TCA, Tesla. Foto: TCA

Subsidiepot elektrische taxi’s Amsterdam is leeg

TCA, Tesla. Foto: TCA

Er kan bij de gemeente Amsterdam geen subsidie meer worden aangevraagd voor de aanschaf van elektrische taxi’s. Met behulp van deze subsidies zijn sinds 2012 bijna duizend elektrische taxi’s aangeschaft, maar het geld is vooralsnog op. Intussen heeft de gemeente ook het aantal standplaatsen uitgebreid waar alleen uitstootvrije taxi’s welkom zijn.

Het is overigens niet de eerste keer dat het subsidiepotje voor elektrische taxi’s in Amsterdam wordt opgebruikt. Het oorspronkelijke budget was 1 miljoen euro. Toen dat was opgesoupeerd, werd er 1,2 miljoen euro extra vrijgemaakt. Zo’n anderhalf jaar geleden was ook dat geld op. Er was toen voor 420 taxi’s een aanschafsubsidie van 5.000 euro toegekend. Nu ook een volgende subsidieronde ten einde is gekomen, staat de teller op 972 gesubsidieerde elektrische taxi’s.

Dat aantal kan overigens nog oplopen, want een aantal aanvragen is nog in behandeling. Maar er kunnen nu geen nieuwe aanvragen meer worden ingediend. In het najaar wordt bekeken of er nieuwe regelingen komen om te helpen in de overgang naar uitstootvrije voertuigen. Gemeente en taxisector hebben afspraken gemaakt om het taxiverkeer in de binnenstad in 2025 volledig uitstootvrij te maken.

Taxi’s op benzine en diesel niet welkom

Intussen is ook het aantal ‘schone’ standplaatsen in Amsterdam uitgebreid. Op die plekken zijn alleen nog schone taxi’s welkom. Uiteindelijk zijn dat alleen elektrische voertuigen en taxi’s op waterstof. Dit en volgend jaar mogen ook groengas-taxi’s nog van de standplaatsen gebruik maken; taxi’s op bezine en diesel kunnen er helemaal niet terecht.

Centraal Station, Leidseplein, Oudebrugsteeg en Amstel werden eerder al als schone standplaatsen aangewezen. Op 1 augustus komen daar de standplaatsen bij het Amstelstaion en aan Gustav Mahlerplein bij. In de loop van het jaar zal het aantal locaties waar taxi’s op benzine en diesel geen klanten mogen oppikken nog verder worden uitgebreid.

Lees ook:

Tijdens Taxi Expo 2019 staat een workshop over uitstootvrije taxi’s in Den Haag op het programma. Bezoekers van de beurs kunnen alle workshops gratis bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Subsidiepot elektrische taxi’s Amsterdam is leeg | TaxiPro
TCA, Tesla. Foto: TCA

Subsidiepot elektrische taxi’s Amsterdam is leeg

TCA, Tesla. Foto: TCA

Er kan bij de gemeente Amsterdam geen subsidie meer worden aangevraagd voor de aanschaf van elektrische taxi’s. Met behulp van deze subsidies zijn sinds 2012 bijna duizend elektrische taxi’s aangeschaft, maar het geld is vooralsnog op. Intussen heeft de gemeente ook het aantal standplaatsen uitgebreid waar alleen uitstootvrije taxi’s welkom zijn.

Het is overigens niet de eerste keer dat het subsidiepotje voor elektrische taxi’s in Amsterdam wordt opgebruikt. Het oorspronkelijke budget was 1 miljoen euro. Toen dat was opgesoupeerd, werd er 1,2 miljoen euro extra vrijgemaakt. Zo’n anderhalf jaar geleden was ook dat geld op. Er was toen voor 420 taxi’s een aanschafsubsidie van 5.000 euro toegekend. Nu ook een volgende subsidieronde ten einde is gekomen, staat de teller op 972 gesubsidieerde elektrische taxi’s.

Dat aantal kan overigens nog oplopen, want een aantal aanvragen is nog in behandeling. Maar er kunnen nu geen nieuwe aanvragen meer worden ingediend. In het najaar wordt bekeken of er nieuwe regelingen komen om te helpen in de overgang naar uitstootvrije voertuigen. Gemeente en taxisector hebben afspraken gemaakt om het taxiverkeer in de binnenstad in 2025 volledig uitstootvrij te maken.

Taxi’s op benzine en diesel niet welkom

Intussen is ook het aantal ‘schone’ standplaatsen in Amsterdam uitgebreid. Op die plekken zijn alleen nog schone taxi’s welkom. Uiteindelijk zijn dat alleen elektrische voertuigen en taxi’s op waterstof. Dit en volgend jaar mogen ook groengas-taxi’s nog van de standplaatsen gebruik maken; taxi’s op bezine en diesel kunnen er helemaal niet terecht.

Centraal Station, Leidseplein, Oudebrugsteeg en Amstel werden eerder al als schone standplaatsen aangewezen. Op 1 augustus komen daar de standplaatsen bij het Amstelstaion en aan Gustav Mahlerplein bij. In de loop van het jaar zal het aantal locaties waar taxi’s op benzine en diesel geen klanten mogen oppikken nog verder worden uitgebreid.

Lees ook:

Tijdens Taxi Expo 2019 staat een workshop over uitstootvrije taxi’s in Den Haag op het programma. Bezoekers van de beurs kunnen alle workshops gratis bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.