Taxi's Rotterdam

Meer taxi-ondernemers en langere wachttijden rijexamen taxi

Het aantal taxi-ondernemingen in Nederland is in 2016 fors gegroeid, zo blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. De versoepelde taxiwetgeving die begin vorig jaar van kracht werd, wordt door KvK als belangrijkste oorzaak genoemd. Dat beeld van groei wordt bevestigd door de melding van het CBR dat de wachttijden voor het rijexamen taxi steeds verder oplopen. Volgens KNV Taxi zijn onder meer het toenemend toerisme en het voortdurende opleiden van bijstandsgerechtigden tot taxichauffeur belangrijke oorzaken van de groeicijfers. 

De Kamer van Koophandel bracht de zogenaamde bedrijvendynamiek over 2016 in kaart. Dit Jaaroverzicht ondernemend Nederland 2016 komt neer op een overzicht van in- en uitschrijvingen van ondernemingen bij KvK, aangevuld met een analyse. Het aantal bedrijven in Nederland nam vorig jaar toe met 3 procent ten opzichte van 2015, tot een totaal van 1.832.812. Qua groei is dat overigens iets minder dan in 2015.

De groei van het aantal zelfstandigen zonder personeel bedroeg in 2016 zo’n 4 procent tot een totaal van 882.694. Het aantal parttime zzp’ers groeide vorig jaar met 5 procent, en voor het eerst was de meerderheid van de parttime starters vrouw. De KvK denkt dat steeds meer mensen een bestaan als ondernemer in deeltijd combineren met andere activiteiten zoals een vaste baan in deeltijd, vrijwilligerswerk of huishoudelijk werk.

Taxiwet

In de logistiek groeide het aantal ondernemingen vorig jaar met 7 procent. De belangrijkste oorzaak van deze laatste toename is de aangepaste taxiwetgeving. Hierdoor is namelijk de vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers komen te vervallen, waardoor zij ook de bij dat ondernemerschap behorende vakbekwaamheidsexamens niet meer hoeven af te leggen bij het CBR.

Daarmee is de drempel om als zelfstandig taxi-ondernemer aan de slag te gaan een stuk lager geworden. Maar potentiële chauffeurs moeten nog wel hun rijexamens met goed gevolg afleggen bij het CBR. En die organisatie merkt dat er veel vraag is naar examens voor taxi, bus, vrachtwagen en tractor. Voor het tweede jaar op rij is het aantal aanvragen gegroeid, zo bevestigt het CBR aan het Nederlands Dagblad. De aantrekkende economie zou daar een belangrijke oorzaak voor zijn. Bij aanvragen voor deze examens staat een wachttijd van maximaal zeven weken, maar op acht van de 27 locaties waar die examens worden aangeboden, is dat opgelopen tot acht of negen weken.

Niet meer zelfstandigen actief

Dat het aantal zelfstandigen in de taxisector groeit is voor brancheorganisatie KNV geen verrassing, geeft secretaris Hubert Andela aan. “VOF’s vallen uit elkaar sinds het afschaffen van het ondernemersdiploma en dat levert wel meer ondernemersvergunningen op, maar niet meer zelfstandigen die actief zijn. Een andere verklaring voor het toenemende aantal taxi’s in grote steden kan de groei van het toerisme zijn”, geeft Andela aan.

Dat laatste is mede gebaseerd op een bericht dat op dinsdag naar buiten werd gebracht door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In 2016 zag Nederland het ‘verblijfsbezoekers’ met 5 procent stijgen tot 15,7 miljoen. Zij waren samen goed voor 39 miljoen overnachtingen, een groei van 6 procent ten opzichte van 2015. En voor dit jaar verwacht het NBTC een groei van nog eens 3 procent in het aantal toeristen dat Nederland aandoet. Al die mensen moeten ook vervoerd worden, en zeker in de steden gebeurt dat voor een deel met taxi’s.

Onnozel

Andela vervolgt: “Daarnaast is er een extra groei, omdat sommige gemeentes nog altijd bijstandsgerechtigden stimuleren om als taxichauffeur aan de slag te gaan. Onnozel, want zelfstandigen zonder vaste eigen klantenkring moeten hard werken voor een loon waar je eigenlijk niet fatsoenlijk voor rond kunt komen. Verder speelt mee dat in Amsterdam sommige TTO’s nieuwe leden aantrekken zonder dat ze daar werk voor hebben en dat makelaar Uber steeds nieuwe mensen stimuleert om chauffeur te worden, om marktaandeel te winnen en de eigen marge te kunnen opkrikken.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Meer taxi-ondernemers en langere wachttijden rijexamen taxi | TaxiPro
Taxi's Rotterdam

Meer taxi-ondernemers en langere wachttijden rijexamen taxi

Het aantal taxi-ondernemingen in Nederland is in 2016 fors gegroeid, zo blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. De versoepelde taxiwetgeving die begin vorig jaar van kracht werd, wordt door KvK als belangrijkste oorzaak genoemd. Dat beeld van groei wordt bevestigd door de melding van het CBR dat de wachttijden voor het rijexamen taxi steeds verder oplopen. Volgens KNV Taxi zijn onder meer het toenemend toerisme en het voortdurende opleiden van bijstandsgerechtigden tot taxichauffeur belangrijke oorzaken van de groeicijfers. 

De Kamer van Koophandel bracht de zogenaamde bedrijvendynamiek over 2016 in kaart. Dit Jaaroverzicht ondernemend Nederland 2016 komt neer op een overzicht van in- en uitschrijvingen van ondernemingen bij KvK, aangevuld met een analyse. Het aantal bedrijven in Nederland nam vorig jaar toe met 3 procent ten opzichte van 2015, tot een totaal van 1.832.812. Qua groei is dat overigens iets minder dan in 2015.

De groei van het aantal zelfstandigen zonder personeel bedroeg in 2016 zo’n 4 procent tot een totaal van 882.694. Het aantal parttime zzp’ers groeide vorig jaar met 5 procent, en voor het eerst was de meerderheid van de parttime starters vrouw. De KvK denkt dat steeds meer mensen een bestaan als ondernemer in deeltijd combineren met andere activiteiten zoals een vaste baan in deeltijd, vrijwilligerswerk of huishoudelijk werk.

Taxiwet

In de logistiek groeide het aantal ondernemingen vorig jaar met 7 procent. De belangrijkste oorzaak van deze laatste toename is de aangepaste taxiwetgeving. Hierdoor is namelijk de vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers komen te vervallen, waardoor zij ook de bij dat ondernemerschap behorende vakbekwaamheidsexamens niet meer hoeven af te leggen bij het CBR.

Daarmee is de drempel om als zelfstandig taxi-ondernemer aan de slag te gaan een stuk lager geworden. Maar potentiële chauffeurs moeten nog wel hun rijexamens met goed gevolg afleggen bij het CBR. En die organisatie merkt dat er veel vraag is naar examens voor taxi, bus, vrachtwagen en tractor. Voor het tweede jaar op rij is het aantal aanvragen gegroeid, zo bevestigt het CBR aan het Nederlands Dagblad. De aantrekkende economie zou daar een belangrijke oorzaak voor zijn. Bij aanvragen voor deze examens staat een wachttijd van maximaal zeven weken, maar op acht van de 27 locaties waar die examens worden aangeboden, is dat opgelopen tot acht of negen weken.

Niet meer zelfstandigen actief

Dat het aantal zelfstandigen in de taxisector groeit is voor brancheorganisatie KNV geen verrassing, geeft secretaris Hubert Andela aan. “VOF’s vallen uit elkaar sinds het afschaffen van het ondernemersdiploma en dat levert wel meer ondernemersvergunningen op, maar niet meer zelfstandigen die actief zijn. Een andere verklaring voor het toenemende aantal taxi’s in grote steden kan de groei van het toerisme zijn”, geeft Andela aan.

Dat laatste is mede gebaseerd op een bericht dat op dinsdag naar buiten werd gebracht door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In 2016 zag Nederland het ‘verblijfsbezoekers’ met 5 procent stijgen tot 15,7 miljoen. Zij waren samen goed voor 39 miljoen overnachtingen, een groei van 6 procent ten opzichte van 2015. En voor dit jaar verwacht het NBTC een groei van nog eens 3 procent in het aantal toeristen dat Nederland aandoet. Al die mensen moeten ook vervoerd worden, en zeker in de steden gebeurt dat voor een deel met taxi’s.

Onnozel

Andela vervolgt: “Daarnaast is er een extra groei, omdat sommige gemeentes nog altijd bijstandsgerechtigden stimuleren om als taxichauffeur aan de slag te gaan. Onnozel, want zelfstandigen zonder vaste eigen klantenkring moeten hard werken voor een loon waar je eigenlijk niet fatsoenlijk voor rond kunt komen. Verder speelt mee dat in Amsterdam sommige TTO’s nieuwe leden aantrekken zonder dat ze daar werk voor hebben en dat makelaar Uber steeds nieuwe mensen stimuleert om chauffeur te worden, om marktaandeel te winnen en de eigen marge te kunnen opkrikken.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.