Overgenomen TTO’s verdwijnen uit straatbeeld Amsterdam

Er verdwijnen de komende tijd drie Toegelaten Taxi Organisaties uit Amsterdam. De TTO-vergunningen van MyTaxi, STA en AMS zijn inmiddels verlopen. Dat dit gebeurt, komt niet echt als een verrassing, want alle drie de taxicentrales zijn overgenomen door TCS / SchipholTaxi.

Amsterdam heeft sinds 2013 een taxiverordening en sindsdien mogen alleen TTO’s straattaxivervoer verzorgen in de Amsterdamse markt. Tot voor kort waren er twaalf TTO’s, met TCA als grootste. Dat is deze centrale met ongeveer 1.500 aangesloten chauffeurs nog steeds, maar Taxi Centrale Schiphol (TCS) / SchipholTaxi zou door de overnames van MyTaxi, AMS en STA aan zo’n 1.400 aangesloten chauffeurs komen. In totaal zijn er ongeveer 5.000 chauffeurs aangesloten bij één van de TTO’s van Amsterdam.

Schaalgrootte vereist

Dat TCS MyTaxi overnam, werd eind november al bekend. AMS en STA waren toen al bij TCS ondergebracht. Dat deze drie TTO’s nu uit het Amsterdamse straatbeeld verdwijnen, hangt samen het feit dat ze door de overnames niet voortbestaan. Van STA en MyTaxi verliep de vergunning op 1 februari jongstleden; voor AMS gebeurde dat vorige week. Na het aflopen van die vergunningen mogen de TTO’s er nog wel enkele weken gebruik van maken, maar over een kleine maand mag ook dat niet meer.

TCS-directeur Gamis el Bouakili lichtte de overnames eerder al toe op TaxiPro. “Toen werd begonnen met het TTO-systeem in Amsterdam, werd al voorspeld dat veel organisaties op termijn niet de kwaliteit zouden kunnen leveren waar de markt om vraagt. Daar is een bepaalde schaalgrootte voor vereist. Vergelijk het met boodschappen doen: vroeger kon je daarvoor op de hoek van elke straat bij een kruidenier terecht, nu bestaan er vrijwel alleen nog maar grote supermarktketens. Een soortgelijke ontwikkeling, waarbij de kleinere en minder levensvatbare partijen verdwijnen, is nu ook in de Amsterdamse TTO-markt gaande”, aldus El Bouakili destijds.

Nog negen TTO’s

Met het verdwijnen van MyTaxi, STA en AMS blijven er nog negen TTO’s over in Amsterdam. Dat zijn dus TCS / SchipholTaxi (officieel Bergisch, Boekhoff en Frissen Personenvervoer BV), TCA, Staxi, Taxistad, Taxi Direct Amsterdam, Sustainable Taxi Services (Taxi Electric), Aemstel Taxi, Member Taxi Amsterdam en TAT (Take a Taxi). Taxistad en Aemstel kwamen onlangs nog in het nieuws toen de gemeente ze wegens het niet naleven van de regels tijdelijk wilde schorsen. De TTO’s spanden echter een kort geding aan, waarin de rechter deze schorsing verbood.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Overgenomen TTO’s verdwijnen uit straatbeeld Amsterdam | TaxiPro

Overgenomen TTO’s verdwijnen uit straatbeeld Amsterdam

Er verdwijnen de komende tijd drie Toegelaten Taxi Organisaties uit Amsterdam. De TTO-vergunningen van MyTaxi, STA en AMS zijn inmiddels verlopen. Dat dit gebeurt, komt niet echt als een verrassing, want alle drie de taxicentrales zijn overgenomen door TCS / SchipholTaxi.

Amsterdam heeft sinds 2013 een taxiverordening en sindsdien mogen alleen TTO’s straattaxivervoer verzorgen in de Amsterdamse markt. Tot voor kort waren er twaalf TTO’s, met TCA als grootste. Dat is deze centrale met ongeveer 1.500 aangesloten chauffeurs nog steeds, maar Taxi Centrale Schiphol (TCS) / SchipholTaxi zou door de overnames van MyTaxi, AMS en STA aan zo’n 1.400 aangesloten chauffeurs komen. In totaal zijn er ongeveer 5.000 chauffeurs aangesloten bij één van de TTO’s van Amsterdam.

Schaalgrootte vereist

Dat TCS MyTaxi overnam, werd eind november al bekend. AMS en STA waren toen al bij TCS ondergebracht. Dat deze drie TTO’s nu uit het Amsterdamse straatbeeld verdwijnen, hangt samen het feit dat ze door de overnames niet voortbestaan. Van STA en MyTaxi verliep de vergunning op 1 februari jongstleden; voor AMS gebeurde dat vorige week. Na het aflopen van die vergunningen mogen de TTO’s er nog wel enkele weken gebruik van maken, maar over een kleine maand mag ook dat niet meer.

TCS-directeur Gamis el Bouakili lichtte de overnames eerder al toe op TaxiPro. “Toen werd begonnen met het TTO-systeem in Amsterdam, werd al voorspeld dat veel organisaties op termijn niet de kwaliteit zouden kunnen leveren waar de markt om vraagt. Daar is een bepaalde schaalgrootte voor vereist. Vergelijk het met boodschappen doen: vroeger kon je daarvoor op de hoek van elke straat bij een kruidenier terecht, nu bestaan er vrijwel alleen nog maar grote supermarktketens. Een soortgelijke ontwikkeling, waarbij de kleinere en minder levensvatbare partijen verdwijnen, is nu ook in de Amsterdamse TTO-markt gaande”, aldus El Bouakili destijds.

Nog negen TTO’s

Met het verdwijnen van MyTaxi, STA en AMS blijven er nog negen TTO’s over in Amsterdam. Dat zijn dus TCS / SchipholTaxi (officieel Bergisch, Boekhoff en Frissen Personenvervoer BV), TCA, Staxi, Taxistad, Taxi Direct Amsterdam, Sustainable Taxi Services (Taxi Electric), Aemstel Taxi, Member Taxi Amsterdam en TAT (Take a Taxi). Taxistad en Aemstel kwamen onlangs nog in het nieuws toen de gemeente ze wegens het niet naleven van de regels tijdelijk wilde schorsen. De TTO’s spanden echter een kort geding aan, waarin de rechter deze schorsing verbood.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.