Regiotaxi, Gelderland, taxichauffeur, taxi

Kritiek op FNV-rapport over kwaliteit contractvervoer

Het rapport over de Regiotaxi en wmo-vervoer dat FNV onlangs aanbood aan de Tweede Kamer wordt bekritiseerd door de taxibedrijven. Volgens het rapport zijn de gebruikers ontevreden over de kwaliteit van het contractvervoer. De aanbestedende overheden, zoals de provincies en gemeenten, zijn hiervoor verantwoordelijk.

Niet iedere werkgever kan zich echter vinden in de kritieken die door de gebruikers worden gegeven, zo meldt FNV. Alhoewel de onderzoeksvragen zijn gericht op de aanbestedende overheden, zijn het vaak de taxibedrijven die erop aangekeken worden.

FNV Bondgenoten

Zo was bijvoorbeeld de tevredenheid van gebruikers in Culemborg het laagst. Terwijl het vervoer hier wordt uitgevoerd door Taxi Voet, die sinds 1 september 2009 te boek staat als een TOP-Bedrijf: een kwalificatie van FNV Bondgenoten die slechts 25 taxibedrijven hebben gekregen van de in totaal 1400.

Directeur van Taxi Voet, Ad van de Weijenberg kan zich niet in de uitkomst van het rapport vinden. “Dit rapport slaat nergens op. Om te beginnen kon iedereen het via internet invullen. Ik heb het zelf ook ingevuld. Dus hoe betrouwbaar is het? Ik sluit niet uit dat mensen met opzet de enquête destijds negatief hebben ingevuld om ons in een slecht daglicht te plaatsen”, zegt hij tegen de FNV.

Regiotaxi

“Maar het belangrijkst vind ik dat de cijfers in het rapport van de bond niet stroken met de cijfers die wij hebben gekregen van de provincie, Regiotaxi Gelderland. Zij onderzoeken ook de kwaliteit van wmo-vervoer. Wij worden beoordeeld met een 8.1!”

‘Uit de cijfers van de provincie blijkt het volgende: het terugbellen van de klant, dat moet gebeuren binnen tien minuten voordat iemand wordt opgehaald, gebeurt in 97 procent van de gevallen op tijd. We rijden eveneens in 97 procent van de gevallen op tijd. Dat moet minimaal 95 procent zijn.”

Rapport

“Het rapport geeft de mening van de gebruikers van de Regiotaxi en het wmo-vervoer weer in Nederland en een aantal regio’s”, reageert Remko Mast van FNV.

“Er is niets mis met Taxi Voet, een prima bedrijf. Alleen geven de mensen daar een mening over het vervoer dat hen wordt aangeboden door de provincie,  niet over hoe het taxibedrijf dat uitvoert. Er kon maximaal één enquête per emailadres ingevuld worden. Mensen op lokaal niveau kregen een enquêteformulier uitgereikt.”

Overheid

Volgens het rapport zou de oorzaak van de ontevredenheid bij de gebruiker vooral bij de overheid liggen, omdat er vrijwel uitsluiten op ‘prijs’ wordt aanbesteed. Daar heeft de kwaliteit die taxibedrijven kunnen leveren erg onder te lijden.

Lees ook: Onderzoek FNV: Gehandicaptenvervoer onder de maat

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.