Bescheiden start voor taxi-bestelapp grote steden

Gepubliceerd op 16-03-2017 om 12:33

AppAcab wordt, drie maanden na de lancering, nog altijd vooral in Rotterdam gebruikt om taxiritten te bestellen. Het gebruik kent een voorzichtig stijgende lijn en zit momenteel op enkele honderden ritten per maand. Maar op korte termijn zullen ook de grootste centrales in Amsterdam, Utrecht en Den Haag actief aansluiten, evenals taxicentrales in andere steden.

RTC, UTC, TCA en HTMC presenteerden hun gezamenlijke initiatief op vrijdag 2 december in Rotterdam. De vier centrales hebben al eigen apps, maar met AppAcab slaan ze de handen ineen. De reiziger “kan voortaan met één app makkelijk in zijn eigen stad en in andere steden een taxi bestellen. AppAcab is gebouwd op de stevige basis van bestaande en beproefde taxibedrijven, zodat de klant weet wat hij kan verwachten.” De app werd in 2015 al aangekondigd, maar de daadwerkelijke lancering liet tot begin december vorig jaar op zich wachten.

Het was van meet af aan de bedoeling dat het Rotterdamse RTC het voortouw zou nemen, omdat het van de vier centrales de meeste faciliteiten op het gebied van IT heeft. Maar het was ook de insteek dat UTC (Utrecht), TCA (Amsterdam) en HTMC (Den Haag) snel na de lancering zouden instromen. Op zich kan in deze steden wel een taxi worden besteld via AppAcab, maar in de praktijk hebben de centrales in kwestie nog geen promotie gemaakt voor de app waardoor het gebruik in de praktijk vooral in Rotterdam plaatsvindt.

Geïnteresseerde centrales

RTC-commissaris Davor Bogicevic erkent dat het allemaal wat meer tijd in beslag neemt dan hij had ingeschat. “Alle centrales zijn grote partijen en ze werken elk weer met hun eigen systemen. Bovendien zijn we allemaal druk met aanbestedingen en andere zaken. Dat maakt dat het allemaal wat langer duurt. UTC en Amsterdam zijn echter klaar om op zeer korte termijn aan te sluiten. De overige geïnteresseerde centrales, en dat zijn er een stuk of tien, gaan we over twee weken aanschrijven teneinde in overleg te gaan. Dus ik verwacht dat binnen nu en een maand zo’n tien centrales bij Appacabb aangesloten zullen zijn. In Rotterdam draait hij al een paar maanden, en dat gaat goed.”

Stijgende lijn

AppAcab heeft een bescheiden eerste drie maanden achter de rug. “In het begin werden er weinig bestellingen gedaan, omdat de marketingcampagne net was gestart en nog zijn uitwerking moest krijgen”, aldus Bogicevic. “Inmiddels hebben we zo’n honderd van onze voertuigen beplakt met AppAcab-reclame. Het begint nu aardig te lopen, maar om meer dan enkele honderden ritten per maand gaat het nog niet. Wel zien we constant een stijgende lijn.”

De reacties van klanten zijn gevarieerd, vertelt Bogicevic. “De ene klant vindt de app geweldig, de ander had moeite met inloggen, weer anderen vinden het goed dat je met iDeal kunt betalen. Zo krijgen we veel feedback, en die gebruiken we ook om de app te verbeteren. Maar over het algemeen werkt de app goed en zijn de klanten en chauffeurs tevreden. Voor die laatste groep betekent het immers een extra bron van inkomsten.”

Kinderziektes

De eerste maanden zijn ook aangegrepen om een aantal kinderziektes op te lossen. “Als men probeerde te registeren met een verkeerd telefoonnummer, dan lukte dat simpelweg niet. Als iemand nu een telefoonnummer intikt met bijvoorbeeld een leesteken er in, dan wordt die persoon daar op gewezen.” Een ander voorbeeld van een kinderziekte: een rit wordt geboekt op basis van contante betaling, maar uiteindelijk wordt hij op rekening gereden. “Dan gaat het dus om de interne communicatie tussen app en ons systeem, maar ook dat is inmiddels opgelost. Datzelfde geldt voor andere zaken waar je pas in de praktijk tegen aanloopt.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro, SDC360 en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.