FNV Logo

‘Het vervoer in 2017 een warm hart toedragen’

FNV Taxi heeft in 2016 op verschillende gebieden strijd geleverd en dat blijft de vakbond ook in 2017 doen. Het doel is vervoer dat alle betrokkenen past als een warme trui, in plaats van een harnas waarin niet kan worden bewogen. Dat schrijft FNV-bestuurder Marjan Broer in haar nieuwjaarscolumn voor TaxiPro.

“Zo aan het einde van het jaar is de tijd om na te denken over hoe dit jaar verlopen is voor de taxisector. Het jaar 2016 was het jaar van nog méér bezuinigen, uitknijpen, intimidatie, dwang, rechtszaken van FNV tegen werkgevers, rechtszaken van het ene taxibedrijf  tegen het andere taxibedrijf, veel faillissementen en bedrijfssluitingen, tijdelijke contracten voor werknemers, een nihil zicht op vaste contracten en werkverdringing. En waar leidt dit allemaal toe? In ieder geval geen beter vervoer en geen fijne en veilige werkplek voor de chauffeurs. Maar is het zo fijn voor de cliënt? Voor de werkgever? Wie is er nu allemaal de dupe van? Waar gaan we heen?

Het jaar 2016 was niet het jaar van elkaar iets gunnen of weggeven. De strijd verhardt. FNV taxi blijft vechten voor fatsoenlijk werk. Het afgelopen jaar zijn hier voorbeelden te over van:

  • Vakbondsbijeenkomsten
  • Actieweken in de regio
  • De vakbondsgroep de Grooth is geïnstalleerd
  • Petities zijn aangeboden
  • Oud-chauffeurs van Klomp behouden contract bij taxi Noot
  • De uitspraak van de rechter over de busjes van Klomp
  • Individuele rechtszaken voor leden
  • Het beïnvloeden van de aanbestedingen
  • Afspraak met werkgever over een duidelijk urenoverzicht
  • Rechtszaak voor behoud van rechten bij overgang van vervoer
  • Cao-naleving eisen bij werkgevers
  • Werknemers ondersteunen bij hun reïntegratie
  • Cao-onderhandelingen

Wat gaat ons 2017 brengen? De markt trekt wat aan. Chauffeurs komen weer eerder aan het werk. Dat is positief. De nieuwe cao taxivervoer komt er aan. Komen hier verbeteringen voor de chauffeurs in? Is daar al ruimte voor? Komt er een eerlijke prijs voor het vervoer, zodat iedereen die met dit vervoer te maken heeft zich prettig voelt? Waar ligt nu de sleutel om het tij te keren? Wat is er nodig? Wordt dit werkelijkheid of is de bodem van het afvoerputje nog niet bereikt?

FNV Taxi blijft zich inspannen voor een goede taxisector. We gaan door met waar we in 2016 mee zijn bezig geweest. De urenapplicatie die in 2016 is gelanceerd, zal verder worden uitgerold. Het aantal lezers van de FNV Taxi-nieuwsbrieflezers groeit gestaag. De kadergroepen zullen van zich laten horen. De aanbestedende overheden zullen we blijven voorzien van informatie over hoe het er echt aan toe gaat in de sector. Waar kwaliteit, prijs, goed werkgeverschap en werknemerschap elkaar niet in de weg hoeven te staan.

Laten we het vervoer in 2017 een warm hart toedragen. Voor cliënt, voor werknemer, voor werkgever; voor iedereen een passende en warme trui en geen harnas waarin niet bewogen kan worden. Daarvoor is een reële prijs voor het vervoer nodig en niet bezuinigen op het vervoer. Stop met de gang naar de bodem. Dat begint met een verandering. Welke verandering dit moet zijn, laten we over aan jullie.”

Marjan Broer – bestuurder FNV Taxi

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

2 reacties op “‘Het vervoer in 2017 een warm hart toedragen’”

Ed Huisman|02.01.17|11:20

De werkgevers zouden eens moeten stoppen met zeiken over de prijzen als zij gezamenlijk eens vaker nee verkopen op die lage prijzen dan kunnen ze ook eens stoppen net het uitkleden van het personeel.

Tjeerd Inia|19.01.17|10:22

de taxibranche is al jaren ziek. chauffeurs worden afgeknepen en daar waar mogelijk wordt de kaasschaafmethode consequent gehanteerd.
de behandeling is honds te noemen. op de gekste tijden op komen draven, maar ook tussenuren in de wacht. het is een zielige vertoning.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.