel actief zoeken naar een goed experiment om innovatie in de bel- en bestelmarkt te realiseren”, meldt woordvoerder Xavier Theunissen namens wethouder Janny Visscher van de gemeente Eindhoven.

Theunissen wil niet ingaan op de details van het experiment. Maar volgens diverse aanwezigen zou het inhouden dat UberĀ particulierenĀ via de app personenvervoer tegen betaling zou laten verrichten. Zij zouden dan rijden met eigen auto’s op gele kentekenplaten, een versimpelde (alleen administratieve) chauffeurspas en taxivergunning, en zonder Boordcomputer Taxi.

Draagvlak

Uiteindelijk heeft de gemeente besloten het experiment met UberĀ toch niet te gaan opstarten. “Tijdens de bijeenkomst heeft Uber haar visieĀ gepresenteerd en zijn we in gesprek gegaan met de belanghebbenden. We vinden het belangrijk dat er draagvlak is bij de huidige taxi-partners”, licht Theunissen toe. “Er waren diverse bezwaren, dus het experiment gaat niet door.”

Overigens worden dergelijke regels landelijk bepaald door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De gemeente Eindhoven was in eerste instantie van plan om samen met Uber ontheffing voor bepaalde regels aan te vragen binnen de aangekondigde experimenteerruimte. Maar daar is nu voorlopig geen sprake van; het overleg met Uber is stopgezet.

Opstapmarkt

Vooral bij de lokale taxibranche was er grote weerstand tegen een invoering van UberPop / UberX light. Want de regels voor de opstapmarkt worden in Eindhoven flink strenger. Taxichauffeurs moeten voortaan lid worden van een TTO, wat forse investeringen betekent. “De bel- en bestelmarkt is een belangrijk onderdeel van het taxivervoer“, beseft Theunnissen.

Zowel bij de opstapmarkt als bij de bel- en bestelmarkt hanteren wij dezelfde doelstellingen op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid. Bij de opstapmarkt hebben wij voor het model van de TTOs gekozen om dit te realiseren. Bij de bel- en bestelmarkt wilden wij via een experiment onderzoeken hoe we op een andere wijze en met nieuwe middelen innovaties kunnen doorvoeren, met behoud van dezelfde kwaliteits- en betrouwbaarheidsdoelstellingen als in de opstapmarkt. We blijven wel kijken naar mogelijkheden om ook de belmarkt te verbeteren.”

Bart Pals

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Gemeente Eindhoven gaat toch niet experimenteren met Uber”

Rien Poortvliet|09.11.15|14:19

Laat de TTO’s samenwerken in bel werk via App (zoals er reeds zijn zowel de eur. app en uber app. en de app. van centrales in grote steden die deze App. gebruiken) deze App moet alle tto’s aansturen. Om de taxi branche gezond te houden moeten de onderlinge geschillen vergeten worden samenwerking is de oplossing ( niet in de ogen van de Nma helaas)maar enkele dubbeltjes verschil per Km daar zit de klant niet mee. als hij(zij)maar snel opgehaald wordt en netjes afgeleverd wordt.

Wim De Roo|09.11.15|16:32

Gewoon kletspraat van de gemeente. De branche in Eindhoven zit helemaal niet te wachten om weer te investeren in iets wat niet werkt. De beste oplossing voor Eindhoven is gewoon een goed keurmerk en handhaving door de overheid. Controle door de TTO’s zelf werkt sowieso niet. Het UWV heeft jaren gratis chauffeurspassen uitgedeeld en nu er paniek ontstaat mag de branche het weer oplossen tegen een redelijke vergoeding.

Duco Douwstra|12.11.15|11:38

De gedachte van de wethouders alleen al is absurd.De overheid moet in eerste instantie zorgen voor eerlijke concurrentie verhoudingen.Uber is wereldwijd al aangemerkt als een criminele organisatie,die ook nog eens miljarden investeringen terug moet gaan verdienen.Dat zal ten koste gaan van de chauffeurs en de consument.Uber vertrouwd op de medewerking van argeloze politici en simpele wethouders.Veel slimmer was geweest,als de 200 miljoen kostende BCT ramp in een App voor iedereen was gestoken

Paul Dijkhuizen|12.11.15|12:57

Gelukkig hebben ze in Eindhoven ingezien dat het Uber experiment niet handig is, helaas willen ze het protectionistische TTO systeem wel in gaan voeren (terwijl de markt juist opener moet worden jaja). Maar vooral het idee van de gemeente om ontheffingen aan te vragen voor landelijk geldende regels (afspraken tellen niet voor ambtenaren?) baart mij ernstig zorgen. Dit soort ideeĆ«n zorgt juist voor nog meer verschillende regels, concurrentie vervalsing etc etc etc… en waarom toch?