VWS: nieuwe aanbesteding Valys start nog vóór de zomer

Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS)

De aanbestedingsdocumenten voor het Valys-vervoer na april 2013 worden nog vóór deze zomer aan de taximarkt aangeboden. Wel blijft decentralisatie naar gemeenten het uiteindelijke doel. Dat meldt Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten-Hyllner van VWS aan de Tweede Kamer.

Omdat de Staatssecretaris nu nog onvoldoende vertrouwen heeft dat er op 1 april 2013 een gemeentelijk georganiseerde voorziening is, wordt Valys eerst nog een keer Europees aanbesteed.

Looptijd

De looptijd van het nieuwe contract is tenminste 2 jaar en 9 maanden, met de mogelijkheid deze jaarlijks te verlengen. Decentralisatie naar gemeenten zal pas plaats hebben als zij kunnen zorgen voor goede vervoersvoorzieningen, waaronder Valys en OV.

In de huidige overeenkomst is het mogelijk voor Connexxion om gebruik te maken van onderaannemers. Voor de nieuwe aanbesteding wil de Staatssecretaris dat blijven toestaan, omdat geen enkel vervoersbedrijf in Nederland een contract van deze omvang zelf kan uitvoeren.

Onderaannemers

De huidige vervoerder Connexxion heeft per 1 april 2012 de contracten met alle onderaannemers opgezegd. “Dat is een formaliteit. Daarna is er een verlening afgesproken voor de duur van het huidige Valyscontract tot 31 maart 2013”, laat het vervoersbedrijf weten. Naar verluidt hebben diverse onderaannemers echter een flinke tariefsverlaging moeten slikken en is niet iedereen hiermee akkoord gegaan.

In de nieuwe vervoersovereenkomst wil het ministerie opnieuw prestatie-elementen opnemen. Bijvoorbeeld een compensatieregeling, een bonus-malusregeling ten aanzien van de klanttevredenheid, stiptheid en klachtafhandeling. Ook wil de Staatssecretaris wederom een malusregeling ten aanzien van de kwaliteitseisen aan de chauffeurs opnemen.

Toegankelijkheid OV

De komende jaren wordt er volgens het ministerie hard gewerkt aan het verbeteren van de toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer. Dit zou de noodzaak van reizigers om van Valys-vervoer gebruik te maken moeten verminderen.

“Valys is oorspronkelijk bedoeld als schakel tussen huis en toegankelijk OV”, vindt de Staatssecretaris. Op dit moment zijn er dan ook twee reizigersgroepen. Die met hoog en laat kilometerbudget (2250 km resp. 450 km).

Aanbesteding

Met de nieuwe aanbesteding worden Valys-pashouders dan ook gestimuleerd om van het OV gebruik te maken. “Ik wil het voor zowel de opdrachtnemer als reizigers aantrekkelijk maken om dergelijke ketenritten uit te voeren en te reserveren”, schrijft Veldhuijzen van Zanten.

“Ik denk dan aan mogelijkheden om financiële prikkels voor de opdrachtnemer te realiseren, bijvoorbeeld door voor goed uitgevoerde ‘ketenritten’ een hogere vergoeding te geven.”

Budget

Ook wil het ministerie de toegang tot Valys verscherpen. Ze wordt hierbij gesteund door diverse belangenorganisaties, zoals de CG-Raad. Zo wordt voorkomen dat er budget opgaat aan mensen die ‘het eigenlijk niet nodig hebben’.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “VWS: nieuwe aanbesteding Valys start nog vóór de zomer”

Richard|25.04.12|12:51

Daar gaan we weer,
Waarom mensen nu gaan stimuleren om OV te gebruiken.
Dit vervoer was ooit in het leven geroepen voor mensen die echt geen gebruik konden maken van OV.
De laatste jaren zijn er zoveel pashouders bijgekomen, omdat iedereen maar een pasje krijgt die ook een regiotaxipasje heeft.
Zelf ben ik taxichauffeur, en oordeel zelf dat er toch meer dan 60% van de mensen die ik vervoer makkelijk of met begeleiding met het OV kunnen. Zie vervolg

Richard|25.04.12|12:53

Vervolg: Vaak hoor ik opmerkingen zoals: “Kleine stukjes rondom het dorp rij ik nog zelf auto, grote stukken niet” Dus waarom gebruikt diegene dan Valys??………….. In mijn ogen ben je dan mobiel genoeg om met OV te reizen. Verder wordt het vervoer toch gebruikt voor ziekenhuisafspraken waarvoor het niet bedoelt is. Ik heb al enkele malen naar het Ministerie gemaild, maar heb nu na ruim een half jaar en 3 mails nog steeds geen reactie ontvangen.

Richard|25.04.12|12:57

De doelgroepen die het vervoer echt nodig hebben. Mensen die in een rolstoel zitten, geestelijk gehandicapten, worden de dupe van dit alles. De mensen met de hoogste kilometervergoeding blijven de km-ers houden, maar de mensen die daar buiten vallen (dus net niet gehandicapt genoeg) gaan van 750km naar 450km. Heb al vaker aangehaald dat de selectie strenger moeten. Dan hou je een veel kleinere groep over en wordt het vervoer ook een stuk minder duur. Maar dat wil de minister niet zien.

rene|25.04.12|15:07

Ik hoop maar dat Taxi Almelo weer de Valys ritten mag verzorgen in de gemeente Hellendoorn. Ik was altijd zeer tevreden over de service en rijgedrag.

Altena|29.04.12|22:29

De verlaging van het aantal kilometers naar 450 is vermoedelijk de 1e stap om het systeem Valys de nek om te draaien. Anders had de staatssecretaris wel gekozen voor een verhoging van het tarief bij een gelijkblijvend aantal kilometers. Dan had zij de zelfde bezuiniging kunnen inboeken. Vermoedelijk ging het daar echter bij haar niet om.

Hans|24.05.12|18:29

als ik dit forum zo lees dan denk ik als transportondernemer.. hoezo zone’s subsiedie’s regiotaxi? als ik reken wat een taxi kost, en dan zonder wegenbelasting, BPM, BTW en gesubsidieerde ritten moet dat toch makkelijk uitkunnen? ten minste vergelijk de taxi eens met een vrachtwagen combi!!!!

VWS: nieuwe aanbesteding Valys start nog vóór de zomer | TaxiPro

VWS: nieuwe aanbesteding Valys start nog vóór de zomer

Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS)

De aanbestedingsdocumenten voor het Valys-vervoer na april 2013 worden nog vóór deze zomer aan de taximarkt aangeboden. Wel blijft decentralisatie naar gemeenten het uiteindelijke doel. Dat meldt Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten-Hyllner van VWS aan de Tweede Kamer.

Omdat de Staatssecretaris nu nog onvoldoende vertrouwen heeft dat er op 1 april 2013 een gemeentelijk georganiseerde voorziening is, wordt Valys eerst nog een keer Europees aanbesteed.

Looptijd

De looptijd van het nieuwe contract is tenminste 2 jaar en 9 maanden, met de mogelijkheid deze jaarlijks te verlengen. Decentralisatie naar gemeenten zal pas plaats hebben als zij kunnen zorgen voor goede vervoersvoorzieningen, waaronder Valys en OV.

In de huidige overeenkomst is het mogelijk voor Connexxion om gebruik te maken van onderaannemers. Voor de nieuwe aanbesteding wil de Staatssecretaris dat blijven toestaan, omdat geen enkel vervoersbedrijf in Nederland een contract van deze omvang zelf kan uitvoeren.

Onderaannemers

De huidige vervoerder Connexxion heeft per 1 april 2012 de contracten met alle onderaannemers opgezegd. “Dat is een formaliteit. Daarna is er een verlening afgesproken voor de duur van het huidige Valyscontract tot 31 maart 2013”, laat het vervoersbedrijf weten. Naar verluidt hebben diverse onderaannemers echter een flinke tariefsverlaging moeten slikken en is niet iedereen hiermee akkoord gegaan.

In de nieuwe vervoersovereenkomst wil het ministerie opnieuw prestatie-elementen opnemen. Bijvoorbeeld een compensatieregeling, een bonus-malusregeling ten aanzien van de klanttevredenheid, stiptheid en klachtafhandeling. Ook wil de Staatssecretaris wederom een malusregeling ten aanzien van de kwaliteitseisen aan de chauffeurs opnemen.

Toegankelijkheid OV

De komende jaren wordt er volgens het ministerie hard gewerkt aan het verbeteren van de toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer. Dit zou de noodzaak van reizigers om van Valys-vervoer gebruik te maken moeten verminderen.

“Valys is oorspronkelijk bedoeld als schakel tussen huis en toegankelijk OV”, vindt de Staatssecretaris. Op dit moment zijn er dan ook twee reizigersgroepen. Die met hoog en laat kilometerbudget (2250 km resp. 450 km).

Aanbesteding

Met de nieuwe aanbesteding worden Valys-pashouders dan ook gestimuleerd om van het OV gebruik te maken. “Ik wil het voor zowel de opdrachtnemer als reizigers aantrekkelijk maken om dergelijke ketenritten uit te voeren en te reserveren”, schrijft Veldhuijzen van Zanten.

“Ik denk dan aan mogelijkheden om financiële prikkels voor de opdrachtnemer te realiseren, bijvoorbeeld door voor goed uitgevoerde ‘ketenritten’ een hogere vergoeding te geven.”

Budget

Ook wil het ministerie de toegang tot Valys verscherpen. Ze wordt hierbij gesteund door diverse belangenorganisaties, zoals de CG-Raad. Zo wordt voorkomen dat er budget opgaat aan mensen die ‘het eigenlijk niet nodig hebben’.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “VWS: nieuwe aanbesteding Valys start nog vóór de zomer”

Richard|25.04.12|12:51

Daar gaan we weer,
Waarom mensen nu gaan stimuleren om OV te gebruiken.
Dit vervoer was ooit in het leven geroepen voor mensen die echt geen gebruik konden maken van OV.
De laatste jaren zijn er zoveel pashouders bijgekomen, omdat iedereen maar een pasje krijgt die ook een regiotaxipasje heeft.
Zelf ben ik taxichauffeur, en oordeel zelf dat er toch meer dan 60% van de mensen die ik vervoer makkelijk of met begeleiding met het OV kunnen. Zie vervolg

Richard|25.04.12|12:53

Vervolg: Vaak hoor ik opmerkingen zoals: “Kleine stukjes rondom het dorp rij ik nog zelf auto, grote stukken niet” Dus waarom gebruikt diegene dan Valys??………….. In mijn ogen ben je dan mobiel genoeg om met OV te reizen. Verder wordt het vervoer toch gebruikt voor ziekenhuisafspraken waarvoor het niet bedoelt is. Ik heb al enkele malen naar het Ministerie gemaild, maar heb nu na ruim een half jaar en 3 mails nog steeds geen reactie ontvangen.

Richard|25.04.12|12:57

De doelgroepen die het vervoer echt nodig hebben. Mensen die in een rolstoel zitten, geestelijk gehandicapten, worden de dupe van dit alles. De mensen met de hoogste kilometervergoeding blijven de km-ers houden, maar de mensen die daar buiten vallen (dus net niet gehandicapt genoeg) gaan van 750km naar 450km. Heb al vaker aangehaald dat de selectie strenger moeten. Dan hou je een veel kleinere groep over en wordt het vervoer ook een stuk minder duur. Maar dat wil de minister niet zien.

rene|25.04.12|15:07

Ik hoop maar dat Taxi Almelo weer de Valys ritten mag verzorgen in de gemeente Hellendoorn. Ik was altijd zeer tevreden over de service en rijgedrag.

Altena|29.04.12|22:29

De verlaging van het aantal kilometers naar 450 is vermoedelijk de 1e stap om het systeem Valys de nek om te draaien. Anders had de staatssecretaris wel gekozen voor een verhoging van het tarief bij een gelijkblijvend aantal kilometers. Dan had zij de zelfde bezuiniging kunnen inboeken. Vermoedelijk ging het daar echter bij haar niet om.

Hans|24.05.12|18:29

als ik dit forum zo lees dan denk ik als transportondernemer.. hoezo zone’s subsiedie’s regiotaxi? als ik reken wat een taxi kost, en dan zonder wegenbelasting, BPM, BTW en gesubsidieerde ritten moet dat toch makkelijk uitkunnen? ten minste vergelijk de taxi eens met een vrachtwagen combi!!!!