regiotaxi, taxi, taxichauffeur, passagier

Geen inkomensgrens toegestaan voor gebruik Regiotaxi

Gemeenten mogen geen inkomensgrens hanteren voor het gebruik van de Regiotaxi/Wmo-vervoer in 2012. Dat blijkt uit een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. De wetgever wil namelijk niet dat de gemeenten – los van een wettelijke eigen bijdrage – nog een eigen gemeentelijk inkomensbeleid gaan voeren.

Daarom mag van de CRvB de gemeente naast of in plaats van de wettelijk geregelde eigen bijdrage, die voor alle wmo-gebruikers geldt, niet ook nog een extra besparingsbijdrage vragen. Centrale Raad van Beroep is het hoogste rechtsorgaan voor sociale zekerheid in Nederland.

Regiotaxi

Onder meer de zeven gemeenten in de Oosterschelderegio wilden bezuinigen op het gebruik van de Regiotaxi. Gebruikers van de regiotaxi zouden vanaf 1 januari 2012 te maken krijgen met een inkomens- en kilometergrens. De gezamenlijke gemeenten gaan zich nu beraden over de gevolgen van de uitspraak van de Centrale Raad.

In de praktijk betekende het dat de regiotaxi op Schouwen-Duiveland voor ongeveer een kwart van de gebruikers fors omhoog zou gaan. Met dat beleid haalde de gemeente Schouwen-Duiveland zich de woede van onder anderen het platform voor mensen met een beperking op de hals.

Kilometertarief

Voor een rit met de Regiotaxi betalen mensen nu nog 0,18 euro per kilometer. Maar als het aan de gemeenten in de Oosterschelderegio ligt, gaan mensen die 150% van het sociaal minimum verdienen straks 1,30 euro per kilometer betalen. De gemeenten zijn nu dus terug gefloten door het CRvB.

Voor januari en februari 2012 geldt in ieder geval dat het oude systeem geldt. Alle gebruikers van de Regiotaxi kunnen in die maanden gebruik maken van deze voorziening tegen het lage tarief.

Ook Zaltbommel hanteert zo’n inkomenstoets, zijnde 130 procent van het sociaal minimum. Wie meer krijgt moet de taxi zelf betalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Geen inkomensgrens toegestaan voor gebruik Regiotaxi”

paul|02.01.12|17:52

Zou het niet beter zijn om de hele regiotaxi, die in stand wordt gehouden door bij europese regelgeving verboden staatssteun, niet eens in zijn geheel af te schaffen en het wmo vervoer gewoon te laten betalen uit het persoonsgebonden budget? Dan kan de klant zelf kiezen van welk taxibedrijf hij gebruik wenst te maken en zijn we van deze door de overheid in stand gehouden oneerlijke concurrentie af!

Bart|02.01.12|21:23

Vanwege alle bezuiniggingen is het een heel goed idee om de tarieven naar draagkracht te laten betalenNu zijn er ook mensen die zelf nog fietsen die een regiopas hebben en dus vaak voor het gereduceerde tarief rijzen. Dit geld ook voor Valys. Kijken naar de handycap en het inkomen is een heel goed streven. Gemeenten loop alle pashouders nog eens na en ga daarin schiften, valt genoeg uit te halen. Maar hou de tarieven voor de minima zo laag mogelijk, anders zitten die alleen achter de geraniums.

AJ|05.01.12|10:24

Is het de gemeente dan ook niet toegestaan om -zoals nu vaak een regel is- om helemaal geen pas te verstrekken omdat iemand een hoger inkomen of veel eigen vermogen heeft?

Frans van der Aa|05.01.12|12:00

het gevolg van deze inkomensnorm is dat er minder werk is voor de taxi bedrijven.
Allenstaande die een tientje boven inkomensgrens van 1459 euro bruto per maand zitten norm die regio zuidoost drenthe hanteerd kunnen dit niet meer betalen.
Zitten die straks thuis net als een aantal taxichauffeurs.
Wie zijn weer de dupe juistde mensen met de smalle beurs .

annemiek|05.01.12|16:40

Zullen we dan ook tegelijk een inkomensgrens bij het OV (trein, bus, metro etc.) invoeren. Want dit vervoer wordt ook voor 60% gesubsidieerd met ons eigen geld! Waarom telekens weer bij vervoer voor gehandicapten, die grote mobiliteitsproblemen hebben, maatregelen met betrekking tot inkomensgrens of beperking kilometers?????

Puck|05.01.12|22:19

Het lijkt mij zeker verstandig om het inkomen en handicap van de klant te bekijken . Ik heb klanten gereden die zelf een auto voor de deur hebben staan en gaan het hele land door ,behalve naar het riagg bv ,en klanten die geld genoeg hebben voor een gewone taxi ! Dan is het absoluut raadzaam om een pasfoto op de regiopas te plaatsen ,daar ik uit ervaring weet dat er door andere gebruik wordt gemaakt van die pas,en ik kan het niet controleren.

Troost|08.01.12|14:03

Ik denk als je wil bezuiningen dat een imkomengrens zeker een goede voowaarde is. Bijv een inkomen boven €2000 p.m dan een hogere rittebvijdrage en dan v.a €2500 gewoon de volle mep.

Ik weet ook dat vele een auto hebben ondanks ze gebruik maken van regiotax of Valys. Kijk er zijn er ook die nog wel in het eigen dorp of stad rijden met hun auto, maar het niet aandurfven om verder weg te gaan. En dan is het een oplossing.

Geen inkomensgrens toegestaan voor gebruik Regiotaxi | TaxiPro
regiotaxi, taxi, taxichauffeur, passagier

Geen inkomensgrens toegestaan voor gebruik Regiotaxi

Gemeenten mogen geen inkomensgrens hanteren voor het gebruik van de Regiotaxi/Wmo-vervoer in 2012. Dat blijkt uit een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. De wetgever wil namelijk niet dat de gemeenten – los van een wettelijke eigen bijdrage – nog een eigen gemeentelijk inkomensbeleid gaan voeren.

Daarom mag van de CRvB de gemeente naast of in plaats van de wettelijk geregelde eigen bijdrage, die voor alle wmo-gebruikers geldt, niet ook nog een extra besparingsbijdrage vragen. Centrale Raad van Beroep is het hoogste rechtsorgaan voor sociale zekerheid in Nederland.

Regiotaxi

Onder meer de zeven gemeenten in de Oosterschelderegio wilden bezuinigen op het gebruik van de Regiotaxi. Gebruikers van de regiotaxi zouden vanaf 1 januari 2012 te maken krijgen met een inkomens- en kilometergrens. De gezamenlijke gemeenten gaan zich nu beraden over de gevolgen van de uitspraak van de Centrale Raad.

In de praktijk betekende het dat de regiotaxi op Schouwen-Duiveland voor ongeveer een kwart van de gebruikers fors omhoog zou gaan. Met dat beleid haalde de gemeente Schouwen-Duiveland zich de woede van onder anderen het platform voor mensen met een beperking op de hals.

Kilometertarief

Voor een rit met de Regiotaxi betalen mensen nu nog 0,18 euro per kilometer. Maar als het aan de gemeenten in de Oosterschelderegio ligt, gaan mensen die 150% van het sociaal minimum verdienen straks 1,30 euro per kilometer betalen. De gemeenten zijn nu dus terug gefloten door het CRvB.

Voor januari en februari 2012 geldt in ieder geval dat het oude systeem geldt. Alle gebruikers van de Regiotaxi kunnen in die maanden gebruik maken van deze voorziening tegen het lage tarief.

Ook Zaltbommel hanteert zo’n inkomenstoets, zijnde 130 procent van het sociaal minimum. Wie meer krijgt moet de taxi zelf betalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Geen inkomensgrens toegestaan voor gebruik Regiotaxi”

paul|02.01.12|17:52

Zou het niet beter zijn om de hele regiotaxi, die in stand wordt gehouden door bij europese regelgeving verboden staatssteun, niet eens in zijn geheel af te schaffen en het wmo vervoer gewoon te laten betalen uit het persoonsgebonden budget? Dan kan de klant zelf kiezen van welk taxibedrijf hij gebruik wenst te maken en zijn we van deze door de overheid in stand gehouden oneerlijke concurrentie af!

Bart|02.01.12|21:23

Vanwege alle bezuiniggingen is het een heel goed idee om de tarieven naar draagkracht te laten betalenNu zijn er ook mensen die zelf nog fietsen die een regiopas hebben en dus vaak voor het gereduceerde tarief rijzen. Dit geld ook voor Valys. Kijken naar de handycap en het inkomen is een heel goed streven. Gemeenten loop alle pashouders nog eens na en ga daarin schiften, valt genoeg uit te halen. Maar hou de tarieven voor de minima zo laag mogelijk, anders zitten die alleen achter de geraniums.

AJ|05.01.12|10:24

Is het de gemeente dan ook niet toegestaan om -zoals nu vaak een regel is- om helemaal geen pas te verstrekken omdat iemand een hoger inkomen of veel eigen vermogen heeft?

Frans van der Aa|05.01.12|12:00

het gevolg van deze inkomensnorm is dat er minder werk is voor de taxi bedrijven.
Allenstaande die een tientje boven inkomensgrens van 1459 euro bruto per maand zitten norm die regio zuidoost drenthe hanteerd kunnen dit niet meer betalen.
Zitten die straks thuis net als een aantal taxichauffeurs.
Wie zijn weer de dupe juistde mensen met de smalle beurs .

annemiek|05.01.12|16:40

Zullen we dan ook tegelijk een inkomensgrens bij het OV (trein, bus, metro etc.) invoeren. Want dit vervoer wordt ook voor 60% gesubsidieerd met ons eigen geld! Waarom telekens weer bij vervoer voor gehandicapten, die grote mobiliteitsproblemen hebben, maatregelen met betrekking tot inkomensgrens of beperking kilometers?????

Puck|05.01.12|22:19

Het lijkt mij zeker verstandig om het inkomen en handicap van de klant te bekijken . Ik heb klanten gereden die zelf een auto voor de deur hebben staan en gaan het hele land door ,behalve naar het riagg bv ,en klanten die geld genoeg hebben voor een gewone taxi ! Dan is het absoluut raadzaam om een pasfoto op de regiopas te plaatsen ,daar ik uit ervaring weet dat er door andere gebruik wordt gemaakt van die pas,en ik kan het niet controleren.

Troost|08.01.12|14:03

Ik denk als je wil bezuiningen dat een imkomengrens zeker een goede voowaarde is. Bijv een inkomen boven €2000 p.m dan een hogere rittebvijdrage en dan v.a €2500 gewoon de volle mep.

Ik weet ook dat vele een auto hebben ondanks ze gebruik maken van regiotax of Valys. Kijk er zijn er ook die nog wel in het eigen dorp of stad rijden met hun auto, maar het niet aandurfven om verder weg te gaan. En dan is het een oplossing.