TCS

MyTaxi overgenomen door Taxi Centrale Schiphol

De circa 250 taxichauffeurs die zijn aangesloten bij TTO MyTaxi gaan verder onder de vlag van Taxi Centrale Schiphol (TCS). Door deze stap zijn er voor het einde van het jaar zo’n 1.400 chauffeurs aangesloten bij TCS.

Amsterdam werkt sinds 2013 met het systeem van Toegelaten Taxi Organisaties. Met dit model mag een beperkt aantal Nederlandse gemeenten extra eisen stellen aan de straattaximarkt, aanvullend op de landelijke wetgeving. Formeel zijn er twaalf van zulke organisaties in Amsterdam, waarbij in totaal zo’n 4.500 chauffeurs zijn aangesloten. TCA is met zijn 1.500 leden de grootste. TCS komt nu op ongeveer hetzelfde niveau uit. Eerder dit jaar werden de chauffeurs van Stads Taxi Amsterdam en Stichting AMS Taxi al aan TCS toegevoegd.

In de markt wordt doorgaans geredeneerd dat TCS met zijn groei TCA naar de kroon wil steken. Hoewel een gelijke omvang concurreren beter mogelijk maakt, benadrukt directeur Gamis el Bouakili van TCS dat dit zeker niet de insteek is van de overname van MyTaxi, en ook niet van het eerdere samengaan met STA en AMS.

Kruidenier en supermarkt

“Toen werd begonnen met het TTO-systeem in Amsterdam, werd al voorspeld dat veel organisaties op termijn niet de kwaliteit zouden kunnen leveren waar de markt om vraagt. Daar is een bepaalde schaalgrootte voor vereist. Vergelijk het met boodschappen doen: vroeger kon je daarvoor op de hoek van elke straat bij een kruidenier terecht, nu bestaan er vrijwel alleen nog maar grote supermarktketens. Een soortgelijke ontwikkeling, waarbij de kleinere en minder levensvatbare partijen verdwijnen, is nu ook in de Amsterdamse TTO-markt gaande”, aldus El Bouakili.

Het overbrengen van de MyTaxi-chauffeurs naar TCS is inmiddels in volle gang. Omdat dit per dossier en dus op individuele basis gaat, zal dat de nodige tijd in beslag nemen. Maar El Bouakili verwacht dat alles voor de jaarwisseling afgerond zal zijn. Wanneer dat eenmaal het geval is, verdwijnt de naam MyTaxi.

Track and trace

Overigens is de gemeente Amsterdam van plan de chauffeurs van MyTaxi vanaf aanstaande vrijdag voor een periode van veertien dagen te schorsen van de Amsterdamse opstapmarkt. Bij een controle in oktober heeft de gemeente geconstateerd dat te weinig MyTaxi-chauffeurs aan de track and trace-verplichting voldoen. Van zaterdag 26 november tot en met vrijdag 9 december mogen de chauffeurs namens deze TTO daarom niet werken op de opstapmarkt in Amsterdam. MyTaxi tekent overigens bezwaar aan tegen het besluit, omdat de meeste chauffeurs wel zouden voldoen aan de track and trace-verplichting. Het zou volgens MyTaxi onterecht zijn dat de grote groep lijdt onder de fouten van enkele chauffeurs.

Alle TTO-taxi’s moeten op elk moment van de dag traceerbaar zijn, maar de praktijk blijkt weerbarstig, zo meldt De Telegraaf. Eigenlijk hadden alle TTO’s dit systeem per 1 november van dit jaar volledig op orde moeten hebben. Maar zelfs de best presterende TTO’s hebben dat nog niet helemaal voor elkaar. Boetes zijn daarvoor niet uitgedeeld, maar MyTaxi en de aangesloten chauffeurs worden nu wel degelijk voor het genoemde track and trace-vergrijp bestraft. Acht van de twaalf TTO’s hebben een officiële waarschuwing gehad omdat tenminste 15 procent van de aangesloten taxi’s niet of onvoldoende traceerbaar bleek te zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “MyTaxi overgenomen door Taxi Centrale Schiphol”

Peter Ruiter|21.11.16|15:38

TTO’s worden steeds verder afgeknepen door de gemeente. De bijkomende kosten zijn niet op te brengen en alleen schaalvergroting brengt lucht. Maar dan moet je niet te selectief zijn in je aanname-beleid met als consequentie nog meer gedoe en nog meer kosten. Om van het constante gezeik af te zijn gooien velen de handdoek in de ring.

Peter Ruiter|21.11.16|15:44

TTO regelgeving is trouwens alleen bedoeld om de kwaliteit van het taxivervoer te verbeteren. Gemeente Amsterdam heeft er een heel circus aan toegevoegde eisen aangeplakt. Ik zie niet hoe een track en trace de kwaliteit van het vervoer verbeterd. Hooguit de kwaliteit van opsporing maar daar is een TTO toch niet voor? Track en trace is in ieder geval een behoorlijke inbreuk van de privacy. Er staat nergens (niet bij de TTO en niet bij de gemeente) beschreven hoe om te gaan met deze data.

Paul Dijkhuizen|24.11.16|12:51

De gemeente kan nu naar hartelust ‘aanvullende eisen’ stellen aan de TTO’s, die kunnen op hun beurt alleen maar buigen voor de grillen van de gemeente, een zeer kwalijke zaak. Landelijke regelgeving zou moeten prevaleren, niet gemeentelijke. Straks heeft iedere gemeente zijn eigen regels en zul je als chauffeur/ondernemer in ieder gebied aan andere regels moeten voldoen en natuurlijk apart moeten betalen om daar je werk te mogen doen.

Albert Lasschuit|25.11.16|04:17

Beste peter
track and trace was juist een kern punt bij het bedenken van de t.t.o.s als antwoord op het vrijgeven van de markt waar geen eisen werden gesteld aan kennis of kwaliteit, mocht een ieder na betaling voor vergunning aan den haag taxi rijden ook al sprak men niet de lokale taal en/of ontbrak het aan straten kennis, ben je vergeten de verhalen van klanten, ik zit nu achterin een taxi de passagiers stoel voor is bezet door vriend of familielid van de chauffeur die via de tel met vrouw

Albert Lasschuit|25.11.16|04:37

thuis over de map amsterdam kijkend de chauffeur probeert aan te sturen, en dat was nog eerlijk proberend de klant thuis te brengen, denk 2 tellen na wat zou er nu rijden in de stad als er geen vergaande controle zou zijn.
Amsterdam zou binnen No time Internationaal bekend staan Als Mafioso Taxi stad nr 1.

Vrd grt Ap.