Agostino di Giacomo Russo, CNV

CNV ziet na nieuwe cao nog voldoende uitdagingen

Voor CNV Vakmensen stond 2017 vooral in het teken van de nieuwe cao Taxivervoer, zo blikt onderhandelaar Agostino di Giacomo Russo terug. Verder kreeg het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit vorm, een ontwikkeling die de vakbond in 2018 graag ziet doorzetten. Dat schrijft Di Giacomo Russo in zijn eindejaarscolumn voor TaxiPro.

“Voor het eerst in heel veel jaren is er in 2017 een staking geweest van taxichauffeurs voor een betere cao. En met succes. De nieuwe cao ligt er, eentje om trots op te zijn. Maar er is afgelopen jaar meer gebeurd dan staken alleen.

In 2017 heeft het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) vorm gekregen. Bij aanbestedingen in het taxi- en zorgvervoer draait het vaak alleen maar om de prijs. Via het AIM (een initiatief van CNV Vakmensen, FNV Taxi en KNV Taxi) geeft de branche aan opdrachtgevers aan wat belangrijke punten zijn om mee te nemen bij een aanbesteding. Dat is belangrijk om de neerwaartse prijsspiraal te doorbreken. Een mooi initiatief, dat zich in 2018 verder zal ontwikkelen.

Uitdagingen

Voor 2018 zijn er nog vele uitdagingen voor de branche over. Ondanks het AIM wordt er toch nog vaak alleen maar op de prijs gelet. Of is er bij het aanbesteden sprake van onkunde bij de opdrachtgevers. Denk aan het debacle met PlusOV in de Stedendriehoek, wat op dit moment nog steeds speelt. Vaak komt de chauffeur (taxichauffeur is een vak!) er bekaaid vanaf. Te veel chauffeurs hebben nog te maken met te grote flexibiliteit in arbeidstijden en met korte contacten die weinig zekerheid bieden.

Positie chauffeurs verbeteren

Belangrijk instrument om de positie van de chauffeur te verbeteren is de cao. In 2018 zijn er opnieuw cao-onderhandelingen. Maar problemen rond de methodiek van aanbestedingen kunnen we niet ontkennen. De opdrachtgevers spelen hierin een sleutelrol. Dus ook richting opdrachtgevers is er komend jaar nog een berg werk te verzetten, om de positie van de chauffeurs te versterken. Denk hierbij aan het afsluiten van convenanten, bijvoorbeeld met gemeenten. Met die convenanten kunnen we de positie en inspraak van de chauffeurs verbeteren.​”

Agostino di Giacomo Russo, taxi-onderhandelaar CNV Vakmensen

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “CNV ziet na nieuwe cao nog voldoende uitdagingen”

Henk Mullem|30.12.17|14:42

Inderdaad Agostino heeft gelijk we gaan de goede kant op maar we zijn er nog lang niet.
Ik ben ook zeer benieuwd hoe de komende cao onderhandeling gaat lopen.
Want het mag duidelijk zijn dat de sigaren uit eigen doos op zijn.
Verder wens ik iedereen het beste en veilige kilometers met tevreden klanten want daar doen we het voor.
Henk van Mullem Voorzitter Sectorraad Vervoer CNVvakmensen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.