straattaxi, taxi, taxichauffeur

Nieuwe taxiwet grote gevolgen voor zzp’er op straattaximarkt

De taxibranche kan zich door de wijziging van de taxiwet opmaken voor grote veranderingen, met name op de zzp-markt. Want de afschaffing van de eis tot vakbekwaamheid taxi-ondernemer biedt mogelijkheden voor de taximarkt als geheel, zeker op het platteland. Maar ook bedreigingen voor bestaande taxi-ondernemers in de vorm van nieuwe toetreders. Want het vergt voortaan nog maar een relatief kleine investering om zzp-taxichauffeur te worden. Welke gevolgen kan de opstapmarkt verwachten?

ANALYSE – Voor de consument in plattelands-regio’s is de wijziging van de wet een goede ontwikkeling. Want door het omvallen van diverse lokale taxibedrijven, is daar ruimte ontstaan voor nieuwe parttime zzp-toetreders. Er is immers vaak ’s nachts en in het weekend geen taxi meer te krijgen. Met alle risico’s van dien dat mensen toch met alcohol achter het stuur kruipen.

Zzp-taxichauffeur

Nu is het zo dat zzp-taxichauffeurs vrijwel allemaal fulltime op de taxi zitten. De meeste zelfs meer dan 60 uur om aan een minimaal salaris te kunnen komen door de hoge stilstand op de taxistandplaats vanwege de moordende concurrentie. En door de grote investering in de taxivergunning en vakbekwaamheid taxi-ondernemer (of de torenhoge VOF-bijdrage), was het niet interessant om slechts een paar uur per week te fungeren als zzp’er.

Helaas is er op het platteland te weinig werk voor een taxichauffeur om een fatsoenlijk fulltime salaris te verdienen. Het particuliere taxivervoer werd tot nu toe vaak gereden door lokale bedrijven, die ook zorgvervoer en regiotaxi verrichten. Die hadden toch al auto’s met chauffeur op de weg, dus was een contant ritje een welkome aanvulling op de lage tarieven die ze krijgen als onderaannemer in het contractvervoer. Maar dergelijke familiebedrijven gaan één voor één failliet door de bezuinigingen op het zorgvervoer.

Kiwa Register BV

Nu de eis tot vakbekwaamheid taxi-ondernemer vervalt per 1 januari omdat het weinig toevoegt aan de kwaliteit op straat, kan iedereen die er brood in ziet veel makkelijker een paar uur in het weekend mensen vervoeren tegen betaling. Bijvoorbeeld vanuit de plaatselijke dorpskroeg. De enige eenmalige investering is een verplichte bijdrage aan Kiwa Register BV van 1500 euro (hallo overheid!!), een Boordcomputer Taxi van 1000 euro, een chauffeurskaart- en ondernemerskaart BCT (weer 260 euro naar Kiwa) en nog wat kleine dingen. De totale investering bedraagt dus zo’n 3.000 euro als iemand zijn eigen auto gebruikt, dat is zo’n 5.000 euro goedkoper dan voorheen het geval was.

Dat bedrag is wel op te hoesten en terug te verdienen door op vrijdag en zaterdag enkele taxiritten in de regio te rijden voor het lokale stappubliek. Zeker nu de taximeterplicht voor besteld vervoer is afgeschaft. Dat betekent dat je als lokale zzp-taxirijder vaste dorpstarieven kunt hanteren, waarbij je ook je aanrijtijd kunt meerekenen. Dus bijvoorbeeld: van dorp A naar B: 20 euro. Intern dorp A: 10 euro, Intern dorp B: 15 euro; ongeacht het aantal kilometers. De zzp’er kan thuis op de bank zitten wachten, tot een paar keer per avond iemand belt voor een ritje.

Taximarkt

De taximarkt krimpt al jaren. Met name omdat chauffeurs in de grote steden niet altijd de gewenst kwaliteit leverden. En omdat de consument niet altijd bereid is het huidige tarief te betalen. In dorpen is vaak geen taxiververvoer mogelijk omdat het vanwege de lage volumes niet rendabel is om daar te rijden, ook al is de individuele consument bereid ervoor te betalen. Daar kan nu verandering in komen, zeker als ooit de Kiwa-bijdrage van 1500 euro afgeschaft wordt. Hoewel bestaande taxi-ondernemers hier niet altijd blij mee zullen zijn, biedt dat wel kansen voor de taximarkt als geheel. Want aanbod creëert vraag. En die prijs is gewoonweg niet te verdedigen.

Wat de maatregel gaat betekenen voor de taximarkt in de steden is moeilijk te zeggen. Voor de huidige zzp-chauffeurs betekent dit in ieder geval wel dat zij de klant nu echt op nummer één moeten gaan zetten, willen ze overleven. Want het alleenrecht op een standplaats te staan via TTO-vergunning, wordt al snel waardeloos als je slechte kwaliteit levert. Als er voldoende alternatieven bij komen voor de consument vanwege de makkelijke toetreding, zal de klant uiteindelijk bepalen naar wie de omzet gaat.

Klanten

Misschien is dat wel iemand die als zzp-bijbaan alleen in het weekend een paar uurtjes actief is, nadat hij zijn eigen auto op blauwe platen heeft gezet en bij Kiwa een vergunning heeft aangevraagd. En zich al dan niet bij een bekende app heeft aangesloten. Waar klanten nu nog vaak anoniem een taxi op straat kiezen, dat zal vroeg of laat veranderen als er verschil in kwaliteit en betrouwbaarheid blijkt te zijn. En wie de klant heeft, die heeft het werk.

Hierbij moet wel één belangrijke voetnoot gemaakt worden; bovenstaande argumentatie werd ook gebruikt bij de deregulering in 2000. En we weten allemaal welke gevolgen dat heeft gehad voor zowel de taximarkt áls de consument. De prijs ging omhoog en de kwaliteit omlaag.

Bart Pals

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Nieuwe taxiwet grote gevolgen voor zzp’er op straattaximarkt”

Esther Gruppen|24.12.15|11:01

In 2004 heb ik gevochten tegen TX keurmerk in Rotterdam, en met succes. Daar is het niet gekomen. Want ook TX keurmerk voegt niks toe aan kwaliteit of veiligheid of persoonlijk contact. Ook tx keurmerk draait om geld. Er zijn ondernemers die hiervoor destijds veel geld hebben betaald. De analyse die nu geschreven wordt, is algemeen bekend en voegt niks toe aan info.

Peter Walgreen|24.12.15|11:05

Waar koop ik een BCT voor € 1000.00?

Johan Zevenbergen|24.12.15|11:06

Zeker vergeten dat dorpen vaak wel 15 km uit elkaar liggen!
2 a 3 ritjes uit elke kroeg, op naar het volgende dorp.
Oke ff vergeten dat ze allemaal om de zelfde tijd dicht gaan.
En gelet op de afstanden gaat de dorpsjeugd gezamelijk met een bus naar een uitgaans centrum.
lijkt mij echt niet rendabel met een investering van duizenden euro,s.
Dus waar gaan deze mannen heen precies de uitgaanscentra waar iedereen al vecht om een ritje
dit gaat het specefieke plattelands probleem dus niet oplossen.

Johan Zevenbergen|24.12.15|11:14

overigens de toetsing voor een vergunning voor een taxi onderneming veranderd niet wezenlijk nu de vakbekwaamheid is of word afgeschaft, nm dat diplomatie moest je gewoon mee zenden dus dat levert hooguit een minuut tijdwinst op.
Dus het bedrag is ergens anders op geschoeid, en mag van mij zo blijven.
Verder vergeten al die toekomstige instappers dat er toch ook een boekhouding moet worden bij gehouden, en een aangifte ect moet worden verzorgd, deze kosten zie ik ook nergens.

Tommy Kok|24.12.15|11:19

in het artikel hebben jullie het over een investering van €3000 euro als iemand zijn eigen auto gebruikt?
Als iemand met zijn privé auto taxi vervoer wil verichten moet hij toch blauwe platen voeren? Maw. Hij mag zijn privé auto dan toch niet meer privé gebruiken?

Bart Pals|24.12.15|11:37

@Tommy: je mag je taxi gewoon als prive auto gebruiken. Alleen mag je dan geen gebruikmaken van de BPM-teruggave regeling en vrijstelling MRB. En als je auto zakelijk is betaald, dien je bijtelling te rekenen voor het prive gebruik net zoals prive gebruik van een lease auto.

Rudi Gans|24.12.15|11:46

Het wordt de “nieuwkomer” mooier voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is. Zet ook alle(!) kosten even op een rijtje: Vergunning, Taxipas, BCT, Aanschaf en/of keuring auto, blauwe platen, VOG, boekhouder, inbouw en keuring van BCT en overige apparaten, onderhoud en reparatie auto…. en ná deze investeringen kan je (misschien) gaan verdienen, áls er wat te verdienen is! Voor die mensen die denken dat het een beetje sturen van A naar B is; wordt wakker! er komt wel een beetje meer bij kijken!!

Rudi Gans|24.12.15|11:53

Door omstandigheden heb ik, na 7 jaar voor werkgevers te hebben gewerkt, 2 jaar geleden de stap genomen om voor mezelf te beginnen. Als chauffeur met enige ervaring toch zwaar en keihard werken om een fatsoenlijke boterham te verdienen, soms op de meest onmogelijke tijden…. En dan heb ik nog het geluk dat in het Noorden de meeste chauffeurs nog redelijk met elkaar omgaan… Vergeet ook even niet dat dit alles volgend jaar geëvalueerd wordt! Er is niks zo veranderlijk als Wispelturig Den Haag

Rudi Gans|24.12.15|11:57

Vergeet niet dat, Wispelturig, Den Haag de boel na een jaar gaat evalueren. Het zal niet voor het eerst zijn dat, over de rug en op kosten van……, de regels en wetten teruggedraaid of veranderd worden!

Wilfred de Groot|24.12.15|11:59

Jullie constateren dit, lezen en schrijven erover, maar doen helemaal niets.
PvdA brengt met alle soorten van genoegen het bedrijfsleven, zo ook de taxisector in zijn geheel om zeep. Dat is inmiddels wel gebleken.

Maak een vuist en KOM IN VERZET!!
Geert Wilders praat toch geen chinees?

Jullie kunnen ook af blijven wachten, maar dan hebben jullie geen van allen meer brood op de plank.

Toe, doe iets!!!

VERVOERSERVICE DIAMOND|24.12.15|12:27

Ik ben het helemaal met je eens Wilfred we schreeuwen maar maken geen vuist, blijven allemaal afwachten tot de klap komt.

Benno Zeepkist|24.12.15|13:55

De branche heeft dit te danken aan zichzelf met name aan degenen die het al bijna 16 jaar verpesten
Helaas is de branche overspoeld door deze personen die het allemaal niks kan schelen .
Als je maar 500 leden hebt bij Taxibelangen Nederland zegt het al genoeg .
Dus wat kan het de overheid dan ook schelen?
De taxiwereld is een afspiegeling van de maatschappij zoals onze politieke overheid dan ook is , die dit had kunnen voorkomen
Goed zo Nederland zet jezelf maar steeds flink voor schut !

Johan Zevenbergen|24.12.15|15:30

Volgens mij hoorde ik duco laatst iets zeggen,
over een chauffeur die bij ah werkte en als taxi chauffeur
En een vette boete moest betalen voor het overschrijden van de werktijdenwet.
Hoe ziet Bart Pals die nw parttime zzp ers dan??

Ton van Dalfsen|24.12.15|15:40

@ Peter, Ik heb er een te koop. Een TAXiTRONiC. Is net uitgebouwd uit een wagen van mij

Johannes Albertz|24.12.15|17:21

Hoe ga jij je boekhouding bijhouden als je je auto deels privé, deels als taxi gebruikt? dat wordt een ingewikkelde boekhouding en kilometeradministratie. Ik ken wel mensen die het doen, maar die schaffen een auto zakelijk, als taxi aan en rijden er dan ook privé mee. Maar dit is andersom.

Johannes Albertz|24.12.15|17:22

Nou ben je privé aan het rijden en je wordt gecheckt door de ILT. Hoe ga je dat verhaal dan rondbreien met je blauwe platen, terwijl je nul opleiding hebt en dus van toeten noch blazen weet.
Hoe ga je je onderhoud, boekhouder en auto betalen van weekendjes bijklussen?
Uber draaide uitsluitend verlies op uberpop, ze deden het alleen om de politiek onder druk te zetten, op zo’n manier taxi rijden en er wat aan overhouden kan maar op een manier: zwart.
Ik zie het er niet zo gauw van komen.

Duco Douwstra|24.12.15|19:32

In 1978 heb ik het verpachten van mijn taxi’s bedacht, voor een vast bedrag per dag of per maand,zo werken ze in New York ook. In 1985 werd dat via een proces door de Raad van Staten verboden. Een chauffeur mocht niet voor eigen rekening en risico werken op de vakbekwaamheid van een ander. Nu iedere taxichauffeur straks vakbekwaam is, kan hij de taxi en het werk van zijn huidige werkgever pachten. Hij betaald dan een percentage of vast bedrag, verpachten is ondernemen zonder echte zorgen.Advies?

Duco Douwstra|24.12.15|20:03

Het is straks belangrijk dat er 1 landelijke TaxibestelApp komt,hopelijk kan ik deze half februari 2016 presenteren.Voor en door echte taxichauffeurs,iedereen moet meewerken en iedereen wordt dan aandeelhouder.De chauffeurs worden beoordeelt door de passagiers maar ook door hun collega’s,door de dagelijkse screening kan de kwaliteit en betrouwbaarheid alleen maar omhoog gaan.Maar alleen als we allemaal de noodzaak inzien,wil ik de kar trekken,de mobiele centrale op zak overal werk

Peter Walgreen|25.12.15|01:08

Ton van Dalfsen,
Ik heb er net 4 maanden geleden 1 laten inbouwen in mijn 2e auto.

Pierre van Aert|25.12.15|13:03

Eerste regel in het zaken doen is het onderzoeken of er wel klanten zijn voor jou dienstverlening.

Taxiteraar.nl|27.12.15|14:50

„Zo kan iedereen die er brood in ziet veel makkelijker een paar uur in het weekend mensen vervoeren tegen betaling. Bijvoorbeeld vanuit de plaatselijke dorpskroeg”, stelt een taxi-expert in het vakblad TaxiPro.

Deskundig ?

Rik de Swart|30.12.15|10:44

zo kan uber in zeer rap tempo landelijke dekking krijgen, deze wet is aangepast omwille van Uber. Is het erg? Nou voor de korte termijn niet zo zeer. maar wel op lange termijn. Over 1 of 2 jaar heeft uber een absolute monopolie in het straat-taxi gebeuren. En over 3 of 4 jaar over de gehele branche. Ik dacht dat de overheid van de monopolies af wilde 20jaar geleden. Nu gaan ze dat voor Uber in de watten leggen, we krijgen dus met kapitalisme te maken waarbij het gat tussen arm en rijk groter

Adil Butt|08.01.16|07:38

😂😂😂😂 is toch alles vrij gegeven nou waarom en voor wat de discussie nou.wees blij alle maal maar nee hoor blijf maar huilen en klagen😂😂😂

Geert Winkel|13.01.16|15:12

Ik vind de insteek van Duco Douwstra over verpachten wel interessant.

Graag wacht ik ook ‘Het is straks belangrijk dat er 1 landelijke TaxibestelApp komt,hopelijk kan ik deze half februari 2016 presenteren.’op de app van Duco Douwstra. Zeer interessant! Ben benieuwd.

1500 Euro betalen voor een ondernemersvergunning is inderdaad echt van de zotte!

ik vind dat de prijs best lager mag voor een vergunning 1500 is best wel veel geld. ik zou zeggen dat elke taxi chauffeur zzp’er of niet aan gesloten moet zijn bij een taxi centrale in zijn regio. wat ik ook niet begrijp waarom is er geen app. voor de taxi zelf gelijk de prijs en waar uit je een ritbon kan printen bijna iedereen heefd wel een iPad of een tablet druk je ook nog eens deze kosten en je kan er meer mee doen. bedankt den-haag voor het mee denken

Nieuwe taxiwet grote gevolgen voor zzp’er op straattaximarkt | TaxiPro
straattaxi, taxi, taxichauffeur

Nieuwe taxiwet grote gevolgen voor zzp’er op straattaximarkt

De taxibranche kan zich door de wijziging van de taxiwet opmaken voor grote veranderingen, met name op de zzp-markt. Want de afschaffing van de eis tot vakbekwaamheid taxi-ondernemer biedt mogelijkheden voor de taximarkt als geheel, zeker op het platteland. Maar ook bedreigingen voor bestaande taxi-ondernemers in de vorm van nieuwe toetreders. Want het vergt voortaan nog maar een relatief kleine investering om zzp-taxichauffeur te worden. Welke gevolgen kan de opstapmarkt verwachten?

ANALYSE – Voor de consument in plattelands-regio’s is de wijziging van de wet een goede ontwikkeling. Want door het omvallen van diverse lokale taxibedrijven, is daar ruimte ontstaan voor nieuwe parttime zzp-toetreders. Er is immers vaak ’s nachts en in het weekend geen taxi meer te krijgen. Met alle risico’s van dien dat mensen toch met alcohol achter het stuur kruipen.

Zzp-taxichauffeur

Nu is het zo dat zzp-taxichauffeurs vrijwel allemaal fulltime op de taxi zitten. De meeste zelfs meer dan 60 uur om aan een minimaal salaris te kunnen komen door de hoge stilstand op de taxistandplaats vanwege de moordende concurrentie. En door de grote investering in de taxivergunning en vakbekwaamheid taxi-ondernemer (of de torenhoge VOF-bijdrage), was het niet interessant om slechts een paar uur per week te fungeren als zzp’er.

Helaas is er op het platteland te weinig werk voor een taxichauffeur om een fatsoenlijk fulltime salaris te verdienen. Het particuliere taxivervoer werd tot nu toe vaak gereden door lokale bedrijven, die ook zorgvervoer en regiotaxi verrichten. Die hadden toch al auto’s met chauffeur op de weg, dus was een contant ritje een welkome aanvulling op de lage tarieven die ze krijgen als onderaannemer in het contractvervoer. Maar dergelijke familiebedrijven gaan één voor één failliet door de bezuinigingen op het zorgvervoer.

Kiwa Register BV

Nu de eis tot vakbekwaamheid taxi-ondernemer vervalt per 1 januari omdat het weinig toevoegt aan de kwaliteit op straat, kan iedereen die er brood in ziet veel makkelijker een paar uur in het weekend mensen vervoeren tegen betaling. Bijvoorbeeld vanuit de plaatselijke dorpskroeg. De enige eenmalige investering is een verplichte bijdrage aan Kiwa Register BV van 1500 euro (hallo overheid!!), een Boordcomputer Taxi van 1000 euro, een chauffeurskaart- en ondernemerskaart BCT (weer 260 euro naar Kiwa) en nog wat kleine dingen. De totale investering bedraagt dus zo’n 3.000 euro als iemand zijn eigen auto gebruikt, dat is zo’n 5.000 euro goedkoper dan voorheen het geval was.

Dat bedrag is wel op te hoesten en terug te verdienen door op vrijdag en zaterdag enkele taxiritten in de regio te rijden voor het lokale stappubliek. Zeker nu de taximeterplicht voor besteld vervoer is afgeschaft. Dat betekent dat je als lokale zzp-taxirijder vaste dorpstarieven kunt hanteren, waarbij je ook je aanrijtijd kunt meerekenen. Dus bijvoorbeeld: van dorp A naar B: 20 euro. Intern dorp A: 10 euro, Intern dorp B: 15 euro; ongeacht het aantal kilometers. De zzp’er kan thuis op de bank zitten wachten, tot een paar keer per avond iemand belt voor een ritje.

Taximarkt

De taximarkt krimpt al jaren. Met name omdat chauffeurs in de grote steden niet altijd de gewenst kwaliteit leverden. En omdat de consument niet altijd bereid is het huidige tarief te betalen. In dorpen is vaak geen taxiververvoer mogelijk omdat het vanwege de lage volumes niet rendabel is om daar te rijden, ook al is de individuele consument bereid ervoor te betalen. Daar kan nu verandering in komen, zeker als ooit de Kiwa-bijdrage van 1500 euro afgeschaft wordt. Hoewel bestaande taxi-ondernemers hier niet altijd blij mee zullen zijn, biedt dat wel kansen voor de taximarkt als geheel. Want aanbod creëert vraag. En die prijs is gewoonweg niet te verdedigen.

Wat de maatregel gaat betekenen voor de taximarkt in de steden is moeilijk te zeggen. Voor de huidige zzp-chauffeurs betekent dit in ieder geval wel dat zij de klant nu echt op nummer één moeten gaan zetten, willen ze overleven. Want het alleenrecht op een standplaats te staan via TTO-vergunning, wordt al snel waardeloos als je slechte kwaliteit levert. Als er voldoende alternatieven bij komen voor de consument vanwege de makkelijke toetreding, zal de klant uiteindelijk bepalen naar wie de omzet gaat.

Klanten

Misschien is dat wel iemand die als zzp-bijbaan alleen in het weekend een paar uurtjes actief is, nadat hij zijn eigen auto op blauwe platen heeft gezet en bij Kiwa een vergunning heeft aangevraagd. En zich al dan niet bij een bekende app heeft aangesloten. Waar klanten nu nog vaak anoniem een taxi op straat kiezen, dat zal vroeg of laat veranderen als er verschil in kwaliteit en betrouwbaarheid blijkt te zijn. En wie de klant heeft, die heeft het werk.

Hierbij moet wel één belangrijke voetnoot gemaakt worden; bovenstaande argumentatie werd ook gebruikt bij de deregulering in 2000. En we weten allemaal welke gevolgen dat heeft gehad voor zowel de taximarkt áls de consument. De prijs ging omhoog en de kwaliteit omlaag.

Bart Pals

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Nieuwe taxiwet grote gevolgen voor zzp’er op straattaximarkt”

Esther Gruppen|24.12.15|11:01

In 2004 heb ik gevochten tegen TX keurmerk in Rotterdam, en met succes. Daar is het niet gekomen. Want ook TX keurmerk voegt niks toe aan kwaliteit of veiligheid of persoonlijk contact. Ook tx keurmerk draait om geld. Er zijn ondernemers die hiervoor destijds veel geld hebben betaald. De analyse die nu geschreven wordt, is algemeen bekend en voegt niks toe aan info.

Peter Walgreen|24.12.15|11:05

Waar koop ik een BCT voor € 1000.00?

Johan Zevenbergen|24.12.15|11:06

Zeker vergeten dat dorpen vaak wel 15 km uit elkaar liggen!
2 a 3 ritjes uit elke kroeg, op naar het volgende dorp.
Oke ff vergeten dat ze allemaal om de zelfde tijd dicht gaan.
En gelet op de afstanden gaat de dorpsjeugd gezamelijk met een bus naar een uitgaans centrum.
lijkt mij echt niet rendabel met een investering van duizenden euro,s.
Dus waar gaan deze mannen heen precies de uitgaanscentra waar iedereen al vecht om een ritje
dit gaat het specefieke plattelands probleem dus niet oplossen.

Johan Zevenbergen|24.12.15|11:14

overigens de toetsing voor een vergunning voor een taxi onderneming veranderd niet wezenlijk nu de vakbekwaamheid is of word afgeschaft, nm dat diplomatie moest je gewoon mee zenden dus dat levert hooguit een minuut tijdwinst op.
Dus het bedrag is ergens anders op geschoeid, en mag van mij zo blijven.
Verder vergeten al die toekomstige instappers dat er toch ook een boekhouding moet worden bij gehouden, en een aangifte ect moet worden verzorgd, deze kosten zie ik ook nergens.

Tommy Kok|24.12.15|11:19

in het artikel hebben jullie het over een investering van €3000 euro als iemand zijn eigen auto gebruikt?
Als iemand met zijn privé auto taxi vervoer wil verichten moet hij toch blauwe platen voeren? Maw. Hij mag zijn privé auto dan toch niet meer privé gebruiken?

Bart Pals|24.12.15|11:37

@Tommy: je mag je taxi gewoon als prive auto gebruiken. Alleen mag je dan geen gebruikmaken van de BPM-teruggave regeling en vrijstelling MRB. En als je auto zakelijk is betaald, dien je bijtelling te rekenen voor het prive gebruik net zoals prive gebruik van een lease auto.

Rudi Gans|24.12.15|11:46

Het wordt de “nieuwkomer” mooier voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is. Zet ook alle(!) kosten even op een rijtje: Vergunning, Taxipas, BCT, Aanschaf en/of keuring auto, blauwe platen, VOG, boekhouder, inbouw en keuring van BCT en overige apparaten, onderhoud en reparatie auto…. en ná deze investeringen kan je (misschien) gaan verdienen, áls er wat te verdienen is! Voor die mensen die denken dat het een beetje sturen van A naar B is; wordt wakker! er komt wel een beetje meer bij kijken!!

Rudi Gans|24.12.15|11:53

Door omstandigheden heb ik, na 7 jaar voor werkgevers te hebben gewerkt, 2 jaar geleden de stap genomen om voor mezelf te beginnen. Als chauffeur met enige ervaring toch zwaar en keihard werken om een fatsoenlijke boterham te verdienen, soms op de meest onmogelijke tijden…. En dan heb ik nog het geluk dat in het Noorden de meeste chauffeurs nog redelijk met elkaar omgaan… Vergeet ook even niet dat dit alles volgend jaar geëvalueerd wordt! Er is niks zo veranderlijk als Wispelturig Den Haag

Rudi Gans|24.12.15|11:57

Vergeet niet dat, Wispelturig, Den Haag de boel na een jaar gaat evalueren. Het zal niet voor het eerst zijn dat, over de rug en op kosten van……, de regels en wetten teruggedraaid of veranderd worden!

Wilfred de Groot|24.12.15|11:59

Jullie constateren dit, lezen en schrijven erover, maar doen helemaal niets.
PvdA brengt met alle soorten van genoegen het bedrijfsleven, zo ook de taxisector in zijn geheel om zeep. Dat is inmiddels wel gebleken.

Maak een vuist en KOM IN VERZET!!
Geert Wilders praat toch geen chinees?

Jullie kunnen ook af blijven wachten, maar dan hebben jullie geen van allen meer brood op de plank.

Toe, doe iets!!!

VERVOERSERVICE DIAMOND|24.12.15|12:27

Ik ben het helemaal met je eens Wilfred we schreeuwen maar maken geen vuist, blijven allemaal afwachten tot de klap komt.

Benno Zeepkist|24.12.15|13:55

De branche heeft dit te danken aan zichzelf met name aan degenen die het al bijna 16 jaar verpesten
Helaas is de branche overspoeld door deze personen die het allemaal niks kan schelen .
Als je maar 500 leden hebt bij Taxibelangen Nederland zegt het al genoeg .
Dus wat kan het de overheid dan ook schelen?
De taxiwereld is een afspiegeling van de maatschappij zoals onze politieke overheid dan ook is , die dit had kunnen voorkomen
Goed zo Nederland zet jezelf maar steeds flink voor schut !

Johan Zevenbergen|24.12.15|15:30

Volgens mij hoorde ik duco laatst iets zeggen,
over een chauffeur die bij ah werkte en als taxi chauffeur
En een vette boete moest betalen voor het overschrijden van de werktijdenwet.
Hoe ziet Bart Pals die nw parttime zzp ers dan??

Ton van Dalfsen|24.12.15|15:40

@ Peter, Ik heb er een te koop. Een TAXiTRONiC. Is net uitgebouwd uit een wagen van mij

Johannes Albertz|24.12.15|17:21

Hoe ga jij je boekhouding bijhouden als je je auto deels privé, deels als taxi gebruikt? dat wordt een ingewikkelde boekhouding en kilometeradministratie. Ik ken wel mensen die het doen, maar die schaffen een auto zakelijk, als taxi aan en rijden er dan ook privé mee. Maar dit is andersom.

Johannes Albertz|24.12.15|17:22

Nou ben je privé aan het rijden en je wordt gecheckt door de ILT. Hoe ga je dat verhaal dan rondbreien met je blauwe platen, terwijl je nul opleiding hebt en dus van toeten noch blazen weet.
Hoe ga je je onderhoud, boekhouder en auto betalen van weekendjes bijklussen?
Uber draaide uitsluitend verlies op uberpop, ze deden het alleen om de politiek onder druk te zetten, op zo’n manier taxi rijden en er wat aan overhouden kan maar op een manier: zwart.
Ik zie het er niet zo gauw van komen.

Duco Douwstra|24.12.15|19:32

In 1978 heb ik het verpachten van mijn taxi’s bedacht, voor een vast bedrag per dag of per maand,zo werken ze in New York ook. In 1985 werd dat via een proces door de Raad van Staten verboden. Een chauffeur mocht niet voor eigen rekening en risico werken op de vakbekwaamheid van een ander. Nu iedere taxichauffeur straks vakbekwaam is, kan hij de taxi en het werk van zijn huidige werkgever pachten. Hij betaald dan een percentage of vast bedrag, verpachten is ondernemen zonder echte zorgen.Advies?

Duco Douwstra|24.12.15|20:03

Het is straks belangrijk dat er 1 landelijke TaxibestelApp komt,hopelijk kan ik deze half februari 2016 presenteren.Voor en door echte taxichauffeurs,iedereen moet meewerken en iedereen wordt dan aandeelhouder.De chauffeurs worden beoordeelt door de passagiers maar ook door hun collega’s,door de dagelijkse screening kan de kwaliteit en betrouwbaarheid alleen maar omhoog gaan.Maar alleen als we allemaal de noodzaak inzien,wil ik de kar trekken,de mobiele centrale op zak overal werk

Peter Walgreen|25.12.15|01:08

Ton van Dalfsen,
Ik heb er net 4 maanden geleden 1 laten inbouwen in mijn 2e auto.

Pierre van Aert|25.12.15|13:03

Eerste regel in het zaken doen is het onderzoeken of er wel klanten zijn voor jou dienstverlening.

Taxiteraar.nl|27.12.15|14:50

„Zo kan iedereen die er brood in ziet veel makkelijker een paar uur in het weekend mensen vervoeren tegen betaling. Bijvoorbeeld vanuit de plaatselijke dorpskroeg”, stelt een taxi-expert in het vakblad TaxiPro.

Deskundig ?

Rik de Swart|30.12.15|10:44

zo kan uber in zeer rap tempo landelijke dekking krijgen, deze wet is aangepast omwille van Uber. Is het erg? Nou voor de korte termijn niet zo zeer. maar wel op lange termijn. Over 1 of 2 jaar heeft uber een absolute monopolie in het straat-taxi gebeuren. En over 3 of 4 jaar over de gehele branche. Ik dacht dat de overheid van de monopolies af wilde 20jaar geleden. Nu gaan ze dat voor Uber in de watten leggen, we krijgen dus met kapitalisme te maken waarbij het gat tussen arm en rijk groter

Adil Butt|08.01.16|07:38

😂😂😂😂 is toch alles vrij gegeven nou waarom en voor wat de discussie nou.wees blij alle maal maar nee hoor blijf maar huilen en klagen😂😂😂

Geert Winkel|13.01.16|15:12

Ik vind de insteek van Duco Douwstra over verpachten wel interessant.

Graag wacht ik ook ‘Het is straks belangrijk dat er 1 landelijke TaxibestelApp komt,hopelijk kan ik deze half februari 2016 presenteren.’op de app van Duco Douwstra. Zeer interessant! Ben benieuwd.

1500 Euro betalen voor een ondernemersvergunning is inderdaad echt van de zotte!

ik vind dat de prijs best lager mag voor een vergunning 1500 is best wel veel geld. ik zou zeggen dat elke taxi chauffeur zzp’er of niet aan gesloten moet zijn bij een taxi centrale in zijn regio. wat ik ook niet begrijp waarom is er geen app. voor de taxi zelf gelijk de prijs en waar uit je een ritbon kan printen bijna iedereen heefd wel een iPad of een tablet druk je ook nog eens deze kosten en je kan er meer mee doen. bedankt den-haag voor het mee denken