taxipaspoort

Taxipaspoort laat chauffeur correct reageren bij problemen

Taxichauffeurs leren in trainingen vaak hoe zij met de beperkingen van een kind om moeten gaan. Want al die verschillende zaken, zoals ADHD of autisme, vragen om verschillende benaderingen. Maar de taxichauffeur is niet altijd op de hoogte van de beperkingen die zijn passagiers daadwerkelijk hebben. Tenzij ze gebruik maken van het gratis Taxipaspoort.

Taxipaspoort

Het Taxipaspoort helpt de taxichauffeur te informeren over bijzonderheden zoals: Epilepsie, ADHD, astma, dementie of andere zaken waar de chauffeur rekening mee dient te houden. Aan de hand van de gegevens vermeld op het paspoort, zou de taxichauffeur -indien nodig- direct contact kunnen opnemen met ouders of verzorgers. Dat biedt duidelijkheid voor de taxichauffeur en zekerheid aan de ouders.

“Omdat de taxichauffeur beter op de hoogte is over zijn passagiers, kan hij de juiste actie ondernemen bij calamiteiten”, vertelt Yvonne Botterhuis van ABC Taxikeurmerk Advies en Training, die het Taxipaspoort ontwikkelde. “En rechtstreeks de ouders bellen als er echt problemen zijn, is soms vanwege de snelheid beter dan via de taxicentrale.”

Aanbesteding Leerlingenvervoer

Steeds meer opdrachtgevers in het leerlingen- en zorgvervoer, zoals gemeentes via een aanbesteding, schrijven het gebruik van Taxipaspoort voor. Dit is al onder meer gebeurd door Rotterdam en Etten-Leur. Botterhuis: “Ook zorginstellingen voor mensen met een verstandelijke beperkingen en dagverzorgingen van demente bejaarden zijn gestart met het maken van een Taxipaspoort.”

Het Taxipaspoort, genomineerd voor de Taxi Innovatieprijs 2009 van Sociaal Fonds Taxi, is niet verplicht voor de passagier, maar dient te worden beschouwd als een hulpmiddel. “Het is één van de stappen vanuit de taxibranche, met als doel kwaliteitsverbetering in het leerlingen- en zorgvervoer”, vertelt Botterhuis.

Taxibedrijf

Veel taxibedrijven bieden Taxipaspoort aan als extra service. Maar ook als het gebruik van Taxipaspoort is voorgeschreven door de opdrachtgever, zorgt de vervoerder meestal voor de bijpassende hoesjes. Deze zijn te bestellen via de website van Taxipaspoort en kosten 50 cent per stuk (25 euro voor 50 stuks).

Het gebruik van het Taxipaspoort zelf is gratis. In verband met de wet op de privacy moeten passagiers het Taxipaspoort zelf invullen en uitprinten vanaf de website. Vervolgens kan het Taxipaspoort geprint worden en aan de tas van de passagier bevestigd worden.

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Taxipaspoort laat chauffeur correct reageren bij problemen”

Roy Boons|15.06.11|15:53

Een mooi artikel over een goed product van Yvonne! Top! Groet, Roy

Duco Douwstra|16.06.11|13:18

Geweldig Yvonne, Dit had eigenlijk de basis moeten zijn voor het mislukte TX-Keur, hoe kunnen we onze klanten het beste van dienst zijn. En niet, hoe begraven wij de taxibedrijven en chauffeurs onder zoveel mogelijk wetten en regelgeving.

William|20.06.11|12:26

Geweldig. Van de praktijd moet je het hebben en niet altijd van de theorie.
William

Theo Hoogmoed|08.07.11|09:34

Fantastisch Yvonne, Eindelijk een goed product waar iedere chauffeur op kan inspelen om de klanten van dienst te zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.