Onderzoek FNV: Gehandicaptenvervoer onder de maat
DEN HAAG – Gebruikers beoordelen het taxivervoer voor ouderen en gehandicapten met gemiddeld een 5,4, zo blijkt uit onderzoek van de FNV-vakcentrale. En de schuld daarvan ligt bij aanbestedende overheden.
De vakcentrale en ouderenbond ANBO pleiten daarom voor een wettelijke verankering van de handboeken voor aanbesteding van het contractvervoer zoals die zijn opgesteld in samenwerking met de overheid en werkgevers. Alleen zo kunnen aanbestedende gemeenten gedwongen worden verder te kijken dan alleen de prijs.
Prijskaartje
“Het besloten taxivervoer moest op de schop, omdat de reizigers zogenaamd geen waar voor hun geld kregen. Ondanks de invoering van marktwerking is dat nog steeds niet het geval. De problemen zijn alleen maar groter geworden”, stelt FNV-voorzitter Agnes Jongerius.
“Ook bij marktwerking houdt de politiek haar verantwoordelijkheid. Het prijskaartje mag niet het enige criterium zijn. De kwaliteit van de dienstverlening en arbeidvoorwaarden zijn net zo belangrijk.”
Klachtenafhandeling
Uit de enquêtes blijkt dat er grote verschillen zijn tussen gemeenten zijn. Maar gemiddeld vindt 60% van de respondenten de ritten onnodig lang duren, 51% heeft vaak of heel vaak problemen en 46% van de ondervraagden is ontevreden met de klachtenafhandeling. Klachten worden daarom vaak niet gemeld.
Over het algemeen is men wel tevreden over de service van de chauffeur, maar soms zijn daar ook klachten over. “Zij worden soms niet in staat gesteld om hun vak goed uit te oefenen, alles moet onder tijdsdruk”, vindt Henk van der Kolk, voorzitter FNV Bondgenoten.
Opdrachtgever
“Niet alleen sommige taxibedrijven, maar ook gemeenten, die opdrachtgever zijn van het contractvervoer, kijken vaak alleen maar naar de centen”, aldus Van der Kolk.
De overheid liet vorig jaar zelf onderzoek doen naar de klanttevredenheid. Die meting leverde het rapportcijfer 7,2 op.
De gekozen methode van onzerzoek door de FNV is dusdanig slecht dat de uitkomst ervan allerminst betrouwbaar is en op drijfzand gefundeerd.
Bijv. de mogelijkheid om op internet het vragenformulier in te vullen : de vragen waren al vooringevuld in de door de FNV gewenste uitkomst en het invullen was niet IP-adres beschermd. Dwz dat 1 persoon eindeloos veel formulieren kan invullen.
De werkelijkheid en de beleving van de klanten is geheel anders : de NS kan nog een puntje zuigen aan de kwaliteit van dienstverlening door de vervoerders. Het gemiddelde belevingsniveau ligt op 7,3 en is bijv. in Gelderland nog veel hoger.
De cnclusie is dat het de FNV niet gaat om het belang van de reizigers, maar alleen om hun eigen belang : De FNV is weer in het nieuws !