Sharon Dijksma, staatssecretaris Infrastructuur en Milieu

Taxiwet herzien: ondernemersexamens verdwijnen definitief per 1 januari 2016

De vakbekwaamheidseis voor de ondernemersvergunning taxi verdwijnt per 1 januari 2016 definitief. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de taxiwet aangepast en deze treedt over een paar weken direct in werking. Voor het starten van een taxibedrijf hoeft vanaf dan alleen nog 1500 euro betaald te worden aan KIWA en moet een VOG overlegd worden. Reacties op de evaluatie Taxiwet hebben tot twee aanpassingen geleid: straattaxi’s worden uitgesloten van zowel de vrijstelling van de taxameterplicht als de mogelijkheid om op digitale wijze het ritbewijs aan te bieden én zij moeten de tariefkaart en de informatie over klachtafhandeling fysiek kenbaar maken.

De eis van vakbekwaamheid werd eerder dit jaar door de inmiddels vertrokken staatssecretaris Mansveld gezien als overbodig. “In de praktijk heeft deze onvoldoende toegevoegde waarde voor de consument, terwijl deze wel aanmerkelijk administratieve lasten oplevert voor toekomstige ondernemers.” Staatssecretaris Dijksma heeft in de huidige regeling dit standpunt overgenomen.

Vijf wijzigingen

In de ministeriele regeling worden de vijf wijzigingen zoals aangekondigd in de evaluatie Taxiwet in mei 2015 doorgevoerd. Dit zijn:

  1. een vrijstelling van de eis van vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning
  2. een vrijstelling van de wettelijke eis van de fysieke aanwezigheid van het vergunningbewijs in het taxivoertuig
  3. in de regelgeving wordt vastgelegd dat het ritbewijs elektronisch aan de consument mag worden aangeboden; deze mogelijkheid geldt niet voor taxivervoer dat wordt aangeboden op de openbare weg
  4. informatie over tarieven en klachtafhandeling mag ook langs elektronische weg duidelijk kenbaar worden gemaakt aan de consument; deze mogelijkheid geldt niet voor taxivervoer dat wordt aangeboden vanaf de openbare weg
  5. de taxameterplicht wordt afgeschaft voor taxi’s die uitsluitend worden gebruikt voor vervoer tegen vooraf afgesproken vaste tarieven en voor zover het taxivervoer met deze taxi niet wordt aangeboden op de openbare weg

Er liggen nog twee extra voorstellen die in een later stadium (waarschijnlijk 2016/2017) worden doorgevoerd. Dit zijn:

  1. Het schrappen van de plicht voor taxichauffeurs de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) iedere vijf jaar te vernieuwen.
  2. Het schrappen van de VOG eis voor ondernemers waarmee de ondernemersvergunning op termijn helemaal kan verdwijnen.

Twee aanpassingen

Er zijn aan de hand van een internetconsultatie twee wijzigingen doorgevoerd in de regeling. Deze consultatie leverde 20 reacties op, van particulieren, belangenorganisatie Rover, KNV en twee gemeenten. Dit heeft twee wijzigingen als gevolg:

  • Taxivervoer aangeboden vanaf de openbare weg wordt uitgesloten van zowel de vrijstelling van de taxameterplicht als de mogelijkheid om op digitale wijze het ritbewijs aan te bieden.
  • Ook moet taxivervoer, aangeboden vanaf de openbare weg, de tariefkaart en de informatie over klachtafhandeling fysiek kenbaar maken.

De bezwaren in de consultatie richtten zich ook vooral op het afschaffen van de vakbekwaamheidseis voor ondernemers. Staatssecretaris Dijksma brengt hier geen aanpassingen in aan. “De taxiregelgeving is opgesteld met het oog op kwaliteit van de dienstverlening voor de reiziger en heeft niet als doel de markt af te schermen. Net zoals bij het midden- en kleinbedrijf behoort het tot de eigen verantwoordelijkheid van een ondernemer om zich te bekwamen in het vak. Zo is ook jaren geleden het middenstandsdiploma geschrapt. Het ontwikkelen van een keurmerk of certificaat voor vakbekwaamheid van ondernemers past meer bij de branche zelf.”

Lars Verpalen

Lees ook: Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi gaat verdwijnen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

46 reacties op “Taxiwet herzien: ondernemersexamens verdwijnen definitief per 1 januari 2016”

Rodney Barten|09.12.15|11:08

Hmz..mijn tarieven zijn progressief en worden met een ingewikkelde wiskundige formule berekend aan de hand van een postcodes en afstand. Hoe moet ik dit vermelden op mijn tariefkaart:)

Taxiteraar.nl|09.12.15|11:09

Volgens mij staat het er verkeerd. Niet de ondernemersvergunning, maar de vakbekwaamheidseis hiervoor vervalt per 1 januari

P.H. Verbrugge|09.12.15|11:10

Nog even dan zijn we ook van de blauwe platen af wordt het toch nog ouderwets gezellig op straat met de nodige onrust en de gevolgen daarvan.

Is dit waar we voor op de barricaden hebben gestaan??

Martin van der Plas|09.12.15|11:10

Heel wijs besluit om binnenkort ook de VOG en ondernemingsvergunning af te schaffen.
Dat betekend dat iedere crimineel of bewezen pedofiel straks weer kinderen kan gaan vervoeren en de taxi als dekmantel kan gaan gebruiken. Het is in dit land ook altijd meteen alles of niets, een middenweg kent men kennelijk niet. De taxivergunning kan wellicht helemaal verdwijnen? Denk het niet, zolang men nog €1500,00 kan cashen.

Rodney Barten|09.12.15|11:11

Vakbekwaamheid afschaffen? nog meer aantrekkingskracht op een branche die het al zo moeilijk heeft.

Martin van der Plas|09.12.15|11:18

Er liggen nog twee extra voorstellen die in een later stadium (waarschijnlijk 2016/2017) worden doorgevoerd. Dit zijn:

Het schrappen van de plicht voor taxichauffeurs de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) iedere vijf jaar te vernieuwen.
Het schrappen van de VOG eis voor ondernemers waarmee de ondernemersvergunning op termijn helemaal kan verdwijnen.

Welkom in Cowboy World. Eerst maken ze het in Den Haag 15 jaar moeilijk en dan gaan ineens alle remmen los!
Heet dat Consistent beleid ???

Braeve Hendrik|09.12.15|11:20

Het VOG schrappen vind ik een kwalijke zaak. Er zijn idd ook ondernemers en chauffeurs met een discutabele achtergrond.
Met al het overige ben ik het helemaal mee eens. Nu nog een bom onder de aanbestedingen.

Trunks Brief|09.12.15|11:54

Ik ken een heleboel mensen die klaar staan om voor hun zelf taxi te gaan rijden. Ze willen vooral in het weekend werken en door de weeks avonden naast hun andere fulltime baan.
Dat gaat druk worden.

Defra Taxi Liemers|09.12.15|12:02

“Het ontwikkelen van een keurmerk of certificaat voor vakbekwaamheid van ondernemers past meer bij de branche zelf.”
De overheid verschuift de controles dus door naar de branche, het gevolg zal zijn dat je straks verplicht bent om één of ander keurmerk te hebben om ergens te mogen rijden. Ervaring leert dat zo’n keurmerk zeker niet goedkoop is. Plus dat je als ZZP’er of andere zelfstandig ondernemer hier niets over te zeggen hebt. Weer een branche waar de kleine ondernemer zal uitsterven.

Hidde Poppen|09.12.15|12:26

Afschaffing VOG zou mijn insziens ook een zeer kwalijke zaak zijn. Ook de Vakbekwaamheid is toch een soort kwaliteitsmerk waar veel (grotere) vervoersbedrijven in hebben geinvesteerd.
Het wordt wel heel gemakkelijk om ‘voor jezelf’ te beginnen, indserdaad, welkom in Cowboyland? Ik weet het niet. Ik denk dat het kaf zich wel het koren weet te scheiden. Wellicht niet direct maar zeker op termijn!

Peet van der Heijden|09.12.15|12:35

Dag taxibranche R.I.P. Zal lekker druk worden op straat. En Über is de lachende derde. Bedankt overheid, hier is over nagedacht.

Peter Walgreen|09.12.15|12:39

De dieven van het KIWA konden mij 2 weken geleden niet vertellen of het vergunningsbewijs in de huidige vorm afgeschaft zou worden, dus toch 2 nieuwe besteld á € 54.00 per stuk die ik waarschijnlijk tegen de kerst binnen heb en die ik dus eigenlijk vanaf 1 januari niet meer nodig heb in de huidige vorm. DIEVEN zijn het daar in Rijswijk!

Peter Walgreen|09.12.15|12:42

De dieven van het KIWA konden mij 2 weken geleden niet vertellen of het vergunningsbewijs in de huidige vorm afgeschaft zou worden, dus toch maar 2 nieuwe besteld á € 54.00 per stuk. Waarschijnlijk krijg ik ze tegen de kerst binnen en heb ze per 1 januari in de huidige vorm niet meer nodig. Ongelooflijk, bestaan er grotere dieven in Nederland, ik denk het niet!

Duco Douwstra|09.12.15|12:51

VOG hoeft door de taxichauffeur niet iedere 5 jaar opnieuw aangevraagd te worden,een ondernemer hoeft geen taxichauffeur te zijn.Grote ondernemers zijn jaloers op PostNL geen loondienst is veel minder risico,loondienst eruit en een Zzp-er zonder enig sociaal vangnet voor € 10,00 p.u. ervoor terug,bingo.De afschaffing van de meterverplichting is wel voor heel veel ondernemers een hele vooruitgang,nu nog de BCT weg ermee.Nu nog gratis online klachten indienen en effectief optreden.

Huib van der Kleij|09.12.15|13:28

het geintje onder 2 kostte mij nog 307,50.Nieuwe chauffeurskaart 200,–en over 2 jaar weer 170,-.Had beter niet goedgekeurd kunnen worden, maar ik kan het leventje als taxichauffeur niet missen

anton van kaam|09.12.15|13:35

echt iets voor nederland af schieten die bobo,s we hebben het al moeilijk genoeg met die kut regels hier normaal is een wet veranderen twee jaar maar in nederland kan alles tegenwoordig nog meer mafkezen op de TAXI

Gerrit Jan Westerhof|09.12.15|15:37

Waar zijn ze goddomme mee bezig in den haag,ik heb een taxibedrijf en hou me aan alle regels en kan m`n kop net boven water houden, hier in de omstreken hebben we al cowboys rijden. Waar is de controle ? ? ? en wij betalen ons blauw we kunnen net zo goed gaan stoppen met alle vervoer.De vluchtelingen in ons land en Oost-Europese personen krijgen vrij spel in alles en wij kunnen bloeden op alle fronten!!!

Bedankt Den Haag!

Ps. ik denk er over na om mijn taxibedrijf te verkopen op zo`n manier !

willem Bothmer|09.12.15|15:44

Weet je wat ik het ergste vind.Mensen die iets hebben opgebouwd zijn dadelijk alles kwijt Is er geen politieker die eens nadenkt en niet alleen maar denkt aan zijn eigen beurs en leven.Dadelijk krijg je een taxi oorlog net zoals in Ierland dan word er gelagen wie die rit mag rijden.De klanten worden bestolen berooft en wie weet wel meer. maar zolang er iemand van het slechte kabinet niks gebeurt zal dan ook niks veranderen die zijn al beschermt.Wij burgers zoals gewoonlijk niet.

Nico Wesseling|09.12.15|15:55

Ik wilde taxi chauffeur worden maar ben 2 keer gezakt, heb 35 jaar mijn rijbewijs, blanco strafblad in het verkeer, geldkloppers 1e klas dit kut geintje heeft mijn 100,- gekost

willem Bothmer|09.12.15|15:57

Het ergste is dat er geen controle is op de taxi dus ieder gek of pedofiel of cremineel of blinde of dove of weg piraat kan gewoon rijden zonder dat er toezicht is.Moet maar je kind zijn die er in zit!!!!!!!!!Als er met een kind is van een minister of bner wat ergs gebeurt dan verandertde wet wel weer.Maar dan is het te laat dan is die persoon voor zijn leven getekend BEDANKT MINISTERr.Ik heb gezegd doe een grote staking door het hele land Niemand rijden tot dat ze(kabinet) bekeert zijn.

Manuel Buurman (Taxi)|09.12.15|16:51

KIWA hoeft geen vakbekwaamheid meer te testen. Omlaag dus die oplichtersprijs.

Selim Han|09.12.15|18:12

Alle Bulgaren en Roemenen op de taxi, km prijs zal dalen naar 60-70 cent per km. Zie vrachtwagen branche. Uber lacht zich rot nu.

Rik de Swart|09.12.15|18:59

ze hadden veel af kunnen schaffen, behalve dit! Ze roepen in veel artikelen dat er teveel taxi,s zijn, en dat ze van de cowboys af willen, en dan gaan ze vervolgens dit doen?! Wanneer komt er toch eens fatsoenslijk volk in den haag die verstand van zaken hebben. De overheid klaagt aan een teveel aan zzp-ers, er komt te weinig belasting binnen….tsja hoe zou het toch komen? Ze hadden het ondernemersdiploma in geen enkele branche af moeten schaffen!

Jan de Waal|09.12.15|19:23

eindelijk een wijs besluit en al die klagers hier die gaan maar vakken vullen bij albert heijn,

Tjerk Vinckx|09.12.15|19:26

Polen en andere nationaliteiten op de taxi? Uhhh, hebben velen hier oogkleppen op!!
Bij het tankstation BP A44 staan diverse 9 persoons minivans geparkeerd waarin ook wordt overnacht, in de ochtend gaat men naar pensions / campings om de meute naar het Westland te transporteren, personenvervoer tegen betaling. Vrijdagmiddag en zondagavond op en neer naar Polen, dat doen ze niet voor niks. Geen meter/ BCT / printer of andere ongein uhhh, daar zie ik nooit onze vrienden van de ILT.

Umberto Ramackers|09.12.15|21:19

Jan de Waal, aan jou profielfoto te zien ben jezelf vakkenvuller bij Albert Heijn. Van de taxiwereld heb je in ieder geval niet veel kaas gegeten!

Roel Derckx|09.12.15|21:35

Wordt het vergunningsbewijs in de touringcars dan ook afgeschaft?

Johan Zevenbergen|10.12.15|00:19

Kijk zo gaat dit nu in den haag, mansveld opgeofferd en de wet en regelgeving er ff tussen door gedrukt.
Top Dijksma, zo maak je vrienden.

Johan Zevenbergen|10.12.15|00:26

in de regelgeving wordt vastgelegd dat de taximeter, ritbon, en tariefkrt niet hoeft.
maar niet geld voor taxi,s op de openbareweg?????????????????????
Waar rijden die andere taxi,s dan ???????

Albert Lasschuit|10.12.15|03:31

ziende blind, Uber heeft met de uberpop actie een paar ton bekeuringen een krachtige lobby in het haagse landelijke bekendheid verkregen, en stappen nu met uber x de markt op om ons zzpers te verdrijven en stelt ons voor de keuze om misschien ook maar lid te worden van hun club? ik ben er absoluut niet blij mee! maar eerlijk is eerlijk ze hebben het wel slim aangepakt, bedenk hierbij geld betekent macht, macht betekend invloed,wij en de overheid zijn in de lure gelegd!!!
vrd grt albert

Appie Sabina Kuiper|10.12.15|04:12

dat de ondernemersvakbekwaamheid is afgeschaft betekent toch niet dat jullie allemaal zoo,n ophef hoeven te maken ,,want de vakbekwaamheid taxi ondernemer was zo moeilijk niet,,de mijne ligt al vijf jaar in een laadje waar niks mee gedaan werdt,,jullie praten net of het goud waard was dat papiertje hahahahha iedereen die een mavo diploma heefd gehaald vroeger op school die lacht om de opleiding vakbekwaam taxiondernemer ik hat lts en dan op laag nivauw en slaagde in 1 keer

Appie Sabina Kuiper|10.12.15|04:16

denk eerder dat de procuratie hoeders klaagen hun omzet is nu weg ,,zie ook naar de opleidings aanbieders nu al op internet ze bieden zelfs een laptop aan bij de opleiding taxi ondernemer
ervaring en eerlijkheid das veel belangrijker dan de vakbekwaam ,,de vog kwestie daar ben ik wel op tegen ik vind ieder 1 moet worden gekontroleerde om een taxi te mogen besturen anders wordt het een maffia bende ,maar de vakbekwaam heefd geen meerwaarde das al jaren bekent

Johan Zevenbergen|10.12.15|10:12

@ appie kuiper,
Kennelijk was deze ondernemersopleiding voor een heleboel zgn taxi ondernemers wel te moeilijk, anders waren er niet zoveel vage vof,s en zgn procuratiehouders,
ongeacht of je de taal spreekt of basis kennis van ondernemen hebt mag je nu dus starten.
Met andere woorden diegene die een pyramide van taxi bedrijven willen neerzetten in vage bv,s met J.l. aan het hoofd kan ongestoord zijn gang gaan.
Personeel in de bv 1 Directie bv 2, auto,s bv3, enz.
Dat schept vertrouwen.

Selim Han|10.12.15|10:19

Bij PostNL is per 1 januari 2016 ondernemers diploma Vrachtwagen ingesteld(gedoogbeleid afgeschaft). Voor onderaannemers.

Rik de Swart|10.12.15|11:03

en waarom hebben ze dat gedaan selim?

A E|10.12.15|11:11

Het zou beter zijn geweest als men de verplichting van de chauffeurspas had afgeschaft, deze heeft heeft geen toegevoegde waarde. De v.o.g alsmede de ondernemersvergunning hebben altijd nog een controlerende functie.

Peter Vriens|10.12.15|16:24

Ondernemers examen weg prima, die is er uiteindelijk niet voor om het aantal vergunningen te reguleren / beperken.
Maar dan wel een capaciteitsbeleid invoeren.
De taximarkt dient net als in alle landen om ons heen wel gereguleerd te zijn.
Doen we dit niet dan dreigt de gaos in taxiland nog groter te worden.

Altai Alttai|10.12.15|19:31

Gaat stoppen met taxiwerk want nu was het al zo moeilijk om iets te verdienen met taxi, met als de vakbekwaamheidsdiploma wordt afgeschaft zult de taxibranche vooral in grote steden bestormd worden door heel veel niuwe chauffeurs en ook door grote bedrijven die hun rijkdom nog groter willen krijgen door met het tot aan de bloedzuigen van het volk,jullie domme hypocryten profiteurs daar konden toch niks beter en goeds bedenken dam alles afschaffen taxibranche is proefkonijn geworden.

Altai Alttai|10.12.15|19:37

Als de ondernemersdiploma afgeschaft wordt dan moet er een bepaalde beperking aan aantal vergunningen in een bepaald stad komen want zoals het in amsterdam bekend is zijn er gewoon veelsteveel taxis en taxichauffeurs,er moet dan gewoon een limiet komen of een wachtlijst.

Ton van Dalfsen|11.12.15|11:57

@Peter Vriens, Helemaal mee eens, Net als voor WP2000 instellen dat je een bepaalde omzet haalt naar aanleiding van de kilometers op jaarbasis. Vergunning verlenen prima maar na een bepaalt aantal jaar moet je kunnen aantonen dat je het jaarlijks aantal kilometers heb gehaald. of iets dergelijks. Haal je het niet Vergunning intrekken.

Ton van Dalfsen|11.12.15|12:03

Al die grote VOF’s zullen voor een groot deel nu verdwijnen omdat de aangesloten mensen nu zelf een vergunning gaan aanvragen. Ze zijn natuurlijk al in KvK ingeschreven dus ondernemers zijn ze al volgens KvK. Als ze zelf een vergunning nu gaan aanvragen zijn die mensen nu goed controleerbaar voor de inspectie en de belasting. Nu ze in een VOF zitten hoeven ze alleen maar hun administratie in te leveren bij het aangesloten administratiekantoor van de VOF en wordt alles door hun geregeld.

Ton van Dalfsen|11.12.15|12:05

En als ze nu zelfstandig worden zijn ze zelf verantwoordelijk ervoor. DUS controleerbaar voor de inspectie of belastingdienst

Altai Alttai|12.12.15|16:25

V.o.f. zijn toch ook controleerbaar en ieder vof is toch ook aansprakelijk voor alle verplichtingen.

Altai Alttai|12.12.15|16:28

Ik wil mijn geld terug voor de examens die ik hebt betaald aan cbr voor het vakbekwaamheidsdiploma en ik wil ook het studiekosten terug die ik heb betaald destijds alles bij elkaar was toch zo rond dr €3000 euro

Ruben Brandenburg|12.12.15|16:39

wat een ophef om niets hier, 40% van de chauffeurs zitten al met een procuratie houder in een bv of vof, allen de procuratie houders zullen gaan huilen die zien hun zakgeld verdwijnen.
en voor ieder ander bedrijf tegenwoordig heb je ook geen papieren nodig. de middenstandsdiploma is allang verdwenen je kunt zelfs makelaar worden zonder enig papiertje dus taxichauffeur worden is toch niet zo moeilijk, het struikelblok zal de 1500 euro blijven wat dat nutteloze papiertje blijft kosten.

Altai Alttai|12.12.15|17:00

Zielige gasten die niet eens kunnen slagen voor de vakbekwaamheiddiploma die zijn tuurlijk tegen de ondernemersdiploma, vofjes moeten toch ook aan alle verplichtingen voldoen en zijn toch ook controleerbaar ieder vennoot is toch ook aanspraklijk, ik wil mijn geld terug van de examens aan cnr plus studiekosten alles bijelkaar €3000 euro dijksma geef mijn geld terug.

Taxiwet herzien: ondernemersexamens verdwijnen definitief per 1 januari 2016 | TaxiPro
Sharon Dijksma, staatssecretaris Infrastructuur en Milieu

Taxiwet herzien: ondernemersexamens verdwijnen definitief per 1 januari 2016

De vakbekwaamheidseis voor de ondernemersvergunning taxi verdwijnt per 1 januari 2016 definitief. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de taxiwet aangepast en deze treedt over een paar weken direct in werking. Voor het starten van een taxibedrijf hoeft vanaf dan alleen nog 1500 euro betaald te worden aan KIWA en moet een VOG overlegd worden. Reacties op de evaluatie Taxiwet hebben tot twee aanpassingen geleid: straattaxi’s worden uitgesloten van zowel de vrijstelling van de taxameterplicht als de mogelijkheid om op digitale wijze het ritbewijs aan te bieden én zij moeten de tariefkaart en de informatie over klachtafhandeling fysiek kenbaar maken.

De eis van vakbekwaamheid werd eerder dit jaar door de inmiddels vertrokken staatssecretaris Mansveld gezien als overbodig. “In de praktijk heeft deze onvoldoende toegevoegde waarde voor de consument, terwijl deze wel aanmerkelijk administratieve lasten oplevert voor toekomstige ondernemers.” Staatssecretaris Dijksma heeft in de huidige regeling dit standpunt overgenomen.

Vijf wijzigingen

In de ministeriele regeling worden de vijf wijzigingen zoals aangekondigd in de evaluatie Taxiwet in mei 2015 doorgevoerd. Dit zijn:

  1. een vrijstelling van de eis van vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning
  2. een vrijstelling van de wettelijke eis van de fysieke aanwezigheid van het vergunningbewijs in het taxivoertuig
  3. in de regelgeving wordt vastgelegd dat het ritbewijs elektronisch aan de consument mag worden aangeboden; deze mogelijkheid geldt niet voor taxivervoer dat wordt aangeboden op de openbare weg
  4. informatie over tarieven en klachtafhandeling mag ook langs elektronische weg duidelijk kenbaar worden gemaakt aan de consument; deze mogelijkheid geldt niet voor taxivervoer dat wordt aangeboden vanaf de openbare weg
  5. de taxameterplicht wordt afgeschaft voor taxi’s die uitsluitend worden gebruikt voor vervoer tegen vooraf afgesproken vaste tarieven en voor zover het taxivervoer met deze taxi niet wordt aangeboden op de openbare weg

Er liggen nog twee extra voorstellen die in een later stadium (waarschijnlijk 2016/2017) worden doorgevoerd. Dit zijn:

  1. Het schrappen van de plicht voor taxichauffeurs de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) iedere vijf jaar te vernieuwen.
  2. Het schrappen van de VOG eis voor ondernemers waarmee de ondernemersvergunning op termijn helemaal kan verdwijnen.

Twee aanpassingen

Er zijn aan de hand van een internetconsultatie twee wijzigingen doorgevoerd in de regeling. Deze consultatie leverde 20 reacties op, van particulieren, belangenorganisatie Rover, KNV en twee gemeenten. Dit heeft twee wijzigingen als gevolg:

  • Taxivervoer aangeboden vanaf de openbare weg wordt uitgesloten van zowel de vrijstelling van de taxameterplicht als de mogelijkheid om op digitale wijze het ritbewijs aan te bieden.
  • Ook moet taxivervoer, aangeboden vanaf de openbare weg, de tariefkaart en de informatie over klachtafhandeling fysiek kenbaar maken.

De bezwaren in de consultatie richtten zich ook vooral op het afschaffen van de vakbekwaamheidseis voor ondernemers. Staatssecretaris Dijksma brengt hier geen aanpassingen in aan. “De taxiregelgeving is opgesteld met het oog op kwaliteit van de dienstverlening voor de reiziger en heeft niet als doel de markt af te schermen. Net zoals bij het midden- en kleinbedrijf behoort het tot de eigen verantwoordelijkheid van een ondernemer om zich te bekwamen in het vak. Zo is ook jaren geleden het middenstandsdiploma geschrapt. Het ontwikkelen van een keurmerk of certificaat voor vakbekwaamheid van ondernemers past meer bij de branche zelf.”

Lars Verpalen

Lees ook: Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi gaat verdwijnen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

46 reacties op “Taxiwet herzien: ondernemersexamens verdwijnen definitief per 1 januari 2016”

Rodney Barten|09.12.15|11:08

Hmz..mijn tarieven zijn progressief en worden met een ingewikkelde wiskundige formule berekend aan de hand van een postcodes en afstand. Hoe moet ik dit vermelden op mijn tariefkaart:)

Taxiteraar.nl|09.12.15|11:09

Volgens mij staat het er verkeerd. Niet de ondernemersvergunning, maar de vakbekwaamheidseis hiervoor vervalt per 1 januari

P.H. Verbrugge|09.12.15|11:10

Nog even dan zijn we ook van de blauwe platen af wordt het toch nog ouderwets gezellig op straat met de nodige onrust en de gevolgen daarvan.

Is dit waar we voor op de barricaden hebben gestaan??

Martin van der Plas|09.12.15|11:10

Heel wijs besluit om binnenkort ook de VOG en ondernemingsvergunning af te schaffen.
Dat betekend dat iedere crimineel of bewezen pedofiel straks weer kinderen kan gaan vervoeren en de taxi als dekmantel kan gaan gebruiken. Het is in dit land ook altijd meteen alles of niets, een middenweg kent men kennelijk niet. De taxivergunning kan wellicht helemaal verdwijnen? Denk het niet, zolang men nog €1500,00 kan cashen.

Rodney Barten|09.12.15|11:11

Vakbekwaamheid afschaffen? nog meer aantrekkingskracht op een branche die het al zo moeilijk heeft.

Martin van der Plas|09.12.15|11:18

Er liggen nog twee extra voorstellen die in een later stadium (waarschijnlijk 2016/2017) worden doorgevoerd. Dit zijn:

Het schrappen van de plicht voor taxichauffeurs de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) iedere vijf jaar te vernieuwen.
Het schrappen van de VOG eis voor ondernemers waarmee de ondernemersvergunning op termijn helemaal kan verdwijnen.

Welkom in Cowboy World. Eerst maken ze het in Den Haag 15 jaar moeilijk en dan gaan ineens alle remmen los!
Heet dat Consistent beleid ???

Braeve Hendrik|09.12.15|11:20

Het VOG schrappen vind ik een kwalijke zaak. Er zijn idd ook ondernemers en chauffeurs met een discutabele achtergrond.
Met al het overige ben ik het helemaal mee eens. Nu nog een bom onder de aanbestedingen.

Trunks Brief|09.12.15|11:54

Ik ken een heleboel mensen die klaar staan om voor hun zelf taxi te gaan rijden. Ze willen vooral in het weekend werken en door de weeks avonden naast hun andere fulltime baan.
Dat gaat druk worden.

Defra Taxi Liemers|09.12.15|12:02

“Het ontwikkelen van een keurmerk of certificaat voor vakbekwaamheid van ondernemers past meer bij de branche zelf.”
De overheid verschuift de controles dus door naar de branche, het gevolg zal zijn dat je straks verplicht bent om één of ander keurmerk te hebben om ergens te mogen rijden. Ervaring leert dat zo’n keurmerk zeker niet goedkoop is. Plus dat je als ZZP’er of andere zelfstandig ondernemer hier niets over te zeggen hebt. Weer een branche waar de kleine ondernemer zal uitsterven.

Hidde Poppen|09.12.15|12:26

Afschaffing VOG zou mijn insziens ook een zeer kwalijke zaak zijn. Ook de Vakbekwaamheid is toch een soort kwaliteitsmerk waar veel (grotere) vervoersbedrijven in hebben geinvesteerd.
Het wordt wel heel gemakkelijk om ‘voor jezelf’ te beginnen, indserdaad, welkom in Cowboyland? Ik weet het niet. Ik denk dat het kaf zich wel het koren weet te scheiden. Wellicht niet direct maar zeker op termijn!

Peet van der Heijden|09.12.15|12:35

Dag taxibranche R.I.P. Zal lekker druk worden op straat. En Über is de lachende derde. Bedankt overheid, hier is over nagedacht.

Peter Walgreen|09.12.15|12:39

De dieven van het KIWA konden mij 2 weken geleden niet vertellen of het vergunningsbewijs in de huidige vorm afgeschaft zou worden, dus toch 2 nieuwe besteld á € 54.00 per stuk die ik waarschijnlijk tegen de kerst binnen heb en die ik dus eigenlijk vanaf 1 januari niet meer nodig heb in de huidige vorm. DIEVEN zijn het daar in Rijswijk!

Peter Walgreen|09.12.15|12:42

De dieven van het KIWA konden mij 2 weken geleden niet vertellen of het vergunningsbewijs in de huidige vorm afgeschaft zou worden, dus toch maar 2 nieuwe besteld á € 54.00 per stuk. Waarschijnlijk krijg ik ze tegen de kerst binnen en heb ze per 1 januari in de huidige vorm niet meer nodig. Ongelooflijk, bestaan er grotere dieven in Nederland, ik denk het niet!

Duco Douwstra|09.12.15|12:51

VOG hoeft door de taxichauffeur niet iedere 5 jaar opnieuw aangevraagd te worden,een ondernemer hoeft geen taxichauffeur te zijn.Grote ondernemers zijn jaloers op PostNL geen loondienst is veel minder risico,loondienst eruit en een Zzp-er zonder enig sociaal vangnet voor € 10,00 p.u. ervoor terug,bingo.De afschaffing van de meterverplichting is wel voor heel veel ondernemers een hele vooruitgang,nu nog de BCT weg ermee.Nu nog gratis online klachten indienen en effectief optreden.

Huib van der Kleij|09.12.15|13:28

het geintje onder 2 kostte mij nog 307,50.Nieuwe chauffeurskaart 200,–en over 2 jaar weer 170,-.Had beter niet goedgekeurd kunnen worden, maar ik kan het leventje als taxichauffeur niet missen

anton van kaam|09.12.15|13:35

echt iets voor nederland af schieten die bobo,s we hebben het al moeilijk genoeg met die kut regels hier normaal is een wet veranderen twee jaar maar in nederland kan alles tegenwoordig nog meer mafkezen op de TAXI

Gerrit Jan Westerhof|09.12.15|15:37

Waar zijn ze goddomme mee bezig in den haag,ik heb een taxibedrijf en hou me aan alle regels en kan m`n kop net boven water houden, hier in de omstreken hebben we al cowboys rijden. Waar is de controle ? ? ? en wij betalen ons blauw we kunnen net zo goed gaan stoppen met alle vervoer.De vluchtelingen in ons land en Oost-Europese personen krijgen vrij spel in alles en wij kunnen bloeden op alle fronten!!!

Bedankt Den Haag!

Ps. ik denk er over na om mijn taxibedrijf te verkopen op zo`n manier !

willem Bothmer|09.12.15|15:44

Weet je wat ik het ergste vind.Mensen die iets hebben opgebouwd zijn dadelijk alles kwijt Is er geen politieker die eens nadenkt en niet alleen maar denkt aan zijn eigen beurs en leven.Dadelijk krijg je een taxi oorlog net zoals in Ierland dan word er gelagen wie die rit mag rijden.De klanten worden bestolen berooft en wie weet wel meer. maar zolang er iemand van het slechte kabinet niks gebeurt zal dan ook niks veranderen die zijn al beschermt.Wij burgers zoals gewoonlijk niet.

Nico Wesseling|09.12.15|15:55

Ik wilde taxi chauffeur worden maar ben 2 keer gezakt, heb 35 jaar mijn rijbewijs, blanco strafblad in het verkeer, geldkloppers 1e klas dit kut geintje heeft mijn 100,- gekost

willem Bothmer|09.12.15|15:57

Het ergste is dat er geen controle is op de taxi dus ieder gek of pedofiel of cremineel of blinde of dove of weg piraat kan gewoon rijden zonder dat er toezicht is.Moet maar je kind zijn die er in zit!!!!!!!!!Als er met een kind is van een minister of bner wat ergs gebeurt dan verandertde wet wel weer.Maar dan is het te laat dan is die persoon voor zijn leven getekend BEDANKT MINISTERr.Ik heb gezegd doe een grote staking door het hele land Niemand rijden tot dat ze(kabinet) bekeert zijn.

Manuel Buurman (Taxi)|09.12.15|16:51

KIWA hoeft geen vakbekwaamheid meer te testen. Omlaag dus die oplichtersprijs.

Selim Han|09.12.15|18:12

Alle Bulgaren en Roemenen op de taxi, km prijs zal dalen naar 60-70 cent per km. Zie vrachtwagen branche. Uber lacht zich rot nu.

Rik de Swart|09.12.15|18:59

ze hadden veel af kunnen schaffen, behalve dit! Ze roepen in veel artikelen dat er teveel taxi,s zijn, en dat ze van de cowboys af willen, en dan gaan ze vervolgens dit doen?! Wanneer komt er toch eens fatsoenslijk volk in den haag die verstand van zaken hebben. De overheid klaagt aan een teveel aan zzp-ers, er komt te weinig belasting binnen….tsja hoe zou het toch komen? Ze hadden het ondernemersdiploma in geen enkele branche af moeten schaffen!

Jan de Waal|09.12.15|19:23

eindelijk een wijs besluit en al die klagers hier die gaan maar vakken vullen bij albert heijn,

Tjerk Vinckx|09.12.15|19:26

Polen en andere nationaliteiten op de taxi? Uhhh, hebben velen hier oogkleppen op!!
Bij het tankstation BP A44 staan diverse 9 persoons minivans geparkeerd waarin ook wordt overnacht, in de ochtend gaat men naar pensions / campings om de meute naar het Westland te transporteren, personenvervoer tegen betaling. Vrijdagmiddag en zondagavond op en neer naar Polen, dat doen ze niet voor niks. Geen meter/ BCT / printer of andere ongein uhhh, daar zie ik nooit onze vrienden van de ILT.

Umberto Ramackers|09.12.15|21:19

Jan de Waal, aan jou profielfoto te zien ben jezelf vakkenvuller bij Albert Heijn. Van de taxiwereld heb je in ieder geval niet veel kaas gegeten!

Roel Derckx|09.12.15|21:35

Wordt het vergunningsbewijs in de touringcars dan ook afgeschaft?

Johan Zevenbergen|10.12.15|00:19

Kijk zo gaat dit nu in den haag, mansveld opgeofferd en de wet en regelgeving er ff tussen door gedrukt.
Top Dijksma, zo maak je vrienden.

Johan Zevenbergen|10.12.15|00:26

in de regelgeving wordt vastgelegd dat de taximeter, ritbon, en tariefkrt niet hoeft.
maar niet geld voor taxi,s op de openbareweg?????????????????????
Waar rijden die andere taxi,s dan ???????

Albert Lasschuit|10.12.15|03:31

ziende blind, Uber heeft met de uberpop actie een paar ton bekeuringen een krachtige lobby in het haagse landelijke bekendheid verkregen, en stappen nu met uber x de markt op om ons zzpers te verdrijven en stelt ons voor de keuze om misschien ook maar lid te worden van hun club? ik ben er absoluut niet blij mee! maar eerlijk is eerlijk ze hebben het wel slim aangepakt, bedenk hierbij geld betekent macht, macht betekend invloed,wij en de overheid zijn in de lure gelegd!!!
vrd grt albert

Appie Sabina Kuiper|10.12.15|04:12

dat de ondernemersvakbekwaamheid is afgeschaft betekent toch niet dat jullie allemaal zoo,n ophef hoeven te maken ,,want de vakbekwaamheid taxi ondernemer was zo moeilijk niet,,de mijne ligt al vijf jaar in een laadje waar niks mee gedaan werdt,,jullie praten net of het goud waard was dat papiertje hahahahha iedereen die een mavo diploma heefd gehaald vroeger op school die lacht om de opleiding vakbekwaam taxiondernemer ik hat lts en dan op laag nivauw en slaagde in 1 keer

Appie Sabina Kuiper|10.12.15|04:16

denk eerder dat de procuratie hoeders klaagen hun omzet is nu weg ,,zie ook naar de opleidings aanbieders nu al op internet ze bieden zelfs een laptop aan bij de opleiding taxi ondernemer
ervaring en eerlijkheid das veel belangrijker dan de vakbekwaam ,,de vog kwestie daar ben ik wel op tegen ik vind ieder 1 moet worden gekontroleerde om een taxi te mogen besturen anders wordt het een maffia bende ,maar de vakbekwaam heefd geen meerwaarde das al jaren bekent

Johan Zevenbergen|10.12.15|10:12

@ appie kuiper,
Kennelijk was deze ondernemersopleiding voor een heleboel zgn taxi ondernemers wel te moeilijk, anders waren er niet zoveel vage vof,s en zgn procuratiehouders,
ongeacht of je de taal spreekt of basis kennis van ondernemen hebt mag je nu dus starten.
Met andere woorden diegene die een pyramide van taxi bedrijven willen neerzetten in vage bv,s met J.l. aan het hoofd kan ongestoord zijn gang gaan.
Personeel in de bv 1 Directie bv 2, auto,s bv3, enz.
Dat schept vertrouwen.

Selim Han|10.12.15|10:19

Bij PostNL is per 1 januari 2016 ondernemers diploma Vrachtwagen ingesteld(gedoogbeleid afgeschaft). Voor onderaannemers.

Rik de Swart|10.12.15|11:03

en waarom hebben ze dat gedaan selim?

A E|10.12.15|11:11

Het zou beter zijn geweest als men de verplichting van de chauffeurspas had afgeschaft, deze heeft heeft geen toegevoegde waarde. De v.o.g alsmede de ondernemersvergunning hebben altijd nog een controlerende functie.

Peter Vriens|10.12.15|16:24

Ondernemers examen weg prima, die is er uiteindelijk niet voor om het aantal vergunningen te reguleren / beperken.
Maar dan wel een capaciteitsbeleid invoeren.
De taximarkt dient net als in alle landen om ons heen wel gereguleerd te zijn.
Doen we dit niet dan dreigt de gaos in taxiland nog groter te worden.

Altai Alttai|10.12.15|19:31

Gaat stoppen met taxiwerk want nu was het al zo moeilijk om iets te verdienen met taxi, met als de vakbekwaamheidsdiploma wordt afgeschaft zult de taxibranche vooral in grote steden bestormd worden door heel veel niuwe chauffeurs en ook door grote bedrijven die hun rijkdom nog groter willen krijgen door met het tot aan de bloedzuigen van het volk,jullie domme hypocryten profiteurs daar konden toch niks beter en goeds bedenken dam alles afschaffen taxibranche is proefkonijn geworden.

Altai Alttai|10.12.15|19:37

Als de ondernemersdiploma afgeschaft wordt dan moet er een bepaalde beperking aan aantal vergunningen in een bepaald stad komen want zoals het in amsterdam bekend is zijn er gewoon veelsteveel taxis en taxichauffeurs,er moet dan gewoon een limiet komen of een wachtlijst.

Ton van Dalfsen|11.12.15|11:57

@Peter Vriens, Helemaal mee eens, Net als voor WP2000 instellen dat je een bepaalde omzet haalt naar aanleiding van de kilometers op jaarbasis. Vergunning verlenen prima maar na een bepaalt aantal jaar moet je kunnen aantonen dat je het jaarlijks aantal kilometers heb gehaald. of iets dergelijks. Haal je het niet Vergunning intrekken.

Ton van Dalfsen|11.12.15|12:03

Al die grote VOF’s zullen voor een groot deel nu verdwijnen omdat de aangesloten mensen nu zelf een vergunning gaan aanvragen. Ze zijn natuurlijk al in KvK ingeschreven dus ondernemers zijn ze al volgens KvK. Als ze zelf een vergunning nu gaan aanvragen zijn die mensen nu goed controleerbaar voor de inspectie en de belasting. Nu ze in een VOF zitten hoeven ze alleen maar hun administratie in te leveren bij het aangesloten administratiekantoor van de VOF en wordt alles door hun geregeld.

Ton van Dalfsen|11.12.15|12:05

En als ze nu zelfstandig worden zijn ze zelf verantwoordelijk ervoor. DUS controleerbaar voor de inspectie of belastingdienst

Altai Alttai|12.12.15|16:25

V.o.f. zijn toch ook controleerbaar en ieder vof is toch ook aansprakelijk voor alle verplichtingen.

Altai Alttai|12.12.15|16:28

Ik wil mijn geld terug voor de examens die ik hebt betaald aan cbr voor het vakbekwaamheidsdiploma en ik wil ook het studiekosten terug die ik heb betaald destijds alles bij elkaar was toch zo rond dr €3000 euro

Ruben Brandenburg|12.12.15|16:39

wat een ophef om niets hier, 40% van de chauffeurs zitten al met een procuratie houder in een bv of vof, allen de procuratie houders zullen gaan huilen die zien hun zakgeld verdwijnen.
en voor ieder ander bedrijf tegenwoordig heb je ook geen papieren nodig. de middenstandsdiploma is allang verdwenen je kunt zelfs makelaar worden zonder enig papiertje dus taxichauffeur worden is toch niet zo moeilijk, het struikelblok zal de 1500 euro blijven wat dat nutteloze papiertje blijft kosten.

Altai Alttai|12.12.15|17:00

Zielige gasten die niet eens kunnen slagen voor de vakbekwaamheiddiploma die zijn tuurlijk tegen de ondernemersdiploma, vofjes moeten toch ook aan alle verplichtingen voldoen en zijn toch ook controleerbaar ieder vennoot is toch ook aanspraklijk, ik wil mijn geld terug van de examens aan cnr plus studiekosten alles bijelkaar €3000 euro dijksma geef mijn geld terug.