Vaste leerlingenvervoerder uitgesloten van aanbesteding

BODEGRAVEN – Een lokale taxivervoerder die al 43 jaar het leerlingenvervoer verzorgt in een gemeente, wordt bij voorbaat uitgesloten van de aanbesteding voor het leerlingenvervoer in diezelfde gemeente omdat hij geen referenties kan overleggen van een andere gemeente. Het klinkt ongelooflijk, maar overkomt Taxi Hoogenboom in Bodegraven.

Taxi Hoogenboom verzorgt al 43 jaar het vervoer van leerlingen naar het speciaal onderwijs. Het bedrijf was niet tevreden over de financiële vergoeding en wilde het contract aanpassen. Daarop is een nieuwe aanbesteding uitgeschreven.

Referentie

Hoogenboom werd hiervoor bij voorbaat uitgesloten, omdat hij als lokaal ondernemer geen referentie af kon geven van soortgelijke werkzaamheden elders in het land. De gemeente wil het vervoer gunnen aan Connexxion.

“Als we de aanbesteding hadden verloren op de prijs dan was dat jammer. Maar nu zijn we bij voorbaat uitgesloten. En dat terwijl we al ruim veertig jaar zaken doen met de gemeente”, zegt Hans Hoogenboom in het Bodegraafs Nieuwsblad. “Bovendien kan ik in de toekomst nooit een referentie afgeven.”

Personeel

Voor Hoogenboom zijn de gevolgen groot. Zeventien van de 65 medewerkers verliezen hun baan, het wagenpark krimpt en de verhuizing naar Rijnhoek wordt moeilijker. Dit terwijl het huidige pand al is verkocht. Het nieuwe contract met de nieuwe vervoerder wordt maandag 20 juni getekend. Dit is een contract van zes jaar.

De gemeente wil inhoudelijk niet ingaan op de aanbesteding. De procedure loopt nog, er tot 20 juni bezwaar te maken  Hans Hoogenboom beraadt zich op juridische stappen

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Vaste leerlingenvervoerder uitgesloten van aanbesteding”

UTAX taxicentrale|17.06.11|14:29

Zo gaat dat in taxi-land, in 2020 is er nog maar èèn taxibedrijf over ….

Taxi 10000|18.06.11|11:45

Mijn oprechte deelneming aan de club van Hoogenboom. Wat een hufters bij de overheid en de aasgieren van C.

Frank de Graaf|18.06.11|13:31

Dit geeft eens te meer aan dat de regels voor Europees aanbesteden niet kloppen. En ik mag aannemen dat als je het 43 jaar gedaan hebt,je het goed gedaan hebt ! Het wordt tijd dat ook de aanbestedende overheden dit gaan inzien,de kwaliteit en betrokkenheid die kleinere (familie) bedrijven aan de dag leggen laten zich niet vangen in puntentoekennings systemen. Ik wens taxi Hoogenboom heel veel geluk en wijsheid toe,ze zullen het nodig hebben !

Tim Robbe|18.06.11|17:34

Wat bijzonder is, is dat het opvragen van referenties helemaal niet juridisch verplicht is. Als de gemeente vooraf wat beter had nagedacht, had zij dus kunnen weten dat zij haar bestaande leverancier zou uitsluiten. Dit is duidelijke zaak van: wij moeten Europees aanbesteden, dus kijk vooral naar de rechtmatigheid en kopieer en plak wat bestekken van andere gemeenten. Heer Hoogenboom maakt bij de rechter echter geen schijn van kans. Dat is extra zuur.

Erwin|19.06.11|20:13

Er wordt hierboven in reacties de schuld gelegd bij de Europese regelgeving, maar dat heeft hier niets mee te maken. Tim geeft terecht aan dat de gemeente beter had moeten nadenken of misschien hebben zij bewust deze keuze gemaakt. Het staat binnen de Europese regelgeving de opdrachtgevers vrij zelf hun (referentie)eisen te formuleren.

Het toont in ieder geval aan dat goed aanbesteden een vak is en dat daarbij marktkennis voor nodig is.

Jan Telgen|23.06.11|08:51

Dit ligt niet aan de EU aanbestedingsregels, maar aan de gemeente. Die kan kiezen wel of niet eisen tav referenties op te nemen.
Als men om referenties vraagt mag men daaraan geen disproportionele eisen stellen. Referenties zijn bedoeld om de geschiktheid van de leverancier te waarborgen. En het lijkt me moeilijk vol te houden dat een bedrijf dat de klus al 43 jaar verzorgt niet geschikt is …
Zo kan ook een juridische redenering luiden. En is dan de letter of de geest van de wet bepalend?

Wouter van den Heuvel|25.06.11|17:11

Schandalig om een bedrijf na 43 jaar dienst zo respectloos af te serveren. Dit kan toch de bedoeling van europees aanbesteden niet zijn. Deze verbijsterende uitslag doet bij mij de vraag rijzen of we met gemotiveerde mensen dit land draaiend willen houden of dat we met bureaucratische technocraten die vanuit hun ivoren toren hun kille besluiten nemen verder willen.
Dit besluit slaat volledig de plank mis en verdiend vernietigd te worden.