Inperking van taxironselaars op luchthaven Schiphol

Nederland, Amsterdam, Luchthaven Schiphol, 16 oktober 2014 presentatie van Tesla taxis. de introductie van de electrische duurzame taxi op Luchthaven Schiphol. foto: Herman Wouters

De mogelijkheden voor vrije taxichauffeurs om klanten te zoeken op de luchthaven Schiphol worden ingeperkt. Vanaf december mag de burgemeester van gemeente Haarlemmermeer, waar Schiphol onder valt, een verbod invoeren voor het benaderen van potentiële taxiklanten in bepaalde gebieden en gebouwen. Daarmee moet meer ruimte komen voor de concessiehoudende taxibedrijven.

Sinds een gerechtelijke uitspraak in april van dit jaar mogen alle taxichauffeurs met een Nederlandse taxivergunning op Schiphol vervoer aanbieden op de openbare weg. En deze maken daar ook gebruik van. Echter, de chauffeurs benaderen ook mensen in de luchthaven zelf en veroorzaken overlast.

Wetgeving

Op dit moment zijn er nog weinig middelen om daar iets tegen te doen, maar volgende maand zou dat moeten veranderen. De gemeente Haarlemmermeer en luchthaven Schiphol hebben namelijk besloten om in december wetgeving in te voeren, die het aanbieden van taxidiensten uitsluitend nog toestaat in de nabijheid van hun auto.

Omdat de voertuigen van de vrije chauffeurs alleen stil kunnen staan op plekken die verder weg gelegen zijn van de ingang van de luchthaven, zou dit de situatie voor de concessiehoudende bedrijven moeten verbeteren en de overlast moeten verminderen. De handhaving van deze maatregel wordt uitgevoerd door Schiphol.

Lees ook: Nog altijd geen oplossing voor kwestie taxironselaars Schiphol

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

21 reacties op “Inperking van taxironselaars op luchthaven Schiphol”

Taxiteraar.nl|19.11.15|08:29

Volgens mij is dat juridisch niet mogelijk

Johan Zevenbergen|19.11.15|09:46

Dweilen met de kraan open, lijkt mij.
Wat te denken van de taxi baan aan de linker kant beschikbaar te maken voor ophalers, op vertoon van een ophaal opdracht.

Ton van Dalfsen|19.11.15|09:54

Moeilijke materie: Van wie is de grond buiten de gebouwen? Van wie is de weg? Nationale luchthaven! Nu nog geen middelen voor? Maar waarom wel ineens in December? Wel in de nabijheid van de auto? Hoe ver is de nabijheid? En daarbij moet Schiphol ook de officiele taxistandplaats beter reguleren. Je mag als nederlandse taxivergunninghouder ook op de standplaats aanschuiven maar schiphol hanteert daar ook zijn eigen regels voor. Dus niet voor ALLE nederlandse vergunninghouders toegankelijk.

Defra Taxi Liemers|19.11.15|09:55

Ook hier weer: de vrijheid kan men niet aan. De rechter oordeelt dat iedereen taxidiensten mag aanbieden op Schiphol en wat gebeurd er? Er staan tientallen ronselaars met gele hesjes ‘official taxi service’ in de terminals en buiten mensen te benaderen met ‘you need taxi?’. Dus moet er weer extra regelgeving komen…. Het blijkt gewoonweg niet normaal te kunnen, dat is het probleem. Er wordt niet meer nagedacht over de consequenties.

Defra Taxi Liemers|19.11.15|09:56

en straks is de goedwillende taxichauffeur weer gewoon de dupe van het gedrag van anderen. Je kunt dan niet meer met goed fatsoen jouw eigen klant ophalen op Schiphol…

Ton van Dalfsen|19.11.15|10:02

Het plaatje boven is een groot verschil met de werkelijkheid. Meer aanvullers dan Tesla’s, En meer witte Tesla’s dan Blauwe Tesla’s.
@ Johan, Linker gedeelte is al voor de Taxi afhalers maar daar heb je een STA pas voor nodig. En dat is duuuuuuur afhalen/parkeren. Gemeente Haarlemmermeer hanteert in de gemeente Haarlemmermeer een parkeertarief! Maar Op parkeren betreft valt Schiphol volgens Haarlemmermeer niet in de Haarlemmermeer. Want dat zijn ineens niet volgens de Haarlemmermeer tarieven.

Rik de Swart|19.11.15|12:38

ook dit is weer een gevolg van politieke wanorde. Als de taxiwetgeving nou eens goed in elkaar zit, heb je dit soort problemen niet. Dat heb ik al zo vaak aangegevn. Zo blijf je met de kraan open dweilen. Iedere taxionderneming van klein tot groot, ook zzp-er en vennoten dienen een eigen vergunning te hebben met het daarbijhorende ondernemersdiploma. Daar maak je de branche weer gezond mee. Andere opties zijn er niet. stoppen dus met al die wazige constructies.

Rik de Swart|19.11.15|12:45

Zet toch eens een keer de goede poppetjes op de juiste plekken in Den Haag. Mansveld, Visser, Schultz en wie hebben we nu weer Dijksma. het is allemaal kneut wat thuis achter de aanrecht hoort. Ik meld me bij deze aan voor een functie in den haag. Verdient beter als op de taxi, en je kunt ook ongeoorloofd fouten maken. Diploma zou daar niet voor nodig zijn denk ik, want dat willen ze toch allemaal afshaffen

Peter Walgreen|19.11.15|13:33

Helemaal met Rik eens, je eigen ondernemerspapieren, of in loondienst.

Jeroen van Amstel|19.11.15|14:18

@ Johan en Ton, Als je je klanten fatsoenlijk wil ophalen op Schiphol, meld je dan aan bij de STA balie, heb je nergens last, je weet als je klanten zich gemeld hebben en je doet je klanten een groot plezier omdat ze niet zover met koffers hoeven te sjouwen , en is helemaal niet duur, €6,87 als je er maar op de juiste manier gebruik van maakt, parkeren op P1 kost al snel € 7,00 en een wielklem gemiddeld € 350,00 en een hoop ellende

Adel Mohammed|19.11.15|14:35

de taxi chauffeurs moeten ook de ronselaars betalen. ik heb onlangs buitenlandse passagiers terug gereden naar schiphol. die waren benaderd door de ronselaars en hadden €160,- betaald voor een rit van €100,-. de taxi was onherkenbaar en er was een handgeschreven bon afgegeven. Dit gaat er dus gebeuren als er geen actie wordt ondernomen. ongecontroleerd zooi!

Ton van Dalfsen|19.11.15|16:49

@ Jeroen, Dat kan ook ja. Maar dan moet Schiphol eerst zelf alles goed geregeld hebben. Weer net als vroeger een Taxi balie en de STA beter gecentreerd. Nu weg gestopt bij aankomst4. Iedereen heeft zijn eigen werkwijze. Als ik VIP klanten heb haal ik ze bij Meetingpoint of de gate op. Voor de klanten geen gezoek naar het weg gestopte STA balie.

Rodney Barten|19.11.15|20:50

Jeroen: Is die 6,87 euro per keer dat je door de slagboom heen gaat of is dat voor de hele week?

Ton van Dalfsen|20.11.15|18:44

@ Rodney, Dat is per keer. Er is een staffelkorting. Zal je de info mailen

Peter Walgreen|20.11.15|20:27

Schiet niet op als ik op een Schipholrit van € 35.00 bijna € 7.00 moet aftikken, is bijna 20% die ik echt niet bij de passagier(s) in rekening kan brengen.

Willem Film|20.11.15|23:08

Niet teveel in het verleden blijven hangen. Tegenwoordig hebben we smartphone. Met communiceren en improviseren heb je die STA en of Meetingpoint niet nodig.

Rodney Barten|22.11.15|09:28

@ Willem: Als je meerdere keren per dag op Schiphol passagiers moet afhalen dan komt dat improviseren je zo langzaam maar zeker de strot uit. Je voelt je af en toe net opgejaagd wild, de controleurs vliegen je soms om de auto heen. Het zou ietwat taxi vriendelijker kunnen zijn.

Ton van Dalfsen|22.11.15|09:34

Als je goedkoop en dichtbij wil parkeren moet je toch P1 in gaan, en dan helemaal naar beneden rijden en zo dicht bij mogelijk P6 sectie gaan staan. Zo loop je zo via P6 naar binnen en buiten. Verstandig is wel je creditcard te gebruiken. Hoef je tenminste niet langs de parkeer automaat te gaan

Ton van Dalfsen|22.11.15|15:38

@ Rodney, Zo zie je maar. Bij de vertrekhal wordt je met open slagbomen ontvangen. ( meestal kijken ze niet eens naar je om op de knop te drukken ze zijn meestal druk met hun mobieltje bezig ) Maar als je iemand komt halen ben je in het buitenland. bijna een paspoort nodig. En er is geen eenheid bij de marechaussee, Er zijn er een paar bij die er begrip voor hebben dat schiphol niets aan de taxi’s doet die mensen legaal op bestelling komen halen en niets daarvoor goedkoop of gratis regelen.

Peter Toonen|23.11.15|15:47

En dan zijn er ook nog controleurs bij die je met je taxibusje de parkeergarage in willen sturen met een maximale doorrijhoogte van 1,90 meter! Met een taxibusje kun je absoluut nergens terecht om je klanten fatsoenlijk bij het meetingpoint op te halen, Met de touringcar word je daarentegen met open armen ontvangen en parkeer je gratis recht voor de deur.

Ton van Dalfsen|25.11.15|10:06

@ Peter, Gewoon een imperiaal op je dak monteren. Mag je lekker op de busbaan staan omdat je te hoog bent

Inperking van taxironselaars op luchthaven Schiphol | TaxiPro

Inperking van taxironselaars op luchthaven Schiphol

Nederland, Amsterdam, Luchthaven Schiphol, 16 oktober 2014 presentatie van Tesla taxis. de introductie van de electrische duurzame taxi op Luchthaven Schiphol. foto: Herman Wouters

De mogelijkheden voor vrije taxichauffeurs om klanten te zoeken op de luchthaven Schiphol worden ingeperkt. Vanaf december mag de burgemeester van gemeente Haarlemmermeer, waar Schiphol onder valt, een verbod invoeren voor het benaderen van potentiële taxiklanten in bepaalde gebieden en gebouwen. Daarmee moet meer ruimte komen voor de concessiehoudende taxibedrijven.

Sinds een gerechtelijke uitspraak in april van dit jaar mogen alle taxichauffeurs met een Nederlandse taxivergunning op Schiphol vervoer aanbieden op de openbare weg. En deze maken daar ook gebruik van. Echter, de chauffeurs benaderen ook mensen in de luchthaven zelf en veroorzaken overlast.

Wetgeving

Op dit moment zijn er nog weinig middelen om daar iets tegen te doen, maar volgende maand zou dat moeten veranderen. De gemeente Haarlemmermeer en luchthaven Schiphol hebben namelijk besloten om in december wetgeving in te voeren, die het aanbieden van taxidiensten uitsluitend nog toestaat in de nabijheid van hun auto.

Omdat de voertuigen van de vrije chauffeurs alleen stil kunnen staan op plekken die verder weg gelegen zijn van de ingang van de luchthaven, zou dit de situatie voor de concessiehoudende bedrijven moeten verbeteren en de overlast moeten verminderen. De handhaving van deze maatregel wordt uitgevoerd door Schiphol.

Lees ook: Nog altijd geen oplossing voor kwestie taxironselaars Schiphol

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

21 reacties op “Inperking van taxironselaars op luchthaven Schiphol”

Taxiteraar.nl|19.11.15|08:29

Volgens mij is dat juridisch niet mogelijk

Johan Zevenbergen|19.11.15|09:46

Dweilen met de kraan open, lijkt mij.
Wat te denken van de taxi baan aan de linker kant beschikbaar te maken voor ophalers, op vertoon van een ophaal opdracht.

Ton van Dalfsen|19.11.15|09:54

Moeilijke materie: Van wie is de grond buiten de gebouwen? Van wie is de weg? Nationale luchthaven! Nu nog geen middelen voor? Maar waarom wel ineens in December? Wel in de nabijheid van de auto? Hoe ver is de nabijheid? En daarbij moet Schiphol ook de officiele taxistandplaats beter reguleren. Je mag als nederlandse taxivergunninghouder ook op de standplaats aanschuiven maar schiphol hanteert daar ook zijn eigen regels voor. Dus niet voor ALLE nederlandse vergunninghouders toegankelijk.

Defra Taxi Liemers|19.11.15|09:55

Ook hier weer: de vrijheid kan men niet aan. De rechter oordeelt dat iedereen taxidiensten mag aanbieden op Schiphol en wat gebeurd er? Er staan tientallen ronselaars met gele hesjes ‘official taxi service’ in de terminals en buiten mensen te benaderen met ‘you need taxi?’. Dus moet er weer extra regelgeving komen…. Het blijkt gewoonweg niet normaal te kunnen, dat is het probleem. Er wordt niet meer nagedacht over de consequenties.

Defra Taxi Liemers|19.11.15|09:56

en straks is de goedwillende taxichauffeur weer gewoon de dupe van het gedrag van anderen. Je kunt dan niet meer met goed fatsoen jouw eigen klant ophalen op Schiphol…

Ton van Dalfsen|19.11.15|10:02

Het plaatje boven is een groot verschil met de werkelijkheid. Meer aanvullers dan Tesla’s, En meer witte Tesla’s dan Blauwe Tesla’s.
@ Johan, Linker gedeelte is al voor de Taxi afhalers maar daar heb je een STA pas voor nodig. En dat is duuuuuuur afhalen/parkeren. Gemeente Haarlemmermeer hanteert in de gemeente Haarlemmermeer een parkeertarief! Maar Op parkeren betreft valt Schiphol volgens Haarlemmermeer niet in de Haarlemmermeer. Want dat zijn ineens niet volgens de Haarlemmermeer tarieven.

Rik de Swart|19.11.15|12:38

ook dit is weer een gevolg van politieke wanorde. Als de taxiwetgeving nou eens goed in elkaar zit, heb je dit soort problemen niet. Dat heb ik al zo vaak aangegevn. Zo blijf je met de kraan open dweilen. Iedere taxionderneming van klein tot groot, ook zzp-er en vennoten dienen een eigen vergunning te hebben met het daarbijhorende ondernemersdiploma. Daar maak je de branche weer gezond mee. Andere opties zijn er niet. stoppen dus met al die wazige constructies.

Rik de Swart|19.11.15|12:45

Zet toch eens een keer de goede poppetjes op de juiste plekken in Den Haag. Mansveld, Visser, Schultz en wie hebben we nu weer Dijksma. het is allemaal kneut wat thuis achter de aanrecht hoort. Ik meld me bij deze aan voor een functie in den haag. Verdient beter als op de taxi, en je kunt ook ongeoorloofd fouten maken. Diploma zou daar niet voor nodig zijn denk ik, want dat willen ze toch allemaal afshaffen

Peter Walgreen|19.11.15|13:33

Helemaal met Rik eens, je eigen ondernemerspapieren, of in loondienst.

Jeroen van Amstel|19.11.15|14:18

@ Johan en Ton, Als je je klanten fatsoenlijk wil ophalen op Schiphol, meld je dan aan bij de STA balie, heb je nergens last, je weet als je klanten zich gemeld hebben en je doet je klanten een groot plezier omdat ze niet zover met koffers hoeven te sjouwen , en is helemaal niet duur, €6,87 als je er maar op de juiste manier gebruik van maakt, parkeren op P1 kost al snel € 7,00 en een wielklem gemiddeld € 350,00 en een hoop ellende

Adel Mohammed|19.11.15|14:35

de taxi chauffeurs moeten ook de ronselaars betalen. ik heb onlangs buitenlandse passagiers terug gereden naar schiphol. die waren benaderd door de ronselaars en hadden €160,- betaald voor een rit van €100,-. de taxi was onherkenbaar en er was een handgeschreven bon afgegeven. Dit gaat er dus gebeuren als er geen actie wordt ondernomen. ongecontroleerd zooi!

Ton van Dalfsen|19.11.15|16:49

@ Jeroen, Dat kan ook ja. Maar dan moet Schiphol eerst zelf alles goed geregeld hebben. Weer net als vroeger een Taxi balie en de STA beter gecentreerd. Nu weg gestopt bij aankomst4. Iedereen heeft zijn eigen werkwijze. Als ik VIP klanten heb haal ik ze bij Meetingpoint of de gate op. Voor de klanten geen gezoek naar het weg gestopte STA balie.

Rodney Barten|19.11.15|20:50

Jeroen: Is die 6,87 euro per keer dat je door de slagboom heen gaat of is dat voor de hele week?

Ton van Dalfsen|20.11.15|18:44

@ Rodney, Dat is per keer. Er is een staffelkorting. Zal je de info mailen

Peter Walgreen|20.11.15|20:27

Schiet niet op als ik op een Schipholrit van € 35.00 bijna € 7.00 moet aftikken, is bijna 20% die ik echt niet bij de passagier(s) in rekening kan brengen.

Willem Film|20.11.15|23:08

Niet teveel in het verleden blijven hangen. Tegenwoordig hebben we smartphone. Met communiceren en improviseren heb je die STA en of Meetingpoint niet nodig.

Rodney Barten|22.11.15|09:28

@ Willem: Als je meerdere keren per dag op Schiphol passagiers moet afhalen dan komt dat improviseren je zo langzaam maar zeker de strot uit. Je voelt je af en toe net opgejaagd wild, de controleurs vliegen je soms om de auto heen. Het zou ietwat taxi vriendelijker kunnen zijn.

Ton van Dalfsen|22.11.15|09:34

Als je goedkoop en dichtbij wil parkeren moet je toch P1 in gaan, en dan helemaal naar beneden rijden en zo dicht bij mogelijk P6 sectie gaan staan. Zo loop je zo via P6 naar binnen en buiten. Verstandig is wel je creditcard te gebruiken. Hoef je tenminste niet langs de parkeer automaat te gaan

Ton van Dalfsen|22.11.15|15:38

@ Rodney, Zo zie je maar. Bij de vertrekhal wordt je met open slagbomen ontvangen. ( meestal kijken ze niet eens naar je om op de knop te drukken ze zijn meestal druk met hun mobieltje bezig ) Maar als je iemand komt halen ben je in het buitenland. bijna een paspoort nodig. En er is geen eenheid bij de marechaussee, Er zijn er een paar bij die er begrip voor hebben dat schiphol niets aan de taxi’s doet die mensen legaal op bestelling komen halen en niets daarvoor goedkoop of gratis regelen.

Peter Toonen|23.11.15|15:47

En dan zijn er ook nog controleurs bij die je met je taxibusje de parkeergarage in willen sturen met een maximale doorrijhoogte van 1,90 meter! Met een taxibusje kun je absoluut nergens terecht om je klanten fatsoenlijk bij het meetingpoint op te halen, Met de touringcar word je daarentegen met open armen ontvangen en parkeer je gratis recht voor de deur.

Ton van Dalfsen|25.11.15|10:06

@ Peter, Gewoon een imperiaal op je dak monteren. Mag je lekker op de busbaan staan omdat je te hoog bent