Vakbond FNV bezorgd over financiële situatie taxibedrijven

Vakbond FNV is bezorgd over de financiële situatie waarin een aantal taxibedrijven in Noord-Nederland verkeert. Onlangs gingen er twee failliet (Tabotax en Taxi Vrieswijk). Volgens FNV-bestuurder Pieter Beuzenberg verkeren minimaal nog twee anderen in financiële problemen.

Deze twee andere bedrijven hebben ook problemen met uitbetaling van het loon over februari. Dat is volgens hem te laat, deels of nog helemaal niet gebeurd. Om welke bedrijven het precies gaat, wil hij nog niet zeggen.

Aanbestedingen

Oorzaak van de financiële problemen zit volgens Beuzenberg in de wijze van aanbesteden door opdrachtgevers (vaak overheden) in het contractvervoer. Zij kiezen vooral op basis van prijs in plaats van kwaliteit, wat de opbrengsten voor taxibedrijven onder druk zet.

“Taxibedrijven voelen zich gedwongen extra laag in te schrijven”, zegt Beuzenberg. “Hierdoor komen de prijzen onder druk te staan. De taxibedrijven gokken er vervolgens op dat ze met het maken van combinatieritten het vervoer toch nog rendabel kunnen maken.”

Taxibranche

Het probleem speelt overigens niet alleen in Noord-Nederland. De verwachting is dat de hele taxibranche het dit jaar zwaar heeft. Overheden bezuinigen fors op bijvoorbeeld wmo- en leerlingenvervoer, bijvoorbeeld door kilometergrenzen.

Door deze bezuinigingen neemt het volume van het contractvervoer fors af. Het maken van combinatieritten wordt daardoor steeds moeilijker, waardoor het voor taxibedrijven vrijwel onmogelijk wordt om met de ingeschreven lage tarieven het vervoer nog rendabel te maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

37 reacties op “Vakbond FNV bezorgd over financiële situatie taxibedrijven”

Dutchman|07.03.12|12:59

Hebben, hebben, hebben. Raar eigenlijk want als bedrijf zijnde wil je toch ook wel wat verdienen. Niet ? Werk hebben om het werk of werk hebben om er iets aan te verdienen. Dat er het e.e.a. gecombineerd mag of kan worden moet de kers op het toetje zijn maar mag niet meegenomen worden in het bepalen van de prijs. Lijkt mij veel realistischer.

John|07.03.12|16:10

Ondernemers moeten niet zeuren en anderen de schuld geven, maar een marktconforme vraagprijs neerleggen bij een aanbesteding,

Peter|07.03.12|19:51

Toch gek dat de prijsvechters 10 tot 15% goedkoper rijden. Personeel,wagen,diesel allemaal hetzelfde en dan toch zover eronder?? Dan kan je toch niet conform de cao betalen of je hebt enorme reserves opgebouwd..

Jan|08.03.12|10:59

Het gaat in deze branche al niet anders dan in het wegvervoer.
Men gunt elkaar het verlies niet eens meer.
Straks wordt alles overgenomen door buitenlandse chauffeurs/bedrijven
Zoals nu ook in het wegvervoer plaats vind
Een zorgelijke ontwikkeling, kan niet aan de lonen van de chauffeurs liggen
die zijn niet al te hoog.

Govri|08.03.12|10:59

Bovendien moet je je ook nog houden aan de rijtijdenwet.
Wil je als eensmanszaak extra uren draaien, wordt je nog flink beboet bij controle. Hoezo je hoofd boven water te houden, je wordt gewoon koppie onder geduwd.

Klaas|08.03.12|11:02

Ik ben nu voor de vierde vervoerder( schoolkinderen) in 9 jaar tijd aan het werk. En ik moet nog zien dat waar ik nu voor aan het rijden ben het red. Ik vrees het ergste.

wouda|08.03.12|11:04

Peter ik denk niet dat het zo werkt biij de taxi bedrijven de bedrijven die ook nog regiotax en dergelijke rijden kunnn naar mijn idee veel goedkoper inschirijven bij een aanbesteding dan een taxi bedrijf dat alleen maar contract vervoer rijd.

Ook ben ik van mening dat kwaliteit en prijs over een moet komen. ook in contract vervoer is de klant koning en geen vee.

geert|08.03.12|11:11

ach de werkgevers trekken gewoon een aatal uren van je rittenstaat af

Peter|08.03.12|11:15

Verschrikkelijk, en je bent ook nu verplicht om boardcomputer aan te schaffen!!! als de overheid dat wil moeten ze het ook volledig finnancieren, ik ben nu aan het sparen voor de boardcomputers, schandalig !!! ze smeren je van alles aan !!!

Andre Balk|08.03.12|11:15

Ik als zzp combineer vanaf 2005 geen zieken mensen en ik hanteer een normaal afgesproken tarief naar Schiphol. De meter staat ingesteld op het nieuwe tarief en blijkt het dat ik het ga verliezen van bedrijven die rijden tegen dump prijzen dan gooi ik de handdoek in de ring. Ben na 4 jaar gestopt met het TX keurmerk, want al is mijn service nog zo hoog, de zorgverzekeraars kijken naar de goedkoopste aanbieder. Maar ook de internationale directie die ik vervoer heeft er nog nooit naar gevraagd.

Peter.|08.03.12|11:27

Over hypocriet gesproken .
Wie moest er ons net nu het slecht gaat ons op hoge onkosten jagen.
Ik dacht dat het FNV.hier een van de eerste was.
En nu dit stukje ,en zeker niet alleen in het noorden ook de rest van Nederland .
Deze opgedrongen onkosten is weer een zoveelste onkundige regel van ook de FNV.
en de zogenaamde voor de taxi ondernemer op komende KNV.
Ik hoop dat als eerste de leden alle contributies op zeggen .
Wat zij regelen kunnen we ook zelf.
Eind 2012 is een derde falliet.

CP|08.03.12|11:51

Goedemorgen, we zijn wakker.
Bang voor de bedrijven ??? Of bang voor de leden die geen contributie meer kunnen betalen straks, dus eigen inkomsten !!!!

Duco Douwstra|08.03.12|12:56

FNV roept weer, i.p.v. dat ze de oorzaak opzoekt en daar samen met opdrachtgevers en uitvoerders aan gaat werken. En natuurlijk zou er controle moeten zijn op de aanbestedingen. Als iemand een aanbesteding doet voor omgerekend € 12,– per uur dan heeft hij iets uit te leggen, hoe hij dat rendabel zou kunnen doen. Maar zolang OV bedrijven het zich nog kunnen permitteren om met meestal minder dan 4 passagiers gelede bussen te laten rijden is er iets goed fout. Er moet veel meer samen gewerkt worde

kees|08.03.12|13:02

de kers op de taart (combineren van opdrachtgevers) is ook verleden tijd.
aanbestedende opdrachtgevers gaan steeds meer combinaties aan, waardoor deze inkomsten ook wegvallen.
dat mag wel van Wet Mededinging.

CP|08.03.12|14:09

We zijn bezorgd !!! Ach !!!

Patricia|08.03.12|14:39

Gezonde branche kunnen we met z’n allen maken. Werkgevers gaan steeds meer bedrijfsrisicos bij werknemers neerleggen. Flexibel. Overheid stop de dure investeringen tijdelijk. Geen dure boordcomputers of onzin bonnetjes laten printen. TX schaf zaken als verplichtte ABC kursus af alleen een aap kan daarvan nog iets leren. Beleefdheid en fatsoen leer je toch niet aan, dat heb je. Ondernemers stop met onder de prijs rijden, je maakt elkaar kapot en daarmee de branche. Schaf aanbestedingen af.

Frank|08.03.12|14:59

IEen ieder die in deze branche werkt weet al jaren dat (helaas) het beleid van de overheid precies het verkeerde voor de bedrijfstak is. Het rotte is alleen dat de bedrijven het gelag betalen,en dat al jaren lang. Gevolg is dat de reserve’s op zijn en de verplichte printer en boordcomputer de nekslag worden voor veel bedrijven. In combinatie met stijgende loonkosten die door sommige ziekenfondsen niet eens doorberekend mogen worden vrees ik dat dit het begin is van een lange lijst faillisementen

wouda|08.03.12|18:19

Geert. dat er geld in gehouden wordt op de rittenstaat dat klopt voor bijna elk taxi bedrijf. woont een client die je op haalt meer dan 7.5 min. bij je vandaan dan wordt er een kwatier reiskosten woonwerk verkeer in gehouden. dus heb je minder reistijd dan wordt er niets in gehouden en anders wel.

Eppo|08.03.12|23:28

zolang er nog chauffeurs groepen door overheid instansies de hand boven het hoofd wordt gehouden kunnen de normale goed bedoelde bedrijven het wel vergeten.
En er ziekenfondsen zijn die zeggen dat als je geen TX hebt je voor de helft van het geld mag rijden dan gaat het niet goed komen.

Joop|09.03.12|09:40

Leg ook eens de chauffeurpas bezitters en de uitkerings trekkers eens naast elkaar,dan gaat er een wereld voor u open.
Grijs rijden is het legaal maken van zwartrijden.

Patricia|09.03.12|09:53

Werken is inderdaad niet altijd zaligmakend, maar je moet er wel vanuit gaan dat een uitkering tot doel heeft te overbruggen naar een loon. De lonen liggen laag maar kunnen nu ook niet hoger. Geert inhouden 15 min. is bij contractvervoer normaal lees je CAO voor nadere uitleg. Probleem blijft dat inschrijvers zich rijkrekenen en de aanbestedende partijen zo goedkoop mogelijk vervoer willen hebben.

taxi frans|10.03.12|09:50

Wat was het vroeger toch fijn, een taxiafhankelijke klant kreeg een jaarlijkse vergoeding en mocht deze naar eigen keuze taxibedrijf uitgeven, toen lag de keuze bij de consument, nu heeft de overheid alles zelf ingepalmd en zelfs bureau’s opgericht waar men zich kan inschrijven tegen een vergoeding, vraag, wat heeft dit met vrije marktwerking te maken, want ze vragen ook nog een keurmerk zus en een keurmerk zo, onze taxi’s zijn clowns van de stickers en vergunningen, en kan men niet meer kijken.

taxi frans|10.03.12|10:03

Vervolg, er is maar ene die geld verdiend dat is de overheid zelf, is het niet de sociale lasten op het personeel, p-fondsen, dan is het de accijns op de brandstoffen, of de boordcomputer, keurmerken, lokale vergunningen, alles kost klauwen vol met geld wat uiteindelijk door berekend moet worden aan de consument die niet meer wil betalen voor een ritje, wat mij pijn doet dat KNV taxi dit al jaren met lede ogen toeziet en er gewoon niets aan doet, wel zakken vullen en dasspeldjes verkopen, foei.

taxi frans|10.03.12|10:49

De algehele taxibranche gaat gebukt onder de huidige markt, kan niet anders, hoe kan men nu over deregulering spraken als men voor meer dan 93 % de dienst uit maak, een ander voorbeeld, NL is een vervoersgebied, let op nu komt de heisa, Maastricht bepaald even dat er lokale busbaan vergunningen komen, dus iedere stad creeert aparte busbaanvergunningen, omdat NL een vervoersgebied is moet ik overal kunnen rijden zelfs op lijnbusbanen anders is er sprake van discriminatie.

taxi frans|10.03.12|11:01

Het is wachten op iemand met verstand wat de bezem echt door het hoenderhok haalt en gewoon minstens de helft van alle geldverspillende maatregelen op doekt, waar hebben wij het tenslotte over, een passagier van A naar B te brengen, ik heb Minister Jorritsma horen roepen een gezondheidsverklaring en een bewijs van goed gedrag is genoeg om een taxibedrijf te starten, daar komt ie weer, als ondernemer of chauffeur heb je al 2 verschillende bewijzen van goed gedrag, dit is nu een prachtig voorbeeld

Henk|10.03.12|17:00

Taxi bedrijven die zich te goedkoop inschrijven zijn het probleem. Waarom? Omdat de directie als nog hun eigen zakken kunnen vullen en na een faillissement zo op nieuw kunnen beginnen. Doelbewust te laag inschrijven moet bestuurlijk aansprakelijk gesteld worden als men het niet kan onderbouwen met feiten . De FNV durft dat dit niet zeggen.

geert|12.03.12|15:25

@patricia ik heb geen moeite met de inhouding van die 15 minuten maar wel dat men ook andere uren er aftrekt zoals schoonmaken controle van voertuig etc. Ze zeggen voor die rit staat x tijd met een marge en daarboven betalen we niet uit.
ook garage bezoek werd niet uitbetaald.

taxi frans|15.03.12|04:41

Onze democratie is door de bureaucratie veranderd in een totale dictatuur erger dan de zwaarste vorm van communisme, eerst alles naar zich toe trekken en de mensen afnemen om daarna via aanbestedingen weer stelselmatig maar dan mondjesmaat terug te geven en dan zichzelf de zakken vullen, neem bijv. prestigeproject A2 tunnel 1,8 km. in Maastricht, bijna 1 miljard euro, hier gaat de politiek over lijken, voorbeelden genoeg, 4 bruggen was genoeg geweest, verkeerscongestie kan stukken zuiniger.

taxi frans|15.03.12|04:53

Wij zijn het er allemaal over eens dat het faillissementen gaat regenen en niet alleen in de taxibranche, en daar komt ie weer,rechtbanken, advocaten, bewindvoerders, curators, lachen zich een deuk, ik heb zwaar te doen met de collega’s in de transportsector, dieselverbruik 1 op 3, dit kan toch niet wat hier gebeurd en kan maar 1 oorzaak hebben, zuid en oosteuropa omhoog krikken en ons alles afnemen, de gemiddelde nederlander werkt al 150 tot 160 dagen per jaar voor de belast. en bureaucratie

taxi frans|15.03.12|05:13

Door de kartelvorming en het protectionisme van de staat zelf heeft niemand meer een gerede kans in de taxibranche op bestaan, lees, dit verhaal komt van iemand wat ze al twee keren de kop hebben afgesneden, door open en democratisch voor mijn vrije mening uit te komen zal het niet lang meer duren voor dat ze mij voor de derde keer de kop af snijden, pluimpje en dank voor Taxipro dat hier toch iedereen zijn ei kwijt kan, de waarheid mag toch gezegd worden, of niet, nogmaals dank U.

Dutchman|15.03.12|10:41

In heel het land wordt het taxivervoer kapot gemaakt door 1 hele grote Franse vervoerder, die zijn vervoerstak te koop heeft staan. Op dit moment zijn zij alleen maar bezig om omzet te kopen, lees zwaar onder de prijs gaan. Zolang dit, door de overheid gecreëerde, gedrocht op de Nederlandse markt actief is zal er niks veranderen.

taxi frans|15.03.12|11:35

Welke politieker durft alle malaise eens kordaat aan te pakken gewoon door Europees minimum prijzen in te voeren zoals het vroeger was zodat er ook rendabel gewerkt kan worden en voor iedereen dezelfde prijzen, een klant uit Spanje of Engeland weet dan ook duidelijk waar hij aan toe is in de hele Eu-unie, nu ishet toch zo dat iedereen extra uren in zijn bedijf moet pompen om te overleven waardoor er het risico verwekt wordt om overschrijdingen van de werktijd, dit niet alleen voor de taxi”s.

taxi frans|15.03.12|11:49

Maar ook voor het goederenvervoer, als ik met een fatsoenlijke prijs mijn brood op 8 uurtjes kan verdienen, hoef ik geen 16 uren te werken per etmaal, hoe kan de overheid dit allemaal toestaan, waar zijn de economen van de overheid om hier eens heel gauw in te grijpen,als overal dezelfde prijzen gehandhaafd worden weet elke client of bedrijf waar hij aan toe is en is de zaak heel duidelijk, buiten kijf staat dat de Staat de grootste concurrent is van iedere ondernemer, ook met dieselcompensatie

taxi frans|15.03.12|12:00

Dutcman dit is nu wat ik meen als iedereen dezelfde prijzen handhaafd kan hij in zijn eigen land ook zijn brood verdienen, nu vind er, en dit is triest, ook nog kapitaalvlucht plaats van onze subsidies, wat doet de Nederlandse Mededingings Autoriteit hier aan, Communisme is eerlijker en vooral duidelijker, de taxi’s worden aangepakt om de belangen in Openbaar Vervoer te beschermen, stel je voor de taxi zou goedkoper worden dan de trein, nee, daar moeten wij over waken, en zelfs met treintaxi

taxi frans|15.03.12|12:14

Kom op Politiek, bedrijfsverenigingen, vakbonden, werkgeversorganisatie’s laat zien waar Europa voor staat en laat zien dat ons verenigd Europa er niet alleen is voor de rijken en multinationals, grijp in godsnaam in.

johnjanos|16.03.12|12:41

@taxi frans,
“In an ideal world is it free to choose”. Keep on dreaming taxi frans…

arnold|28.03.12|19:33

Toch maar weer naar ander werk zoeken, want van de taxibranche word ik moedeloos.
Dit was de tweede keer dat ik het weer probeerde, maar het blijft water naar de zee dragen.