taxi, brussel, belgie

Brusselse taxibedrijven eisen daadkracht van gemeentebestuur

Het Gemeenschappelijk Front van de Brusselse Taxi’s heeft een brief geschreven naar de Brusselse minister van Mobiliteit om hem te vragen uit zijn ‘lethargie’ te ontwaken. “Minister Smet lijkt al maanden ingedommeld te zijn”, zegt Pierre Steenberghen, woordvoerder van het Gemeenschappelijk Front en secretaris van de Belgische branchevereniging GTL Taxi. “Geen enkele beslissing wordt nog genomen en elke vorm van overleg is verdwenen. Dringende maatregelen zijn echter noodzakelijk om het beheer van de Brusselse taxi-sector te verbeteren, vooral wat de verlenging van vergunningen, aanwerving en opleiding van chauffeurs en de ingebruikname van digitale taximeters betreft.”

Reden van de brief is de ontevredenheid en bezorgdheid omtrent het non-beleid van het Brussels kabinet. Steenberghen: Het wanbeheer van minister Smet ondermijnt niet alleen de activiteiten van de taxisector, maar berokkent ook schade aan de mobiliteit, de tewerkstelling en de Brusselse economie. Zonder te spreken over het beruchte en lang beloofde taxi-plan, waarvan niemand ooit iets heeft gezien, is het duidelijk dat verschillende cruciale dossiers nog steeds wachten op een dringende oplossing.”

Vergunningen

Er is een enorme vertraging in de hernieuwing van de vergunningen. “Voor de Brusselse taxi’s is het belangrijk om op zeer korte termijn een oplossing te vinden in dit dossier, want de opgelopen vertraging maakt het beheer van taxibedrijven veel moeilijker. Een eenvoudig voorbeeld: veel exploitanten bevinden zich vandaag in een moeilijk parket tegenover de FOD Financiën die, bij afwezigheid van conforme vergunningen, de exploitanten verplicht om een verkeersbelasting te betalen”, legt Steenberghen uit.

“Er is een tekort aan chauffeurs: Elke dag staan er tal van wagens stil en worden ritten niet uitgevoerd omdat exploitanten er niet in geslaagd zijn de chauffeurs aan te nemen die ze nodig hadden. De oorzaak? Een probleem in de aanwerving en de opleiding van chauffeurs, met name omdat de gedragstesten die georganiseerd worden door de MIVB een zeer hoog faalpercentage vertonen en een veel te lange tijdspanne verloopt tussen het moment waarop een kandidaat stappen onderneemt en het moment waarop hij toegelaten wordt tot het beroep. Een grondige hervorming moet in dit verband doorgevoerd worden.”

Digitale taxameter

Taxi’s zijn nog steeds niet uitgerust met digitale taxameters. In een uitvoeringsbesluit genomen tijdens de vorige legislatuur werd bepaald dat vanaf 1 januari 2016 alle Brusselse taxi’s uitgerust moesten worden met een digitale taximeter. Minister Smet riep de exploitanten op om hun wagens niet uit te rusten met deze nieuwe meter en te wachten op een nieuw besluit, dat nooit genomen werd. De sector bevindt zich vandaag in een onhoudbare situatie waarin bijna alle Brusselse taxi-exploitanten in de illegaliteit werken, zegt Steenberghen.

“Sinds bijna een jaar is elke vorm van overleg tussen het kabinet van Pascal Smet en de belangrijkste vertegenwoordigers van de sector verdwenen. Het adviescomité voor de taxidiensten werd niet meer bijeengeroepen en geen enkele vergadering werd georganiseerd”, betreurt Steenberghen. “We roepen Minister Smet en alle leden van de Brusselse Regering dus op om dringend initiatieven te nemen om eindelijk het beheer van de sector te waarborgen. De toekomst van de Brusselse mobiliteit en tewerkstelling hangt hier van af.”

Gemeenschappelijk Front

Het Gemeenschappelijk Front van de Brussels Taxi’s groepeert de belangrijkste professionele verenigingen van taxi-exploitanten en de vakbonden. Het gaat om A.T.B., Autolux, Elite Taxi Belgium, Federation Belge des Taxis, G.T.L., Ingoboka, Taxis, Taxis Bleus, Taxis Ucclois 2000, Taxis United, Taxis Verts, Unitax, UPETB, UPETTC, ABVV-BTB, ACV-Transcom en ACLVB.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Brusselse taxibedrijven eisen daadkracht van gemeentebestuur | TaxiPro
taxi, brussel, belgie

Brusselse taxibedrijven eisen daadkracht van gemeentebestuur

Het Gemeenschappelijk Front van de Brusselse Taxi’s heeft een brief geschreven naar de Brusselse minister van Mobiliteit om hem te vragen uit zijn ‘lethargie’ te ontwaken. “Minister Smet lijkt al maanden ingedommeld te zijn”, zegt Pierre Steenberghen, woordvoerder van het Gemeenschappelijk Front en secretaris van de Belgische branchevereniging GTL Taxi. “Geen enkele beslissing wordt nog genomen en elke vorm van overleg is verdwenen. Dringende maatregelen zijn echter noodzakelijk om het beheer van de Brusselse taxi-sector te verbeteren, vooral wat de verlenging van vergunningen, aanwerving en opleiding van chauffeurs en de ingebruikname van digitale taximeters betreft.”

Reden van de brief is de ontevredenheid en bezorgdheid omtrent het non-beleid van het Brussels kabinet. Steenberghen: Het wanbeheer van minister Smet ondermijnt niet alleen de activiteiten van de taxisector, maar berokkent ook schade aan de mobiliteit, de tewerkstelling en de Brusselse economie. Zonder te spreken over het beruchte en lang beloofde taxi-plan, waarvan niemand ooit iets heeft gezien, is het duidelijk dat verschillende cruciale dossiers nog steeds wachten op een dringende oplossing.”

Vergunningen

Er is een enorme vertraging in de hernieuwing van de vergunningen. “Voor de Brusselse taxi’s is het belangrijk om op zeer korte termijn een oplossing te vinden in dit dossier, want de opgelopen vertraging maakt het beheer van taxibedrijven veel moeilijker. Een eenvoudig voorbeeld: veel exploitanten bevinden zich vandaag in een moeilijk parket tegenover de FOD Financiën die, bij afwezigheid van conforme vergunningen, de exploitanten verplicht om een verkeersbelasting te betalen”, legt Steenberghen uit.

“Er is een tekort aan chauffeurs: Elke dag staan er tal van wagens stil en worden ritten niet uitgevoerd omdat exploitanten er niet in geslaagd zijn de chauffeurs aan te nemen die ze nodig hadden. De oorzaak? Een probleem in de aanwerving en de opleiding van chauffeurs, met name omdat de gedragstesten die georganiseerd worden door de MIVB een zeer hoog faalpercentage vertonen en een veel te lange tijdspanne verloopt tussen het moment waarop een kandidaat stappen onderneemt en het moment waarop hij toegelaten wordt tot het beroep. Een grondige hervorming moet in dit verband doorgevoerd worden.”

Digitale taxameter

Taxi’s zijn nog steeds niet uitgerust met digitale taxameters. In een uitvoeringsbesluit genomen tijdens de vorige legislatuur werd bepaald dat vanaf 1 januari 2016 alle Brusselse taxi’s uitgerust moesten worden met een digitale taximeter. Minister Smet riep de exploitanten op om hun wagens niet uit te rusten met deze nieuwe meter en te wachten op een nieuw besluit, dat nooit genomen werd. De sector bevindt zich vandaag in een onhoudbare situatie waarin bijna alle Brusselse taxi-exploitanten in de illegaliteit werken, zegt Steenberghen.

“Sinds bijna een jaar is elke vorm van overleg tussen het kabinet van Pascal Smet en de belangrijkste vertegenwoordigers van de sector verdwenen. Het adviescomité voor de taxidiensten werd niet meer bijeengeroepen en geen enkele vergadering werd georganiseerd”, betreurt Steenberghen. “We roepen Minister Smet en alle leden van de Brusselse Regering dus op om dringend initiatieven te nemen om eindelijk het beheer van de sector te waarborgen. De toekomst van de Brusselse mobiliteit en tewerkstelling hangt hier van af.”

Gemeenschappelijk Front

Het Gemeenschappelijk Front van de Brussels Taxi’s groepeert de belangrijkste professionele verenigingen van taxi-exploitanten en de vakbonden. Het gaat om A.T.B., Autolux, Elite Taxi Belgium, Federation Belge des Taxis, G.T.L., Ingoboka, Taxis, Taxis Bleus, Taxis Ucclois 2000, Taxis United, Taxis Verts, Unitax, UPETB, UPETTC, ABVV-BTB, ACV-Transcom en ACLVB.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.