Uber bij Europees Hof: transportdienst of digitale service?

Taxidienst Uber mag deze week voor het Europees Hof van Justitie bepleiten dat zijn diensten in de categorie ‘digitale dienst’ vallen, en niet in ‘transportdienst’. De uitkomst van deze zaak kan mogelijk bepalen aan welke regels online diensten moeten voldoen. Want voor deze digitale dienstverleners zijn de regels minder streng dan voor conventionele bedrijven.

Die regels zijn minder strikt omdat de Europese Unie graag de ontwikkeling van elektronische diensten wil stimuleren, zodat de achterstand ten opzichte van Azië en de Verenigde Staten kan worden ingelopen. Dat moet weer zorgen voor innovatie en groei van de werkgelegenheid. Maar de traditionele taxibranche verzet zich al jaren tegen Uber, wat nu heeft geleid tot een rechtszaak op het hoogste Europese niveau.

De taxibranche is niet zozeer tegen Uber omdat er een nieuwe en sterke concurrent mee op de markt kwam, maar met name omdat voor Uber als verlener van een digitale dienst andere regels gelden dan voor taxibedrijven, die als transportdienst te boek staan. Ook in Nederland, waar Uber zijn Europese hoofdkantoor heeft, komt vanuit de taxibranche vaak de klacht dat deze benadering oneerlijke concurrentie in de hand werkt in het voordeel van Uber.

Illegale taxidienst

Het grootste taxibedrijf van Barcelona claimde vanuit die redenering in 2014 dat Uber een illegale aanbieder van taxiritten is, zo meldt Reuters. Het ging dan specifiek om UberPop, waarbij particulieren mensen met hun eigen auto’s tegen betaling vervoeren. Uber heeft die dienst vanwege de rechtszaak erover in Spanje gestaakt. Ook in onder meer Nederland was deze illegale taxidienst geen al te lang leven beschoren.

Uber werd dus door de grootste taxi-onderneming van Barcelona voor de rechter gesleept. Deze ging vervolgens te rade bij het Europees Hof van Justitie, de instelling die ervoor zorgt dat het Europese recht door alle lidstaten op gelijke wijze wordt toegepast. Op de laatste dinsdag van november zal Uber daar bepleiten dat het een digitale dienstverlener is, en geen bedrijf dat als transportdienst kan worden aangemerkt.

Digitale diensten

Als dat laatste toch gebeurt, krijgt Uber te maken met andere regels op het gebied van vergunningen, verzekeringen, veiligheid en personeelsbeleid. Maar zo’n uitspraak kan ook gevolgen hebben voor andere digitale diensten, zoals particulieren die kamers en woningen aan elkaar verhuren via Airbnb. Spanje, Frankrijk en Ierland vinden Uber een transportdienst. Andere landen, waaronder Nederland, lijken de huidige stand van zaken te steunen. Ook de European FreeTrade Association doet dat. Meer dan 200 mensen zullen bij de zitting aanwezig zijn (bron: Reuters).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Uber bij Europees Hof: transportdienst of digitale service?”

Johan Zevenbergen|28.11.16|12:39

Digitale zakkenvullers en monopolisten bedoelen ze zeker.