ILT, Inspectie Leefomgeving en Transport, inval, Uber

Boetes en waarschuwingen bij taxicontroles in grote steden

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft afgelopen weekend taxicontroles gehouden in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en op Schiphol. Het grootste gedeelte van de chauffeurs hield zich aan de regels. De taxichauffeurs die wel in de fout gingen deden dit met name op het gebied van te kort genoten rust. Ook reden er enkele chauffeurs rond zonder gekeurde taxameter.

In totaal controleerde de inspectiedienst in enkele dagen tijd 52 taxi’s. Op Schiphol gebeurde dat 17 februari met tien taxi’s. Eén chauffeur mocht wegens te korte wekelijkse rust niet verder rijden. Een andere chauffeur kreeg een proces-verbaal van 900 euro omdat hij rondreed met een ongekeurde taxameter. Ook hij mag geen personen meer vervoeren totdat zijn taxameter wel is gekeurd.

Proces-verbaal voor gladde banden

Ook in Amsterdam hadden twee chauffeurs niet aan de criteria voldaan voor voldoende wekelijkse rust. Daarom kregen ze allebei een bevel tot staking van arbeid voor 72 uur. Een chauffeur kreeg daarnaast een proces-verbaal van 140 euro wegens het rijden met gladde banden. Hij mocht geen personen meer vervoeren. In totaal controleerde de ILT ter plekke achttien taxi’s.

In Rotterdam controleerde de inspectiedienst in totaal twaalf taxi’s. Behalve diverse waarschuwingen voor overtredingen van de regels voor arbeids- en rusttijden met bijbehorend rijverbod, maakte de ILT proces-verbaal op voor een verlopen taxameter (900 euro) en een boordcomputer taxi zonder de juiste softwareversie. Dat laatste kwam de chauffeur in kwestie op een boete van 1.800 euro te staan.

Onjuist BCT-gebruik

Ook in Utrecht deden de taxi-inspecteurs hun werk. Van de 14 gecontroleerde chauffeurs kregen er vijf een waarschuwing voor het onjuist gebruiken van hun BCT. Twee chauffeurs mochten niet verder rijden wegens het overtreden van hun rusttijden. Daarnaast heeft de ILT een proces-verbaal opgemaakt omdat een taxi rondreed zonder goedgekeurde taxameter; goed voor een boete van 900 euro.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

15 reacties op “Boetes en waarschuwingen bij taxicontroles in grote steden”

Arie Op Safari|23.02.17|11:53

Wel 52 taxi’s in enkele dagen tijd en op Schiphol wel 10 op 1 dag,…. Leuke baan bij het ILT, zeker niet te hard werken daar. In Amsterdam wel 18 taxi’s gecontroleerd,…. alleen op het Centraal station staan er al meer dan 18.

Duco Douwstra|23.02.17|12:02

Volgens de laatste brief van Neone Taxitronic, kan de ILT de BCT nog steeds niet betrouwbaar controleren,controles moeten aan speciale richtlijnen voldoen.De wet schrijft voor dat er een goedgekeurde BCT in de taxi aanwezig dient te zijn.Leveranciers mogen geen niet goedgekeurde en gecertificeerde BCT leveren of inbouwen.De wet heeft het niet over updaten van ondeugdelijke BCT’s.En de 72 uur verplichte rust,is hoop ik zonder boete,omdat 2x straffen niet is toegestaan.En ILT erken de mislukte BCT

Tim Vermeer|23.02.17|16:13

Wat wordt er verstaan onder onjuist gebruik van de BCT? Misschien is het wel eens tijd om uitleg te geven! Indertijd moesten grote aantallen BCT’s in zeer korte tijd ingebouwd worden. De uitleg over hoe alles werkt is er bij veel chauffeurs niet of nauwelijks geweest. Nu ook weer met de laatste update: nooit uitleg gekregen wat er veranderd is en hoe het werkt!

Taxi Volendam|24.02.17|13:51

Uitspraak Hoge Raad:
Belastingdienst mag niet meer op grote schaal foto’s op snelwegen maken en opslaan ter controle van rittenregistraties voor de bijtellingsregeling. Dat is in strijd met privacywetgeving !
Opgeslagen gegevens in de BCT zijn een stuk “privacy onvriendelijker” om het maar even zacht uit te drukken.
Een taxi chauffeur en zijn klanten wensen en hebben ook recht op privacy net als iedere Nederlander.
Diensten zoals de Securitate zitten we niet op te wachtten in ons land.

Louis Benoist|24.02.17|23:31

Ben het met tim eens, niemand weet hoe je wettelijk gezien de bct moet bedienen, en voor wat voor foute bediening je nou eigenlijk boetewaardig bent en voor hoeveel. Heb het geprobeerd op te zoeken maar nergens te vinden…

Rex Urban|25.02.17|09:33

Uitspraak College Bescherming Persoonsgegevens: BCT mag uitgelezen worden wanneer chauffeur verdachte is en D.M.V. het 4 ogen systeem.
I.L.T. negeert deze regels massaal.
Bovendien heeft de chauffeur de juiste rit gegevens niet voorhanden om in de bct in te voeren, bij b.v. contactvervoer en prijsafspraken, verhuur per zitplaats, waardoor I.L.T de juistheid en noodzaak daarvan ter plekke niet kan beoordelen.
De Hoge Raad en het C.B.P. heeft ook bezwaar op inbreuk op van onze privacy!

Bertax Landsmeer|27.02.17|10:42

Kiwa rekent €130.- voor een defecte Chauffeurskaart na eerst coulant te zijn geweest??
Wat een schandalige behandeling van de Chauffeur die gewoon elke ochtend netjes inlogd met kaart, maar ” pats ” kaart defect krijgt!

Dit is al de 2e keer in een jaar maar de eerste keer kreeg ik hem gratis vervangen! En dat is toch terecht en ruiken zij nu weer geld omdat ze de Wet er op na geslagen zijn, volgens telefoniste,
in hun wettelijke recht staan!

Waar is mijn garantie???

Taxibelangen Help ons!!!

Ton van Dalfsen|28.02.17|12:20

Het staat niet in de wet dat je een update moet laten uitvoeren.

Ton van Dalfsen|28.02.17|12:26

De OV chipkaart kost de reiziger als ik het goed heb € 7,50. Translink produceert het voor € 0,08 per kaart. Kiwa is veeeeeeelen malen duurder. Kan dus goedkoper bij Translink.

Ton van Dalfsen|28.02.17|16:46

En, al zou ik de updates hebben ( wat volgens de wet niet hoeft ) mag de ILT van mij niet de sectie uitlezen waar ik ben geweest. alleen de werk/rij rusttijden uren uitlezen. Ik beroep mij en die van mijn klant op de privacy volgens de grondwet. Grondwet staat boven alle wetten. Al zouden ze dat wel uitlezen doe ik aangifte voor inbreuk op mijn privacy.

Rex Urban|03.03.17|09:07

Meten met 2 maten ?????
Cdk van Drenthe wordt beticht van vriendjespolitiek , “slechts” over € 3100.
Zijn baan staat op het spel.
Melanie Schultz van Hagen met haar Man (steelt?) € 3 miljoen door een contract in handen van Kiwa te spelen.
Is dat geen Nepotisme dan.
De normen en waarden zijn ver te zoeken, te beginnen bij Overheids instanties zelf.
Bekeuringen voortvloeiend uit ondeugdelijke omstreden BCT zullen het niet halen bij de rechter en nut rijtijdenwet in geen enkel land aantoonbaar.

Peter Walgreen|19.03.17|01:26

Als je chauffeurskaart niet meer (goed) werkt dan moet je volgens het KIWA maar gewoon een nieuwe kopen en daar heb je, ja lachen hoor, liefst 4!!! dagen garantie op. Dus als je kaart het na 4 dagen (weer) begeeft dien je gewoon weer een nieuwe te kopen. Dit zijn dus echte maffia praktijken lijkt me!

Cor Vandijk|18.05.17|13:56

probeert een boterham te verdienen het zijn en blijven boeven het land is ziek de wet loop achter in vernieuwde apparatuur
als een rit en volg systeem [moving intelligence ] is bij de belasting goed gekeurd en je kan alles uit lezen hoe bedoel je
de wet is te oud en achterhaalt maar als daar mee geld binnen kan halen waar om zou je dan veranderen dat vernieuwe
maar dan zijn ze doof het systeem geef elke k.m aan elke minuten aan stilstand en ga zo maar door hoe hardt je rijd
weke w

Cor Vandijk|18.05.17|14:06

er is veen oplossing een moving intelligence daar kan ook alles op terug vinden maar dan ook alles .en goed gekeurt door de belasting
dus wat wil je nog meer elke k.m elke stilstand elke straat elke minuten elke uur alles maar dan ook alles geeft het systeem aan
elke rit het woord het vernieuwen en daar hebben de heren geen zin in ouwe muk brengt geld in de laa

Marcel Wolfs|19.05.17|19:30

ik heb laatst mijn bct op pauze gezet en toen ik het bonnetje uitprintte stond ie er niet op .Kwam ik mooi te laat achter. Ook niet in mijn geschiedenis staat geen pauze of in het systeem op de zaak. Terwijl ik zeker weet dat ie op pauze stond. Dit is me nu 2 x gebeurd. Ik bedoel maar hoe betrouwbaar is ie terwijl bij ons alles is gekeurd en back-ups worden gemaakt elke maand

Boetes en waarschuwingen bij taxicontroles in grote steden | TaxiPro
ILT, Inspectie Leefomgeving en Transport, inval, Uber

Boetes en waarschuwingen bij taxicontroles in grote steden

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft afgelopen weekend taxicontroles gehouden in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en op Schiphol. Het grootste gedeelte van de chauffeurs hield zich aan de regels. De taxichauffeurs die wel in de fout gingen deden dit met name op het gebied van te kort genoten rust. Ook reden er enkele chauffeurs rond zonder gekeurde taxameter.

In totaal controleerde de inspectiedienst in enkele dagen tijd 52 taxi’s. Op Schiphol gebeurde dat 17 februari met tien taxi’s. Eén chauffeur mocht wegens te korte wekelijkse rust niet verder rijden. Een andere chauffeur kreeg een proces-verbaal van 900 euro omdat hij rondreed met een ongekeurde taxameter. Ook hij mag geen personen meer vervoeren totdat zijn taxameter wel is gekeurd.

Proces-verbaal voor gladde banden

Ook in Amsterdam hadden twee chauffeurs niet aan de criteria voldaan voor voldoende wekelijkse rust. Daarom kregen ze allebei een bevel tot staking van arbeid voor 72 uur. Een chauffeur kreeg daarnaast een proces-verbaal van 140 euro wegens het rijden met gladde banden. Hij mocht geen personen meer vervoeren. In totaal controleerde de ILT ter plekke achttien taxi’s.

In Rotterdam controleerde de inspectiedienst in totaal twaalf taxi’s. Behalve diverse waarschuwingen voor overtredingen van de regels voor arbeids- en rusttijden met bijbehorend rijverbod, maakte de ILT proces-verbaal op voor een verlopen taxameter (900 euro) en een boordcomputer taxi zonder de juiste softwareversie. Dat laatste kwam de chauffeur in kwestie op een boete van 1.800 euro te staan.

Onjuist BCT-gebruik

Ook in Utrecht deden de taxi-inspecteurs hun werk. Van de 14 gecontroleerde chauffeurs kregen er vijf een waarschuwing voor het onjuist gebruiken van hun BCT. Twee chauffeurs mochten niet verder rijden wegens het overtreden van hun rusttijden. Daarnaast heeft de ILT een proces-verbaal opgemaakt omdat een taxi rondreed zonder goedgekeurde taxameter; goed voor een boete van 900 euro.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

15 reacties op “Boetes en waarschuwingen bij taxicontroles in grote steden”

Arie Op Safari|23.02.17|11:53

Wel 52 taxi’s in enkele dagen tijd en op Schiphol wel 10 op 1 dag,…. Leuke baan bij het ILT, zeker niet te hard werken daar. In Amsterdam wel 18 taxi’s gecontroleerd,…. alleen op het Centraal station staan er al meer dan 18.

Duco Douwstra|23.02.17|12:02

Volgens de laatste brief van Neone Taxitronic, kan de ILT de BCT nog steeds niet betrouwbaar controleren,controles moeten aan speciale richtlijnen voldoen.De wet schrijft voor dat er een goedgekeurde BCT in de taxi aanwezig dient te zijn.Leveranciers mogen geen niet goedgekeurde en gecertificeerde BCT leveren of inbouwen.De wet heeft het niet over updaten van ondeugdelijke BCT’s.En de 72 uur verplichte rust,is hoop ik zonder boete,omdat 2x straffen niet is toegestaan.En ILT erken de mislukte BCT

Tim Vermeer|23.02.17|16:13

Wat wordt er verstaan onder onjuist gebruik van de BCT? Misschien is het wel eens tijd om uitleg te geven! Indertijd moesten grote aantallen BCT’s in zeer korte tijd ingebouwd worden. De uitleg over hoe alles werkt is er bij veel chauffeurs niet of nauwelijks geweest. Nu ook weer met de laatste update: nooit uitleg gekregen wat er veranderd is en hoe het werkt!

Taxi Volendam|24.02.17|13:51

Uitspraak Hoge Raad:
Belastingdienst mag niet meer op grote schaal foto’s op snelwegen maken en opslaan ter controle van rittenregistraties voor de bijtellingsregeling. Dat is in strijd met privacywetgeving !
Opgeslagen gegevens in de BCT zijn een stuk “privacy onvriendelijker” om het maar even zacht uit te drukken.
Een taxi chauffeur en zijn klanten wensen en hebben ook recht op privacy net als iedere Nederlander.
Diensten zoals de Securitate zitten we niet op te wachtten in ons land.

Louis Benoist|24.02.17|23:31

Ben het met tim eens, niemand weet hoe je wettelijk gezien de bct moet bedienen, en voor wat voor foute bediening je nou eigenlijk boetewaardig bent en voor hoeveel. Heb het geprobeerd op te zoeken maar nergens te vinden…

Rex Urban|25.02.17|09:33

Uitspraak College Bescherming Persoonsgegevens: BCT mag uitgelezen worden wanneer chauffeur verdachte is en D.M.V. het 4 ogen systeem.
I.L.T. negeert deze regels massaal.
Bovendien heeft de chauffeur de juiste rit gegevens niet voorhanden om in de bct in te voeren, bij b.v. contactvervoer en prijsafspraken, verhuur per zitplaats, waardoor I.L.T de juistheid en noodzaak daarvan ter plekke niet kan beoordelen.
De Hoge Raad en het C.B.P. heeft ook bezwaar op inbreuk op van onze privacy!

Bertax Landsmeer|27.02.17|10:42

Kiwa rekent €130.- voor een defecte Chauffeurskaart na eerst coulant te zijn geweest??
Wat een schandalige behandeling van de Chauffeur die gewoon elke ochtend netjes inlogd met kaart, maar ” pats ” kaart defect krijgt!

Dit is al de 2e keer in een jaar maar de eerste keer kreeg ik hem gratis vervangen! En dat is toch terecht en ruiken zij nu weer geld omdat ze de Wet er op na geslagen zijn, volgens telefoniste,
in hun wettelijke recht staan!

Waar is mijn garantie???

Taxibelangen Help ons!!!

Ton van Dalfsen|28.02.17|12:20

Het staat niet in de wet dat je een update moet laten uitvoeren.

Ton van Dalfsen|28.02.17|12:26

De OV chipkaart kost de reiziger als ik het goed heb € 7,50. Translink produceert het voor € 0,08 per kaart. Kiwa is veeeeeeelen malen duurder. Kan dus goedkoper bij Translink.

Ton van Dalfsen|28.02.17|16:46

En, al zou ik de updates hebben ( wat volgens de wet niet hoeft ) mag de ILT van mij niet de sectie uitlezen waar ik ben geweest. alleen de werk/rij rusttijden uren uitlezen. Ik beroep mij en die van mijn klant op de privacy volgens de grondwet. Grondwet staat boven alle wetten. Al zouden ze dat wel uitlezen doe ik aangifte voor inbreuk op mijn privacy.

Rex Urban|03.03.17|09:07

Meten met 2 maten ?????
Cdk van Drenthe wordt beticht van vriendjespolitiek , “slechts” over € 3100.
Zijn baan staat op het spel.
Melanie Schultz van Hagen met haar Man (steelt?) € 3 miljoen door een contract in handen van Kiwa te spelen.
Is dat geen Nepotisme dan.
De normen en waarden zijn ver te zoeken, te beginnen bij Overheids instanties zelf.
Bekeuringen voortvloeiend uit ondeugdelijke omstreden BCT zullen het niet halen bij de rechter en nut rijtijdenwet in geen enkel land aantoonbaar.

Peter Walgreen|19.03.17|01:26

Als je chauffeurskaart niet meer (goed) werkt dan moet je volgens het KIWA maar gewoon een nieuwe kopen en daar heb je, ja lachen hoor, liefst 4!!! dagen garantie op. Dus als je kaart het na 4 dagen (weer) begeeft dien je gewoon weer een nieuwe te kopen. Dit zijn dus echte maffia praktijken lijkt me!

Cor Vandijk|18.05.17|13:56

probeert een boterham te verdienen het zijn en blijven boeven het land is ziek de wet loop achter in vernieuwde apparatuur
als een rit en volg systeem [moving intelligence ] is bij de belasting goed gekeurd en je kan alles uit lezen hoe bedoel je
de wet is te oud en achterhaalt maar als daar mee geld binnen kan halen waar om zou je dan veranderen dat vernieuwe
maar dan zijn ze doof het systeem geef elke k.m aan elke minuten aan stilstand en ga zo maar door hoe hardt je rijd
weke w

Cor Vandijk|18.05.17|14:06

er is veen oplossing een moving intelligence daar kan ook alles op terug vinden maar dan ook alles .en goed gekeurt door de belasting
dus wat wil je nog meer elke k.m elke stilstand elke straat elke minuten elke uur alles maar dan ook alles geeft het systeem aan
elke rit het woord het vernieuwen en daar hebben de heren geen zin in ouwe muk brengt geld in de laa

Marcel Wolfs|19.05.17|19:30

ik heb laatst mijn bct op pauze gezet en toen ik het bonnetje uitprintte stond ie er niet op .Kwam ik mooi te laat achter. Ook niet in mijn geschiedenis staat geen pauze of in het systeem op de zaak. Terwijl ik zeker weet dat ie op pauze stond. Dit is me nu 2 x gebeurd. Ik bedoel maar hoe betrouwbaar is ie terwijl bij ons alles is gekeurd en back-ups worden gemaakt elke maand