Connexxion, wmo-vervoer

Connexxion 30 procent niet ‘op tijd’ wmo-vervoer Hilversum

HILVERSUM –  Vervoersbedrijf Connexxion was van de 54.000 Hilversumse wmo-ritten in de eerste helft van dit jaar in zo’n 30 procent van de gevallen niet ‘op tijd’. Hierbij was de chauffeur meer dan een kwartier te vroeg of te laat. Dat blijkt uit cijfers van de gemeente.

Op aandringen van de Hilversumse SP haalde verantwoordelijk wethouder Eric van der Want de cijfers boven tafel. De wethouder is geschrokken.

“We gaan hierover in gesprek met Connexxion. Uiteraard betrekken we daarbij de aanbesteding van het nieuwe vervoerscontract”, zegt hij in de Gooi- en Eemlander. Het huidige loopt tot eind 2011, een foutpercentage van tien procent van het totaal aantal ritten is volgens het geldende contract acceptabel.

Volgens Hilversum heeft het vervoersbedrijf verzuimd ’te vroeg’-ritten mee te tellen. Daardoor leek het foutpercentage redelijk binnen de perken te blijven. Maar ’te vroeg’ is ook fout, benadrukt Hilversum.

Hilversum heeft nu voor het eerst tot in detail ritgegevens van Connexxion opgevraagd en doorgespit. Voorheen, het huidige contract loopt sinds 2007, werd globaal gecontroleerd.

Volgens een een Connexxion-woordvoerder is de gemeente zelf de oorzaak van het te hoge percentage ‘niet op tijd’. “De enorme wegopbrekingen waar Hilversum ons mee confronteert, spelen een héle grote rol. Wij hebben gevraagd of we meer busjes mogen laten rijden om toch op tijd te komen, maar daar heeft Hilversum niet op gereageerd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.