Connexxion, buurtbus, taxi

Veolia-topman: Genoeg concurrentie na fusie Connexxion

AMSTERDAM –  Er blijft voldoende concurrentie op de Nederlandse vervoermarkt na de fusie tussen Connexxion en Veolie. Dat zegt directeur Manu Lageirse van Veolia Nederland in de Telegraaf.

De fusie tussen de beide Franse vervoergiganten Veolia en Transdev leidt tot het grootste private vervoerbedrijf ter wereld: een omzet van € 8,3 miljard.

Marktaandeel

Een deel van de Tweede Kamer maakte zich onlangs zorgen dat het nieuwe bedrijf met een marktaandeel van 70% in het stads- en streekvervoer oppermachtig zou worden in Nederland. Maar Lageirse vindt dat onzin.

“Ons aandeel is 70% van de markt voor aanbestedingen in het stads- en streekvervoer. En dat is maar een derde van de totale vervoermarkt. Als straks de drie grote steden worden aanbesteed, dan daalt ons percentage automatisch naar 45%. Reken je er de regionale spoorlijnen bij, dan dalen we verder naar een aandeel van 15%”, zegt hij in het dagblad.

Aanbesteding

Volgens de Veolia-directeur hoeven Nederlanders zich geen enkele zorgen te maken over het ontbreken van concurrentie. Dat er soms maar een paar bedrijven inschrijven op een aanbesteding heeft volgens Lageirse niets te maken met te weinig competitie.

Dat wordt volgens hem vooral veroorzaakt door de overheid, die als concessieverlener vrijwel alles dichttimmert. Vervoerders vinden dan de risico’s te groot om deel te nemen.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Veolia-topman: Genoeg concurrentie na fusie Connexxion”

Henk|10.03.11|14:17

Inderdaad als je aan de directie vraagt of je niet te groot wordt, is het antwoord altijd nee.
Natuurlijk is dit een monster aan het worden die straks in Stad- Streek en het daarbij behorende vervoer wat je maar kunt bedenken opslokt.
Om vervolgens na een maand of twee, als alle klachten van de gebruikers los komen, hun hand op gaan houden bij het Rijk en de Gemeente met het verhaal, dat wat de klant wil, zij dat nu eenmaal niet kunnen leveren voor die prijs. Dag taxi bedrijven in Nederland.