rechtbank, rechter, uitspraak

Verkoop ‘niet officiële’ reisbladen touringcars mag doorgaan

Uitgeverij Werkmappentaxi mag voorlopig doorgaan met het verkopen van zijn ‘niet officiële’ reisbladen voor touringcars. De redenering van ILT dat de Europese Verordening het aan anderen dan Kiwa verbiedt om de reisbladen te verkopen houdt volgens de rechter geen stand. Over het gebruik van deze boekjes door vervoerders is daarmee overigens niets gezegd.

Voor ongeregeld busvervoer is een reisblad nodig, waarop de vervoerder voor elke reis de bestemming, de route en het aantal passagiers invult. Het is alleen Kiwa toegestaan om deze boekjes af te geven. Kiwa heeft daarvoor een mandaat van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De uitgeverij van Duco Douwstra brengt al echter enige jaren reisbladenboekjes voor touringcars op de markt tegen veel lagere prijzen dan Kiwa rekent.

Geen expliciet verbod

Vanwege deze door ILT geconstateerde overtreding werd aan de uitgeverij een last onder dwangsom opgelegd van 100 euro per overtreding, met een maximum van 100.000 euro. Tegen dat besluit tekende de uitgeverij bezwaar aan. Die procedure loopt nog, maar Douwstra vroeg de voorzieningenrechter om een voorlopige uitspraak terwijl het bezwaar wordt afgehandeld. Tijdens de zitting vroeg de rechter zich af waarom niet expliciet staat vermeld dat het anderen dan Kiwa verboden is de reisbladen af te geven. Die afweging lijkt aan de basis van de uitspraak te liggen.

De voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) stelt namelijk vast dat de Europese Verordening 1073/2009 en de Wet personenvervoer 2000 geen verbod bevatten om ‘niet officiële’ reisbladen af te geven. Het standpunt van minister Schultz van IenM dat het op grond van de Verordening is verboden dat anderen dan Kiwa de reisbladen verkopen is daarom onjuist, aldus de rechter.

Reisbladen niet officeel

Hij schorst daarom tijdelijk de last onder dwangsom die aan Uitgeverij Werkmappentaxi was opgelegd. Dit betekent dat het bedrijf tot nader order door mag gaan met de verkoop van reisbladen voor touringcars. Dat maakt van zijn reisbladen echter nog geen ‘officiële’ reisbladen, zo benadrukt de rechter. Of de vervoerders de reisbladen mogen gebruiken is in deze zaak niet aan de orde.

Vincent Krabbendam

Lees ook: Discussie om reisbladen touringcars bij voorzieningenrechter

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Verkoop ‘niet officiële’ reisbladen touringcars mag doorgaan”

Piet Pietersen|29.06.16|17:24

heel goed, Kiwa jaagt de vervoersbranche onnodig op kosten.

Duco Douwstra|29.06.16|23:05

De Reisbladenboekjes dienen geen enkel doel, dus een nutteloze verplichting.Nederland wil er al jaren vanaf, daar is er ook al 10 jaar GEEN CONTROLE op in ons land.Maar sommige willen er niet vanaf en controleren er wel op.Alle door de ILT aangevoerde argumenten zijn leugens,zoals veiligheid,en dat er reisbladen opgevraagd zouden worden.Pure misleiding van de rechtbank, liegen tegen een rechter zou strafbaar moeten zijn.Heeft ILT er belang bij om hiertegen op te treden? Knechtjes van de Kiwa

Taxi Volendam|30.06.16|10:33

Proficiat heer Douwstra !

Een monopoliepositie is niet van deze tijd !
En zeker niet wanneer er misbruik van gemaakt wordt door er extreem hoge prijzen mee af te dwingen.

Ton van Dalfsen|30.06.16|14:19

GEFELICITEERD DUCO !!!!!! TOPPIE

Roel Derckx|30.06.16|20:57

Super uitspraak. Nu de rest van de monopolie van de KIWA nog afschaffen. Waarom kunnen wij bijvoorbeeld geen communitaire vergunning in Duitsland of België aanvragen, of een veel goedkopere chauffeurskaart bestellen in een van deze landen?

Peer Baltus|01.07.16|11:12

Ik was ook stomverbaasd over het monopolie dat aan KIWA gegund is. Tot ik uit zeer betrouwbare bron hoorde dat de echtgenoot van de Minister aandeelhouder is van KIWA ….

Ton van Dalfsen|04.07.16|18:12

@ Peer, Tja had al eens hier op Taxipro genoemd: Zegt Hr Schulz tegen mevrouw Schulz tijdens hun ochtend ontbijt. Als jij nou zolang jij nog minister bent zorgt dat het Kiwa het contract verlengt krijgt en de tarieven zo hoog mogen behouden zorg ik voor een mooie baan bij het Kiwa als je afzwaait als minister. Zorg maar dat PwC een mooi rapport opstelt

Verkoop ‘niet officiële’ reisbladen touringcars mag doorgaan | TaxiPro
rechtbank, rechter, uitspraak

Verkoop ‘niet officiële’ reisbladen touringcars mag doorgaan

Uitgeverij Werkmappentaxi mag voorlopig doorgaan met het verkopen van zijn ‘niet officiële’ reisbladen voor touringcars. De redenering van ILT dat de Europese Verordening het aan anderen dan Kiwa verbiedt om de reisbladen te verkopen houdt volgens de rechter geen stand. Over het gebruik van deze boekjes door vervoerders is daarmee overigens niets gezegd.

Voor ongeregeld busvervoer is een reisblad nodig, waarop de vervoerder voor elke reis de bestemming, de route en het aantal passagiers invult. Het is alleen Kiwa toegestaan om deze boekjes af te geven. Kiwa heeft daarvoor een mandaat van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De uitgeverij van Duco Douwstra brengt al echter enige jaren reisbladenboekjes voor touringcars op de markt tegen veel lagere prijzen dan Kiwa rekent.

Geen expliciet verbod

Vanwege deze door ILT geconstateerde overtreding werd aan de uitgeverij een last onder dwangsom opgelegd van 100 euro per overtreding, met een maximum van 100.000 euro. Tegen dat besluit tekende de uitgeverij bezwaar aan. Die procedure loopt nog, maar Douwstra vroeg de voorzieningenrechter om een voorlopige uitspraak terwijl het bezwaar wordt afgehandeld. Tijdens de zitting vroeg de rechter zich af waarom niet expliciet staat vermeld dat het anderen dan Kiwa verboden is de reisbladen af te geven. Die afweging lijkt aan de basis van de uitspraak te liggen.

De voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) stelt namelijk vast dat de Europese Verordening 1073/2009 en de Wet personenvervoer 2000 geen verbod bevatten om ‘niet officiële’ reisbladen af te geven. Het standpunt van minister Schultz van IenM dat het op grond van de Verordening is verboden dat anderen dan Kiwa de reisbladen verkopen is daarom onjuist, aldus de rechter.

Reisbladen niet officeel

Hij schorst daarom tijdelijk de last onder dwangsom die aan Uitgeverij Werkmappentaxi was opgelegd. Dit betekent dat het bedrijf tot nader order door mag gaan met de verkoop van reisbladen voor touringcars. Dat maakt van zijn reisbladen echter nog geen ‘officiële’ reisbladen, zo benadrukt de rechter. Of de vervoerders de reisbladen mogen gebruiken is in deze zaak niet aan de orde.

Vincent Krabbendam

Lees ook: Discussie om reisbladen touringcars bij voorzieningenrechter

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Verkoop ‘niet officiële’ reisbladen touringcars mag doorgaan”

Piet Pietersen|29.06.16|17:24

heel goed, Kiwa jaagt de vervoersbranche onnodig op kosten.

Duco Douwstra|29.06.16|23:05

De Reisbladenboekjes dienen geen enkel doel, dus een nutteloze verplichting.Nederland wil er al jaren vanaf, daar is er ook al 10 jaar GEEN CONTROLE op in ons land.Maar sommige willen er niet vanaf en controleren er wel op.Alle door de ILT aangevoerde argumenten zijn leugens,zoals veiligheid,en dat er reisbladen opgevraagd zouden worden.Pure misleiding van de rechtbank, liegen tegen een rechter zou strafbaar moeten zijn.Heeft ILT er belang bij om hiertegen op te treden? Knechtjes van de Kiwa

Taxi Volendam|30.06.16|10:33

Proficiat heer Douwstra !

Een monopoliepositie is niet van deze tijd !
En zeker niet wanneer er misbruik van gemaakt wordt door er extreem hoge prijzen mee af te dwingen.

Ton van Dalfsen|30.06.16|14:19

GEFELICITEERD DUCO !!!!!! TOPPIE

Roel Derckx|30.06.16|20:57

Super uitspraak. Nu de rest van de monopolie van de KIWA nog afschaffen. Waarom kunnen wij bijvoorbeeld geen communitaire vergunning in Duitsland of België aanvragen, of een veel goedkopere chauffeurskaart bestellen in een van deze landen?

Peer Baltus|01.07.16|11:12

Ik was ook stomverbaasd over het monopolie dat aan KIWA gegund is. Tot ik uit zeer betrouwbare bron hoorde dat de echtgenoot van de Minister aandeelhouder is van KIWA ….

Ton van Dalfsen|04.07.16|18:12

@ Peer, Tja had al eens hier op Taxipro genoemd: Zegt Hr Schulz tegen mevrouw Schulz tijdens hun ochtend ontbijt. Als jij nou zolang jij nog minister bent zorgt dat het Kiwa het contract verlengt krijgt en de tarieven zo hoog mogen behouden zorg ik voor een mooie baan bij het Kiwa als je afzwaait als minister. Zorg maar dat PwC een mooi rapport opstelt