Touringcar

‘Tijd dat minister ingrijpt bij Kiwa’

Bron: TaxiPro (VK)

Het wordt hoog tijd dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat optreedt bij Kiwa. Dit bedrijf houdt namelijk de prijs van de tachograafkaarten buitenproportioneel hoog en het stapelt daarnaast nog eens fout op fout. Dat vinden organisaties TLN, evofenedex en werkgeversorganisatie KNV. 

De tachograaf wordt in touringcars en vrachtauto’s gebruikt om de rij- en rusttijden te registreren en chauffeurs en eigenaren van bussen en vrachtauto’s zijn verplicht de kaart in het bezit te hebben. Kiwa mag als enige in Nederland die kaarten uitgeven, maar al langer komen er klachten over de hoge prijzen. Volgens de drie organisaties betalen Nederlandse ondernemers elk jaar miljoenen euro’s meer dan ondernemers in andere Europese landen.

Tarieven

Het steekt de drie bovendien dat Kiwa ieder jaar de prijs van de kaart verhoogd. “Wij geven al sinds 2010 bij het ministerie aan dat de tarieven te hoog zijn”, vertelt TLN-directeur Jan Boeve. “Het is niet uit te leggen aan onze leden dat de prijzen in de landen om ons heen veel lager liggen, terwijl zij zelf de hoofdprijs moeten betalen. En dan te bedenken dat we als brancheorganisaties de afgelopen jaren de prijsstijgingen nog wisten af te zwakken, anders was de Nederlandse prijs nu nog 15 euro hoger.”

Hoewel een prijsverlaging door de minister is beloofd afgelopen, zijn TLN, KNV en evofenedex daar sceptisch over. Het is namelijk niet de eerste keer dat een prijsverlaging is toegezegd. “Bovendien ligt er al sinds 2014 een Kamerbreed-aangenomen motie die de minister daartoe oproept. Steeds stelt de minister dat er eerst onderzoek gedaan moet worden naar de prijs in andere EU-landen.” Dat onderzoek zou eigenlijk in de zomer klaar zijn, zei de minister in juni. Maar in de beantwoording van Kamervragen hierover sprak ze over een onderzoek dat ná de zomer klaar is.

Eigen onderzoek

Nu het onderzoek is vertraagd, hebben de drie organisaties het heft in eigen hand genomen. Boeve: “Omdat het zo lang duurt, hebben we zelf maar eens op een rijtje gezet wat die kaarten in het buitenland kosten.” De prijzen van tachograafkaarten in 28 EU-staten zijn naast elkaar gezet en daaruit blijkt dat zo’n kaart gemiddeld 59 euro kost. Nederland staat in de top-3 van duurste kaarten. Alleen in Finland en Griekenland wordt meer gerekend.

“Het prijsverschil is enorm”, zegt Carlo Cahn namens KNV. “Hoe kan het dat de kaart in bijvoorbeeld Groot-Brittannië 35 euro kost en in Zweden slechts 10 euro? Het is niet te begrijpen dat Kiwa voor diezelfde kaart 100 euro rekent en dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat accepteert.”

Evofenedex sluit zich hierbij aan en stelt dat de prijs van de tachograafkaart in Nederland fors zou kunnen dalen. Kiwa geeft ieder jaar minstens 50.000 tachograafkaarten uit in Nederland. Met de huidige prijs van 100 euro kost dit Nederlandse ondernemers dus 5 miljoen euro per jaar. In Duitsland zouden ondernemers 2 miljoen euro kwijt zijn en in Zweden slechts 500.000 euro. “Dan moeten we helaas vaststellen dat we in Nederland al die jaren te veel hebben betaald. En daar komt bij dat Kiwa niet de vereiste kwaliteit levert en jaar op jaar steken laat vallen”, aldus adjunct-directeur Joost Sitskoorn van evofenedex.

Tekst loopt door onder grafiek

Prijzen tachograafkaart Europa
Veel fouten

Behalve kritiek op de hoge prijzen die Kiwa vraagt, zijn de drie organisaties namelijk ook niet te spreken over het bedrijf vanwege de vele fouten waarover ondernemers komen klagen. Recentelijk ging dat nog over problemen bij de levering van de generatie 2-tachograafkaarten en in 2016 gaf Kiwa tachograafkaarten uit, waarbij de pasfoto door een productiefout onvolledig was. Door vertraging bij de invoering van een nieuwe aanvraagportaal kwamen chauffeurs in 2017 noodgedwongen thuis te zitten, omdat Kiwa hun bestuurderskaart niet tijdig kon verlengen.

Daarom moet hier iets veranderen, menen KNV, TLN en evofenedex. Die taak ligt uiteindelijk bij het ministerie. Want de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de taak toezicht te houden op Kiwa, waar het gaat om de levering van tachograafkaarten. Bij aanhoudende fouten van Kiwa kan de ILT ingrijpen. Zo kan de inspectie Kiwa onder verscherpt toezicht stellen en uiteindelijk het contract ontbinden. En minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is uiteindelijk verantwoordelijk voor de ILT.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

9 reacties op “‘Tijd dat minister ingrijpt bij Kiwa’”

Ton Van Dalfsen|09.08.19|17:47

Meteen maar meenemen: BCT eruit en daarvoor tachograaf in de plaats. Heb je de nederlandse taxi’s meteen europees geregeld.

Holland Taxi Peter Walgreen|09.08.19|18:41

Wat denk je te verwachten van het KIWA, 0,0 denk ik.
Onlangs maakte het KIWA een fout die 100% hun schuld was en dat gaven ze ook toe maar het kostte mij wel € 90.00 die ik natuurlijk niet vergoed kreeg, dat noem ik crimineel gedrag.

Peter Vriens|10.08.19|10:03

Het nut van een rijtijdenwet voor de Taxi chauffeur, is na onderzoek nergens aangetoond Ton.
Ook niet d.m.v de BCT de afgelopen 10 jaar.
Zolang een Tachograaf of BCT de veiligheid niet dient, zit niemand op een dergelijk kostbaar systeem in de Taxi te wachtten.
In om omringende landen die veel groter zijn dan ons landje, is dan ook geen tachograaf of bct verplicht in de taxi.
Er is voor elk beroep een arbeidstijden wet die voldoet, ook zonder Tachograaf.
Afschaffen deze wet.

Ans van Hinte|15.08.19|12:10

Heb een kaart gekregen waarna ik binnen 2 weken weer een nieuwe kaart kreeg dit omdat de nieuwe 1ste kaart niet zou functionere op de nieuwste tacho’s.
Dus de nieuwe kaart kwam maar tot mijn en de leverancier aan de deur bleek dit een Engelse kaart te zijn.
Ned tarief betaald en 35,-euro kaart out Engeland gekregen met een brief in 4 talen voor de verklaring.
Mijn vragen over Brexit probleem en kosten blijven onbeantwoord.
Minister doe er wat aan!!monopoliebedrijven beheren de markt.
van hinte

Ton Van Dalfsen|15.08.19|21:53

Zal me niks verbazen dat KIWA de kaarten elders in de EU goedkoop inkoopt en daardoor woeker winsten heeft.

Michaël Vermeer|16.08.19|09:20

Zolang het een familiebedrijf van mevrouw Schult-Verhagen blijft zal er op taxigebied niks gaan veranderen, €139 voor een nieuwe chauffeurskaart, stelletje bandieten

Ton Van Dalfsen|19.08.19|17:33

En dan zullen kamerleden vragen stellen, Maar de antwoorden komen niet van de minister of staatssecretaris maar van hun ambtenaren. Die moeten de antwoorden opvragen bij KIWA, ILT e.d. En die antwoorden wat de ambtenaren willen horen of de ambtenaren verdraaien de antwoorden om alle leugens die de ambtenaren al jaar en dag aan de minister vertellen te verdoezelen. Zo ook de BCT die van begin af aan al door leugens van de ambtenaren op de markt is gezet. Rapporten die niet in de smaak vallen

Ton Van Dalfsen|19.08.19|17:40

bij de ambtenaren voor een deel herschreven worden om al die leugens te blijven verdoezelen. En zo trappen de kamerleden er steeds weer in. De BCT zal nooit uitgelezen kunnen worden door het ILT. En dat weten de ambtenaren bij ILT en ministerie alleen dat moet je toch onder de tafel houden. De passen worden niet voor niets niet verlengd of tenminste je hoeft geen nieuwe pas aan te vragen. Innoveren kan een taxiondernemer niet met BCT’s van het jaar 0. Er zijn betere systemen op de markt.

Ton Van Dalfsen|19.08.19|17:41

En dat weten ze wel daar bij het ministerie alleen daar willen ze niet aan omdat de leugens boven water kunnen komen.