Schiphol, taxi, Tesla, luchthaven

Nog altijd geen oplossing voor kwestie taxironselaars Schiphol

Er is nog geen oplossing voor de wrijving die taxironselaars veroorzaken op Schiphol. Want alle taxibedrijven mogen sinds een rechterlijke uitspraak vervoer aanbieden vanaf Schiphol. Maar de zogenaamde taxironselaars die mensen proberen op te pikken voordat ze de taxistandplaats hebben bereikt, zijn de bestaande taxibedrijven die een concessie hebben om te mogen rijden vanaf Schiphol (in de elektrische Tesla’s) een doorn in het oog. Ook zouden de ronselaars zich regelmatig schuldig maken aan intimidatie.

Voor de aankomsthal zijn drie rijstroken. Eentje voor de taxi’s met Schipholconcessie, eentje voor bussen en een openbare weg. Daar mogen alle taxichauffeurs sinds half april hun diensten aanbieden op de openbare weg.

Overleg

Sinds de uitspraak zijn Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer en de taxibedrijven nog altijd met elkaar in overleg om tot een oplossing te komen. Maar die is nog niet gevonden. Bios-groep, BBF Schipholtaxi en Willemsen De Koning mogen officieel op de luchthaven rijden. Daarnaast zijn er nog kleinere bedrijfjes die tegen betaling mogen rijden als er plek is.

Maar in april heeft het gerechtshof in Amsterdam bepaald dat alle taxichauffeurs met een Nederlandse taxivergunning op Schiphol taxivervoer mogen aanbieden op de openbare weg. Daarvoor hoeft niet een speciale vergunning bij Schiphol gekocht te worden. Wel mag de luchthaven wegen afsluiten met een slagboom en daar een speciale taxibaan van maken. Maar het is de gemeente of Schiphol niet toegestaan om taxi’s op openbare wegen te weren.

Plaza

De vrije jongens mogen ook hun taxi elders op parkeerplaatsen neerzetten, maar daar ziet geen aankomende passagier ze staan. En dus staan de mannen zelf in of voor Plaza, soms zelfs tot in de aankomsthal. Andere chauffeurs laten die werving over aan ronselaars, die in steeds grotere getallen en gestoken in gele en rode hesjes meteen op de passagiers afstappen die naar buiten komen. De officiële taxistandplaats twintig meter verderop is zo haast onzichtbaar.

De reguliere taxibedrijven en luchthaven Schiphol willen dat de gemeente Haarlemmermeer zo snel mogelijk een einde maakt aan de huidige situatie met ronselaars. Maar die heeft nog geen panklare oplossing. “Het is juridisch ingewikkeld”, meldt de gemeente.

Lees ook: Alle taxi’s mogen taxivervoer aanbieden op openbare weg Schiphol

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

42 reacties op “Nog altijd geen oplossing voor kwestie taxironselaars Schiphol”

Ton van Dalfsen|11.11.15|13:04

Ik ben dagelijks op Schiphol en wat mij opvalt is dat er meer Witte Tesla’s zijn dan de blauwe van Bios groep. Die zie je maar mondjesmaat omdat zij door eigen centralisten gedirigeerd worden voor hele andere ritten. En als er een hele rij witte Tesla’s op de buffer onder het viaduct staan laten ze de aanvullende taxi’s massaal voor gaan. En dat het minder is aan aanbod ligt ook aan de vele taxi booking sites die in de laatste 2 jaar flink gegroeid zijn. Dus geef niet alleen de ronselaars de

Ton van Dalfsen|11.11.15|13:08

schuld Maar ook het toenemende fenomeen taxibestel App’s. Niet dat ik de ronselaars verdedig, maar je moet ook verder kijken dan je neus lang is. En natuurlijk is Schiphol onze nationale luchthaven. Waar eigenlijk iedereen van mag profiteren of niet soms?

Ton van Dalfsen|11.11.15|13:19

Schipholtaxi is niet meer het goudmijntje van jaren geleden toen de oude BBF ( Bergies ) Boekhof en Frissen ) er nog reden samen met de amsterdamse ingelote taxi’s van TCA en met de andere bedrijven die er ieder 3 taxi’s hadden.

Rodney Barten|11.11.15|14:40

Ik vind het behoorlijk irritant dat als ik met mijn klanten naar buiten loop dat zij door die ronselaars worden aangesproken. Ook weigeren die ronselaars de korte ritjes en snoepen ze alleen de mooie er tussen uit. Daarnaast is het geen gezicht om zo’n horde van gele en oranje hesje voor de uitgang te hebben staan. Hoop dat er snel een oplossing komt, want dit doet onze mooie nationale luchthaven geen eer aan!!

Tjerk Vinckx|11.11.15|17:31

Men kan zich afvragen wat een BIOS (Barendrecht), Koning&Koning (Arnhem) op een Amsterdam Airport te zoeken hebben, oja via de aanbesteding pfff daar is grof voor betaald onder tafel.Om op een BBF Tesla te mogen rijden moest minimaal 5000,- euro worden geschoven !! De aanvullende taxi moeten via een transponder betalen om een vrachtje te mogen laden. Chauffeurs bij WdK betalen 200 euro per dienst om op de zilvergrijze VW bus te rijden, dit is verkapt verpachten welk wettelijke is verboden.

Tjerk Vinckx|11.11.15|17:41

Schiphol holding hecht alleen belang aan wat vierkante meters winkelruimte, parkeerplaatsen en wat de taxibaan opbrengen, passagiers zijn van ondergeschikt belang. De Tesla mania is een gotspe, starten-landen leveren een giga uitstoot op waardoor omwonenden korter leven, wetenschappelijk aangetoond.
Dus ronselaars, mijn zegen hebben jullie.
Ik maak me sterk dat op de openbare busbaan ook moet worden betaald door het openbaar vervoer bedrijf …….

Tjerk Vinckx|11.11.15|17:52

Als aan vulling nog even een snelle rekensom:
22 diensten x 200 = 4.400 euro waarbij de lease voor de VW bus nog moet worden opgeteld.
Hier blijkt maar weer, het taxibedrijf is door / door verrot !!!!

Rodney Barten|11.11.15|19:28

Tjerk: Uw zegen geven aan het zooitje ongeregeld wat zich voordoet als taxichauffeur? Kom op zeg, loop er eens een paar keer langs en ook u zal zich kapot schamen dat dit de praktische werkelijkheid is. Wat moeten de toeristen wel niet denken bij aankomst, het zijn allemaal figuren die niet op een normale manier aan werk komen en veelal ook nog de hoofdprijs vragen. Daarnaast zorgen ze ook nog eens voor overlast naar toezichthouders en toeristen.

Willem Film|11.11.15|23:31

@Tjerk. Probeert u het nou goed te praten? Een ieder kan zich laten registreren als aanvullende taxi. Is eenmalig en men betaald een klein bedrag per rit voor het gebruik van de door Spl geboden parkeergelegenheid en faciliteiten. De verhouding op de standplaats met de concessiehouders is altijd gelijk. Deze doen niet meer ritten dan de aanvullers eerder minder. Wat deze ronselaars doen is misbruik maken van het gaatje in de wet. Oftewel ordinair voordringen. Maten naaien op z’n oudhollands.

Ewout Voetelink|12.11.15|01:39

De Biosgroep heeft daar niets te zoeken en de taxi ronselaars ook niet ,ik denk dat de ronselaars voor de biosgroep werken ! ik vind het overigens schandalig dat wij als regulier taxibedrijf uit de omgeving van Rotterdam niet meer even kunnen kort parkeren op de blauwe zone ! Schande ! wij rijden alleen maar contract werk !

Ton van Dalfsen|12.11.15|08:48

Ben het persoonlijk met Tjerk eens. Natuurlijk is het niet de schoonheid als je lastig gevallen wordt. Schiphol en de concessiehouders hebben het zelf naar deze situatie gebracht. Vroeger had je tenminste een balie van Schipholtaxi en STA. Daar werden de officiele schipholtaxi’s gedelegeerd door een centralist. De balie is het eerste visitekaartje als aanspreekpunt. Helaas is dat niet meer. Natuurlijk kan iedereen zich laten registreren als aanvuller maar, Je moet TX keur hebben en ook nog eens

Ton van Dalfsen|12.11.15|08:53

een trambaan ontheffing hebben. Zie je het al voor je? een groningse taxi wil zich aanmelden maar hij heeft geen trambaanontheffing. Aanvuller is toch als er geen concessiehouders taxi’s meer voorhanden zijn? Maar wat zie je, hele rij concessiehouder taxi’s ( Tesla’s ) op de buffer onder het viaduct en de aanvullers krijgen massaal groen licht. En onder de ronselaars zitten ook Amsterdamse TTO aangesloten chauffeurs tussen. Je moet daar maar eens goed kijken en zie het gebeuren.

Ton van Dalfsen|12.11.15|08:55

De STA balie is ergens bij aankomst4 weg gestopt. Totaal slecht te vinden. En de andere kant van de taxistandplaats de parkeerbaan voor besteld vervoer is schrikbarend duur.

Ton van Dalfsen|12.11.15|09:15

Oh ja, Bios Groep? Die verspreid hier in de buurt ( schiphol-rijk, Aalsmeer ) flyers met zeeeeeer lage taxitarieven. Dus, willen ze wel op de taxistandplaats staan? Denk het niet want je ziet ze maar mondjesmaat op de standplaats

John Veerkamp|12.11.15|11:16

Ik kom regelmatig aan op Schiphol en vind het uitermate irritant dat ik bij het naar buiten lopen steeds aangesproken word door “ronselaars”, of die nu illegaal of legaal zijn. Er zijn taxistandplaatsen en daar ga ik naar toe. Het doet me denken aan plaatsen waar je buiten bestormd wordt door aanbieders van vervoer, geldwisselaars, overnachtingen.. Zelfs op de meeste Afrikaanse vliegvelden waar ik regelmatig kom is dat nu aardig onder controle. In Nederland gaan we de andere kant op….

richard Jaasma|12.11.15|11:37

Hallo Allemaal
ben vrij geregeld op Schiphol vind het momenteel een waardeloze zaak hoe het er aan toe gaat
Maar voor je er aan komt ben je al 2xkeer weggestuurd door De Marchaussee en krijgt de mededeling dat je in de parkeergarage moet staan!! onderweg naar de aankomsthal wordt je diverse malen aangesproken voor een taxi (niet normaal!, het kapen van je klanten)
Wanneer wordt Schiphol Taxivriendelijk
Dat er voor Taxis die van Buiten afkomen niet iets geregeld kan worden
Taxi Richard Sneek

Ton van Dalfsen|12.11.15|12:17

@ Richard, Schiphol Group begrijpt nog steeds niet dat er ook taxi bestel App’s en taxi bestel sites bestaan waarbij je voor weing een taxi kan bestellen. Ze willen dat je de parkeergarage in gaat maar dat is te duur. Neem nou eens P6 shortparking. Grote borden eerste kwartier gratis, maar als je binnen 24 uur er weer bent betaal je de 2e keer de volle pond. al sta je er bij de 2e keer maar minder dan een kwartier. Als je als taxi passagiers komt brengen laten ze je met open armen gratis toe

Ton van Dalfsen|12.11.15|12:19

Maar zodra je passagiers komt halen is Schiphol ineens commercieel. en vragen ze grof geld voor het ophalen van HUN passagiers. erg klantvriendelijk is dat niet

Paul Dijkhuizen|12.11.15|13:31

Tja, heb je de rechten om het vervoer te verzorgen voor veel geld gekocht, bepaald een rechter dat het anders moet, zuur hoor. Zeker omdat datgene wat op Schiphol dus niet mag, in de grote steden wordt gezien als de ‘heilige graal’… Hoop dat daar ook eens een rechter een uitspraak over doet, dat iedere taxi met een vergunning voor GEHEEL Nederland ook in GEHEEL Nederland zijn diensten op de openbare weg mag aanbieden! Eventueel ook zonder TX of ander ‘keurmerk’ volgens de normale taxiregels.

Willem Film|12.11.15|14:38

Beste Paul. Begrijp ik u goed dat u alle opstelstroken voor taxi, waar u zicht dient aan te sluiten, bij luchthavens, stations, evenementen, etc wil opdoeken en dat we allemaal met een hesje op de openbare weg de klanten gaan ronselen. Ik mag het toch niet hopen.

Ton van Dalfsen|12.11.15|15:24

@ Willem, Elk taxibedrijf moet de kans hebben om op schiphol als aanvuller aan te melden. Nu is het eigenlijk voorbehouden aan de amsterdamse TTO organisaties omdat zij trambaan ontheffing hebben. Elke normale taxi rijdt volgens de normale landelijke regels en waarom dan een TX verplicht stellen om als AANVULLER op schiphol een vrachtje te kunnen nemen. Zelfs de aanvullers maken het bont om hoge prijzen te rekenen. Klant van mij heeft dat aan de lijve ondervonden dat er een prijs werd genoemd

Ton van Dalfsen|12.11.15|15:25

wat ver boven de meterprijs lag. En ween jullie wat die chauffeur tegen hem zei: U wilt toch naar huis! En dat was een TX keurmerk chauffeur als officiele aanvuller

Ton van Dalfsen|12.11.15|15:40

Ik maak mij heel druk over Schiphol en hoop dat de Schiphol directie dit ook leest en niet een pennenlikker achter een buro op schiphol want wat weet die nou van TAXI. Zat Dhr Nijhuis ook niet in een Tesla taxi op schiphol bij de introductie? Nou meneer Nijhuis kom eens praten en luister naar de ervaringen van anderen en niet alleen van de concessiehouders

Ton van Dalfsen|12.11.15|16:00

Meneer Nijhuis, Het zijn niet alleen de ronselaars die veel ritten wegkapen. Weet u soms niet dat er internet bestaat met het fenomeen: bookingsites , bestel App’s en noem maar op.

Marco Mens|12.11.15|21:50

Het kan niet zo zijn dat de rechter met zijn uitspraak bedoeld heeft wat er nu op Schiphol de dagelijks praktijk is. Wat overigens nu door dezelfde “ronselaars” als daarvoor werd uitgevoerd echter nu open en bloot duidelijk zichtbaar. Heb voor de uitspraak dezelfde praktijken onder de ogen van de Marchaussee zien plaatsvinden. Optreden HO MAAR! Daarnaast is het paranoïde gedrag van Schiphol om te stellen dat alle reizigers van de “officiële” taxi gebruik moeten maken.

Marco Mens|12.11.15|21:58

Zie het al gebeuren dat Schiphol straks ook wil bepalen dat iedere vertrekkende reiziger met KLM, Transavia en Air France “moeten” vliegen.

Door o.a. Passagiers weten steeds beter waar Abraham de mosterd haalt en kiezen vooraf door welke chauffeur of welk bedrijf zij willen worden vervoerd. Niet met concessiehouders, niet met ronselaars, maar met chauffeurs/bedrijven met een prima reputatie. En JA @Ton openen armen bij het brengen van passagiers voor vertrek van Schiphol.

Marco Mens|12.11.15|22:08

Echter wil jij dezelfde passagiers weer ophalen moet je wel erg goed plannen, duur parkeren of rondjes rijden en contact onderhouden met de reiziger om JOU klant af te halen. Niets geronseld maar hard voor aan het werk. @John Veerkamp Prima, om uw keuze voor de “officiële” Schipholtaxi die keurig netjes opgesteld wacht op een passagier en de hoofdprijs berekend voor een taxirit. Dat is nu keuzevrijheid.

Ton van Dalfsen|13.11.15|10:57

Ik haal veel van mijn klanten ook van schiphol met de werkwijze: Ik hou de vlucht in de gaten. doordat ik op steenworp afstand van schiphol zit kan ik laat naar schiphol gaan. Stuur een SMS naar de klant dat ze mij op dat nummer moeten bellen als ze bij het Sheraton buiten ingang zijn En zodra ze bellen ben ik er binnen 2 minuten omdat ik elders op schiphol sta te wachten. Al mijn klanten vinden dat DE oplossing. En zo doen dat vele bedrijven. En de klant weet bij wie ze in de taxi stappen.

Ton van Dalfsen|13.11.15|11:07

Vroeger had je geen bestel App’s of taxi boeking sites. Kijk eens naar Uber Black of Luxe die was er eerst niet waardoor die mensen toen met een schipholtaxi gingen. En dat zijn er dagelijks echt veel. Ook omzetverlies voor de concessiehouders en dat is alleen nog maar Uber. Zoals ik eerder vertelde: voor de officiele Schipholtaxi is het niet meer het goudmijntje van vroeger. Mensen zijn ook bang dat het een duur taxiritje zal worden om in een schipholtaxi Tesla vervoert te worden. Omdat velen

Ton van Dalfsen|13.11.15|11:09

mij zeggen: Dat is een dure taxi! zo’n Tesla. Daar betaal je toch meer voor dan een Mercedes?

Tiny van Miltenburg|13.11.15|11:23

@Ton, jou werkwijze doe ik ook. Alleen maak ik ook gebruik van P6. Ik rij erin en er weer uit. Kost me hooguit €2, wat je eventueel door zou kunnen berekenen. Ik bel ze op als ze geland zijn en overleg met de client. Appeltje-eitje.

Tiny van Miltenburg|13.11.15|11:24

Verder vind ik het wel altijd een heel gedoe daar op Schiphol. Het wordt er niet leuker op.

Paul Dijkhuizen|13.11.15|15:58

@ Willem, Nee dat zeg ik niet, opstelstroken zijn op zich prima, maar dan wel toegankelijk voor iedere taxi die een Nederlandse taxivergunning heeft. En is het zo moeilijk om ‘ronselen’ te verbieden, en daar controle op te houden? Het gaat mij om het feit dat die opstelstroken alleen toegankelijk zijn voor de meest betalende vervoerder, klanten worden zo dus ‘gedwongen’ om met een bepaald bedrijf te rijden en daar verdiend en tussenpersoon/schiphol/gemeente dik aan.

Marco Mens|16.11.15|00:09

@Ton dat is inderdaad een veel gebruikte oplossing. @Tiny ook die oplossing gebruiken wij. Het kost soms echter wel ff meer als €2,00 in de enkele gevallen dat er geen telefoonnummer bekend is en het Meetingpoint als afhaallocatie gebruikt wordt. Soms blijkt de passagier dan ineens ook bagage te hebben. Prima dan betalen parkeergeld al is € 2,00 per 10/15 min best veel.. De passagiers betalen al behoorlijk aan Schiphol voor het gebruik van de luchthaven. Of de bagage is zoekgeraakt..

Marco Mens|16.11.15|00:24

Het is toch vreemd dat het taxibedrijven nagenoeg onmogelijk gemaakt wordt om hun klanten/passagiers op een klantvriendelijke wijze op te halen bij Schiphol. Je wordt met open armen ontvangen bij het brengen maar bij het ophalen zijn nagenoeg alle locaties na de uitspraak van de rechter komen te vervallen. Ook bij de Sheraton oplossing, wordt je door de Marchaussee aangesproken al staat jou klant klaar, de koffers in de auto en instapt. Stilstaan voor laden en lossen heet dat niet parkeren!

Marco Mens|16.11.15|00:46

Overigens vind ik het ook enorm storend al die “taxi” aanbieders in hun felgekleurde hesjes direct na de uitgang van de aankomsthal. De passanten agressief benaderend. Dit kan zo nooit de bedoeling geweest zijn van de rechterlijke uitspraak. Schiphol is “prive-terrein” met een openbare functie! Het is aan de passagier om te bepalen hoe hij/zij vertrekt van Schiphol of dat nu met de trein, bus, (Schiphol)taxi, bestelde taxi of eigen vervoer is. Al dan niet gebruikmakend van parkeergelegenheden.

Cor van Bentum|17.11.15|10:59

Ik lees al die reacties en verbaas mij steeds over het gebrek aan kennis over de materie.Om en nabij 1994 is het taxigebeuren bij het NMA aangebracht.Mag Schiphol het taxivervoer besloten aanvoeren? Onder voorwaarde dat ongeveer 28% voor vrije taxi`s beschikbaar moest blijven ging het NMA daarmee accoord.Zoals de heer van Dalfsen weet is de standplaats verdeeld in een 4-4-4-1-1 opstelling op het moment dat er bv van de tesla`s geen auto op de buffer staat wordt die plaats aan de zg vrije taxi`s

Cor van Bentum|17.11.15|11:08

gegeven.Dat betekent dat de witte tesla`s daar geen keus op hebben.Dat geld ook voor de busjes.Ook de ronselaars kunnen zich aanmelden voor een plek bij de vrije taxi`s.Maar dat willen zij niet omdat de wachttijd veel te lang is.Tevens zijn daar de vreemde eisen van Schiphol zoals bv het TX-keur.Want dat alleen kost al ongeveer 500 euro per jaar zonder wat mij betreft toegevoegde waarde.Tevens moet er aan Schiphol zo`n 3,50 euro per rit worden betaald.Op dit moment worden de aanvullende taxi`s

Defra Taxi Liemers|19.11.15|10:07

Als wij nu gezamenlijk eens een hostess aannemen die ‘onze’ klanten opvangt en dan een seintje naar ons doen of de klant naar de taxi begeleidt…
Hoeven wij niet duur te parkeren of lang te wachten.. Gaan wij lekker bij de Shell een bakkie doen (of bij MacD) en rijden rustig naar de Aankomsthallen om de klant op te pikken. Geen stress… Misschien een gat in de markt? Of wellicht kunnen de Tinkerlady’s wat bijverdienen?

Defra Taxi Liemers|19.11.15|10:08

Ooit opgelet op school: ‘je moet niet in problemen denken, maar in oplossingen’;)

Ton van Dalfsen|21.11.15|16:13

@ Defra Taxi Liemers, We kunnen met z’n allen een eigen “Schiphol Mobiliteits Centrale” opzetten

Rodney Barten|24.11.15|09:29

@ Delfra: Sommige Tinkersletjes kunnen ook wel wat extra verdienen door wat hand en span diensten te verlenen:)