
Taxichauffeurs Taxbus krijgen complimenten van reizigers
Klanten van de Taxbus beoordelen het taxivervoer gemiddeld met een 7,5. Dat blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek. Vooral de chauffeurs en de voertuigen krijgen complimenten van de reizigers. Aandachtspunten zijn de stiptheid en de klachtafhandeling. Het is de eerste keer dat de dienstverlening is onderzocht sinds Regiotaxi De Vallei het Taxbusvervoer verzorgt.
Voor het klanttevredenheidsonderzoek is gebruikgemaakt van een enquête onder recente gebruikers van Taxbus.
Dienstverlening
Gevraagd is onder meer naar het reisgedrag van de Taxbusreiziger en naar de mening over de kwaliteit van de dienstverlening met betrekking tot ritreservering, chauffeur, voertuig, stiptheid en klachtafhandeling. Uit de enquête blijkt dat 64% van de pashouders meerdere keren per maand met Taxbus reist. Belangrijkste reisdoelen zijn (familie)bezoek en medische afspraken.
Reizigers oordelen vooral positief over de chauffeur en het voertuig. Minder te spreken zijn de klanten van Taxbus over de stiptheid en omrijdtijd, de terugbelservice (telefonische aankondiging dat de taxi onderweg is) en de klachtafhandeling. Deze kwaliteitsaspecten krijgen de komende tijd extra aandacht, met het doel ook op deze punten de klanttevredenheid te verhogen.
Wmo-vervoer
De opdrachtgever voor Taxbus (wmo-vervoer) is een samenwerkingsverband van de gemeenten Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. De gemeenten hebben het onderzoek gezamenlijk uitgevoerd.
Het onderzoek naar de tevredenheid onder Taxbusgebruikers wordt in de komende jaren elk jaar uitgevoerd.
Wat is het nut van zo’n onderzoek? Dat de klanten tevreden zijn over de chauffeurs is natuurlijk heel fijn en dat de klachtenafhandeling niet deugd is ook op te maken op de manier waarop die klachtenafhandeling gestructureerd is. Waar het mij om gaat is dat bij een volgende aanbesteding klanttevredenheid niet meetelt maar degene met het laagste tarief de inschrijving wint.