camera, Janus

Heeze-Leende start proef met camera in leerlingenvervoer

De gemeente Heeze-Leende is deze week een 4 maanden durende proef met camera’s in de taxi’s voor het leerlingenvervoer gestart. Personenvervoer Waterberg, het bedrijf dat sinds dit schooljaar het leerlingenvervoer regelt voor de gemeente Heeze-Leende, voert de proef uit.

De proef, die ook door het SRE ondersteund wordt, moet inzichtelijk maken hoe de veiligheid en de kwaliteit in het leerlingenvervoer nog verder verbeterd kunnen worden.

Personenvervoer

Peter Schouten van Personenvervoer Waterberg verwacht er veel van: “Wij besteden zeer veel aandacht aan kwaliteit en veiligheid. We werken met prima materieel en zeer goed opgeleide chauffeurs. Maar we willen nog een stap verder gaan.”

“Nu krijgen we bij een incident vaak verschillende lezingen van de inzittenden. Met de mooie scherpe beelden van de zogenoemde Janus-camera kunnen we precies zien wat er gebeurd is en waar we dus verder kunnen verbeteren.”

Onderwijs

Voor de gemeente Heeze-Leende ook een uitkomst, zo verwacht Marjet Polman-Heeren, beleidsmedewerkster Onderwijs. “Bij klachten is het nu vaak niet duidelijk wat er gebeurd is. Wij willen zorgvuldig omgaan met de kwetsbare groep leerlingen waarvoor wij het vervoer regelen en de belangen zo goed mogelijk behartigen.”

“Van het taxibedrijf weten we dat het zeer betrokken is en zich optimaal inzet het leerlingenvervoer goed te laten verlopen Wanneer er dan toch een klacht komt, wil ik graag het hoe en wat weten. Met de Janus kunnen we hier meer inzicht in krijgen en wordt discussie voorkomen, verwachten wij.”

Beelden in de taxi

Jan Verasdonck van Innocom, leverancier van de camera’s: “Janus neemt niet alleen beelden in de taxi op, maar ook wat er vóór de taxi gebeurt. Tevens registreert Janus onder andere waar de auto rijdt, diverse rijstijlindicatoren zoals het schokken van de auto, de rijsnelheid en of er hard geremd of hard opgetrokken wordt. Deze indicatoren bepalen namelijk voor een groot deel de kans op een ongeluk. Door chauffeurs op deze zaken te trainen, wordt het rijden een stuk veiliger.”

De proef wordt gehouden met oog voor de privacy van alle inzittenden. Als camera’s gebruikt worden, gelden er strenge regels. “Wij zijn geregistreerd bij het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) en hebben een strak protocol opgesteld over het inzien van de beelden”, aldus Schouten.

Privacy

Alle wagens die van een Janus voorzien zijn, geven dit ook duidelijk aan. De beelden kunnen alleen met speciale software worden bekeken. Ook is een logincode en wachtwoord nodig. “Met deze uitgebreide maatregelen kunnen we instaan voor ieders privacy.”

De proef moet ook een goed inzicht in de kosten van deze maatregel. Budgetten staan bij de overheid steeds meer onder druk. Het is daardoor niet meer zo vanzelfsprekend dat er geld vrij gemaakt wordt voor projecten die de veiligheid bevorderen.

Gebruik

Met een goed gebruik moet Janus zich echter zelf terug verdienen. Veiliger betekent immers ook minder schades, minder onderhoud, minder brandstof. Schouten: “We hebben 24 van onze wagens voor de test geselecteerd en de helft is voorzien van een Janus. Van alle wagens houden we heel veel details bij. We weten straks dus precies wat het kost en wat het oplevert.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Heeze-Leende start proef met camera in leerlingenvervoer”

Martijn van der Kroef|13.01.12|17:15

Bij Van Rhijn Taxivervoer in De Meern werken wij al 2,5 jaar met dit systeem. Zo nieuw is het zeker niet.

Taximan|14.01.12|14:55

Oh vandaar dat ze jou BIG Brother noemen …

De ziener|19.01.12|12:32

Kan zoiets geinstalleerd worden zonder toestemming van de chauffeur? Waar moet dat naar toe.
Dat is wel degelijk dan Big Brother is watching you!
De rechten van de chauffeur mogen toch wel beter beschermd worden, lijkt mij.
Neemt die camera ook geluid op?
Als men personeel kwijt wil dan vind je altijd wel een reden met zo’n camera.
Ik persoonlijk zou er niet blij van worden en bij een ander taxibedrijf gaan werken.
Dit onderwerp lijkt me ook iets voor een vakbond!

Kritisch|19.01.12|21:33

Belachelijk dit. Zo heb je als chauffeur helemaal geen vrijheid meer en kunnen ze je om de meest gekke redenen aan de allerhoogste boom ophangen. Is dit waar we naartoe willen met z’n allen?? Nogmaals: Belachelijk!!!!

taxi zeeland|26.01.12|10:07

ja hij neemt geluid op en registreert je gps lokatie en welke traject je hebt gereden en hoe hard etc……..
en het maakt eigenlijk niet veel uit meer met privacy van de chauffeur in de btc booordcomputer zit ook zulke functionaliteiten in gebouwd behalve camera en geluidregistratie .. is kwestie van wennen

nieuw is het niet we hebben dit ook project 2 jr lopen.. we nemen alleen op als chauffeur denkt dat nodig is en het gaat goed hier

Robert van Soest|29.03.16|18:58

waar mij het meer omgaat is dient men geen toestemming te hebben van de ouders van de leerlingen, zeker als deze minderjarig zijn

Heeze-Leende start proef met camera in leerlingenvervoer | TaxiPro
camera, Janus

Heeze-Leende start proef met camera in leerlingenvervoer

De gemeente Heeze-Leende is deze week een 4 maanden durende proef met camera’s in de taxi’s voor het leerlingenvervoer gestart. Personenvervoer Waterberg, het bedrijf dat sinds dit schooljaar het leerlingenvervoer regelt voor de gemeente Heeze-Leende, voert de proef uit.

De proef, die ook door het SRE ondersteund wordt, moet inzichtelijk maken hoe de veiligheid en de kwaliteit in het leerlingenvervoer nog verder verbeterd kunnen worden.

Personenvervoer

Peter Schouten van Personenvervoer Waterberg verwacht er veel van: “Wij besteden zeer veel aandacht aan kwaliteit en veiligheid. We werken met prima materieel en zeer goed opgeleide chauffeurs. Maar we willen nog een stap verder gaan.”

“Nu krijgen we bij een incident vaak verschillende lezingen van de inzittenden. Met de mooie scherpe beelden van de zogenoemde Janus-camera kunnen we precies zien wat er gebeurd is en waar we dus verder kunnen verbeteren.”

Onderwijs

Voor de gemeente Heeze-Leende ook een uitkomst, zo verwacht Marjet Polman-Heeren, beleidsmedewerkster Onderwijs. “Bij klachten is het nu vaak niet duidelijk wat er gebeurd is. Wij willen zorgvuldig omgaan met de kwetsbare groep leerlingen waarvoor wij het vervoer regelen en de belangen zo goed mogelijk behartigen.”

“Van het taxibedrijf weten we dat het zeer betrokken is en zich optimaal inzet het leerlingenvervoer goed te laten verlopen Wanneer er dan toch een klacht komt, wil ik graag het hoe en wat weten. Met de Janus kunnen we hier meer inzicht in krijgen en wordt discussie voorkomen, verwachten wij.”

Beelden in de taxi

Jan Verasdonck van Innocom, leverancier van de camera’s: “Janus neemt niet alleen beelden in de taxi op, maar ook wat er vóór de taxi gebeurt. Tevens registreert Janus onder andere waar de auto rijdt, diverse rijstijlindicatoren zoals het schokken van de auto, de rijsnelheid en of er hard geremd of hard opgetrokken wordt. Deze indicatoren bepalen namelijk voor een groot deel de kans op een ongeluk. Door chauffeurs op deze zaken te trainen, wordt het rijden een stuk veiliger.”

De proef wordt gehouden met oog voor de privacy van alle inzittenden. Als camera’s gebruikt worden, gelden er strenge regels. “Wij zijn geregistreerd bij het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) en hebben een strak protocol opgesteld over het inzien van de beelden”, aldus Schouten.

Privacy

Alle wagens die van een Janus voorzien zijn, geven dit ook duidelijk aan. De beelden kunnen alleen met speciale software worden bekeken. Ook is een logincode en wachtwoord nodig. “Met deze uitgebreide maatregelen kunnen we instaan voor ieders privacy.”

De proef moet ook een goed inzicht in de kosten van deze maatregel. Budgetten staan bij de overheid steeds meer onder druk. Het is daardoor niet meer zo vanzelfsprekend dat er geld vrij gemaakt wordt voor projecten die de veiligheid bevorderen.

Gebruik

Met een goed gebruik moet Janus zich echter zelf terug verdienen. Veiliger betekent immers ook minder schades, minder onderhoud, minder brandstof. Schouten: “We hebben 24 van onze wagens voor de test geselecteerd en de helft is voorzien van een Janus. Van alle wagens houden we heel veel details bij. We weten straks dus precies wat het kost en wat het oplevert.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Heeze-Leende start proef met camera in leerlingenvervoer”

Martijn van der Kroef|13.01.12|17:15

Bij Van Rhijn Taxivervoer in De Meern werken wij al 2,5 jaar met dit systeem. Zo nieuw is het zeker niet.

Taximan|14.01.12|14:55

Oh vandaar dat ze jou BIG Brother noemen …

De ziener|19.01.12|12:32

Kan zoiets geinstalleerd worden zonder toestemming van de chauffeur? Waar moet dat naar toe.
Dat is wel degelijk dan Big Brother is watching you!
De rechten van de chauffeur mogen toch wel beter beschermd worden, lijkt mij.
Neemt die camera ook geluid op?
Als men personeel kwijt wil dan vind je altijd wel een reden met zo’n camera.
Ik persoonlijk zou er niet blij van worden en bij een ander taxibedrijf gaan werken.
Dit onderwerp lijkt me ook iets voor een vakbond!

Kritisch|19.01.12|21:33

Belachelijk dit. Zo heb je als chauffeur helemaal geen vrijheid meer en kunnen ze je om de meest gekke redenen aan de allerhoogste boom ophangen. Is dit waar we naartoe willen met z’n allen?? Nogmaals: Belachelijk!!!!

taxi zeeland|26.01.12|10:07

ja hij neemt geluid op en registreert je gps lokatie en welke traject je hebt gereden en hoe hard etc……..
en het maakt eigenlijk niet veel uit meer met privacy van de chauffeur in de btc booordcomputer zit ook zulke functionaliteiten in gebouwd behalve camera en geluidregistratie .. is kwestie van wennen

nieuw is het niet we hebben dit ook project 2 jr lopen.. we nemen alleen op als chauffeur denkt dat nodig is en het gaat goed hier

Robert van Soest|29.03.16|18:58

waar mij het meer omgaat is dient men geen toestemming te hebben van de ouders van de leerlingen, zeker als deze minderjarig zijn