Bergerhof Taxi Tours, rolstoelbus

Optimale planning door flexibele rolstoelbussen bij Bergerhof

Vraag en aanbod moeten bij vervoersvraagstukken steeds meer op elkaar afgestemd worden voor een goede bedrijfsvoering. Het aantal ritten neemt nog altijd toe, maar om een goede boterham te kunnen verdienen moet een taxibedrijf steeds efficiënter kunnen werken. “Ieder voertuig moet daarom flexibel ingezet kunnen worden”, zegt Anthony Bergerhof van Bergerhof Taxi/EHAD Personenvervoer.

Bergerhof Taxi Tours/EHAD Personenvervoer rijdt vrijwel alle vormen van contractvervoer, maar schoolvervoer is de belangrijkste tak van het bedrijf. Het vervoersbedrijf beschikt over 165 minibussen, 22 auto’s en 15 touringcars om die vervoerstaak te volbrengen. Rolstoelvervoer is een van de specialisaties; maar liefst 75 minibussen en een touringcar zijn daarvoor uitgerust.

Vloersysteem rolstoelbussen

Om de efficiëntie van de rolstoelbussen nog verder te verhogen maakt Bergerhof sinds kort gebruik van het nieuwe vloersysteem van Tribus in de nieuwe Mercedes Sprinter rolstoelbussen. Hierbij is alles geïntegreerd in de vloer. De chauffeur is veel minder tijd kwijt alles vast te zetten én de rolstoelbussen zijn multifunctioneel inzetbaar.

De centrale kan eerst een ritje van zes rolstoelers plannen, vervolgens kunnen in een handomdraai acht kinderen naar het zwembad vervoerd worden. Omdat de zitjes in een paar seconden zijn weggeklapt, kunnen op het volgende adres weer drie rolstoelers en vijf volwassenen opgehaald worden.

Centrale

“De centralist kan het voertuig doorsturen zodra hij vrij is. De chauffeur hoeft niet eerst een nieuwe bus te halen op de centrale”, legt Bergerhof uit. “Er kan heel flexibel gewisseld worden tussen rolstoelplaatsen en zitplaatsen.”

“Ook kan de rolstoel nu in één handeling vastgezet worden. Geen gedoe meer met spanbanden. De chauffeurs zijn er erg enthousiast over. Het systeem dat we vroeger gebruikten was erg tijdrovend. Ook hoeven we nu niet meer te leuren met stoelen. En de chauffeur hoeft niet meer bij de klant tussen de benen om de rolstoel vast te zetten. Dat was voor iedereen soms een beetje ongemakkelijk. Eén handeling met de voet is voldoende.”

Driepuntsgordel

Ook de klanten zijn enthousiast over het systeem. Niet alleen omdat de chauffeur sneller klaar is en niet meer in ongemakkelijke posities hoeft te komen. Bergerhof: “Het systeem van Tribus beschikt over een driepuntsgordel, waar voorheen alleen een heupgordel gebruikelijk was. Daardoor hebben de klanten het gevoel dat ze steviger in de bus zitten. Ook hoeft de chauffeur de rolstoel niet meer vast te krikken.”

Het systeem van Tribus brengt Bergerhof kwaliteit. Dat probeert het bedrijf in alles terug te laten komen. Zo zijn alle chauffeurs ruimer gediplomeerd dan de wettelijke- en keurmerkeisen voorschrijven. Iedere bestuurder is onder meer uitgerust met MBO-opleiding Taxichauffeur, een EHBO-diploma (sommige auto’s beschikken zelfs over een defibrillator), kan levensreddend handelen en is getraind in sociale vaardigheden.

Rijgedrag

Inmiddels beschikken 40 voertuigen in het wagenpark over EcoDrive. Hierbij wordt de chauffeur door de boordcomputer gedwongen zijn rijgedrag aan te passen. Het aantal toeren is begrensd, net als de maximumsnelheid. Bij het achteruit rijden kan geen extra gas gegeven worden. “De maatregelen zijn niet alleen comfortabeler voor de klant of beter voor het milieu. Het scheelt ons ook in de schades”, vertelt Bergerhof.

Het onderhoud van het wagenpark houdt Bergerhof in eigen beheer. Daarvoor heeft hij vijf monteurs in dienst die alle voertuigen voor de 225 chauffeurs onderhouden. “Wij kunnen vrijwel alles zelf. Ook boordcomputers uitlezen. Alleen zaken als een APK-keuring besteden we uit.”

Aanbesteding

Geleverde kwaliteit heeft wel een prijskaartje, die in Nederland vaak gedrukt wordt bij aanbestedingen. Taxibedrijven worden zo soms gedwongen hun dienstverlening in negatieve zin aan te passen. Zo niet bij Bergerhof. Onder meer door de flexibel inzetbare bussen wordt de bedrijfsvoering optimaal gehouden. “Wij staan voor kwaliteit en leveren daar niet op in. We rijden niet op de weg om reclame te maken.” 

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.