rolstoeltaxi

CG-Raad in actie tegen verlaging kilometerbudget Valys

De staatssecretaris van VWS wil het kilometerbudget voor Valys-taxi verlagen van 750 naar 450 kilometer. Door deze zoveelste bezuiniging op vervoersvoorzieningen dreigen mensen met een beperking steeds meer aan huis gekluisterd te raken. De CG-Raad gaat daarom samen met de actiegroepen Terug naar de Bossen en Makkers Unlimited protesteren.

”Het openbaar vervoer is nog lang niet toegankelijk. Toch komt de minister op het onzalige idee om het kilometertarief te verlagen, waardoor de mobiliteit van mensen met een beperking ernstig wordt beperkt”, meldt de CG-Raad. “Bovendien staat deze bezuiniging niet op zichzelf. Veel mensen met een beperking hebben daarnaast ook nog te maken met gemeenten die op vervoersvoorzieningen bezuinigen.”

Tweede Kamer

De plannen van de minister met Valys worden op 8 en 9 november in de Kamer besproken. Als er geen maatschappelijke onrust over ontstaat, zullen die plannen gewoon worden aangenomen. Makkers Unlimited en Terug naar de Bossen gaan de komende tijd mensen in het land oproepen om mee te doen aan acties in de eigen gemeenten.

Daarnaast vraagt de CG-Raad via de media aandacht voor dit probleem en trekt bij politici aan de bel. Ook de staatssecretaris zelf is benaderd door de CG-Raad en haar bondgenoten.

Acties

De acties in het land staan gepland voor 2 november. Mensen die hieraan willen meedoen kunnen een mail sturen naar info@makkersunlimited.nl. Meer informatie op de website van Makkersunlimited: Valys van 750 naar 450 kilometer per jaar?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “CG-Raad in actie tegen verlaging kilometerbudget Valys”

Richard|12.10.11|01:04

Laten ze eerst maar eens onder de loep nemen welke mensen er daadwerkelijk een pasje nodig hebben. Ik denk dat daarmee al heel veel te bezuinigen valt. Ik ben zelf taxichauffeur en rijdt vaak Valys en denk wel eens geregeld, of de mensen die ik vervoer dit wel echt nodig hebben.
Sommige mensen zijn nog zo goed, kunnen zelfs nog auto rijden. Ja alleen de lange stukken niet meer zeggen ze dan. Ik denk dat de criteria maar eens hoger opgeschroeft moet worden.
Daar valt al veel winst mee te pakken.

Jeroen|12.10.11|20:50

Niet alleen de criteria, maar zeker ook de regel dat het ene taxibedrijf de heenweg doet (en soms meer dan 100 km leeg terug rijdt) en een ander taxiberijf een uurtje later de terugreis verzorgt om dan ook weer leeg huiswaarts te keren…Wie heeft het ooit verzonnen, deze geldverkwisting.

johnjanos|13.10.11|13:52

@ Richard & Jeroen.

Ik dacht dat ik de enige was die er zo over dacht. Daarnaast vind ik het belachelijk dat wanneer er familie in het spel is, deze oma of oom niet zelf komen ophalen. Het is in de meeste gevallen gewoon werkverschaffing over de ruggen van de belastingbetaler.

joop|13.10.11|18:01

Beste mensen inderdaad zijn er ook mensen die misbruik maken van het valys vervoer maar ik zo het heel erg voor de mensen vinden die wel aangewezen zijn op het valys vervoer ik bedoel hier de mensen mee die blind zijn die rolstoel gebonden zijn en alle mensen met een zware beperking

vas|13.10.11|19:35

Het is gemakkelijk commentaar te leveren als men zelf goed ter been is en geen beperkingen heeft. De voorziening waar het in dit artikel over gaat is bittere NOODZAAK voor de gebruiker. De toelating tot het systeem kan strenger worden toegepast en de bijdrage kan inkomensafhankelijk worden gemaakt. Daarnaast kunne de vervoerders efficienter gaan werken. Op al deze terreinen kan dus nog winst behaald worden.

vas|13.10.11|19:40

De Valysvooorziening terugbrengen van 750 km naar 450 km is geen reele optie.
Dan kan deze taak net zo goed naar de Gemeente van inwoning van de gebruiker worden overgeheveld. Dat biedt de mogelijkheid MAATWERK te leveren aan diegenen die deze voorziening nodig hebben. Dan wordt het aantal km. individueeel afgesproken. In het huidige systeem zijn ook gebruikers die meer km. mogen reizen dan de huidige norm van 750 km.

nel|14.10.11|13:12

ik vind het echt schandalig als het door gaat betekend het voor mijn dochter uit delft dat ze maar twee keer per jaar naar zeeland in west kapelle kan komen
maar geloof mij hier is nog niet het laatste woord over gezegd desnoods gaan we demonsteren het is toch te gek voor woorden dat iemand met een beperking hier weer de dupe van word

Anita Sanders|17.10.11|17:27

Zelf ben ik helaas aangewezen op Valys en Regionaal taxivervoer i.v.m. reuma en een ernstig visuele handicap.
Ook mijn idee is om de regel eens onder de loep te nemen. Er zijn mensen, ik ken ze via de reumavereniging bijv. die overal heen rijden met hun auto, fietsen op de elctrische fiets, zelfs de vierdaagse, maar wel een Regiopas hebben voor taxivervoer en een Valyspas!!! Voor die mensen moet ik dus mijn kilometers inleveren.

Valys moet verbeterd worden i.pv.. afgebroken.

CG-Raad in actie tegen verlaging kilometerbudget Valys | TaxiPro
rolstoeltaxi

CG-Raad in actie tegen verlaging kilometerbudget Valys

De staatssecretaris van VWS wil het kilometerbudget voor Valys-taxi verlagen van 750 naar 450 kilometer. Door deze zoveelste bezuiniging op vervoersvoorzieningen dreigen mensen met een beperking steeds meer aan huis gekluisterd te raken. De CG-Raad gaat daarom samen met de actiegroepen Terug naar de Bossen en Makkers Unlimited protesteren.

”Het openbaar vervoer is nog lang niet toegankelijk. Toch komt de minister op het onzalige idee om het kilometertarief te verlagen, waardoor de mobiliteit van mensen met een beperking ernstig wordt beperkt”, meldt de CG-Raad. “Bovendien staat deze bezuiniging niet op zichzelf. Veel mensen met een beperking hebben daarnaast ook nog te maken met gemeenten die op vervoersvoorzieningen bezuinigen.”

Tweede Kamer

De plannen van de minister met Valys worden op 8 en 9 november in de Kamer besproken. Als er geen maatschappelijke onrust over ontstaat, zullen die plannen gewoon worden aangenomen. Makkers Unlimited en Terug naar de Bossen gaan de komende tijd mensen in het land oproepen om mee te doen aan acties in de eigen gemeenten.

Daarnaast vraagt de CG-Raad via de media aandacht voor dit probleem en trekt bij politici aan de bel. Ook de staatssecretaris zelf is benaderd door de CG-Raad en haar bondgenoten.

Acties

De acties in het land staan gepland voor 2 november. Mensen die hieraan willen meedoen kunnen een mail sturen naar info@makkersunlimited.nl. Meer informatie op de website van Makkersunlimited: Valys van 750 naar 450 kilometer per jaar?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “CG-Raad in actie tegen verlaging kilometerbudget Valys”

Richard|12.10.11|01:04

Laten ze eerst maar eens onder de loep nemen welke mensen er daadwerkelijk een pasje nodig hebben. Ik denk dat daarmee al heel veel te bezuinigen valt. Ik ben zelf taxichauffeur en rijdt vaak Valys en denk wel eens geregeld, of de mensen die ik vervoer dit wel echt nodig hebben.
Sommige mensen zijn nog zo goed, kunnen zelfs nog auto rijden. Ja alleen de lange stukken niet meer zeggen ze dan. Ik denk dat de criteria maar eens hoger opgeschroeft moet worden.
Daar valt al veel winst mee te pakken.

Jeroen|12.10.11|20:50

Niet alleen de criteria, maar zeker ook de regel dat het ene taxibedrijf de heenweg doet (en soms meer dan 100 km leeg terug rijdt) en een ander taxiberijf een uurtje later de terugreis verzorgt om dan ook weer leeg huiswaarts te keren…Wie heeft het ooit verzonnen, deze geldverkwisting.

johnjanos|13.10.11|13:52

@ Richard & Jeroen.

Ik dacht dat ik de enige was die er zo over dacht. Daarnaast vind ik het belachelijk dat wanneer er familie in het spel is, deze oma of oom niet zelf komen ophalen. Het is in de meeste gevallen gewoon werkverschaffing over de ruggen van de belastingbetaler.

joop|13.10.11|18:01

Beste mensen inderdaad zijn er ook mensen die misbruik maken van het valys vervoer maar ik zo het heel erg voor de mensen vinden die wel aangewezen zijn op het valys vervoer ik bedoel hier de mensen mee die blind zijn die rolstoel gebonden zijn en alle mensen met een zware beperking

vas|13.10.11|19:35

Het is gemakkelijk commentaar te leveren als men zelf goed ter been is en geen beperkingen heeft. De voorziening waar het in dit artikel over gaat is bittere NOODZAAK voor de gebruiker. De toelating tot het systeem kan strenger worden toegepast en de bijdrage kan inkomensafhankelijk worden gemaakt. Daarnaast kunne de vervoerders efficienter gaan werken. Op al deze terreinen kan dus nog winst behaald worden.

vas|13.10.11|19:40

De Valysvooorziening terugbrengen van 750 km naar 450 km is geen reele optie.
Dan kan deze taak net zo goed naar de Gemeente van inwoning van de gebruiker worden overgeheveld. Dat biedt de mogelijkheid MAATWERK te leveren aan diegenen die deze voorziening nodig hebben. Dan wordt het aantal km. individueeel afgesproken. In het huidige systeem zijn ook gebruikers die meer km. mogen reizen dan de huidige norm van 750 km.

nel|14.10.11|13:12

ik vind het echt schandalig als het door gaat betekend het voor mijn dochter uit delft dat ze maar twee keer per jaar naar zeeland in west kapelle kan komen
maar geloof mij hier is nog niet het laatste woord over gezegd desnoods gaan we demonsteren het is toch te gek voor woorden dat iemand met een beperking hier weer de dupe van word

Anita Sanders|17.10.11|17:27

Zelf ben ik helaas aangewezen op Valys en Regionaal taxivervoer i.v.m. reuma en een ernstig visuele handicap.
Ook mijn idee is om de regel eens onder de loep te nemen. Er zijn mensen, ik ken ze via de reumavereniging bijv. die overal heen rijden met hun auto, fietsen op de elctrische fiets, zelfs de vierdaagse, maar wel een Regiopas hebben voor taxivervoer en een Valyspas!!! Voor die mensen moet ik dus mijn kilometers inleveren.

Valys moet verbeterd worden i.pv.. afgebroken.