Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64

‘Niet alle touringcarbedrijven komen deze crisis door’

Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

De touringcarbedrijven hebben het moeilijk en willen niets liever dan weer mensen vervoeren. Theo Vegter, voorzitter van Busvervoer Nederland, begrijpt de onrust en het onbegrip in de sector. Maar hij legt in zijn column voor TaxiPro uit dat maatregelen alleen zin hebben als ze zorgvuldig genomen worden.

Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen hoe zwaar de touringcarsector het te verduren heeft. Vrijwel alle bussen staan stil en de steunmaatregelen helpen maar ten dele, omdat ze niet tegemoet komen aan de kapitaalintensiteit van de branche. Bovendien is er geen zicht op verbetering op de korte en middellange termijn.

Hoewel het gelukkig nu nog niet aan de orde is geweest, verwacht ik wel dat niet iedereen deze crisis doorkomt. En als de steunmaatregelen niet snel uitgebreid worden met oplossingen voor het liquiditeitsprobleem van de branche, duurt het ook niet lang meer voordat de eerste bedrijven ermee zullen moeten stoppen. Voordat het zover is, gaan bedrijven waarschijnlijk als eerste snoeien in de personeelskosten, met alle vervelende gevolgen die dat voor de desbetreffende chauffeurs heeft.

Zorgvuldig regelen

Ik begrijp dan ook heel goed dat de bedrijven het liefst zo snel mogelijk weer willen rijden. Omzet maken, zodat de rekeningen ook weer betaald kunnen worden. Ze doen ook vaak een beroep op mij. Zorg ervoor dat we weer met meer dan een man of vijftien in de bus mogen zitten. Regel dat we schermen mogen gebruiken om zo de 1,5 meter-eis te omzeilen. Bied onze diensten aan bij het openbaar vervoer. Regelen dat de bedrijven weer mogen rijden doe ik graag, maar ook graag zorgvuldig. Met onzorgvuldigheid is niemand geholpen.

Zeker niet in deze tijd waar ook nog veel dingen niet zeker zijn, bijvoorbeeld over het virus zelf. Dus hoe graag ik ook zou willen, niet alles kan zo snel als de ondernemers het misschien zouden willen. Dat dit soms leidt tot onbegrip over het tempo vind ik dan ook logisch. Dat ondernemers onze keuzes kunnen opvatten als een beperking, terwijl ze zeker niet zo bedoeld zijn, snap ik ook. Maar we kunnen geen adviezen geven die tegen richtlijnen ingaan. Of adviezen geven waar de wens de vader van de gedachte is en niet de ratio.

Graag dienst leveren

Meestal wijt ik het onbegrip gewoon aan de hele situatie. Iedereen probeert te redden wat er te redden valt. Terecht. Ook het tot nu toe uitblijven van een positieve reactie vanuit het OV op het aanbod dat we deden om de capaciteit te vergroten, past daar prima in. We zijn heel open over waarom we het aanbieden. We willen een maatschappelijk probleem oplossen én onze eigen sector redden. We willen graag een dienst leveren waar we anders kaal om steun zouden vragen. Na afloop van corona keren we dan graag weer terug naar waar we goed in zijn: toeristisch vervoer en flexibele vervoersoplossingen bieden wanneer er sprake is van incidentele vervoerspieken.

Ik was dan ook blij met de bijval die we kregen en blij met de persaandacht. Wat heet, de pers dook er bovenop en ook van reizigers- en consumentenorganisaties kregen we reacties. De sector verdient namelijk aandacht voor het werkelijke probleem: zonder de touringcarsector, staat een deel van het maatschappelijke leven stil.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Niet alle touringcarbedrijven komen deze crisis door’ | TaxiPro
Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64

‘Niet alle touringcarbedrijven komen deze crisis door’

Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

De touringcarbedrijven hebben het moeilijk en willen niets liever dan weer mensen vervoeren. Theo Vegter, voorzitter van Busvervoer Nederland, begrijpt de onrust en het onbegrip in de sector. Maar hij legt in zijn column voor TaxiPro uit dat maatregelen alleen zin hebben als ze zorgvuldig genomen worden.

Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen hoe zwaar de touringcarsector het te verduren heeft. Vrijwel alle bussen staan stil en de steunmaatregelen helpen maar ten dele, omdat ze niet tegemoet komen aan de kapitaalintensiteit van de branche. Bovendien is er geen zicht op verbetering op de korte en middellange termijn.

Hoewel het gelukkig nu nog niet aan de orde is geweest, verwacht ik wel dat niet iedereen deze crisis doorkomt. En als de steunmaatregelen niet snel uitgebreid worden met oplossingen voor het liquiditeitsprobleem van de branche, duurt het ook niet lang meer voordat de eerste bedrijven ermee zullen moeten stoppen. Voordat het zover is, gaan bedrijven waarschijnlijk als eerste snoeien in de personeelskosten, met alle vervelende gevolgen die dat voor de desbetreffende chauffeurs heeft.

Zorgvuldig regelen

Ik begrijp dan ook heel goed dat de bedrijven het liefst zo snel mogelijk weer willen rijden. Omzet maken, zodat de rekeningen ook weer betaald kunnen worden. Ze doen ook vaak een beroep op mij. Zorg ervoor dat we weer met meer dan een man of vijftien in de bus mogen zitten. Regel dat we schermen mogen gebruiken om zo de 1,5 meter-eis te omzeilen. Bied onze diensten aan bij het openbaar vervoer. Regelen dat de bedrijven weer mogen rijden doe ik graag, maar ook graag zorgvuldig. Met onzorgvuldigheid is niemand geholpen.

Zeker niet in deze tijd waar ook nog veel dingen niet zeker zijn, bijvoorbeeld over het virus zelf. Dus hoe graag ik ook zou willen, niet alles kan zo snel als de ondernemers het misschien zouden willen. Dat dit soms leidt tot onbegrip over het tempo vind ik dan ook logisch. Dat ondernemers onze keuzes kunnen opvatten als een beperking, terwijl ze zeker niet zo bedoeld zijn, snap ik ook. Maar we kunnen geen adviezen geven die tegen richtlijnen ingaan. Of adviezen geven waar de wens de vader van de gedachte is en niet de ratio.

Graag dienst leveren

Meestal wijt ik het onbegrip gewoon aan de hele situatie. Iedereen probeert te redden wat er te redden valt. Terecht. Ook het tot nu toe uitblijven van een positieve reactie vanuit het OV op het aanbod dat we deden om de capaciteit te vergroten, past daar prima in. We zijn heel open over waarom we het aanbieden. We willen een maatschappelijk probleem oplossen én onze eigen sector redden. We willen graag een dienst leveren waar we anders kaal om steun zouden vragen. Na afloop van corona keren we dan graag weer terug naar waar we goed in zijn: toeristisch vervoer en flexibele vervoersoplossingen bieden wanneer er sprake is van incidentele vervoerspieken.

Ik was dan ook blij met de bijval die we kregen en blij met de persaandacht. Wat heet, de pers dook er bovenop en ook van reizigers- en consumentenorganisaties kregen we reacties. De sector verdient namelijk aandacht voor het werkelijke probleem: zonder de touringcarsector, staat een deel van het maatschappelijke leven stil.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.