Paula Tuenter, leerlingenvervoer, Silvolde

Communicatie voorkomt problemen met leerlingenvervoer

Veel problemen in het leerlingenvervoer kunnen voorkomen worden door goede communicatie tussen ouders, gemeente en taxibedrijf. Daarom heeft Paula Tuenter (46) uit Silvolde (gemeente Oude IJsselstreek) de website www.leerlingenvervoer.info opgericht. Op deze site houdt ze de ouders uit haar gemeente op de hoogte van regels en gemelde klachten.

De website van Tuenter bericht onder meer over klachtafhandeling door het taxibedrijf, bijvoorbeeld als er een incident is geweest met een chauffeur. Ook informeert ze ouders over praktische vragen als: ‘Wie moet zorgen voor een kinderzitje?’of ‘Aan welke eisen moet de taxichauffeur voldoen?’.

Leerlingenvervoer

Er kan nog veel verbeterd worden als het gaat om leerlingenvervoer, weet ook Tuenter. Zo komen sommige chauffeurs er achter dat leerlingenvervoer heel anders is dan taxichauffeur in het ziekenvervoer. Vaak gaat het om kinderen met autisme of gedragsstoornissen. Veel aandoeningen vereisen een individuele aanpak waarvan chauffeurs niet altijd op de hoogte zijn.

Maar ook taxibedrijven merken soms in de eerste weken dat ze niet de meest efficiënte routes ingepland hebben. Of moeten nog leren omgaan met de individuele gevallen. Zo kan een kind soms om 13 uur opgehaald moeten worden, terwijl de overige leerlingen van de route pas om 15 uur klaar zijn.

Ouders

Toch ligt de oorzaak van de problemen in de eerste weken niet altijd bij het taxibedrijf, weet ook Tuenter. Ouders zijn daar ook wel eens debet aan. “Sommige ouders zijn laks”, vindt Tuenter. “Zij leveren te laat hun papieren in bij de gemeente en klagen dan dat hun kind niet opgehaald is. Zij hebben ook bepaalde verantwoordelijkheden. Maar uiteindelijk heeft iedereen hetzelfde doel: dat alle kinderen veilig naar school gaan.”

Paula Tuenter heeft al jaren te maken met het leerlingenvervoer vanwege haar zoon Hidde (16), die iedere dag naar het speciaal onderwijs gebracht wordt. Voorheen werd dat altijd gedaan door de plaatselijke onderneming. Na een Europese Aanbesteding ging het contract naar Klomp Groepsvervoer uit Ede.

Vaste chauffeur

“Als er vroeger iets was, belde ik naar het taxibedrijf hier om de hoek”, zegt Tuenter. “Dan wist de centralist meteen om wie het ging en wat er aan de hand was. Dat is nu niet meer het geval, Klomp is daar veel te groot voor. Wij hebben gelukkig nog steeds onze vaste chauffeur voor Hidde, maar de meesten niet meer natuurlijk.”

Volgens Tuenter zou het goed zijn dat een taxibedrijf wekelijks een kort verslagje naar de ouders van de ‘leerlingen’ stuurt hoe het die week is gegaan. “Ouders willen graag weten wat er gebeurt in de taxi. Als er problemen zijn geweest, kunnen zij vaak de chauffeur adviseren hoe ermee om te gaan. Want zij weten ook wel dat hun kind niet altijd de liefste is.”

Adviesraad

Om het contact tussen ouders, gemeente en taxibedrijf meer vorm te geven is Tuenter bezig met het opzetten van een adviesraad. Op die manier is er straks niet alleen regelmatig overleg om zaken te verbeteren, maar heeft ook iedere partij een vast aanspreekpunt. Want voor ouders is het vaak onmogelijk van alle regels op de hoogte te zijn. Toch valt zo’n orgaan opzetten niet mee, heeft de moeder ondervonden.

“Zo moet ik eerst nog een hele map met papieren over adviesraden van Programma VCP doornemen, zij begeleiden mij hierin. En ik moet ouders zien te vinden die dit willen. Als ik van de 300 kinderen in deze gemeente vijf ouders bereid vindt om deel te nemen aan de adviesraad, ben ik zeer tevreden. Maar dat gaat nog best lastig worden vrees ik.”

Gemeente

Tuenter is nu zo’n tien uur per week kwijt aan de website. “Met een adviesraad kunnen we de continuïteit waarborgen, want er is vaak geen onderling contact tussen de ouders in een gemeente. Maar het kost zoveel tijd en energie, ouders met een fulltime baan kunnen dat vaak niet opbrengen.”

Een adviesraad kan bijvoorbeeld vinger aan de pols houden bij klachtafhandeling. Lost het bedrijf iets niet correct op, kan snel overlegd worden met de gemeente hoe te handelen. Zo blijven de lijntjes kort en de ouders en gemeente geïnformeerd. “Want ik adviseer ouders altijd eerst naar het taxibedrijf te bellen”, zegt Tuenter. “Zij moeten dat meestal oppakken. Wij houden vervolgens onze vinger aan de pols.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Communicatie voorkomt problemen met leerlingenvervoer | TaxiPro
Paula Tuenter, leerlingenvervoer, Silvolde

Communicatie voorkomt problemen met leerlingenvervoer

Veel problemen in het leerlingenvervoer kunnen voorkomen worden door goede communicatie tussen ouders, gemeente en taxibedrijf. Daarom heeft Paula Tuenter (46) uit Silvolde (gemeente Oude IJsselstreek) de website www.leerlingenvervoer.info opgericht. Op deze site houdt ze de ouders uit haar gemeente op de hoogte van regels en gemelde klachten.

De website van Tuenter bericht onder meer over klachtafhandeling door het taxibedrijf, bijvoorbeeld als er een incident is geweest met een chauffeur. Ook informeert ze ouders over praktische vragen als: ‘Wie moet zorgen voor een kinderzitje?’of ‘Aan welke eisen moet de taxichauffeur voldoen?’.

Leerlingenvervoer

Er kan nog veel verbeterd worden als het gaat om leerlingenvervoer, weet ook Tuenter. Zo komen sommige chauffeurs er achter dat leerlingenvervoer heel anders is dan taxichauffeur in het ziekenvervoer. Vaak gaat het om kinderen met autisme of gedragsstoornissen. Veel aandoeningen vereisen een individuele aanpak waarvan chauffeurs niet altijd op de hoogte zijn.

Maar ook taxibedrijven merken soms in de eerste weken dat ze niet de meest efficiënte routes ingepland hebben. Of moeten nog leren omgaan met de individuele gevallen. Zo kan een kind soms om 13 uur opgehaald moeten worden, terwijl de overige leerlingen van de route pas om 15 uur klaar zijn.

Ouders

Toch ligt de oorzaak van de problemen in de eerste weken niet altijd bij het taxibedrijf, weet ook Tuenter. Ouders zijn daar ook wel eens debet aan. “Sommige ouders zijn laks”, vindt Tuenter. “Zij leveren te laat hun papieren in bij de gemeente en klagen dan dat hun kind niet opgehaald is. Zij hebben ook bepaalde verantwoordelijkheden. Maar uiteindelijk heeft iedereen hetzelfde doel: dat alle kinderen veilig naar school gaan.”

Paula Tuenter heeft al jaren te maken met het leerlingenvervoer vanwege haar zoon Hidde (16), die iedere dag naar het speciaal onderwijs gebracht wordt. Voorheen werd dat altijd gedaan door de plaatselijke onderneming. Na een Europese Aanbesteding ging het contract naar Klomp Groepsvervoer uit Ede.

Vaste chauffeur

“Als er vroeger iets was, belde ik naar het taxibedrijf hier om de hoek”, zegt Tuenter. “Dan wist de centralist meteen om wie het ging en wat er aan de hand was. Dat is nu niet meer het geval, Klomp is daar veel te groot voor. Wij hebben gelukkig nog steeds onze vaste chauffeur voor Hidde, maar de meesten niet meer natuurlijk.”

Volgens Tuenter zou het goed zijn dat een taxibedrijf wekelijks een kort verslagje naar de ouders van de ‘leerlingen’ stuurt hoe het die week is gegaan. “Ouders willen graag weten wat er gebeurt in de taxi. Als er problemen zijn geweest, kunnen zij vaak de chauffeur adviseren hoe ermee om te gaan. Want zij weten ook wel dat hun kind niet altijd de liefste is.”

Adviesraad

Om het contact tussen ouders, gemeente en taxibedrijf meer vorm te geven is Tuenter bezig met het opzetten van een adviesraad. Op die manier is er straks niet alleen regelmatig overleg om zaken te verbeteren, maar heeft ook iedere partij een vast aanspreekpunt. Want voor ouders is het vaak onmogelijk van alle regels op de hoogte te zijn. Toch valt zo’n orgaan opzetten niet mee, heeft de moeder ondervonden.

“Zo moet ik eerst nog een hele map met papieren over adviesraden van Programma VCP doornemen, zij begeleiden mij hierin. En ik moet ouders zien te vinden die dit willen. Als ik van de 300 kinderen in deze gemeente vijf ouders bereid vindt om deel te nemen aan de adviesraad, ben ik zeer tevreden. Maar dat gaat nog best lastig worden vrees ik.”

Gemeente

Tuenter is nu zo’n tien uur per week kwijt aan de website. “Met een adviesraad kunnen we de continuïteit waarborgen, want er is vaak geen onderling contact tussen de ouders in een gemeente. Maar het kost zoveel tijd en energie, ouders met een fulltime baan kunnen dat vaak niet opbrengen.”

Een adviesraad kan bijvoorbeeld vinger aan de pols houden bij klachtafhandeling. Lost het bedrijf iets niet correct op, kan snel overlegd worden met de gemeente hoe te handelen. Zo blijven de lijntjes kort en de ouders en gemeente geïnformeerd. “Want ik adviseer ouders altijd eerst naar het taxibedrijf te bellen”, zegt Tuenter. “Zij moeten dat meestal oppakken. Wij houden vervolgens onze vinger aan de pols.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.