Stationtaxi, Quattrotax, Tilburg, taxibedrijf, voertuigen, taxi

Taxi Gilde Tilburg opgericht met oog op beter taxivervoer

Met de oprichting van het Taxi Gilde Tilburg moet een belangrijke stap worden gezet in de verbetering van het taxivervoer in Tilburg. Dit initiatief is genomen door diverse lokale taxiondernemers en de gemeente. Tijdens de Tilburgse Kermis zal bij wijze van proef worden gewerkt met speciale vignetten die alleen kwalitatief goede taxi’s en chauffeurs toegang verlenen tot speciaal aangewezen standplaatsen.

Tilburg erkent dat de laatste jaren de kwaliteit van het taxivervoer tijdens evenementen onvoldoende is gewaarborgd. De gemeente constateert dat er de laatste jaren een wildgroei aan taxiondernemers heeft plaatsgevonden. “Er heerst op drukke tijden een zeer gespannen sfeer op de taxistandplaatsen, die de kwaliteit en de uitstraling van de stad geen goed doet. Dit komt in het bijzonder tot uiting tijdens evenementen, zoals de Tilburgse Kermis.”

Diverse andere steden, waaronder Breda, kennen al een eigen taxigilde. EnkeleTilburgse taxibedrijven hebben nu in overleg met de gemeente ook zo’n organisatie voor hun eigen stad in het leven geroepen. Daarbij zijn zowel de grootste taxibedrijven uit het gebied als diverse zzp’ers betrokken. Volgens de gemeente gaat het om een goede dwarsdoorsnede van de taxibranche in Tilburg.

Vijf standplaatsen

De initiatiefnemers hebben, samen met enkele andere taxibedrijven, de gemeente gevraagd om toegang tot de taxistandplaatsen te reguleren. Hierdoor kunnen taxibedrijven die niet voldoen aan een aantal kwaliteitscriteria, zoals wettelijke eisen, straatkennis en gedragsregels, niet op deze standplaatsen terecht. De gemeente wil dat de branche zelf verantwoordelijk is voor een kwalitatief beter vervoer en heeft daarom dit initiatief verder ondersteund.

Het eerste gevolg in de praktijk van deze ontwikkeling is dus het vignet dat taxi’s nodig zullen hebben om tijdens de Tilburgse Kermis van vijf aangewezen standplaatsen gebruik te mogen maken. Deze vignetten kunnen bij de gemeente worden aangevraagd. Toekenning hangt af van lidmaatschap van het Taxi Gilde Tilburg en het bezit van een TX Keur. Daarnaast worden aan de onderneming, het voertuig en de chauffeur de nodige kwaliteitseisen gesteld.

Taxivervoer visitekaartje

Met de pilot tijdens dit evenement pakt men het overigens wel meteen op grote schaal aan: de Tilburgse Kermis duurt tien dagen en weet de laatste jaren telkens zo’n 1,5 miljoen bezoekers te trekken. Als de proef slaagt zal het vignet ook tijdens de volgende editie van de kermis worden toegepast – en wellicht ook tijdens andere evenementen.

De gemeente Tilburg wil samen met de branche een bijdrage leveren aan het kwalitatief hoger openbaar vervoer in de stad. Ook is het streven om voortaan ongeregeldheden op de taxistandplaatsen tijdens evenementen te voorkomen. Wethouder Mario Jacobs: “Ik ben blij dat de branche, zowel de grotere bedrijven als de éénmanszaken, zich hebben verenigd. Op deze manier maken we een grote stap om openbaar vervoer in de stad een kwaliteitsimpuls te geven. Het taxivervoer is en blijft ook een visitekaartje van de stad.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

14 reacties op “Taxi Gilde Tilburg opgericht met oog op beter taxivervoer”

Theo van Rooij|01.07.16|15:43

Dat word niks Taxi s mogen gaan staan waar ze willen klaar .
Met carnaval komen de Taxi s zelfs uit AMSTERDAM NAAR BRABAND ??

John van der Horst|01.07.16|16:32

Het feit dat we die uit Amsterdam niet nodig hebben in deze drukke dagen, wil zeggen dat er de rest van het jaar veeeeel te veel taxi`s zijn, die allemaal te weinig verdienen om rond te kunnen komen. Als de Amsterdammers hier komen helpen omdat wij het werk niet aankunnen, zou dat toch heel welkom moeten zijn? Of heb je liever dat je klanten 2 uur moeten wachten op een taxi? Iedere taxichauffeur die de hulp dus niet verwelkomt, moet gewoon ander werk gaan zoeken, die hoort niet thuis op de taxi.

Pierre van Aert|02.07.16|13:32

Het werkt hier in Breda al jaren niet. Er is geen handhaving, want wie gaat dat betalen.

Ton van Dalfsen|04.07.16|18:08

Hebben alle ZZP-ers of eenmanszaken een TX keurmerk in Tilburg? En de Wethouder is blij met deze taxigilde! Is zijn volgende zet naar ik hoop Het WMO vervoer en schoolvervoer onderhands aan de plaatselijke bedrijven te gunnen. Als je A zegt moet je ook B zeggen

Paul Dijkhuizen|07.07.16|13:43

Probleem is dus de vakbekwaamheid van de ondernemingen? blijft toch raar dat de vakbekwaamheidseisen net zijn afgeschaft. Volgens mij blijft ook de landelijke regelgeving, vergunning voor heel nederland, prevaleren boven gemeentelijke, raar dat de gemeente nu waarschijnlijk via een verordening taxi’s gaat uitsluiten omdat ze niet beschikken oven een tx-keur en geen lid zijn van een plaatselijke gilde. Beter om de gehele branche een kwalitatieve boost te geven met ‘vakbekwaamheidseisen’.

Ton van Dalfsen|07.07.16|14:28

Eigenlijk zouden de branche organisaties met een eigen landelijk keurmerk moeten komen. Hierdoor heb je al die plaatselijke keurmerken en/of gildes niet nodig. Een eigen landelijke keurmerk kan eenvoudiger. Bij TX moet je geloof ik kunnen reanimeren en/of EHBO hebben? Ik heb bij mijn rij-veiligheids training van INTERSECO geleerd dat als je passagier ergens last van krijgt meteen naar de dichts bij zijnde ziekenhuis moet rijden voor de specialisme die daar is. Zie je het al voor je dat een

Ton van Dalfsen|07.07.16|14:29

taxichauffeur met een bepaald geloofsovertuiging de klant met de tegenstrijdige geloofsovertuiging gaat reanimeren of de vinger gaat verbinden?

Rodney Barten|07.07.16|15:48

Ton: Zoals jij het stelt keurt de slager zijn eigen vlees. De overheid had NOOIT de vakbekwaamheid moet afschaffen, zij had deze beter kunnen verzwaren met eisen. Daarnaast ook de eisen van de chauffeurspas verhogen. Het is kolder dat iedere stad zijn eigen verordening gaat instellen, wat hebben we tegenwoordig allemaal? Gildes, TTO’s, BTx certificaat Den Bosch, Utrechts Keurmerk…hopeloos allemaal.

Pierre van Aert|07.07.16|16:40

De ZZP-eigen rijders zien maar het liefst, dat de klanten als het druk is, heel lang staan te wachten op een taxi, dan kunnen ze de prijzen flink illegaal verhogen en kan de ZZP-eigen rijder uit een andere plaats geweerd worden.

Ton van Dalfsen|09.07.16|13:18

Die drol van het vervallen van vakbekwaamheid moet men eens een keer doorslikken. Je moet NU gaan denken hoe je het beste kan regelen. Natuurlijk keurt elke slager zijn vlees anders is het geen goede slager. Zo ook met de Taxi, de branche zou zelf met een keurmerk moeten komen maar die durf is er gewoon niet. Bij KNV Bus waren een aantal touringcar bedrijven weggelopen en een eigen branche ver. opgezet met een EIGEN KEURMERK. Waarom kan het daar wel? Zijn wij toch nog op onze eigen gemaakte

Ton van Dalfsen|09.07.16|13:23

eilandjes bezig. Wat een verdeeldheid blijft er hier. Kom Op Branche verenigingen laat je nou eens zien! Op de straat gaat het nog altijd om de chauffeur DIE vakbekwaam moet zijn. Er zijn zelfs loon chauffeurs die het niet zo nauw nemen en ken een paar bedrijven waar dat is. Waarom hoor of zie ik hier alleen maar de ZZP-ers en/of kleine bedrijfjes? en niet de grote bedrijven?

Ton van Dalfsen|09.07.16|13:28

Altijd maar zemelen over de BCT maar de andere problemen worden niet opgepakt. Zoals de TTO, keurmerken en niet te vergeten de schiphol problematiek. zijn maar enkele voorbeelden waar aandacht aan besteed dient te worden maar hoor de branche ver. hier totaal niet over. Zijn jullie bang om de nek uit te steken? of boven het maaiveld te komen?

Ton van Dalfsen|09.07.16|13:31

Zelfs TCA Amsterdam adverteert met ritten vanaf schiphol. Er staat in de advertentie: Ga bij schiphol naar boven vertrekhal en houd een taxi aan met rode TCA daklicht aan. Ronselen op een andere manier.

Pierre van Aert|09.07.16|16:17

Dat is voor iedereen de enige juiste manier, ook voor particuliere afhalers. Maar dat heeft Schiphol liever niet, die wil geld verdienen. Mensen hun auto laten parkeren, dan wachten in de aankomsthal, lekker in de dure winkels kopen enz enz.

Taxi Gilde Tilburg opgericht met oog op beter taxivervoer | TaxiPro
Stationtaxi, Quattrotax, Tilburg, taxibedrijf, voertuigen, taxi

Taxi Gilde Tilburg opgericht met oog op beter taxivervoer

Met de oprichting van het Taxi Gilde Tilburg moet een belangrijke stap worden gezet in de verbetering van het taxivervoer in Tilburg. Dit initiatief is genomen door diverse lokale taxiondernemers en de gemeente. Tijdens de Tilburgse Kermis zal bij wijze van proef worden gewerkt met speciale vignetten die alleen kwalitatief goede taxi’s en chauffeurs toegang verlenen tot speciaal aangewezen standplaatsen.

Tilburg erkent dat de laatste jaren de kwaliteit van het taxivervoer tijdens evenementen onvoldoende is gewaarborgd. De gemeente constateert dat er de laatste jaren een wildgroei aan taxiondernemers heeft plaatsgevonden. “Er heerst op drukke tijden een zeer gespannen sfeer op de taxistandplaatsen, die de kwaliteit en de uitstraling van de stad geen goed doet. Dit komt in het bijzonder tot uiting tijdens evenementen, zoals de Tilburgse Kermis.”

Diverse andere steden, waaronder Breda, kennen al een eigen taxigilde. EnkeleTilburgse taxibedrijven hebben nu in overleg met de gemeente ook zo’n organisatie voor hun eigen stad in het leven geroepen. Daarbij zijn zowel de grootste taxibedrijven uit het gebied als diverse zzp’ers betrokken. Volgens de gemeente gaat het om een goede dwarsdoorsnede van de taxibranche in Tilburg.

Vijf standplaatsen

De initiatiefnemers hebben, samen met enkele andere taxibedrijven, de gemeente gevraagd om toegang tot de taxistandplaatsen te reguleren. Hierdoor kunnen taxibedrijven die niet voldoen aan een aantal kwaliteitscriteria, zoals wettelijke eisen, straatkennis en gedragsregels, niet op deze standplaatsen terecht. De gemeente wil dat de branche zelf verantwoordelijk is voor een kwalitatief beter vervoer en heeft daarom dit initiatief verder ondersteund.

Het eerste gevolg in de praktijk van deze ontwikkeling is dus het vignet dat taxi’s nodig zullen hebben om tijdens de Tilburgse Kermis van vijf aangewezen standplaatsen gebruik te mogen maken. Deze vignetten kunnen bij de gemeente worden aangevraagd. Toekenning hangt af van lidmaatschap van het Taxi Gilde Tilburg en het bezit van een TX Keur. Daarnaast worden aan de onderneming, het voertuig en de chauffeur de nodige kwaliteitseisen gesteld.

Taxivervoer visitekaartje

Met de pilot tijdens dit evenement pakt men het overigens wel meteen op grote schaal aan: de Tilburgse Kermis duurt tien dagen en weet de laatste jaren telkens zo’n 1,5 miljoen bezoekers te trekken. Als de proef slaagt zal het vignet ook tijdens de volgende editie van de kermis worden toegepast – en wellicht ook tijdens andere evenementen.

De gemeente Tilburg wil samen met de branche een bijdrage leveren aan het kwalitatief hoger openbaar vervoer in de stad. Ook is het streven om voortaan ongeregeldheden op de taxistandplaatsen tijdens evenementen te voorkomen. Wethouder Mario Jacobs: “Ik ben blij dat de branche, zowel de grotere bedrijven als de éénmanszaken, zich hebben verenigd. Op deze manier maken we een grote stap om openbaar vervoer in de stad een kwaliteitsimpuls te geven. Het taxivervoer is en blijft ook een visitekaartje van de stad.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

14 reacties op “Taxi Gilde Tilburg opgericht met oog op beter taxivervoer”

Theo van Rooij|01.07.16|15:43

Dat word niks Taxi s mogen gaan staan waar ze willen klaar .
Met carnaval komen de Taxi s zelfs uit AMSTERDAM NAAR BRABAND ??

John van der Horst|01.07.16|16:32

Het feit dat we die uit Amsterdam niet nodig hebben in deze drukke dagen, wil zeggen dat er de rest van het jaar veeeeel te veel taxi`s zijn, die allemaal te weinig verdienen om rond te kunnen komen. Als de Amsterdammers hier komen helpen omdat wij het werk niet aankunnen, zou dat toch heel welkom moeten zijn? Of heb je liever dat je klanten 2 uur moeten wachten op een taxi? Iedere taxichauffeur die de hulp dus niet verwelkomt, moet gewoon ander werk gaan zoeken, die hoort niet thuis op de taxi.

Pierre van Aert|02.07.16|13:32

Het werkt hier in Breda al jaren niet. Er is geen handhaving, want wie gaat dat betalen.

Ton van Dalfsen|04.07.16|18:08

Hebben alle ZZP-ers of eenmanszaken een TX keurmerk in Tilburg? En de Wethouder is blij met deze taxigilde! Is zijn volgende zet naar ik hoop Het WMO vervoer en schoolvervoer onderhands aan de plaatselijke bedrijven te gunnen. Als je A zegt moet je ook B zeggen

Paul Dijkhuizen|07.07.16|13:43

Probleem is dus de vakbekwaamheid van de ondernemingen? blijft toch raar dat de vakbekwaamheidseisen net zijn afgeschaft. Volgens mij blijft ook de landelijke regelgeving, vergunning voor heel nederland, prevaleren boven gemeentelijke, raar dat de gemeente nu waarschijnlijk via een verordening taxi’s gaat uitsluiten omdat ze niet beschikken oven een tx-keur en geen lid zijn van een plaatselijke gilde. Beter om de gehele branche een kwalitatieve boost te geven met ‘vakbekwaamheidseisen’.

Ton van Dalfsen|07.07.16|14:28

Eigenlijk zouden de branche organisaties met een eigen landelijk keurmerk moeten komen. Hierdoor heb je al die plaatselijke keurmerken en/of gildes niet nodig. Een eigen landelijke keurmerk kan eenvoudiger. Bij TX moet je geloof ik kunnen reanimeren en/of EHBO hebben? Ik heb bij mijn rij-veiligheids training van INTERSECO geleerd dat als je passagier ergens last van krijgt meteen naar de dichts bij zijnde ziekenhuis moet rijden voor de specialisme die daar is. Zie je het al voor je dat een

Ton van Dalfsen|07.07.16|14:29

taxichauffeur met een bepaald geloofsovertuiging de klant met de tegenstrijdige geloofsovertuiging gaat reanimeren of de vinger gaat verbinden?

Rodney Barten|07.07.16|15:48

Ton: Zoals jij het stelt keurt de slager zijn eigen vlees. De overheid had NOOIT de vakbekwaamheid moet afschaffen, zij had deze beter kunnen verzwaren met eisen. Daarnaast ook de eisen van de chauffeurspas verhogen. Het is kolder dat iedere stad zijn eigen verordening gaat instellen, wat hebben we tegenwoordig allemaal? Gildes, TTO’s, BTx certificaat Den Bosch, Utrechts Keurmerk…hopeloos allemaal.

Pierre van Aert|07.07.16|16:40

De ZZP-eigen rijders zien maar het liefst, dat de klanten als het druk is, heel lang staan te wachten op een taxi, dan kunnen ze de prijzen flink illegaal verhogen en kan de ZZP-eigen rijder uit een andere plaats geweerd worden.

Ton van Dalfsen|09.07.16|13:18

Die drol van het vervallen van vakbekwaamheid moet men eens een keer doorslikken. Je moet NU gaan denken hoe je het beste kan regelen. Natuurlijk keurt elke slager zijn vlees anders is het geen goede slager. Zo ook met de Taxi, de branche zou zelf met een keurmerk moeten komen maar die durf is er gewoon niet. Bij KNV Bus waren een aantal touringcar bedrijven weggelopen en een eigen branche ver. opgezet met een EIGEN KEURMERK. Waarom kan het daar wel? Zijn wij toch nog op onze eigen gemaakte

Ton van Dalfsen|09.07.16|13:23

eilandjes bezig. Wat een verdeeldheid blijft er hier. Kom Op Branche verenigingen laat je nou eens zien! Op de straat gaat het nog altijd om de chauffeur DIE vakbekwaam moet zijn. Er zijn zelfs loon chauffeurs die het niet zo nauw nemen en ken een paar bedrijven waar dat is. Waarom hoor of zie ik hier alleen maar de ZZP-ers en/of kleine bedrijfjes? en niet de grote bedrijven?

Ton van Dalfsen|09.07.16|13:28

Altijd maar zemelen over de BCT maar de andere problemen worden niet opgepakt. Zoals de TTO, keurmerken en niet te vergeten de schiphol problematiek. zijn maar enkele voorbeelden waar aandacht aan besteed dient te worden maar hoor de branche ver. hier totaal niet over. Zijn jullie bang om de nek uit te steken? of boven het maaiveld te komen?

Ton van Dalfsen|09.07.16|13:31

Zelfs TCA Amsterdam adverteert met ritten vanaf schiphol. Er staat in de advertentie: Ga bij schiphol naar boven vertrekhal en houd een taxi aan met rode TCA daklicht aan. Ronselen op een andere manier.

Pierre van Aert|09.07.16|16:17

Dat is voor iedereen de enige juiste manier, ook voor particuliere afhalers. Maar dat heeft Schiphol liever niet, die wil geld verdienen. Mensen hun auto laten parkeren, dan wachten in de aankomsthal, lekker in de dure winkels kopen enz enz.