Taxi daklicht

Gemeente neemt taken TaxiKeur Utrecht over

FOTO NIET MEER GEBRUIKEN, HERKOMST ONBEKEND

Stichting TaxiKeur Utrecht is per 1 januari gestopt met het controleren en handhaven op de kwaliteit van het taxivervoer in Utrecht. Eerder had de organisatie al aangekondigd dat de plaatselijke taxiverordening het lastig maakte de taken uit te voeren. De gemeente Utrecht neemt de taken van SKTU tot nader order over.

Dat de stichting door gebrek aan middelen zijn taken heeft neergelegd, wordt gemeld door Stadsblad Utrecht. Maar als een verrassing komt dit nieuws niet. Aan TaxiPro legde SKTU-bestuurslid Marco Redeman onlangs al uit hoe het in 2012 opgerichte taxikeurmerk botste met de in 2015 van kracht geworden taxiverordening.

“Dat we tegen zaken aanlopen die zowel de gemeente als de stichting niet had voorzien, is niet zo vreemd”, stelde Redeman eind november vorig jaar. “Maar daardoor worden wij als stichting wel beperkt in de mate waarin we kunnen handhaven op naleving van TaxiKeur, terwijl dat juist zo’n belangrijk onderdeel van onze taak is.” Volgens Redeman zijn er “spelregels nodig, en daar moet op worden gehandhaafd en desnoods gesanctioneerd. We dachten dat dit in de taxiverordening juridisch dichtgetimmerd was, maar we komen er met zijn allen achter dat dit niet het geval is.”

300 euro contributie

Naast de gebrekkige armslag op het gebied van regels zou het SKTU ook aan financiële middelen ontbreken om zijn taken naar behoren uit te voeren. Dat is weer tegen het zere been van zo’n 160 chauffeurs die samenwerken middels de Vereniging Straattaxi Utrecht. Volgens hen krijgen zij en hun vakgenoten voor de jaarlijkse contributie van 300 euro te weinig terug en wordt er nauwelijks gecontroleerd – wat op zich strookt met de claim van SKTU dat het niet lukt om die controle uit te oefenen. VSU eist ook al een tijdlang dat SKTU zijn boeken opent, maar dit proces loopt nog via de gemeente.

De gemeente heeft de taken van STKU voorlopig overgenomen. De deur is overigens niet helemaal dicht: de betrokken partijen hopen nog op een duurzame oplossing.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gemeente neemt taken TaxiKeur Utrecht over | TaxiPro
Taxi daklicht

Gemeente neemt taken TaxiKeur Utrecht over

FOTO NIET MEER GEBRUIKEN, HERKOMST ONBEKEND

Stichting TaxiKeur Utrecht is per 1 januari gestopt met het controleren en handhaven op de kwaliteit van het taxivervoer in Utrecht. Eerder had de organisatie al aangekondigd dat de plaatselijke taxiverordening het lastig maakte de taken uit te voeren. De gemeente Utrecht neemt de taken van SKTU tot nader order over.

Dat de stichting door gebrek aan middelen zijn taken heeft neergelegd, wordt gemeld door Stadsblad Utrecht. Maar als een verrassing komt dit nieuws niet. Aan TaxiPro legde SKTU-bestuurslid Marco Redeman onlangs al uit hoe het in 2012 opgerichte taxikeurmerk botste met de in 2015 van kracht geworden taxiverordening.

“Dat we tegen zaken aanlopen die zowel de gemeente als de stichting niet had voorzien, is niet zo vreemd”, stelde Redeman eind november vorig jaar. “Maar daardoor worden wij als stichting wel beperkt in de mate waarin we kunnen handhaven op naleving van TaxiKeur, terwijl dat juist zo’n belangrijk onderdeel van onze taak is.” Volgens Redeman zijn er “spelregels nodig, en daar moet op worden gehandhaafd en desnoods gesanctioneerd. We dachten dat dit in de taxiverordening juridisch dichtgetimmerd was, maar we komen er met zijn allen achter dat dit niet het geval is.”

300 euro contributie

Naast de gebrekkige armslag op het gebied van regels zou het SKTU ook aan financiële middelen ontbreken om zijn taken naar behoren uit te voeren. Dat is weer tegen het zere been van zo’n 160 chauffeurs die samenwerken middels de Vereniging Straattaxi Utrecht. Volgens hen krijgen zij en hun vakgenoten voor de jaarlijkse contributie van 300 euro te weinig terug en wordt er nauwelijks gecontroleerd – wat op zich strookt met de claim van SKTU dat het niet lukt om die controle uit te oefenen. VSU eist ook al een tijdlang dat SKTU zijn boeken opent, maar dit proces loopt nog via de gemeente.

De gemeente heeft de taken van STKU voorlopig overgenomen. De deur is overigens niet helemaal dicht: de betrokken partijen hopen nog op een duurzame oplossing.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.