Witteveen, taxicentrale, Urk, leerlingenvervoer, aanbesteding

Andere aanpak taxi-aanbestedingen zou beter zijn

Taxi-ondernemers vinden dat de aanbestedingen anders moeten worden geregeld. Zo zegt 67% voorstander te zijn van een gescheiden aanbesteding in kwaliteit en daarna prijs. Ook zegt meer dan 90% dat het voortzetten van de aanbestedingen op de huidige wijze een gevaar vormt voor de taxibranche. 

Dat blijkt uit een enquete van TaxiPro die in het kader van het Nationale Taxi-Aanbesteding Congres is gehouden. Aan de enquete hebben 769 taxi-ondernemers en chauffeurs meegedaan.

Zorgen

De zorg omtrent de taxi-aanbestedingen onder de ondernemers is groot. Meedoen is een vereiste want anders wordt de boot gemist. Bij het meedingen zoekt de ondernemer wel vaak de grenzen op (73,9%) van wat prijstechnisch mogelijk is bij een inschrijving.

De opdrachtgevers geven aan dat kwaliteit voor 47.82% meetelt voor de uiteindelijke gunning. Dit wordt toch door veel ondernemers anders gezien. Zo zegt 74,8 % dat het gros van de aanbestedingen alleen op prijs wordt gegund.

Kwaliteit

Op de vraag of de kwaliteitscriteria ook daadwerkelijk iets zegt over de kwaliteit van het geleverde vervoer? Geeft 78,9% aan dat dit niet het geval is.”Vaak kun je alleen ja/nee antwoorden, iedereen zegt altijd ja, of er is een bodem kwaliteit neergelegd, waardoor het minimaal te halen punten de helft is van de totale punten en dus de invloed op de prijs miniem is.”

Bovendien vindt het merendeel (83,9%) dat de kwaliteit van het vervoer onvoldoende wordt gecontroleerd.

Plannen

Ondernemers komen zelf ook met plannen hoe het aanbesteden beter zou kunnen worden geregeld

Hier enkele voorbeelden:

-“De minimum inschrijfprijzen van de aanbestedingen waar men nu mee aan het venten is, wettelijk op laten waarderen naar een minimaal aantoonbare winst. Nu weten de overheden ook wel dat ze onder de kostprijs zitten.”

-“Controleren op prestatie’s uit het verleden. Betrouwbaarheid en continuiteit meewegen. De aanbesteding niet zo grootschalig maken. De regie en uitvoering gescheiden aanbesteden.”

-‘Volgens mij zou het goed zijn om het bedrijf dat het werk uitvoerd intern door de aanbesteder te laten beoordelen. Dit rapport zou dan zwaarwegend mogen meetellen bij de gunning. Overigens helpt het ook om de kosten voor het uitvoerend bedrijf te drukken.’

– ‘Neem de uit te voeren procedure nog eens goed onder de loep en haal alle onnodige en geldverslindende zaken er uit.’

De detail resultaten van het onderzoek worden bekendgemaakt tijdens Het Nationale Congres Taxi-aanbestedingen op dinsdag 19 juni in Haarlem.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Andere aanpak taxi-aanbestedingen zou beter zijn”

De Ziener|14.06.12|12:07

Indien er te laag ingeschreven wordt op het leerlingenvervoer, dan zal de kwaliteit uiteraard omlaag gaan en er zal beknibbeld gaan worden op personeelsuitgaven; dus zullen ook de verdiensten van de chauffeurs omlaag gaan (door minder arbeidstijd uit te betalen).
Komt het niet uit de lengte dan komt het wel uit de breedte!
Taxibedrijven zullen failliet gaan, want die kunnen ook niet onder de prijs werken.
We zullen het wel zien.

johnjanos|14.06.12|12:26

Connexxion for ever… let op mijn woorden…

bolkebeer|14.06.12|13:08

Ik zie geen enkel probleem m.b.t. enkel op prijs beoordelen echter maak dan landelijk een kwaliteitsnorm waar een ondernemer aan moet voldoen om in te morgen schrijven. Een bedrijf dat conform COA betaald en het TX hanteerd zal niet onder de kostprijs gaan werken.

Eppo|14.06.12|13:30

nou sorry bolkebeer als je dat denkt wil ik wel eens weten van jou wat schoolvervoer kost per uur met een busje en dan 8 kinderen ophalen en daarna zal ik je vertellen voor hoeveel het hier per uur is uitgegeven

De Ziener|14.06.12|13:31

Als het goed is moet de inschrijver voldoen aan de norm van de europese aanbesteding.
Maar de vraag is of men ook zal voldoen aan die norm!
Het gevolg is dat er bezuinigd moet worden of men moet geld bijleggen.
Controle lijkt schijnbaar niet eenvoudig; zie opmerking uit artikel:
Bovendien vindt het merendeel (83,9%) dat de kwaliteit van het vervoer onvoldoende wordt gecontroleerd.

Eppo|14.06.12|14:09

dat ben ik met je eens ziener , maar kwaliteit hangt niet alleen af van een blauw stickertje wat sommige nog steeds denken , en het draait alleen maar om geld dus voor de instanties die het weg moeten geven, hoeveel kunnen we er aan over houden en hoe stom is de taxi branche met concurrentie heeft het niks meer te maken wie heeft de grootste bank die wil blijven pompen

Katja|28.06.12|15:23

Controle in de taxi branche, waar wanneer? Vaak weten gemeenten niet eens wat een keurmerk is!
kijk op: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1247711

Een aflevering van Zembla, waar heel goed wordt aangetoond waar de schoen wringt…..