Uber Rotterdam, Marlies Dekkers, taxi

SP wil beter toezicht op Rotterdams taxikeurmerk SKRT

De SP in Rotterdam heeft forse kritiek geuit op het Rotterdamse Taxikeurmerk. Volgens de lokale politieke partij is het toezicht op het keurmerk niet goed geregeld en is er meer transparantie nodig. “Wie controleert de keurmerken?”, vraagt de Rotterdamse SP zich af. Het keurmerk is nodig voor lidmaatschap van een TTO en verplicht gesteld door de gemeente om de opstapmarkt te bedienen in de havenstad. “Het toezicht op de inhoud van het keurmerk ontbreekt echter. Dat moet anders”, stelt de SP.

Nu de taxichauffers met standplaats Rotterdam Airport ook onder het Rotterdams taxikeurmerk moeten vallen, kwamen er diverse klachten binnen bij de SP.

Examens afleggen

“Cchauffeurs die al jarenlang op de taxi rijden, moeten plots – op eigen kosten – een aantal examens afleggen om het keurmerk te verkrijgen. De inhoud van de examens overlapt met hetgeen al wordt geexamineerd bij het CBR voor het chauffeursdiploma. Er lijken onderlinge verschillen te zijn tussen de zwaarte van de toetsen en geexaminmeerden”, stelt de partij. “Klachten hierover kunnen, tot slot, alleen bij de organisatie die de keurmerken uitgeeft, het SKRT, worden ingediend.”

SP-raadslid Tom Weerdmeester: “De gemeente koppelt het keurmerk aan een vergunning om in Rotterdam taxiritten te mogen uitvoeren. Dan moet diezelfde gemeente garant staan voor de kwaliteit van het keurmerk. Dat is in het belang van de reiziger, maar ook in het belang van de chauffeurs die voor hun baan afhankelijk zijn van het keurmerk.”

SKRT-keurmerk

Per 1 januari hoeven zzp-chauffeurs hun vakbekwaamheid taxi-ondernemer niet meer te halen om een taxivergunning aan te vragen.  De SP vraagt zich af hoe de nieuwe wet zich verhoudt tot het Rotterdamse vergunningsysteem en het SKRT-keurmerk.

Weerdmeester: “De voorspelt niet veel goeds en ik voorzie wild-westtaferelen. Dus het zou mooi zijn als Rotterdam garanties kan bieden aan reizigers en chauffeurs met een keurmerk. Maar dat keurmerk moet dan wel eerlijk in elkaar steken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “SP wil beter toezicht op Rotterdams taxikeurmerk SKRT”

Ton van Dalfsen|02.03.16|10:02

De enige manier is net als VOOR WP2000 de vergunningen weer gemeentelijk uitgeven en niet meer via Kiwa. Op die manier controleer je de taximarkt beter. Dan kan het ook goedkoper.

SP wil beter toezicht op Rotterdams taxikeurmerk SKRT | TaxiPro
Uber Rotterdam, Marlies Dekkers, taxi

SP wil beter toezicht op Rotterdams taxikeurmerk SKRT

De SP in Rotterdam heeft forse kritiek geuit op het Rotterdamse Taxikeurmerk. Volgens de lokale politieke partij is het toezicht op het keurmerk niet goed geregeld en is er meer transparantie nodig. “Wie controleert de keurmerken?”, vraagt de Rotterdamse SP zich af. Het keurmerk is nodig voor lidmaatschap van een TTO en verplicht gesteld door de gemeente om de opstapmarkt te bedienen in de havenstad. “Het toezicht op de inhoud van het keurmerk ontbreekt echter. Dat moet anders”, stelt de SP.

Nu de taxichauffers met standplaats Rotterdam Airport ook onder het Rotterdams taxikeurmerk moeten vallen, kwamen er diverse klachten binnen bij de SP.

Examens afleggen

“Cchauffeurs die al jarenlang op de taxi rijden, moeten plots – op eigen kosten – een aantal examens afleggen om het keurmerk te verkrijgen. De inhoud van de examens overlapt met hetgeen al wordt geexamineerd bij het CBR voor het chauffeursdiploma. Er lijken onderlinge verschillen te zijn tussen de zwaarte van de toetsen en geexaminmeerden”, stelt de partij. “Klachten hierover kunnen, tot slot, alleen bij de organisatie die de keurmerken uitgeeft, het SKRT, worden ingediend.”

SP-raadslid Tom Weerdmeester: “De gemeente koppelt het keurmerk aan een vergunning om in Rotterdam taxiritten te mogen uitvoeren. Dan moet diezelfde gemeente garant staan voor de kwaliteit van het keurmerk. Dat is in het belang van de reiziger, maar ook in het belang van de chauffeurs die voor hun baan afhankelijk zijn van het keurmerk.”

SKRT-keurmerk

Per 1 januari hoeven zzp-chauffeurs hun vakbekwaamheid taxi-ondernemer niet meer te halen om een taxivergunning aan te vragen.  De SP vraagt zich af hoe de nieuwe wet zich verhoudt tot het Rotterdamse vergunningsysteem en het SKRT-keurmerk.

Weerdmeester: “De voorspelt niet veel goeds en ik voorzie wild-westtaferelen. Dus het zou mooi zijn als Rotterdam garanties kan bieden aan reizigers en chauffeurs met een keurmerk. Maar dat keurmerk moet dan wel eerlijk in elkaar steken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “SP wil beter toezicht op Rotterdams taxikeurmerk SKRT”

Ton van Dalfsen|02.03.16|10:02

De enige manier is net als VOOR WP2000 de vergunningen weer gemeentelijk uitgeven en niet meer via Kiwa. Op die manier controleer je de taximarkt beter. Dan kan het ook goedkoper.