touringcar, bus, besloten busvervoer

Werkdruk touringcarchauffeurs kan door nieuwe wet toenemen

Nieuwe Europese wetgeving leidt mogelijk tot een verdere versoepeling van de rij- en rusttijden voor touringcarchauffeurs, en daarmee voor een toename van de werkdruk voor deze beroepsgroep. KNV Bus en FNV Toer waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van het uitgelekte wetsvoorstel, dat in juni naar de Europese ministers van transport gaat.

Vakbond FNV Toer en werkgeversorganisatie KNV Bus lichten hun kijk op de zaak toe in De Telegraaf. De nieuwe wet zou voor een flinke toename van de werkdruk voor touringcarchauffeurs zorgen. Het gaat om een wetsvoorstel, dat nog in veel opzichten aangepast kan worden. Maar FNV en KNV spreken wel hun zorgen uit over de richting die de Europese Commissie lijkt te kiezen.

Volgens FNV-bestuurder Brigitta Paas gaat het wetsvoorstel namelijk “ten koste van de verkeersveiligheid. Met oververmoeide chauffeurs is het wachten op doden tijdens schoolreisjes, dagtochten, busvakanties en langeafstandsritten.” Het voorstel biedt volgens Paas ruimte om acht dagen achter elkaar veertien tot zestien uur per dag te werken, met na anderhalve dag rust weer een blok dagen waarin onregelmatig mag worden gewerkt. Deze verruiming van de rij- en rusttijden zou volgens FNV vragen om problemen zijn.

Manifestatie en stakingen

Secretaris Carlo Cahn van werkgeversorganisatie KNV Bus bevestigt aan De Telegraaf dat de nieuwe richtlijn in de maak is. „Wij hebben in internationaal IRU-verband zelf gevraagd om meer flexibiliteit van personeel en het kunnen schuiven met verlofdagen, omdat het toerisme sterk afhankelijk is van seizoensarbeid.” Maar de Europese Commissie gaat veel verder in zijn plannen. „Ik weet niet waarom. Dat is niet onze bedoeling. Wij zitten ook niet te wachten op niet fitte chauffeurs.” Wel vindt Cahn dat de vakbonden voor de muziek uitlopen, omdat de EU-lidstaten en het Europees parlement nog hun goedkeuring moeten geven aan het wetsvoorstel. Er kan dus nog van alles aan het voorstel veranderen.

De bonden kondigen een manifestatie aan voor eind april en sluiten stakingen niet uit. De werkdruk van touringcarchauffeurs staat sowieso hoog op de agenda van FNV. Momenteel loopt er een onderzoek naar de vitaliteit van deze beroepsgroep in het hoogseizoen, waarbij vooral wordt gekeken naar de invloed van de werkdruk in het hoogseizoen. Eerder constateerde NOS al, middels een onderzoek via FNV, dat de vermoeidheid van touringcarchauffeurs een gevaar voor de verkeersveiligheid oplevert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Werkdruk touringcarchauffeurs kan door nieuwe wet toenemen”

Taxi Volendam|02.03.17|10:41

Een Tachograaf of werkdruk geeft niet aan wanneer je slaperig wordt. Dan kan je na een half uur rijden al overkomen wanneer net het weekend met veel slaap en rust achter de rug is.
Veel passagiers verongelukken door fouten van overige verkeersdeelnemers waardoor de bus op zijn zijkant terecht komt en daarbij de passagier vermalen worden door de raamstijlen.
Foute constructie naar mijn mening.
Weet FNV veel of is het FNV te doen om zieltjes winnen?

Rinus Stendert|02.03.17|15:11

er zijn al geen chauffeurs meer te vinden en -deze nieuwe regeling helemaal niet meer
<

Taxi Volendam|02.03.17|17:21

Zou kunnen Rinus.
Maar het zou ook kunnen dat het chauffeursberoep niet aantrekkelijk meer is door doorgeslagen misselijkmakende regelgeving.
Met het materiaal en technische hulpmiddelen van nu is het werk gewoon aantrekkelijk.
Wanneer je gewerkte uren redelijk betaald worden is het een mooi beroep.
Laat FNV eens uitleggen wat zij onder werkdruk onder de nieuwe wet verstaan.
Versoepeling kan juist in het voordeel van de chauffeur werken.

Pierre van Aert|02.03.17|17:57

De werkgevers willen gewoon de grens verleggen, wanneer er met 2 chauffeurs gereden moet worden.

Werkdruk touringcarchauffeurs kan door nieuwe wet toenemen | TaxiPro
touringcar, bus, besloten busvervoer

Werkdruk touringcarchauffeurs kan door nieuwe wet toenemen

Nieuwe Europese wetgeving leidt mogelijk tot een verdere versoepeling van de rij- en rusttijden voor touringcarchauffeurs, en daarmee voor een toename van de werkdruk voor deze beroepsgroep. KNV Bus en FNV Toer waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van het uitgelekte wetsvoorstel, dat in juni naar de Europese ministers van transport gaat.

Vakbond FNV Toer en werkgeversorganisatie KNV Bus lichten hun kijk op de zaak toe in De Telegraaf. De nieuwe wet zou voor een flinke toename van de werkdruk voor touringcarchauffeurs zorgen. Het gaat om een wetsvoorstel, dat nog in veel opzichten aangepast kan worden. Maar FNV en KNV spreken wel hun zorgen uit over de richting die de Europese Commissie lijkt te kiezen.

Volgens FNV-bestuurder Brigitta Paas gaat het wetsvoorstel namelijk “ten koste van de verkeersveiligheid. Met oververmoeide chauffeurs is het wachten op doden tijdens schoolreisjes, dagtochten, busvakanties en langeafstandsritten.” Het voorstel biedt volgens Paas ruimte om acht dagen achter elkaar veertien tot zestien uur per dag te werken, met na anderhalve dag rust weer een blok dagen waarin onregelmatig mag worden gewerkt. Deze verruiming van de rij- en rusttijden zou volgens FNV vragen om problemen zijn.

Manifestatie en stakingen

Secretaris Carlo Cahn van werkgeversorganisatie KNV Bus bevestigt aan De Telegraaf dat de nieuwe richtlijn in de maak is. „Wij hebben in internationaal IRU-verband zelf gevraagd om meer flexibiliteit van personeel en het kunnen schuiven met verlofdagen, omdat het toerisme sterk afhankelijk is van seizoensarbeid.” Maar de Europese Commissie gaat veel verder in zijn plannen. „Ik weet niet waarom. Dat is niet onze bedoeling. Wij zitten ook niet te wachten op niet fitte chauffeurs.” Wel vindt Cahn dat de vakbonden voor de muziek uitlopen, omdat de EU-lidstaten en het Europees parlement nog hun goedkeuring moeten geven aan het wetsvoorstel. Er kan dus nog van alles aan het voorstel veranderen.

De bonden kondigen een manifestatie aan voor eind april en sluiten stakingen niet uit. De werkdruk van touringcarchauffeurs staat sowieso hoog op de agenda van FNV. Momenteel loopt er een onderzoek naar de vitaliteit van deze beroepsgroep in het hoogseizoen, waarbij vooral wordt gekeken naar de invloed van de werkdruk in het hoogseizoen. Eerder constateerde NOS al, middels een onderzoek via FNV, dat de vermoeidheid van touringcarchauffeurs een gevaar voor de verkeersveiligheid oplevert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Werkdruk touringcarchauffeurs kan door nieuwe wet toenemen”

Taxi Volendam|02.03.17|10:41

Een Tachograaf of werkdruk geeft niet aan wanneer je slaperig wordt. Dan kan je na een half uur rijden al overkomen wanneer net het weekend met veel slaap en rust achter de rug is.
Veel passagiers verongelukken door fouten van overige verkeersdeelnemers waardoor de bus op zijn zijkant terecht komt en daarbij de passagier vermalen worden door de raamstijlen.
Foute constructie naar mijn mening.
Weet FNV veel of is het FNV te doen om zieltjes winnen?

Rinus Stendert|02.03.17|15:11

er zijn al geen chauffeurs meer te vinden en -deze nieuwe regeling helemaal niet meer
<

Taxi Volendam|02.03.17|17:21

Zou kunnen Rinus.
Maar het zou ook kunnen dat het chauffeursberoep niet aantrekkelijk meer is door doorgeslagen misselijkmakende regelgeving.
Met het materiaal en technische hulpmiddelen van nu is het werk gewoon aantrekkelijk.
Wanneer je gewerkte uren redelijk betaald worden is het een mooi beroep.
Laat FNV eens uitleggen wat zij onder werkdruk onder de nieuwe wet verstaan.
Versoepeling kan juist in het voordeel van de chauffeur werken.

Pierre van Aert|02.03.17|17:57

De werkgevers willen gewoon de grens verleggen, wanneer er met 2 chauffeurs gereden moet worden.