Den Bosch, keurmerk, taxi, taxichauffeur, BTx

Zonder keurmerk grote kans op boete tijdens carnaval

Gepubliceerd op 08-02-2017 om 08:30

Taxichauffeurs van buiten ’s-Hertogenbosch die tijdens carnaval wat bij willen verdienen in die stad, komen wat de gemeente betreft bedrogen uit. Wie niet over het plaatselijke taxikeurmerk beschikt, maar er toch taxiritten uitvoert, loopt de kans zowel een boete als een last onder dwangsom opgelegd te krijgen. En ook de 166 chauffeurs die het keurmerk wel hebben, krijgen hooguit één waarschuwing als ze in de fout gaan.

Carnaval is voor de steden in Noord-Brabant een belangrijk evenement. Niet alleen de bewoners zelf, ook veel mensen van buiten de provincie komen naar Den Bosch, Eindhoven, Breda of Tilburg om het feest mee te vieren. Die enorme toestroom van mensen maakt de Brabantse steden ook tot een aantrekkelijke bestemming voor taxichauffeurs uit de Randstad. Het gebruik van taxi’s neemt met zo’n evenement immers aanzienlijk toe, en dus ook de kans voor chauffeurs om buiten hun vaste werkgebied wat extra’s te verdienen.

Dat laatste is in Den Bosch echter alleen voorbehouden aan de nu 166 chauffeurs die over het BTx-keurmerk beschikken. Den Bosch heeft sinds begin 2016 een taxiverordening, waarmee de kwaliteit van het straattaxivervoer in de stad moet worden verbeterd. Met name tijdens grote evenementen als carnaval zijn er problemen met de manier waarop klanten worden bejegend, het weigeren van korte ritten, omrijden en hoge ritprijzen.

Verbeterpunten

Sinds de invoering van het Bossche taxikeurmerk neemt de gemeente al de nodige verbeteringen waar, maar er is ook nog werk aan de winkel. Het uitgaanspubliek in de stad noemde onlangs in een evaluatie onveilig rijgedrag, hoge ritprijzen en onnodig hard wegrijden als voornaamste verbeterpunten. Volgens de Stichting Bossche Kwaliteitstaxi (SBK) zal het nog wel enige jaren duren voordat de verbeteringen echt waarneembaar zijn, omdat ze in de kern vooral een andere houding van een beperkt aantal chauffeurs zouden vereisen.

Wie in ’s-Hertogenbosch zonder BTx-keur taxivervoer aanbiedt, riskeert een boete van het Openbaar Ministerie en een last onder dwangsom van de gemeente. Die laatste bedraagt 375 euro per keer, met een maximum van 1.500 euro. Tijdens carnaval hebben de keurwerkloze chauffeurs grote kans dat ze beboet worden, maar ook in aanloop naar het evenement gaat de gemeente streng handhaven. Gedurende het feest nemen Stadstoezicht, politie en de ILT de controles voor hun rekening.

Verordening

Dat buitenstaanders die mogelijk slechte kwaliteit leveren zo buiten de deur worden gehouden, wil niet zeggen dat de chauffeurs met keurmerk nu vrij spel hebben. “Vorig jaar is de gemeente gestart met de handhaving van het BTx-keurmerk. Iedereen is er nu wel aan gewend dat er in Den Bosch een speciale verordening geldt. Je wordt ook dit jaar niet direct op de bon geslingerd, maar één waarschuwing is wel genoeg. ‘Repressief optreden’, noemt  de gemeente Den Bosch dat”, aldus SBK in een toelichting.

Om het Btx-certificaat te behalen, moeten chauffeurs workshops volgens en een examen afleggen. Zij worden daarin getest op stratenkennis, gastvrijheid en integriteit. De kosten voor workshops en examens zijn 330 euro. Daarna betaalt iedere chauffeur 20 euro per maand om de SBK te financieren.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro, SDC360 en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

10 reacties op “Zonder keurmerk grote kans op boete tijdens carnaval”

Johan Zevenbergen|08.02.17|09:55

Pure discriminatie,
Zover ik weet heeeft iedereen een landelijke taxi vergunning gekocht, dus overal taxi diensten aan bieden in den landen.
Als men overal gemeentelijke verordeningen gaat maken ontstaat er een oerwoud aan regels die niet te volgen zijn.
Aldus zou je rijdend van Groningen naar Maastricht met tientallen gemeentes te maken krijgen, en dus verplicht worden leeg terug te rijden, danwel je wachttijd niet kunnen invullen.
Steek die energie is in het aanpakken van snorders.

Joke Van de Laar|08.02.17|11:45

Misschien handig om de namen van de wel toegelaten taxi bedrijven in een lijst te zetten dan kunnen de mensen zelf ook een keuze maken met wie ze meerijden
Zelf heb ik het ook ondervonden dat er een een veel langere weg wilden nemen heb hem hier ook op aangesprokenen verteld hoe hij moest rijden
tegenwoordig bel ik een taxi bedrijf dan maar 10 minuten langer wachten

Gijs Schinkel|08.02.17|13:39

Alles is in de hand gewerkt door de overheid, en het KNV. en de grote ondernemers
Door het verdwijnen van de ondernemersvergunning taxi bv, zijn er duizenden ZZP ers met een
Benz bij gekomen.
Het CCVT diploma, is sterk vereenvoudigd , en kan je bij iedere online cursus aanbieder volgen !!

Gijs Schinkel|08.02.17|13:40

Kwaliteit kost geld, binnen de taxi wereld, dus dan maar iets minder !
De groten, dachten jaren geleden genoeg te hebben , aan vraag afhankelijk vervoer.!!!!
Nu de gemeentes daar tegenwoordig op bezuinigen, proberen de groten weer voet aan de grond te krijgen, in het straattaxi werk. Dus hou op te jammeren, en ga op zoek naar klantjes. Heb ik ook 20 jaar gedaan .

Ton van Dalfsen|08.02.17|13:56

@ Gijs, Tja de grote jongens gingen jaren geleden allemaal het straattaxi werk afstoten. Schoolvervoer, doelgroepen vervoer: Ja daar lag het geld. En NU? Kommer en kwel bij de grote en proberen op alle manieren weer een graantje mee te pakken die er voor hun bijna niet meer is. En KNV? die luistert alleen naar de grote jongens.

Ton van Dalfsen|09.02.17|09:55

Al die keurmerken door het hele land om je te beschermen zou overbodig zijn. Gewoon de taxivergunningen gemeentelijk weer uitgeven.

Jeroen van Amstel|09.02.17|13:11

Ook Bossche taxichauffeurs weigeren ritten omdat ze de stad niet uit willen en vragen extra geld wanneer klanten naar bijv Vlijmen of Waalwijk willen.

Paul Dijkhuizen|09.02.17|13:41

Grappig, men is wel blij met al die mensen die van buiten komen om hun geld in Den Bosch uit te geven, maar als er ondernemers van buiten komen moeten die zoveel mogelijk geweerd worden. Vreemd dat het ‘enige jaren’ moet duren voordat de verbeterpunten (gedragsverandering) merkbaar zal zijn, zoiets moet binnen een week te veranderen zijn, misschien die workshops en examens van 330 euro eens onder de loep nemen? We hadden zoiets ooit landelijk, heette ‘vakbekwaamheid’…

richard Jaasma|09.02.17|18:07

hallo Allemaal,
wat moet wij nu uithalen met de SNEEk-Week in Sneek (friesland) ,moeten wij ook stickers vragen aan onze gemeente??wij zijn juist blij dat er hulp komt van buiten komt! omdat de Plaatselijke taxis het anders toch niet aan kunnen (collegialiteit)
het kan toch niet zo zijn dat we voor elke stad waar een feestof evenement is, is stickers of een TTO moeten hebben??
onze vergunning is landelijk!
Taxi Richard Sneek

ali|06.03.17|12:49

In Amsterdam komen ook taxi’s uit andere steden.
Hoog tijd dat Amsterdam een bijdrage moet vragen die taxi diensten aanbieden terwijl ze woonachtig zijn buiten Amsterdam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.